Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ansvar for skade på bil påført av elsparkesykkel


Fish

Anbefalte innlegg

Hei,

Bilen min ble påkjørt av en person på elsparkesykkel mens jeg sto parkert. Vedkommende stakk selvfølgelig fra stedet, men siden personen leide elsparkesykkelen gjennom et utleiefirma sier utleiefirmaet at de mest sannsynlig kan finne ut hvem personen er da jeg har tidspunkt og lokasjon for hendelsen. Jeg har også video av hendelsen som understøtter tidspunkt, lokasjon og hvilket utleiefirma som ble benyttet. Men informasjon om hvem som kjørte sparkesykkelen er det bare politiet som kan hente ut. Jeg har anmeldt saken til politiet, men den blir nok henlagt med en gang. 

Vil det være mulig for meg å melde inn saken til forliksrådet? Jeg mener at utleiefirmaet må kunne stilles til ansvar for skader som skjer med deres sparkesykler i de tilfellene hvor utleiefirmaet er kjent, men ikke gjerningspersonen.

Har jeg en sak her, eller er det bare å glemme? :)

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Fish said:

Hei,

Bilen min ble påkjørt av en person på elsparkesykkel mens jeg sto parkert. Vedkommende stakk selvfølgelig fra stedet, men siden personen leide elsparkesykkelen gjennom et utleiefirma sier utleiefirmaet at de mest sannsynlig kan finne ut hvem personen er da jeg har tidspunkt og lokasjon for hendelsen. Jeg har også video av hendelsen som understøtter tidspunkt, lokasjon og hvilket utleiefirma som ble benyttet. Men informasjon om hvem som kjørte sparkesykkelen er det bare politiet som kan hente ut. Jeg har anmeldt saken til politiet, men den blir nok henlagt med en gang. 

Vil det være mulig for meg å melde inn saken til forliksrådet? Jeg mener at utleiefirmaet må kunne stilles til ansvar for skader som skjer med deres sparkesykler i de tilfellene hvor utleiefirmaet er kjent, men ikke gjerningspersonen.

Har jeg en sak her, eller er det bare å glemme? :)

Dette blir synsing fra min side, men det kan kanskje likestilles med når eier av en bil får fartsbot fra fotoboks, selv om han ikke kjørte bilen selv. Sjåføren er ansvarlig, men politiet vil evt måtte etterforske hvem som var sjåfør, siden de kun har info om eier av bilen.

Altså vil jeg anta at man sannsynligvis ikke kan kreve penger av elspark-selskapet, og dermed ikke ta dem til forliksrådet. Man kan heller ikke kreve informasjon om "sjåføren" fra selskapet pga personloven. Jeg frykter du må via politiet. Såvidt jeg vet er de de eneste som kan kreve informasjonen du trenger. Så da ender man vel opp med å anmelde, men det skal vel godt gjøres at den ikke blir henlagt...

 

Lenke til kommentar

Jeg håper virkelig du lager leven dersom politiet ikke gidder å hjelpe deg. Hva er det samfunnet ønsker?

Vil vi tilbake til selvtekt, borgervern og gjenger for å beskytte oss? Vi er jo rettsløse dersom vi sentraliserer oppgaven om lov og orden til politiet, og politiet henlegger saker uten å løfte en finger. 

Det er selvsagt annerledes dersom det er en krevende etterforskning for "mindre" hendelser, men i slike saker hvor det er helt enkle ting som kan gjøres er det uakseptabelt at lovlydige samfunnsborgere bare får det glatte lag når urett skjer..

  • Liker 8
Lenke til kommentar
sk0yern skrev (22 minutter siden):

Målet for OP er vel å unngå egenandel og tap av bonus vil jeg anta.
Kostnadene til forsikringsselskapet er vel ikke så relevant.

Helt riktig. Forsikringsselskapet sier de ikke kan forfølge saken videre. Sparkesykkelselskapet har ingen egen forsikring - de legger alt ansvar på føreren av sykkelen. Men de vil ikke si hvem det er uten at politiet ber dem om det (forståelig nok). 

Skadene koster ikke så altfor mye å fikse, men av prinsipp vil jeg at gjerningsmannen skal bære kostnaden.

Lenke til kommentar

Bare å glemme. Hadde en trikk som skrapa opp bilen min og kjørte videre som om ingenting hadde skjedd. Hadde både tidspunkt og sted, så skulle være mulig å finne ut av det. Politiet gikk rett på henleggelse. Forsikringsselskapet skulle ha meg til å fylle ut masse papirer. De kontaktet deretter Ruter. De sa at siden jeg ikke hadde nummeret på trikken så kunne ikke de hjelpe meg og at de ikke hadde registrert noe i sine systemer (selvfølgelig). Jeg kunne få det fiksa på kasko med bonustap og egenandel.

Moralen er at det har sin forklaring på hvorfor så mange stikker av fra skader. Når det er snakk om materielle skader mellom privatpersoner så gidder ikke politiet å gjøre noe og forsikringsselskapet ditt gir opp så snart motparten sier "jeg har ikke gjort noe".

Lenke til kommentar

Når disse firmaene setter ut sparkesykler til fri bruk av hvem som helst som registrerer seg som bruker, og verken krever førerkort eller noe annet enn at de er over en viss alder, så bør de samtidig ta høyde for at disse personene kan skade både sykler, andre materielle ting, dyr eller i verste fall personer uten at noen vet hvem som har gjort det. Burde de da ikke ha en forsikring? Alle som eier en bil, må ha ansvarsforsikring, og uavhengig av hvem som kjører bilen, så er det bileier (forsikringstaker) ansvarlig for egenandel og bonustap.

Synes du burde bruke det som er argument i din sak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (2 timer siden):

Skaff dere dashcam.

Trådstarter har dashcam (har i hvert fall video av hendelsen som beskrevet i første innlegg), men med mindre man kjenner igjen personen på sparkesykkelen, så er det ikke lett å vite hvem det er så lenge man må gå via politiet for å få ut informasjon fra utleiefirmaet om hvem som leide akkurat den sykkelen på akkurat det tidspunktet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Oppdatering i saken: Politiet etterforsket saken og gjenkjente mistenkte. Etterforskeren ringte til mistenkte, og hen innrømmet handlingen ovenfor etterforsker før rettighetene hans ble lest opp. Hen ble deretter kalt inn til et formelt avhør, men møtte ikke. Sak henlagt. Mistenkte er 17 år.

Hvilke valg har jeg? Vurderer å kjøre på med privat straffesak, men først burde jeg vel klage på henleggelsen. Kan man ta en slik sak til forliksrådet dersom politiet opprettholder henleggelsen?

Lenke til kommentar
Gjest 28de5...6ef
Fish skrev (2 timer siden):

Oppdatering i saken: Politiet etterforsket saken og gjenkjente mistenkte. Etterforskeren ringte til mistenkte, og hen innrømmet handlingen ovenfor etterforsker før rettighetene hans ble lest opp. Hen ble deretter kalt inn til et formelt avhør, men møtte ikke. Sak henlagt. Mistenkte er 17 år.

Hvilke valg har jeg? Vurderer å kjøre på med privat straffesak, men først burde jeg vel klage på henleggelsen. Kan man ta en slik sak til forliksrådet dersom politiet opprettholder henleggelsen?

Hva er privat straffesak? Skal du legge ned påstand om fengsel?

Anonymous poster hash: 28de5...6ef

Lenke til kommentar
Fish skrev (4 timer siden):

Hvilke valg har jeg? Vurderer å kjøre på med privat straffesak, men først burde jeg vel klage på henleggelsen. Kan man ta en slik sak til forliksrådet dersom politiet opprettholder henleggelsen?

Sivil straffesak? Nei, det er bare tull. Skal du bruke masse ressurser på det som evt kan bli en bagatellmessig straff?

En sivil sak hvor du krever erstatning for det tapet du har hatt + omkostninger er mer rasjonelt. Før du går til sak kan du jo gjerne ta kontakt med personen og informere om hva du tenker å gjøre. Da kan personen få anledning til å gjøre opp for seg uten at man tar det gjennom rettssystemet. Du kan evt få en advokat til å gjøre dette for deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
nirolo skrev (16 timer siden):

Sivil straffesak? Nei, det er bare tull. Skal du bruke masse ressurser på det som evt kan bli en bagatellmessig straff?

En sivil sak hvor du krever erstatning for det tapet du har hatt + omkostninger er mer rasjonelt. Før du går til sak kan du jo gjerne ta kontakt med personen og informere om hva du tenker å gjøre. Da kan personen få anledning til å gjøre opp for seg uten at man tar det gjennom rettssystemet. Du kan evt få en advokat til å gjøre dette for deg.

Det ville nok blitt en erstatningssak og ikke en straffesak. Jeg ordla meg nok feil.

Har tatt kontakt med mistenktes far (verge) som bekreftet at det var sønnen hans på videoen. Han har gitt uttrykk for at han ønsker å gjøre opp for seg. Så får vi se hva det blir til 🙂 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...