Gå til innhold

Fiber 100 mb + Kan man få godt tilbud på kun internett?


Anbefalte innlegg

Jeg har idag fra Altibox fiber 500 - 500 og tv. Betaler 1200 kr i mnd, noe jeg synes er dyrt, spesielt når jeg aldri ser på tv! (Har dessverre et borettslag som ikke vil ha egen avtale med altibox da noen beboere vil ha telenor osv).

Men det tragikomiske er at sier jeg fra meg tv, så må jeg likevell betale 999 kr i mnd hos altibox. Finnes det noen fiber\internett leverandører som har god pris på bare internett med hastigheter fra 100 mb - 1000 mb? Jeg bor i kalde nord om det har noe å si

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er et godt spørsmål. Stadig flere er vel interessert i å droppe TV helt. Men svaret er vel helt avhengig av hvem som tilbyr nett hos deg. Om bindingstiden er utgått hos Altibox kan du jo sjekke med andre leverandører, f.eks. homenet som vel har 100/100 fiber til ca halve prisen av det man betaler for 500/500 +TV fra Altibox. 

Men i praksis er det vel slik at mange steder er det kun én leverandør, og da blir det slik det blir.

Hos oss var det bare kobber/ADSL inntil for et år siden, da Altibox la ned fiber flere hundre meter til hovedvei. Det var vi glade for, så vår 500/500 + TV til 1200 kr måneden er egentlig ingen upris for vår del, enn så lenge.

Lenke til kommentar

Nå planlegger nkom å se på om det blir reguleringer om flere en telenor må leie fiberen, og det skal reguleres pris for leie, men alikevell se på VDSL som snart legges ned, ble ikke mye billigere der, og utbygging er langt fra ferdig i nordnorge og midt av norge, faktisk sørnorge er mange som ennå ikke får fiber. Så er vel ikke folkerett med 5g eller fiber.

Men før eller senere blir det tilbud til alle, sies i 2025 skal alle få 1 gigabit så man må bare vente i spenning blir neppe slik for alle hytter og ligdene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det mobile er nå så godt at mange klarer seg med dette. Man kan få 1000GB for kr. 400,-. Striming av norske kanaler fra drøye hundrelappen. For min del kan kollektive avtaler og rådyrt fibernett utgå helt. Så drøye kr. 500 for nett, TV og mobilabonnement er ikke så ille.

Lenke til kommentar
33 minutes ago, Fromthemountain said:

Synes det er litt underlig at vi nå er i en situasjon hvor det mange steder bare er 1 internettleverandør som tilbyr kabel/fiber. Det virker monopol-aktig og vil på sikt kunne være svært ugunstig mtp prisstigning osv. 

Så du mener at Altibox, Telenor, Telia og noen andre samtidig skulle grave ned X-antall fiberkabler forbi ditt hus, slik at du kan velge?
Ikke veldig samfunnsmessig økonomisk, og prisen ville nok vært ganske lik.

Norge er ett dyrt land å drive mobiltelefoni/fiber i. 
Men i dag kan du jo få mobilt bredbånd mange plasser. Da kan du ofte velge mellom Telenor, Telia og Ice.

Men det er ikke gratis det heller. Internett i Norge er dyrt, på grunn av topografi, avstand og kundegrunnlag.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Kjell Olaf Winther said:

Så du mener at Altibox, Telenor, Telia og noen andre samtidig skulle grave ned X-antall fiberkabler forbi ditt hus, slik at du kan velge?

eller som man gjorde med kobberlinjene at man tvinges til å gi andre tilgang til å levere tjeneste på kablen?  

I dagens samfunn er internettilknytting like viktig som strøm, vann og kloakk.  Vi kan velge mellom mange strømselskaper selvom et annet selskap eier kablen som går til eiendommen.  Når det gjelder vann og kloakk, så betales det gjennom offentlige avgifter og selv om jeg ikke er meget for at staten skal blandes inn i for meget, så virker det ikke unaturligt å tenke på fiber-infrastruktur på samme måte og staten kunne da ta betalt fra selskaper som bruker denne infrastruktur til å levere interett/tv-tjenester. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kjell Olaf Winther skrev (3 timer siden):

Ikke veldig samfunnsmessig økonomisk, og prisen ville nok vært ganske lik.

Norge er ett dyrt land å drive mobiltelefoni/fiber i. 
Men i dag kan du jo få mobilt bredbånd mange plasser. Da kan du ofte velge mellom Telenor, Telia og Ice.

Men det er ikke gratis det heller. Internett i Norge er dyrt, på grunn av topografi, avstand og kundegrunnlag.

Det er ikke nødvendigvis så dyrt alle steder, riktignok er vel dyrere på fjellet og der hvor ingen har bolig, men fleste fiber levrandører har dekket opp utgiftene etter 3-4 år blir spennende å se hva det blir etter fiber for tror ikke det vil skje mye endringer angående teknologi, eneste som vil skje er prisene vil øke og internethastigheten, de som vil ha 100 mbit må før eller senere gå for 4g eller eldre teknologier. Da etterhvert vil 250\250 mbit fiber blir miste hastighet. Til 849 kr måned.

Sitat

Da blir det full stopp på legging av fiber.

Spiller vel lite rolle om nettet er ferdig bygd. Synd på de som ikke bor der hvor fiberen finnes.

Muligens 5g blir alternativ på sikt men går tregt ikke mye konkuranse fra ice og telenor.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (10 minutter siden):

Spiller vel lite rolle om nettet er ferdig bygd. Synd på de som ikke bor der hvor fiberen finnes.

Og derfor kommer det "aldri" til å skje, altså, det blir ikke fritt fram før alle har fått fiber.
Kobbernettet var allerede lagt/bygd når det ble fritt fram.

Lenke til kommentar

Jeg hadde forøvrig fiber fra Telenor før jeg fikk fiber fra Altibox. Vet dere om dem prismatcher om man får en bedre avtale fra den ene leverandøren. Siden jeg har og har hatt fiber fra begge, så skal det jo ikke være noe oppkoblingsgebyr om jeg skulle skifte tilbake til telenor om dem gir bedre pris? Ser telenor har 719 kr for 100 mb linje, lurte på om altibox ville gitt meg samme pris om jeg hadde sagt opp der...

Lenke til kommentar

 

Jeg betaler 719 kr mnd for 150/150 fra Altibox (Bergen Fiber), de tok 0 kr i etablering siden det ikke var nødvendig med graving eller egeninnsats frem til boligen. Her er det som mange andre steder kun fiber fra en leverandør tilgjengelig mens alternativene er Telia (Get) med sin såkalte hybridfiber, aka koaksial som igjen gir dårlig uthastighet, eller internett via 5G fra Telenor som koster mer enn det smaker i forhold til responstid og hastighet. 

Når de har gravd opp alle gatene rundtom her så har det kun blitt lagt ned fiber for en leverandør og tviler på at det vil åpnes for andre med det første. Da jeg bestilte Altibox i fjor så sjekket jeg med både Telia og Telenor hva planene deres var og ingen har tenkt å få på plass fiber her de første årene om enn noensinne. Kostnaden er nok for høy vs gevinsten når det allerede er noen som har fått løyve til å legge kabler.

Endret av Hedonism
  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Dubious said:

Du får 150 Mb hos Altibox for 719 kr  

Ser jeg har signal bredbånd, og får bare opp:

Våre bredbåndsprodukter

Altibox Fiberbredbånd 250/250

 

250/250 Mbps opp og ned

819,- pr mnd

Altibox Fiberbredbånd 500/500

 

500/500 Mbps opp og ned

999,- pr mnd

Altibox Fiberbredbånd 1000/1000

 

1000/1000 Mbps opp og ned

1299,- pr mnd
Lenke til kommentar
Underkiller skrev (19 timer siden):

Ser jeg har signal bredbånd, og får bare opp:

Våre bredbåndsprodukter

Altibox Fiberbredbånd 250/250

 

250/250 Mbps opp og ned

819,- pr mnd

Altibox Fiberbredbånd 500/500

 

500/500 Mbps opp og ned

999,- pr mnd

Altibox Fiberbredbånd 1000/1000

 

1000/1000 Mbps opp og ned

1299,- pr mnd

Ser det samme som deg på nettsiden deres, da har de en annen pakkestruktur enn enkelte andre Altibox-leverandører ved at de ikke tilbyr lavere hastighet enn 250 Mbps.  

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

I borettslagsleiligheten vår er det kollektiv avtale og det betales kr. 300 for 50/50 inkl. TV. Den nye hjemmesentralen oppleves som noe treg på en merkelig måte selv om speedtest o.l viser gode resultater.
Jeg skulle ønske TV og nett ble valgfritt slik at vi som ikke bruker dette slipper å betale.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...