Gå til innhold

Gode alternativer til Sbanken?


Gjest c29cb...409

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ratleto skrev (2 timer siden):

Men Bulder har jo bare en mobil-app. Kan ikke se for meg at det er spesielt lett og sitte og knote på en mobil for å gjøre alt i starten som trengs...?

Har brukt mobilbank i flere år nå. Bulder Bank er enkel å bruke. Enklere enn Sbanken, men Sbanken er mer avansert pga ASK, IPS, Fondskonto, aksjefond osv. Har ikke bruk for bank i nettleser.

Var igang iløpet av få minutter. Default får du brukskonto med kort og en konto uten kort som jeg forandret til regningskonto. Jeg opprettet 2 sparekontoer, en til ferie og en til oppussing. Begge med fast trekk.

Har ikke funnet andre banker med så lave priser, lav renter på boliglån og høy rente på kontoer.

Vet ikke hva slags mobil du har. Jeg har en Samsung S21 og skjermen er ikke den største og det gikk helt fint. Null problem. 

Endret av NortonM
Lenke til kommentar

Om du har låg belåningsgrad så er renta kurant, men ved høgare så finnes det betre renter der ute.

image.png.23a0183519a51786dbfec321dcec2fbb.png

Alle med bustadlån som vil skifte bank bør prioritere lånerenta sidan det er der dei store utgiftene ligg. Er du medlem av fagforeining er ofte dei beste avtalane der.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Zeph skrev (3 minutter siden):

Om du har låg belåningsgrad så er renta kurant, men ved høgare så finnes det betre renter der ute.

image.png.23a0183519a51786dbfec321dcec2fbb.png

Alle med bustadlån som vil skifte bank bør prioritere lånerenta sidan det er der dei store utgiftene ligg. Er du medlem av fagforeining er ofte dei beste avtalane der.

Kan underskrive på den. Min bank er allerede valgt for meg, når jeg skal gjøre noe med huslånet så er Danske Bank eneste aktuelle siden det er der fagforeningen min flytta avtalen sin. 🤷🏼‍♂️ Og disse bankene krever jo ofte at man bruker dem som dagligbank for å ikke bumpe opp lånerenta, så da er det jo avgjort da. 😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Oppdatering:

Boliglånet flyttet til Bulder Bank. Gikk kjappere enn jeg forventet. 1,78% rente. De økte panten med 500k, noe som erkjekt hvis man trenger kapital til bil eller oppussing.

Bulder Bank økte renten på sparekontoene fra 0,75% til 1,25% på fredag.

Bankkort mottat. Vipps og Gpay fungerer. Straksbetaling med vipps fungerer, sjekket nettopp fra Bulder konto til Sbanken konto.

IPS og ASK er under flytting fra Sbanken til kron. Sparingen er allerede startet i Kron.

 

Bulder Bank har ennå  ikke bankid. Så jeg må beholde kundeforholdet til  Sbanken  en  stund til. En tom konto...

 

Stort pluss med Bulder, ved bruk av kort får man push meldig med  beløp brukt og resterende saldo. Revolut appen  har samme funksjon. 

Lenke til kommentar
Zeph skrev (På 18.3.2022 den 12.46):

Om du har låg belåningsgrad så er renta kurant, men ved høgare så finnes det betre renter der ute.

image.png.23a0183519a51786dbfec321dcec2fbb.png

Alle med bustadlån som vil skifte bank bør prioritere lånerenta sidan det er der dei store utgiftene ligg. Er du medlem av fagforeining er ofte dei beste avtalane der.

Meldte meg inn i fellesforbundet denne uken  og får LOfavør goder. Skikkelig rævva goder!

Renta er høyere, forsikringene er ikke noe billigere. 1 million medlemmer  og de klarer ikke å  få bedre avtaler 🙄  Sånn er det  når feite fagforeningspamper gjør avtaler med bank-  og forsikringspamper.... 

Jeg endte opp med å avlsutte innboforsikringen min  og sparte 1488kr  på medlemskapet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg bruker Sbanken til et firma jeg har ved siden av et vanlig arbdeidsforhold.

Jeg laster ned alle kontoutskriftene som csv og leser disse inn i en database som blir brukt i regnskapet.

Er det noen annen bank med bedre rentebetingelser som har tilsvarende tjeneste hvor alle kontoutskrifter kan etter hver måned lastes ned i csv eller tilsvarende?

 

Lenke til kommentar
Gjest a650e...a2a

Ser mange anbefaler Bulder. Det er kanskje et av de beste alternativene, men det betyr ikke at det er bra.

  • Mangler grunnleggende bankfunksjonalitet, som f.eks. betale til utenlandsk konto.
  • Mangler opprettelse av BankID
  • Utradisjonell måte å organisere menyer/funksjoner. Her har de nok prøvd å glemme alt det gamle, og tenke nytt, og jeg var for såvidt åpen for det, men etter å ha brukt de i snart et år synes jeg fortsatt det er vanskelig å finne enkelte ting i appen.
  • Diverse bugs. Meste har vel blitt fikset, men opplevde nylig at en autogiro ikke ble betalt, uten noen varsel eller begrunnelse. Kundeservice kunne heller ikke svare på hvorfor.
  • Bulder Bank er ikke en helt ny bank med "underdog" feelingen som Sbanken har hatt. Det er i praksis Sparebanken Vest i en ny app. Alt av kontrakter osv er Sparebanken Vest sitt navn som står på.

Anonymous poster hash: a650e...a2a

Lenke til kommentar

Har aldri opplevd noe tull med SBanken. Dette kan man vanskelig si om DNB som relativt ofte har noe som skurrer. I det siste har jeg også opplevd mye rart med Vipps.

Det at ting fungerer normalt med banken jeg bruker har vært viktig for min del, og hadde ikke SBanken levert der hadde jeg nok forlatt banken for lenge siden. Så langt har jeg valg å bare bli værende, men når DNB har gjort nok negative endringer med konseptet og servicen SBanken står får så blir det bye-bye. Tipper det varer 6-12 mnd til med ok vilkår, med mindre DNB bevarer det som er bra med SBbanken og implementerer deres systemer i DNB-systemet for å bli bedre. Måker de sin egen bais over på SBanken og degraderer tjenestene så er det game over for min del.

Lenke til kommentar
D0vendyret skrev (1 time siden):

Beste med Sbanken er at den er enkel å bruke og forholde seg til, for rentene bryr jeg meg ikke om på en bank jeg vil ha brukskontoen. 

Min erfaring er at huslånsrentene gjerne blir noen tideler prosentpoeng høyere hvis man ikke har brukskontoen i samme banken som man har huslånet. Har du funnet en bank som ikke har denne koblingen?

Lenke til kommentar
1 hour ago, MenuM said:

Er det mulig å bare opprette sparekonto hos bulder bank uten å måtte ha brukskonto med debetkort?

Nei, de krever brukskonto med debetkort for at du skal kunne får sparekonto. Du kan riktignok si opp debetkortet (som er gratis første året).

Endret av zanta
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Da kom neste skritt fra DnB i retning av Sbankens endelig død. En melding som følger:

Sitat

Hei,

Denne våren skjer det en del endringer for deg som er kunde i Sbanken-konseptet.

Som du vet ble det gjennomført en fusjon mellom DNB og Sbanken 2. mai 2023, og DNB Bank ASA er etter dette avtalepart også for alle kunder i Sbanken-konseptet. Fra og med 27. mars i år får vi også felles tekniske løsninger, noe som medfører noen endringer i dine produkter og tjenester.

Du som er kunde i Sbanken-konseptet er vant til å ha hele banken i lommen, og appen har lenge vært vår mest populære kanal. Etter 27. mars får du en helt ny Sbanken-app, og vi skal ikke lenger ha en egen nettbank for Sbanken-konseptet. Enkelte tjenester kommer ikke til å være klare i appen fra starten, men disse vil du få tilgang til gjennom DNBs nettbank. Etter at den nye appen er lansert, fortsetter vi å jobbe for fullt for å videreutvikle appen og få på plass alt du trenger.

Vi kommer tilbake med mer informasjon om den nye appen og fremtidens digitale løsninger for Sbanken-konseptet.

Fra 22. mars kommer det ikke lenger til å være mulig å bruke produkter og tjenester i Sbanken-konseptet i kombinasjon med produkter og tjenester fra øvrige DNB-program. Basert på produktene du har i dag, har vi gitt deg tilhørighet i Sbanken-konseptet.

Er du fornøyd med løsningen vi foreslår, trenger du ikke gjøre noe. Ønsker du heller å ha tilhørighet til et av de øvrige programmene i DNB, anbefaler vi at du tar kontakt med oss snarest. 22. mars 2024 skjer fordelingen som avgjør hvor du havner.

Vi nevner for ordens skyld at du vil kunne endre tilhørighet også etter mars 2024. Men kombinasjon med produkter fra Sbanken-konseptet og øvrige DNB-program er altså ikke mulig.

NB: Produkter og tjenester som du bruker i dag og som ikke er nevnt i informasjonen vi gir deg, er ikke omfattet av endringene. Vi skal som vanlig varsle deg i god tid om eventuelle fremtidige endringer.

Vi varsler om følgende endringer:

SMS-bank og SMS-varslinger
Har du aktivert SMS-bank? Tjenesten stenges ned 21. mars, men du kan aktivere SMS-bank på nytt i den nye Sbanken-appen etter 27. mars 2024. Prisen på SMS-tjenester øker fra 1 til 2 kroner per varsling.

Sparing
Som kunde i Sbanken-konseptet vil du i løpet av våren få tilgang til et enda større utvalg av fond. Samtidig øker vi prisen på indeksfond fra 0,06 til 0,10 % for å tilpasse oss markedssituasjonen.

Du kommer også til å få tilgang til Norges ledende analyser på sparing, og et sterkt forbedret tilbud for aksjehandel.

I forbindelse med at tilbudet for aksjehandel utvides og forbedres, innfører vi nye kurtasjegrupper- og priser. Du kan lese mer om hva som blir nytt her.
Vi har store ambisjoner for en felles sparesatsning med DNB, og gleder oss til å fortelle og vise deg mer av hva som kommer!

Rammelån
Rammelånet du har i dag er strukturert litt annerledes enn et vanlig rammelån. 22. mars 2024 blir dette endret, noe som gjør at rammelånet ditt vil ligne mer på et vanlig boliglån. Du beholder fleksibiliteten som rammelånet gir deg, men du vil for eksempel ikke kunne ha positiv saldo på rammelånet ditt. Du vil heller ikke kunne betale regninger, e-fakturaer eller faste trekk med rammelånet. Avtalegiroavtaler og faste oppdrag du har registrert på rammelånet ditt i dag, vil bli slettet 16. mars 2024. Så vi anbefaler at du tar en gjennomgang og endrer til en annen trekkonto før den tid.

Per i dag er forfallsdato for lånet ditt 30. i måneden. Etter 27. mars kan du velge forfallsdato, og endre dato selv når det passer deg. Du må også velge en separat trekkonto for rammelånet ditt, hvor det månedlige terminbeløpet vil bli belastet. Praktisk informasjon om dette kommer senere.

Rettigheter for tilleggskortholder
Har du tilleggskort til en annen person på en av kontoene dine? Kortholdere med tilleggskort vil etter 27. mars 2024 ha tilgang til å utføre en del handlinger som de ikke har tilgang til i dag. Etter 27. mars kan tilleggskortholder:

Hente PIN-kode på kortet sitt
Rebestille kort
Sperre kort/oppheve sperre
Avslutte kort (ved å kontakte kundeservice)
Øke eller oppheve netthandelssperre
Reklamere på transaksjoner
Opprette SMS-varsling

Kontanttjenester i butikk
Kontanttjenester i butikk er en tjeneste som er tilgjengelig i de fleste av Norgesgruppens butikker. Med Kontanttjenester i butikk kan du ta ut og også sette inn kontanter. Du finner en oversikt over de ca 1450 butikkene tjenesten er tilgjengelig i her.

Varekjøp med gratis uttak er ikke lenger tilgjengelig i disse butikkene. Fra 22. mars er det bare mulig å ta ut kontanter via Kontanttjenester i butikk-tjenesten, og da til en kostnad på 10 kroner. Uttak er begrenset til 10 000 kroner per uttak. Andre butikker kan tilby kontantuttak med varekjøp, men da er beløpsgrensen lavere og settes av butikken selv.

Vi minner om at uttak i minibank fortsatt er gratis.

Retur av utenlandsbetaling
Når du skal gjøre en utenlandsbetaling er det ekstra viktig å passe på at alt registreres riktig. Hvis det for eksempel er gjort feil med kontonummer, navn på mottaker eller valg av valuta, kan betalingsoppdraget gå i retur. Ved retur av utenlandsbetaling vil det etter 27. mars påløpe en kostnad på 300 kroner. Retur av oppdrag under 1000 kroner er gratis.

Ditt personvern
For kunder i Sbanken-konseptet gir vi relevant informasjon om personvern på samme side som du finner oppdatert informasjon om Sbanken-konseptet og DNB. Du finner også alltid vår personvernerklæring på dnb.no. Har du spørsmål om rettighetene dine eller andre spørsmål om personvern? Du kan kontakte kundeservice på 55 26 00 00 eller ta kontakt på chat når du er innlogget.

Varsel om endring av dine finansavtaler
Som beskrevet over, vil det skje enkelte endringer i dine finansavtaler med oss. Endringen iverksettes 22. mars 2024. Du finner alle priser i Sbanken-konseptet i prislisten vår.

Endringer i din disfavør fremmes etter finansavtaleloven som et forslag til deg, som du kan godta eller avslå. Du godtar endringene ved å ikke gjøre noe.

Du kan når som helst og vederlagsfritt si opp avtalen. Banken har rett til å si opp dine avtaler dersom du ikke godtar en saklig begrunnet endring. Godtar du ikke en eller flere endringer må du skriftlig varsle banken om hvilke endringer dette gjelder. Du må i så fall varsle oss senest 22. mars 2024. Avtalen vil da være oppsagt fra bankens side, og oppsigelsen inntrer 22. mars 2024.

Oppsigelsesadgangen følger av finansavtaleloven, jf. særlig § 4-43.

En oppsigelse kan ha uheldige konsekvenser for deg. Vi anbefaler derfor at du kontakter oss på 55 26 00 00 for en samtale, fremfor å avvise endringen.

Dersom du vurderer å klage på endringene, oppfordrer vi deg til å kontakte oss på telefonnummer oppgitt over. For å kunne behandle en klage trenger vi at du skriftlig gjør rede for hva du er misfornøyd med. Kontakt oss på [email protected] eller send et brev til Sbanken v/Klage, Postboks 7077, 5020 Bergen. Etter at vi har vurdert saken, kan du klage til Finansklagenemnda.

Hilsen oss i Sbanken – et konsept fra DNB

 

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...