Gå til innhold

Ødelagt vare - Komplett vil ikke meg tilsvarende produkt


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en strømforsyning fra Komplett i 2014, og den hadde 10 års garanti. Det var en Corsair AX760i. Den har to vesentlige egneskaper den har Platiniumssertifisering og kan har digital link til PCen.

Den gikk i stykker og Komplett har hatt den inne. De vil gi meg ny strømforsyning og AX760i har gått ut av produksjon, de vil gi meg en Corsair RM850. Denne er kun Gold-sertifisert og har ikke digital link til PCen.

Jeg skrev til Komplett og ba om en HX850i som har både platinium og digital link slik min originale har. De sier at de ikke fører HX850i så det er ikke mulig, men de tilbyr meg refusjons av kjøpsbeløpet.

Problemet mitt er at prisen har gått opp en del siden 2014. Jeg vil gå tilbake 1049, men hvis jeg skal bestille en strømforysning med like egenskaper altså HX850i koster den 2508 fra billigste nettbutikk.

Eventuelt fører Komplett HX850 (uten i-en), og den er platinium men ikke digital link. Denne er altså nærmere i spesifikasjon min originale.

Har Komplett lov til å tilby meg et dårligere produkt i erstatning? For så å si at jeg kan få penger tilbake hvis jeg ikke akseptere det? Det finnes jo like gode alternativer på markedet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
oydna skrev (7 minutter siden):

Har Komplett lov til å tilby meg et dårligere produkt i erstatning? For så å si at jeg kan få penger tilbake hvis jeg ikke akseptere det? Det finnes jo like gode alternativer på markedet.

Garanti og reklamasjonsrett er to ulike ting. Ved reklamasjonsrett har du rett til det kjøpsloven fastsetter for privat- eller næringskjøp, bl a tilsvarende produkt. Ved garanti har du rett til det garantivilkårene spesifikt fastsetter, no more and no less. 

Lenke til kommentar

Hva med å ta kontakt med Corsair i dette tilfelle? Informer om at Komplett velger å erstatte din AX760i med en RM850. Kanskje de kan fikse noe for deg?

Iom at det er Corsair som tilbyr 10 års garanti, så har du i hvert fall ingenting å tape. Du burde jo få samme produkt som du opprinnelig kjøpte.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Her er det altså garantivilkårene som gjelder og ikke forbrukerkjøpsloven. Og her må du altså sjekke de spesifike vilkårene Corsair (evnt Komplett) har gitt deg på denne strømforsyningen for å vite hva du har krav på. Men ut fra det du har skrevet så langt så vil jeg påstå at 100% av kjøpesummen tilbake etter 7 år er ganske hyggelig gjort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
45 minutes ago, oydna said:

Jeg kjøpte en strømforsyning fra Komplett i 2014, og den hadde 10 års garanti. Det var en Corsair AX760i. Den har to vesentlige egneskaper den har Platiniumssertifisering og kan har digital link til PCen.

Den gikk i stykker og Komplett har hatt den inne. De vil gi meg ny strømforsyning og AX760i har gått ut av produksjon, de vil gi meg en Corsair RM850. Denne er kun Gold-sertifisert og har ikke digital link til PCen.

Jeg skrev til Komplett og ba om en HX850i som har både platinium og digital link slik min originale har. De sier at de ikke fører HX850i så det er ikke mulig, men de tilbyr meg refusjons av kjøpsbeløpet.

Problemet mitt er at prisen har gått opp en del siden 2014. Jeg vil gå tilbake 1049, men hvis jeg skal bestille en strømforysning med like egenskaper altså HX850i koster den 2508 fra billigste nettbutikk.

Eventuelt fører Komplett HX850 (uten i-en), og den er platinium men ikke digital link. Denne er altså nærmere i spesifikasjon min originale.

Har Komplett lov til å tilby meg et dårligere produkt i erstatning? For så å si at jeg kan få penger tilbake hvis jeg ikke akseptere det? Det finnes jo like gode alternativer på markedet.

1. Som andre har nevnt er ikke dette engang komplett sitt problem. De tilbyr deg egentlig mer enn du har krav på gjennom dem...

2. Kontakt Corsair, har en AX-psu selv og ville ikke hatt en RM som erstatning men AX er jo ikke i salg lenger. Som du sier så har PSU gått opp i pris så du får ikke en tilsvarende for den summen. Ta kontakt med Corsair direkte, og fortell gjerne hvordan det går.

Lenke til kommentar

Forresten fører Komplett HX750 (og 850) som jeg lett hadde tatt imot om min AX760 tok kvelden...

Det kan lønne seg å ikke kreve for mye, når du har en gammel PSU som har tatt kvelden og kan få ny. Jeg hadde nok bedt om en HX750 og vært veldig fornøyd om jeg fikk det, men du kan jo høre med Corsair først.

Corsair og reviews sier at det er 7 års garanti på denne, ikke 10.

Corsair

Quote

The Corsair Advantage
Corsair Professional Series AXi PSUs are backed by a reassuring 7-year warranty and comprehensive customer support via telephone, email, forum and the Tech Support Express helpdesk.

Kanskje best å bare si "ja takk" til det du får før de begynner å sjekke opp ting...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Corsair utvidet i 2016 garantien til 10 år med tilbakevirkende kraft.

Sitat

AXi Series™ PSUs launched with a 7 year warranty. Now have a 10 year warranty

Link

Takk for tipset om HX750. Tok kontakt med Komplett og de sa ja til å gi meg en HX750 som erstatning i stedet for RM850. Meget fornøyd med det, og kommer til fortsette å handle hos Komplett etter denne positive opplevelsen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
58 minutes ago, oydna said:

Corsair utvidet i 2016 garantien til 10 år med tilbakevirkende kraft.

Link

Takk for tipset om HX750. Tok kontakt med Komplett og de sa ja til å gi meg en HX750 som erstatning i stedet for RM850. Meget fornøyd med det, og kommer til fortsette å handle hos Komplett etter denne positive opplevelsen.

Oi, heldig med den! En av fire PSUer :) Flott at det ordnet seg, og jeg tror dagens HX750 er vel så bra, selv om AX760(i) var kjempegode i sin tid (og fortsatt er det). Hvis du klarer å tyne 7 år til ut av den nye så har du 14 år med "toppklasse" PSU for en god tusenlapp, så det er absolutt ikke noen dårlig deal...

HX-serien er veldig bra, RX er "budsjett" og god for det den er, men ikke noe "entusiast" som AX og HX. God kundeservice av komplett også 👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...