Gå til innhold

Vipps fusjoner med dansk og finsk tjeneste. Får 11 millioner brukere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
mads1153 skrev (11 minutter siden):

Ville likt at Vipps kunne vært mer som Curve der man kan bruke Apple Pay på et kort som videresender til eksisterende kort og da hadde vært mer konkurranse på dette feltet.

Enig.

Problemet er at DNB mener at Vipps er eller skal bli best på mobilbetaling og nekter å støtte for eks Apple Pay.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
nomore skrev (10 minutter siden):

Enig.

Problemet er at DNB mener at Vipps er eller skal bli best på mobilbetaling og nekter å støtte for eks Apple Pay.

Jeg tror det bare er et spørsmål om tid før de er nødt. Pr. nå så finnes det ingen grunn for meg å bruke Vipps til betaling i butikk – til det er Apple Pay (og de andre *Pay) alt for hendig. Jeg kommer aldri til å scanne noen QR-kode.

Vipps er glimrende på 2 ting: kiosk-betaling og å sende penger til venner. Der har de ingen konkurranse. Men på butikkbetaling er de ikke en gang relevante.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vel ikke noe tvil om at Vipps har vært svært nyttig innovasjon. For netthandel ønsker ikke folk å svindle når du har telefonnummeret. Det er enkelt å betale småting kjapt, og det bruker teknologi som folk er vant med fra før uten å komplisere ting unødvendig (mobil, mobilnummer, app og pin-kode). Det at de kobler opp bankbetaling med straksoverføringer kutter også komplikasjoner og garanterer pengene.

DNB gjør vel alt de kan for å spre tjenesten ved å gjøre den attraktiv økonomisk. Når alle er vant med tjeneste og det ikke er noen nasjonale konkurrenter igjen så blir det nok gebyr på alle transaksjonene ala PayPal og kredittkort.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
henrikwl skrev (41 minutter siden):

Jeg tror det bare er et spørsmål om tid før de er nødt. Pr. nå så finnes det ingen grunn for meg å bruke Vipps til betaling i butikk – til det er Apple Pay (og de andre *Pay) alt for hendig. Jeg kommer aldri til å scanne noen QR-kode.

Vipps er glimrende på 2 ting: kiosk-betaling og å sende penger til venner. Der har de ingen konkurranse. Men på butikkbetaling er de ikke en gang relevante.

Jeg har gitt opp å vente. Det er godt mulig at du har rett i at de må gi seg på et eller annet tidspunkt. Problemet er at de kommer til å trekke det ut så langt de klarer. Og i mellomtiden kan de peke på statistikken og si at folk ikke vil ha X Pay med å påstå at det er derfor tallene er så lave. Mens realiteten er at de er lave fordi de største bankene ikke slipper de til.

Samtidig som de står der og hevder at de er fremoverlente på teknologi og at Vipps er det beste alternativet for betaling i butikk. Og det må jo vi forbrukere skjønne siden Vipps er norsk mens X Pay er laget av onde store selskaper som kun er på jakt etter profitt…

Og i mens er det bare så vidt Vipps kan brukes i butikk. Her i distriktet er det få terminaler som støtter de og de få gangene jeg har prøvd så tar det jo kortere tid å betale med kontanter. Til og med i småmynt.

Vipps fungerer perfekt til det du nevner. Helt enig. Overlegent. Inkludert hurtig overføring av mindre beløp mellom venner og bekjente. Men til butikk er de akterutseilt. Og de vet det. Derfor våger de ikke å slippe de andre til.

Heldigvis har vi da andre alternativer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Ifølge Claus Bunkenborg, administrerende direktør i Mobilepay, er det et klart mål å gjøre det mulig for brukerne å betale med lommeboken på tvers av landegrensene i de nordiske landene.

Dette er allerede mulig. Det heter VISA/MasterCard og med på kjøpet da får man EMV Payment Tokenization (*Pay løsningene), og er globalt. Med mindre man er interessert i å gjøre seg vanskelig for turister så må man støtte disse, og da er det ingen grunn til å anstrenge seg for å støtte en særnorsk eller -nordisk løsning.

 

spiderworm skrev (31 minutter siden):

Må være noe mer bak for at de ikke støtter Apple Pay, DnB har jo hatt Google Pay i lang tid.

Jeg har ikke tallene, men jeg innbiller meg at Apple Pay har ganske mange flere brukere enn Google Pay og dermed er en større trussel.

I tillegg så er Apple et sånt polariserende firma som noen har veldig sterke aversjoner mot. Hvis rett beslutningstaker i DnB er anti-Apple av en eller annen grunn så kan det være en bidragsyter. 🤷🏼‍♂️

Lenke til kommentar
Sitat

Må være noe mer bak for at de ikke støtter Apple Pay, DnB har jo hatt Google Pay i lang tid.

Samme var det også med Sparebanken Sør som er min bank og de bortforklarte med at Apple må åpne opp Apple Pay for tredjeparts betalingsapper finner jeg litt rart siden Sbanken og andre få banker kan gjøre det uten problem. 

Endret av mads1153
Lenke til kommentar
mads1153 skrev (11 timer siden):

de bortforklarte med at Apple må åpne opp Apple Pay for tredjeparts betalingsapper

Dette gir teknisk sett ingen mening, så det er enten noen som ikke skjønner det tekniske, eller så er det markedsføringsbortforklaringer.

Jeg vet at det er mange som har en kjepphest med at de vil Apple skal åpne for at andre apper skal kunne bruke NFC-chippen til betalinger (den er allerede åpnet opp for andre ting, men ikke betalinger), men det kommer med et helt eget sett med sikkerhetsutfordringer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
henrikwl skrev (17 timer siden):

I tillegg så er Apple et sånt polariserende firma som noen har veldig sterke aversjoner mot. Hvis rett beslutningstaker i DnB er anti-Apple av en eller annen grunn så kan det være en bidragsyter. 🤷🏼‍♂️

Kan nok lage mye konspirasjonsteorier rundt dette, men hovedgrunnen er rett og slett at Apple Pay tar en mye høyere kost for transaksjoner enn f.eks google pay.
Dermed forsvinner mye av business caset.
Denne artikkelen er også fortsatt relevant: https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/L0xd89/apple-hindrer-konkurranse

Lenke til kommentar
sk0yern skrev (28 minutter siden):

Kan nok lage mye konspirasjonsteorier rundt dette, men hovedgrunnen er rett og slett at Apple Pay tar en mye høyere kost for transaksjoner enn f.eks google pay.
Dermed forsvinner mye av business caset.
Denne artikkelen er også fortsatt relevant: https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/L0xd89/apple-hindrer-konkurranse

Med tanke på at Apple tar 0% sliter jeg med å tro at Google er veldig mye lavere. Hvis dette er en utbredt oppfatning så er det jo bare det at folk ikke har peiling på hva de snakker om.

Det er ingen måte Apple (eller Google eller Garmin) kan ta noen prosent, da deres servere ikke på noe tidspunkt er involvert i prosessen. Alt foregår mellom enheten og betalingsterminalen, akkurat på samme måte som at når du betaler med kort så foregår alt mellom kortet og betalingsterminalen.

VISA, eller MasterCard, eller hvem det nå er som har utstedt kortet, de tar en transaksjonskostnad. Men den er lik enten du bruker det fysiske kortet eller *Pay-varianten.

Lenke til kommentar
henrikwl skrev (8 minutter siden):

Med tanke på at Apple tar 0% sliter jeg med å tro at Google er veldig mye lavere. Hvis dette er en utbredt oppfatning så er det jo bare det at folk ikke har peiling på hva de snakker om.

Det er ingen måte Apple (eller Google eller Garmin) kan ta noen prosent, da deres servere ikke på noe tidspunkt er involvert i prosessen. Alt foregår mellom enheten og betalingsterminalen, akkurat på samme måte som at når du betaler med kort så foregår alt mellom kortet og betalingsterminalen.

VISA, eller MasterCard, eller hvem det nå er som har utstedt kortet, de tar en transaksjonskostnad. Men den er lik enten du bruker det fysiske kortet eller *Pay-varianten.

hehe... Apple og Google gjør nok ikke dette for å være snille og greie, det er faktisk penger i det her :)
Og nei, alt foregår ikke mellom kortet og betalingsterminalen, det er helt åpenbart galt på veldig mange måter.
Apple har svært strenge NDA'er på hvor mye de tar, men man kan få noen hint med kjappe søk:

https://www.itnews.com.au/news/banks-surrender-on-apple-pay-fee-fight-450874

 

Lenke til kommentar
sk0yern skrev (33 minutter siden):

Apple og Google gjør nok ikke dette for å være snille og greie, det er faktisk penger i det her :)

Både Android og iOS har utallige funksjoner som hver for seg ikke direkte genererer inntekt til Apple og Google, men som en del av en større helhet gjør produktet attraktivt og innbringende. Det er altså ikke automatisk sånn at det  tjenes penger på hver eneste funksjon i isolasjon.

Linken du kommer med handler om kostnadsfordeling på banksiden; ingenting av dette påvirker hverken forbruker eller brukersted. Det ser for meg ut til å være syltynne argumenter fra bankene for å unngå å bli rene pengehvelv og for å kunne skyve kostnader over på forbrukerne.

Men ja, du har jo for så vidt rett i at dette er en unnskyldning bankene kan bruke for å nekte *Pay løsninger – enten generelt, eller fra spesifikke leverandører. 🤷🏼‍♂️

At de ikke ser at de taper mer på å la være å støtte dem får nå være så. Da får de la seg utkonkurrere da. For min del så er støtte for *Pay løsninger et bare minimum når jeg skal velge bank, og de som støtter Apple Pay eller har planer om det havner øverst i bunken. Jeg tror ikke jeg er den eneste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Apple requires banks to give it a cut of the interchange fees associated with Apple Pay, but it doesn't allow banks to recoup these costs from their customers.

Det var jo dette som var hele poenget. Bankene vil ikke at Apple Pay skal stikke av med en stor del av kaka...
Du må gjerne kalle dette en unnskyldning, men for bankene er inntekter viktig. Akkurat som for Apple og Google.

Jeg er ikke helt overbevist om at du vet bedre hva som lønner seg og ikke enn det bankene gjør selv.

Lenke til kommentar
sk0yern skrev (3 minutter siden):

Det var jo dette som var hele poenget. Bankene vil ikke at Apple Pay skal stikke av med en stor del av kaka...
Du må gjerne kalle dette en unnskyldning, men for bankene er inntekter viktig. Akkurat som for Apple og Google.

Jeg er ikke helt overbevist om at du vet bedre hva som lønner seg og ikke enn det bankene gjør selv.

Fra mitt ståsted tenker jeg at det er helt fair at bankene ønsker å tjene penger. Det inkluderer også de som leverer den tekniske løsningen for å kunne betale med kort (eller virtuelle kort, *Pay).

Men det som blir uredelig mener jeg er når DNB påstår at deres egen løsning er bedre for forbrukeren og at ingen bruker mobilbetaling allikevel... https://www.dnb.no/dnbnyheter/no/din-okonomi/vipps-eller-apple-pay-derfor-velger-dnb-a-satse-pa-vipps

Litt sånn god dag mann økseskaft holdning. Hadde de bare vært ærlig med en gang og sagt "nei dessverre ser vi det at Apple skal ha for stor del av kaka til at det er interessant for oss" så hadde de i det minste vært ærlige om det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
nomore skrev (58 minutter siden):

Men det som blir uredelig mener jeg er når DNB påstår at deres egen løsning er bedre for forbrukeren og at ingen bruker mobilbetaling allikevel... https://www.dnb.no/dnbnyheter/no/din-okonomi/vipps-eller-apple-pay-derfor-velger-dnb-a-satse-pa-vipps

Litt sånn god dag mann økseskaft holdning. Hadde de bare vært ærlig med en gang og sagt "nei dessverre ser vi det at Apple skal ha for stor del av kaka til at det er interessant for oss" så hadde de i det minste vært ærlige om det.

Det er jeg helt enig i, merkelig at de prøver å finne på unnskyldninger det åpenbart ikke er noe hold i.
Sikkert noen kommunikasjonsdirektører som har vært redde for å fremstå som grådige hvis de var ærlige?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...