Gå til innhold

Hvor skal laderen stå i garasjen? (borettslag)


Thor.

Hvilken plass mener du er mest gunstig? (se bilde i førstepost)  

14 stemmer

  1. 1. Hvilken plass mener du er mest gunstig? (se bilde i førstepost)

    • A (Venstre, ved portåpning)
      1
    • B (Venstre, midt på veggen)
      4
    • C (Venstre, innerst i garasjen)
      3
    • D (Midten, innerst i garasjen)
      4
    • E (Høyre, innerst i garasjen)
      1
    • F (Høyre, midt på veggen)
      1
    • G (Høyre, ved portåpning)
      1
    • Annet, skriv gjerne hvor og hvorfor.
      0


Anbefalte innlegg

Jeg er med i styret i borettslaget her jeg bor. Vi holder på med anskaffelse av infrastruktur til ladere i garasjer. Det er en garasje per boenhet. Vi vet ikke hvor vi skal plassere laderne for å gjøre det mest mulig rettferdig/fornuftig for eksisterende og fremtidige elbiler. De fleste kjører inn med fronten først.

Hvor bør laderen stå og hvorfor?

laderplassering.png.f5d38648d7daf41ec3047225fb4af5ee.png

Endret av Thor.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er garasjene i garasjerekke, eller er det utenfor boenheten med eksempelvis parkeringsplass på utsiden av garasjen også? Regner i utgangspunktet med at det er snakk om garasjerekke e.l. uten mulighet for å parkere på utsiden. Da ville jeg plassert laderen innerst, men montert en holder for selve støpselet det det måtte passe i forhold til ladekontakten på bilen. Spørsmål er kanskje også hvor "inntaket av strøm" er i garasjen.

Nå bor jeg enebolig. Har da montert laderen ved A, men det er da også med tanke på at det er mer praktisk når jeg skal lade bilen når den står utenfor garasjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

C vil være mest logisk mtp. plassering av ladeporter på alle dagens biler samt muligheten til å rygge inn og fortsatt ha grei tilgang på ladekabelen. Er det noen/mange biler som har porten på høyre bakside? 

Uansett så får du ladekabler med nok lengde, men mulig man må bli litt kreativ med å feste den i taket osv.

Lenke til kommentar

Kan legge til at det forøvrig ikke kostet mye å strekke kabel fra den pålagte sikringsboksen i garasjen som ble montert/plassert ved E til G hvor hjemmeladeren ble plassert. Heller ikke noe problem om man ønsker å flytte selve laderen til en annen lokasjon. Det er bare et lite kabelstrekk.

Dette er garasje i rekke ja :)

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kommer til å bli mange reparasjoner om man plassere laderen rett bak/foran bilen. (D)
Laderen vil også ta opp unøvendig mye plass, om folk har små biler og vil lagre noe inntil veggen.

Best å plassere på C eller E, om alle skal plasseres likt.
Ladekabelen kan fåes lang nok til at en selv kan henge opp en krok på D, for å henge ladekabelen.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (4 timer siden):

Kommer til å bli mange reparasjoner om man plassere laderen rett bak/foran bilen. (D)
Laderen vil også ta opp unøvendig mye plass, om folk har små biler og vil lagre noe inntil veggen.

Best å plassere på C eller E, om alle skal plasseres likt.
Ladekabelen kan fåes lang nok til at en selv kan henge opp en krok på D, for å henge ladekabelen.

Om folk kræsjer når dei skal parkere så blir det reperasjonsutgifter uansett enten det er på ladaren, bilen eller garasjeveggen.
Men er einig i at C eller E kan være gode plasseringar, kanskje fyrst og fremst fordi ei slik plassering gjer det mulig å parkere lengre bilar (eller ha litt lagerplass inntil veggen).
Sjølv om det er mulig å plassere ladaren på D så høgt at den kjem over panseret så vil den både være vanskelegare å nå tak i, og det vil også gjere at ein kanskje ikkje kan rygge inn med varebilar som er flate bak.

Eg reknar med at skissa ikkje har reelle dimensjonar, men om bilen må stå minst så langt frå veggen som det er innteikna, så er det ikkje veldig mykje lengre bilen må bli før det blir veldig trangt å passere mellom porten og dei bakre hjørna på bilen.

Lenke til kommentar

Der jeg bor har vi felles garasje der er A eller G som er standarden, noe som ikke er helt gunstig for meg som kjører tesla, har på G så da må jeg ha lenger kabel bak og lade når jeg rygger inn. Forresten standarden bør være man rygger inn og ikke fronten først spesielt hvis det er sånn trange rekkegarasjer.

Problemet er at det er egentlig ingen plass det er gunstig da noen har ladeport i front,andre foran på siden, noen har høyere eller venstre bak.

Men tenker at A eller G er best så da dekker man det meste, de som har bak får bare kjøre med snuten inn når de må lade.

Lenke til kommentar
19 hours ago, Theo343 said:

Godt spørsmål. Noen vil si at det er et sikkerhetsspørsmål at man helst alltid skal rygge inn i garasjen.

Angående hvilken vei bilen skal kjøres inn i garasjen så er det lite relevant her. Garasjen står i en blindvei uten annen trafikk enn den fra borettslaget, og ingen parkerer i umiddelbar nærhet til garasjeanlegget på utsiden slik at de står i veien. Det er dessuten meget god oversikt i området, åpent og lyst med grei utebelysning på mørke dager. Ingen som har gjort skade på grunn av parkering.

18 hours ago, NULL said:

Er garasjene i garasjerekke, eller er det utenfor boenheten med eksempelvis parkeringsplass på utsiden av garasjen også? Regner i utgangspunktet med at det er snakk om garasjerekke e.l. uten mulighet for å parkere på utsiden. Da ville jeg plassert laderen innerst, men montert en holder for selve støpselet det det måtte passe i forhold til ladekontakten på bilen. Spørsmål er kanskje også hvor "inntaket av strøm" er i garasjen.

Nå bor jeg enebolig. Har da montert laderen ved A, men det er da også med tanke på at det er mer praktisk når jeg skal lade bilen når den står utenfor garasjen.

Det er to etasjer med 12 garasjer i bredden. Alle er side om side. Bilene kjører inn fra sør i første etasje, og fra nord i andre etasje. Mange parkerer ute, men ikke rett utenfor egen port da vi har anviste parkeringsplasser ute. Vi vurderer gjesteladere, men venter litt slik at de fleste ordner seg med lader selv før vi åpner ladeplasser ute. Da slipper vi krangling om at Ola har kapret laderen i 24 timer IGJEN.

Inntaket er ikke på plass enda. Vi skal ha 3-fas 400V TN 80A med lastfordeling mot felles-strøm (utebelysning, 16A kontakter i garasje). Inntaket har ingen påvirkning på hvor laderne skal stå.

18 hours ago, Theo343 said:

Kan legge til at det forøvrig ikke kostet mye å strekke kabel fra den pålagte sikringsboksen i garasjen som ble montert/plassert ved E (til G hvor hjemmeladeren ble plassert) og da heller ikke noe problem om man ønsker å flytte selve laderen til en annen lokasjon. Det er bare et lite kabelstrekk.

Dette er garasje i rekke ja :)

Vi skal legge flatkabel, og muligens Cat for kommunikasjon, avhengig av ladeløsning. Flatkabel koster noe mer enn vanlig strømkabel.

13 hours ago, Dubious said:

Kommer til å bli mange reparasjoner om man plassere laderen rett bak/foran bilen. (D)
Laderen vil også ta opp unøvendig mye plass, om folk har små biler og vil lagre noe inntil veggen.

Best å plassere på C eller E, om alle skal plasseres likt.
Ladekabelen kan fåes lang nok til at en selv kan henge opp en krok på D, for å henge ladekabelen.

Jeg har selv montert hyller innerst i garasjen. Det er fremdeles god plass til bil. Men det kommer selvfølgelig an på hvilken bilmodell en har. Dog så er det såpass romslige garasjer at det å plassere en slik boks i front ikke skal være noe problem. Kan eventuelt sette boksen høyere enn panseret på bilen.
Krok for å henge kabelen der en trenger det var et godt innspill.

 

Mange gode forslag og verdifulle erfaringer her. Jeg har lagt til en poll, for å se hva folket mener.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
14 hours ago, Dubious said:

Kommer til å bli mange reparasjoner om man plassere laderen rett bak/foran bilen. (D)
Laderen vil også ta opp unøvendig mye plass, om folk har små biler og vil lagre noe inntil veggen.

Best å plassere på C eller E, om alle skal plasseres likt.
Ladekabelen kan fåes lang nok til at en selv kan henge opp en krok på D, for å henge ladekabelen.

Ser ikke dette som noen Issue med A eller G da man faktisk er nødt til å parkere bilen slik at man kommer ut døren og da kan det heller ikke være "langringsplass" der man skal ut av bilen.

Man vil heller ikke klare å kræsje i en under 10cm dyp ladeboks som henger på veggen på A eller G. Personlig har jeg også hyller og den slags innerst i garasjen så skulle jeg plassert laderen "innerst" ville det blitt en plass mellom E-F og C-B. Og som man sier kabelen fra selve hjemmeladeren til pistolen er lang nok til å strekkes et stykke til en pluggholder.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 6/30/2021 at 11:03 PM, Sampson said:

Er det noen/mange biler som har porten på høyre bakside? 

 

De jeg kjenner til er Audi Q4, Skoda Enyaq, VW ID.3/ID.4 og E-Up, samt Mercedes GLC, så får man bare håpe at også resten av verden snart begynner å plassere den riktig.

Lenke til kommentar
26 minutes ago, Dubious said:

Hvorfor kan ikke eierne selv bestemme hvor laderen skal stå?

Det er en mulighet det og, men mange sitter uten elbil i dag, og vi skal montere alt på forhånd på en slik måte at hver beboer kan klikke på laderen i etterkant på en plate som er festet til veggen. Så vi trenger uansett en "default" plassering for de som ikke kan/er i stand til å ta et valg her og nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Penny skrev (5 timer siden):

De jeg kjenner til er Audi Q4, Skoda Enyaq, VW ID.3/ID.4 og E-Up, samt Mercedes GLC, så får man bare håpe at også resten av verden snart begynner å plassere den riktig.

Mao kun MEB plattformen + mercedes GLC og E-up som er irrelevant?  Jeg synes ladeporten godt kan plasseres i fronten men det har vel ingenting å si så lenge de fleste bare velger en standard og holder seg til det. Alt er bedre enn nåværende rot.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...