Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Mistet husnøkler som leietaker!


DanielKRD

Anbefalte innlegg

Theo343 skrev (18 timer siden):

Koster det kun 500,- å tilkalle en låssmed som så bruker verktøy og materialer til å utføre byttet? Samt tiden huseier er nødt til å bruke på å organisere dette?

Folk har en tendens til å bagatellisere til ekstreme ytterpunkter for å gjøre ting mer spiselig.

En kompis av meg byttet lås i forrige uke og det kom på 6000. 3000 til FG godkjent lås og 3000 for arbeid.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Utgifter som utleier har skal dokumenteres. Utleier kan ikke kreve dekket noe som ikke er målt, dvs ingen måler, ingen betaling. Er ikke vannrør utstyrt med måler fra dag en, kan ikke utleier kreve ekstra for vannet. Det samme gjelder strøm. Enten godkjent måler eller eget abonnement med egen måler. 

Tapte nøkler betyr bare at låsen eller sylinderen må leveres hos låssmeden og byttes i en annen tilfeldig brukt lås eller sylinder av samme type eller at sylinderen legges om til en annen nøkkel. Dette er dagligdags hos låsesmedene. 3 nøkler må medfølge tilbake til utleier som skal kvittere for nøklene som er mottatt, og i dag tar vi et bilde av nøklene man får og når man leverer dem tilbake, eller legger alle på en kopimaskin. Innerdører skal ha stående en nøkkel i hver. Ta bilder eller film av alt når du kommer og når du drar. Ha alltid et vitne gående som ser og hører alt. Oppbevar bilder av nøkler forsvarlig, da en låsesmed kan lett lage nøkler ut fra bilder. Overtagelse er kl 12, både leier og utleier skal være til stede. 

Jeg kjenner igjen triksene fra bolighaier og mye de driver med kan politianmeldes. Å sende uriktig faktura for noe du ikke har fått er ulovlig etter Mf loven og Avt loven. Alt du har fått som er betalbart skal kunne bevises av kreditor.

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (22 timer siden):

Som huseier som har investert store penger i og har økonmisk ansvar for en boligmasse ville jeg ikke sett på "DIY" løsninger fra en leietaker som roter bort nøkler som særlig tillitsvekkende.

Hvis man tenker at å miste nøkler kun fordrer å kopiere nøkler så synes jeg man mangler perspektiv her.

TrioVing, som sannsynligvis er Norges største låsprodusent, har videoer på Youtube om hvordan man bytter sylinder selv: https://www.youtube.com/watch?v=wMwuDWpmJfM

Det er like mye DIY som å bytte lyspære eller skrusikring. Eller ringer du elektrikeren for å gjøre bytte pære også?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det kommer antakeligvis på hvordan du bor. Her  i blokken jeg bor i har vi samme nøkkel til det meste. Så dersom jeg mister min nøkkel vil det ikke bare gå utover meg, men alle i bygget. Da vil det jo bli dyrere å bytte låser. Og da skjønner jeg utleiers krav om låsesmed. 

Dersom du bor i en typisk utleieleilighet med nøkkel til kun en inngangsdør, har jeg litt delt syn. I dette tilfellet er det like urimelig å kreve låsesmed som å kreve møbelsnekker for å bytte håndtak på en kjøkkenskuff fra ikea. Men samtidig vil en utleier ha kontroll over nøkler i omløp. Beste forsikringen for huseier vil vel da være via låsesmed. Eventuelt kan huseier kjøpe en ønskelig sylinder, for så å be utleier bytte selv dersom det er ønskelig?

 

Lenke til kommentar
On 6/30/2021 at 2:57 AM, Dragen said:

En vanlig låsesylinder koster rundt 500, og arbeidet for å skifte på rundt 2-3000.

Men dette kan enkelt gjøres selv:

Tar du jobben selv, så er alt du må ut med prisen på sylinderen.

Det er jo ikke sikkert vedkommende har armer... Da er det ikke lett å gjøre det selv.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Og som ord for dagen:

Utleier har ikke rett til å ha nøkler til leietakers arealer.

En som leier en bolig eller et lokale bør alltid bytte låser til sine egne nøkler og bytte tilbake når de flytter. Dette er ikke noe jeg finner på, det er bare å kontakte forsikringsselskapet, de sier det samme. Hvis noen låser seg inn med nøkler (uansett opphav) , og tap oppstår som følge av det, så er det ikke innbrudd, og ikke noen tap dekkes. Gi ikke nøkler til noen du ikke stoler på, fordi hvis de stjeler eller skader, så får du ikke erstatning, uansett hvem de er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...