Gå til innhold

Bedre wifi dekning ved å bytte ut asus ac68u


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
vidor skrev (14 minutter siden):

Det vil nøyaktig bli 12,67% bedre med den enn før med info jeg dro rett ut av lufta.

Litt mer info om hva du har fra før og hva du prøver å koble til over trådløst og ikke minst hva du har av andre trådløse nettverk i nabolaget hjelper litt på.

Vedlagt ligger nabolaget. 

Som det står i tittel så har eg en ac68u. 

Alt kobles til, vet ikkje helt hva mer eg kan si. Støvsugere, gressklippere, vaskemaskin, mobil etc

Det meste 2.4ghz, sett vekk fra mobil. 

Vedlagt ligger nabolaget

 

Screenshot_20210629-230638_WiFi Analyzer.jpg

Screenshot_20210629-230629_WiFi Analyzer.jpg

Endret av Villfaren
Lenke til kommentar

Er det en stor enebolig man snakker om her? Sett ut i fra mengden nabonettverk, antar jeg i hvert fall enebolig.

En ny ruter kan gi noe bedre wifi-dekning, men det er ikke sikkert at det har all verdens betydning. Som man har vært inne på her, er eksempelvis dette med sendestyrke regulert. Man har riktignok visse teknologier som kan forbedre ytelsen, evt. bedre og mer påkostet valg av radioer/antenner osv. Men samtidig - i henhold til dekning på wifi, blir det nødvendigvis ikke så veldig mye bedre av å bytte ut en noen år gammel ruter med en ny lignende løsning.

Spørsmål i dette tilfelle kan da være om mesh kan være en bedre løsning. Riktignok, Asus har en del rutere som kan utvides til en mesh-løsning (AIMesh).

Personlig ville jeg vel i dag ellers ha satset på en WiFi 6-ruter om jeg først skulle kjøpt nytt.

Lenke til kommentar
9 hours ago, vidor said:

Er vel verdt å teste med den. Du har ikke noe åpenbart i nabolaget som vil bremse deg.

Dette viser bare signalstyrke for identifiserte nettverk. Kan være andre ting på 2,4GHz og 5 GHz enn WiFi.

I henhold til dekning/ytelse, kan det jo også være at plassering av ruter eller noen enheter i nettet som spiser mye radiokapasitet (men ikke nødvendigvis så mye båndbredde) som påvirker.

Lenke til kommentar
9 hours ago, Villfaren said:

Som det står i tittel så har eg en ac68u. 

Alt kobles til, vet ikkje helt hva mer eg kan si. Støvsugere, gressklippere, vaskemaskin, mobil etc

Det meste 2.4ghz, sett vekk fra mobil. 

Vedlagt ligger nabolaget

Jeg ville ungått 2.4GHz om mulig. Da min (asus)router var noe ustabil, så skiftet jeg så mange enheter som mulig fra 2.4GHz til 5GHz. Det fikset problemet. Uten å ha satt meg inn i det, så vil jeg tro 5GHz har bedre støtte for å håndtere mange enheter.

Lenke til kommentar
Axefjord skrev (4 timer siden):

Jeg ville ungått 2.4GHz om mulig. Da min (asus)router var noe ustabil, så skiftet jeg så mange enheter som mulig fra 2.4GHz til 5GHz. Det fikset problemet. Uten å ha satt meg inn i det, så vil jeg tro 5GHz har bedre støtte for å håndtere mange enheter.

Ja, sikkert mulig. 

Problemet er jo at verken støvsuger, gressklipper eller vaskemaskinen tar 5ghz.

 

Ellers kjøres det meste via 5ghz😊

Lenke til kommentar
37 minutes ago, Villfaren said:

Problemet er jo at verken støvsuger, gressklipper eller vaskemaskinen tar 5ghz.

Jeg ville sagt heldigvis. Jeg har støvsuger, gressklipper (27 år gammel) og vaskemaskin og ingen av dem bryr seg det minste om hverken 5Ghz eller 2.4Ghz heldigvis. Måtte sveise litt på gressklipperen ifjor, men den virker fortsatt fint og jeg tror ikke dagens gressklippere er like miljøvennlige....

På den andre siden har jeg en mesh-ruter som støtter både 5Ghz og 2.4Ghz, samt MU-MIMO etc., wired backhaul osv., noe som gir maks ytelse der det faktisk er bruk for det :yes:

Lenke til kommentar
1 hour ago, Villfaren said:

Ja, sikkert mulig. 

Problemet er jo at verken støvsuger, gressklipper eller vaskemaskinen tar 5ghz.

 

Ellers kjøres det meste via 5ghz😊

For enheter som krever veldig lite båndbredde, er det stort sett bare fordeler med at disse henger på 2,4GHz. For 2,4 GHz er rekkevidden også bedre, forutsatt at det ikke er veldig mye støy på 2,4 GHz fra andre nett.

Det trenger ikke å være noe mål å ha alt på 5 GHz, men å utnytte kapasiteten gjennom å fordele det mellom 2,4 og 5 GHz. En del rutere vil for enheter som støtter både 2,4 og 5 GHz automatisk flytte enheten til båndet som er mest hensiktsmessig å bruke ut i fra en rekke parametere. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...