Gå til innhold

Pass godt på bankkortet ditt. Det er ikke sikkert du kan få et nytt med det første


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor bruke kort, når det finnes Vipps, Apple Pay, Google Pay, Garmin Pay og Fitbit Pay? De fleste av mine "kort"-betalinger gjøres med klokken. Regelen med å passe på kortene sine gjelder fortsatt, da heller ikke disse løsningene virker dersom kortet er sperret.

Endret av zanta
Lenke til kommentar

Mange av betalingsappane krever vel gyldig bankkort, så dersom man mister kortet og det må stengast eller om kortet går ut på dato så må ein ha nytt kort for å ha eit gyldig kort registrert i appen.
Med unntak av Vipps så er det vel ikkje så mange av dei vanlege betalingsappane som er knytt direkte til ein bankkont?

Uansett så burde ein quick-fix være å også tilby bankkort med berre magnetstripe, berre chip, eller berre RFID/NFC brikke. Kanskje til og med bankkort heilt utan nokon form for datalagring utanom trykket, sjølvsagt helst då som virituelle bankkort.

Mange brukar nok bankkortet sitt fyrst og fremst til å registrere i ein betalingsapp eller til netthandel.
Og sjølv om det etterkvart har blitt så lettvindt med kontaktlaus betaling at mange ikkje har sett grunnen til å gå over til app-betaling så burde det gå fint å sende ut enklare bankkort i ei periode. Eg er sjølv ein av dei som synes det ofte er enklare å dra fram kortet for å betale kontaktlaust enn det er å hente opp betalingsappen på telefonen eller klokka, særleg når det er lavare beløp som ein ofte kan betale heilt utan trykking med kontaktlaust betalingskort.

Om alternativet er å vente i lange tider med å få seg nytt kort om du mister det, så må det være betre å få eit enklare bankkort som du kan registrere i app? Betaling med magnetstripe og PIN-kode fungerer uansett fortsatt bra dei fleste stadar utan særleg med ulemper.
Eg vil heller ha eit lavteknologisk gyldig bankkort slik at eg kan bruke mobilbetaling og til nød magnetstripe om eg er utan telefon/klokke enn å vente i vekevis før eg får tilgang til digital betaling igjen.

Vipps som den mest utbredte betalingsappen i Norge som kan knyttast direkte til konto har så vidt eg har fått med meg ikkje støtte for kontaktlaus betaling på vanlege betalingsterminalar.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
zanta skrev (15 minutter siden):

Hvorfor bruke kort, når det finnes Vipps, Apple Pay, Google Pay, Garmin Pay og Fitbit Pay? De fleste av mine "kort"-betalinger gjøres med klokken. Regelen med å passe på kortene sine gjelder fortsatt, da heller ikke disse løsningene virker dersom kortet er sperret.

Kan man bruke Google pay mange steder? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå begynner det å bli tullete med denne brikkemangelen. Først skyldte man på Covid og da det ikke gikk lenger skyldte man på flom og en ødelagt fabrikk.

Når vi vet at asiaterne bygger hele Covid-sykehus på 1 ukes tid og en motorvei på 1 dag, så må det være noen som tjener svært gode penger på å ikke gjenåpne fabrikkene og holde på en så lav produksjon som mulig. 

Jeg nekter å tro noe som helst på at Homo Sapiens sitt moderne samfunn er så skjørt, at én nedlagt fabrikk i Asia er alt som skal til for å stoppe produksjonen av alt fra biler til bankkort over hele verden i flere år. I så fall har verdenssamfunnet en viktig oppgave og det er å passe på de fabrikkene. For maken til åpenbart terroristmål skal du lete lenge etter mtp konsekvensene.

Eventuelt, så ser vi nå sort på hvitt hva vi skal leve av etter oljen. Vi kan bli fette rike på brikker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, del_diablo said:

Ser artikkelen nevner ikke hvor de blir produsert.
Jaja

Kina. Sørøst Asia. 

For alle skal ha ny TV, og den skal være billig. 

Og ny mobiltelefon. Billig. 

Og klokke som teller at pulsen går litt opp når tilbudsavisen kommer. Billig!

Det skal være billig. Billig. Billig. 

Menneskerettigheter og arbeidsforhold er ikke så nøye så lenge prisen på dingsen er lav. 

Så da skjer all produksjon av elektronikk i sør-øst Asia da. Der kan det produseres billig, og vestlige sjefer kan le hele veien til banken. (på superyacht til skatteparadiset) 

Det komiske i det hele er at de er grådig flinke der også. Selv om vi oppdager litt nå at vi burde produsere litt mer i vesten, så mangler vi produksjons-kompetanse. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, henrikwl said:

Alle steder. Alle *Pay løsningene kan brukes på alle betalingsterminaler som er aktivert for kontaktløs betaling. Og det er alle, da det ble et krav fra Nets i slutten av 2019.

Eneste stedet som ikke tar Gamin Pay som jeg vet er min lokale Jysk-butikk. Vet ikke hvorfor, men ellers går det overalt hvor de tar berøringsfri betaling.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Bytex said:

Det er bare pes med fitbit, for den "mister" kortet på klokka hele tida så jeg må legge det inn på nytt i appen nesten hver gang jeg skal bruke det. Så jeg tæpper fortsatt med bankkort overalt.

Har ikke hatt Fitbit på en stund, men funket fint før. Nå har jeg Garmin, og det funker like bra som det gjorde på Apple Watch da jeg hadde det. På alle må man taste PIN når klokken mister pulsen, men hvis den har puls hele tiden, holder det å taste PIN på klokken en gang i døgnet. Har aldri opplevd at kortet blir borte fra klokken.

Lenke til kommentar

Ja har prøvd å finne support men man blir bare sendt på rundgang til diverse FAQs som ikke funker. Også har jeg googla og sett diverse andre tråder på alle mulige fitbits for mange år siden, samme problem, diverse løsninger som ikke hjalp på min. Som å slette kort, legge inn igjen, avregistrere og registere igjen etc. Det blir bare borte så det står "no card in wallet" etter en stund. Har den nyeste Versa 3 nå.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Bytex said:

Ja har prøvd å finne support men man blir bare sendt på rundgang til diverse FAQs som ikke funker. Også har jeg googla og sett diverse andre tråder på alle mulige fitbits for mange år siden, samme problem, diverse løsninger som ikke hjalp på min. Som å slette kort, legge inn igjen, avregistrere og registere igjen etc. Det blir bare borte så det står "no card in wallet" etter en stund. Har den nyeste Versa 3 nå.

Har du Android eller iPhone? 

Lenke til kommentar
zanta skrev (9 timer siden):

Hvorfor bruke kort, når det finnes Vipps, Apple Pay, Google Pay, Garmin Pay og Fitbit Pay? De fleste av mine "kort"-betalinger gjøres med klokken. Regelen med å passe på kortene sine gjelder fortsatt, da heller ikke disse løsningene virker dersom kortet er sperret.

Jeg har verken lyst på eller behov for smartklokke. Min elektrisk drevne klokke fungerer veldig fint uten. Og bankkortet holder jeg glatt unna Google Pay. De har mer enn nok info om meg allerede, selv om jeg begrenser det å legge igjen kortinfo overalt. Om jeg kan, lar jeg heller ikke nettsted huske kortet mitt til fremtidig bruk, men velger av sikkerhetsskyld at jeg må legge det til manuelt for hver gang. 

Jeg kjører elbil, og gremmes egentlig over hvor mange steder jeg må registrere meg og legge igjen kortinfo. Gleder meg til jeg kan skaffe meg ett kort/RFID-brikke eller app som gir tilgang til alle ladeoperatører uten å legge igjen all info hos alle andre. Men samtidig slik at kortet er knyttet til meg, slik at jeg får rabattene for mitt bruk basert på faktisk bruk

Ser Rema 1000 sin app "Æ" nå krever at alle kort man vil bruke mot den appen, må verifiseres av Vipps. Dette er en kobling jeg ikke vil være med på, så resultatet er at nå er ingen kort verifisert i Æ-appen. Må da gå til manuell scanning av strekkoden i appen for å få rabatten som ligger i å bruke den.

Vurderer derfor å "hoppe av" fra Rema, og gå over til Kiwi istedet, der de ikke er startet med slikt tull. Det som holder igjen, er større butikk og at billigproduktene er bedre hos Rema enn hos Kiwi i mange tilfeller.

Jeg liker og å ha kontanter på lur, og bruker dette innimellom. Ikke alltid kort eller Google Pay er mulig eller ønskelig å bruke. Og Vipps bruker jeg først og fremst når jeg handler på Finn.no.

Selvsagt mitt valg å gjøre det mindre sømløst, og det går vel først og fremst utover meg selv. Men jeg foretrekker å prøve å holde kontrollen selv. Da tenker man kanskje en gang ekstra før man velger å foreta et kjøp man egentlig ikke trenger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...