Gå til innhold

Tilbakemelding på egen rap-tekst


Martin473

Anbefalte innlegg

Hei, er 21 år gammel gutt, og jeg har aldri laget noe musikk selv, men er stor fan av mye forskjellig Hip-Hop musikk og tenkte å prøve meg på å lage noe tekst selv for å klare å sette mer pris på det arbeidet andre rappere gjør og litt for gøy :)

Jeg er i tillegg glad i bil og "råning" så derfor er teksten rettet mot det og det er vel litt "gangster" stil over det, altså ikke for mye metaforer og lesing mellom linjene.

Tekst:

Gu - gutta kjører rundt i gata, tuter på rumper

Sy - systemet opp, alle hører når vi kommer yo

Henda opp i været, bare skrik “fuck polti”

Ga - gassen i bånn, helt fra Jessheim til Nordby

 

Gu - gutta kjører rundt i gata, tuter på rumper

Sy - systemet opp, dere hører når vi kommer yo

Henda opp i været, alle skrik “fuck polti”

Ga - gassen i bånn, helt fra Jessheim til Nordby

 

Vi cruiser nede i Oslo i min rødmalte bil

Helt styla front til bak, med striper på si

For dere ekte G's som digger bassblæst og bil

Sjekk den bouncer opp og ned, real hip-hop stil

 

For 'stangen den er senka med shina felger

Det å kjøre med stil, ja det er alt som gjelder

Tar’u gassen i bånn er det fra potta det smeller

Høylytt som faen helt fra Askim til Kjeller

 

JDM, muscle, kjør hva enn du digger

Men i crewet har vi ingen plass til sotrør og pingler

Bare å stikke om du puller opp med potter som dingler

Strakrør sponsa av motherfuckings pringles?! 

TimWVqm9Fwnf9lwGvEX-XFv0fzPA7X1K9XhAjwfeJMEZlvAuSvu2VVzSaal18_vjHrbGrTOldrrFHCkVvqKSFMnriOuk0WD3D4jHpICzWyRE4Njw5NqxyWma_21rX5d_56SE41XN(Hva faen?).

 

Gu - gutta kjører rundt i gata, tuter på rumper

Sy - systemet opp, alle hører når vi kommer yo

Henda opp i været, bare skrik “fuck polti”

Ga - gassen i bånn, helt fra Jessheim til Nordby

 

Gu - gutta kjører rundt i gata, tuter på rumper

Sy - systemet opp, dere hører når vi kommer yo

Henda opp i været, alle skrik “fuck polti”

Ga - gassen i bånn, helt fra Jessheim til Nordby

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En artist fra Bergen fikk 8000 kr,- i bot for å ha sagt "fuck politiet" tre ganger.
Kilde: https://www.dagbladet.no/kultur/slik-slaktes-fuck-politiet-dommen/72878384

Om du vurderer å fremføre låta live - hadde jeg endret den teksten. Jeg tenker at dersom du satser seriøst på dette; så vil du være et forbilde for veldig mange unge. Derfor kan det være lurt å tenke litt over hvilken signaler man ønsker å gi. Politikulturen i USA er helt annerledes enn i Norge. Så i Amerika og i veldig mange land som sliter med rasisme, urett og politivold - er det fult forståelig at musikk blir brukt som en protest mot makta. Der rap og hiphop-artister i ytringsfrihetens navn benytter sitt medium til å protestere mot slik maktoverskridelse. Men vi har ikke en slik problemstilling her i Norge. Det kan ikke engang sammenliknes. Så det å rope "fuck polti" er feil på så mange områder. Selv om det sannsynligvis bare er ment "for gøy" syns jeg det høres rart ut.

Rånemiljøet er nok ikke alltid like glad i politiet. Men du har sikkert fått med deg at det skjer endringer - der samarbeid og dialog er viktig. Så selv om ordbruken vil sikkert nå ut til en "liten kjerne" publikum som vil heie dere frem på dette, vil nok de fleste rykke litt på nesa av en slik tekst. Som artist bør man nå frem til flest mulig (antar jeg). Så her er det mange grunner til å endre på den. 

Endret av Kris85
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Kris85 skrev (25 minutter siden):

En artist fra Bergen fikk 8000 kr,- i bot for å ha sagt "fuck politiet" tre ganger.
Kilde: https://www.dagbladet.no/kultur/slik-slaktes-fuck-politiet-dommen/72878384

Om du vurderer å fremføre låta live - hadde jeg endret den teksten. Jeg tenker at dersom du satser seriøst på dette; så vil du være et forbilde for veldig mange unge. Derfor kan det være lurt å tenke litt over hvilken signaler man ønsker å gi. Politikulturen i USA er helt annerledes enn i Norge. Så i Amerika og i veldig mange land som sliter med rasisme, urett og politivold - er det fult forståelig at musikk blir brukt som en protest mot makta. Der rap og hiphop-artister i ytringsfrihetens navn benytter sitt medium til å protestere mot slik maktoverskridelse. Men vi har ikke en slik problemstilling her i Norge. Det kan ikke engang sammenliknes. Så det å rope "fuck polti" er feil på så mange områder. Selv om det sannsynligvis bare er ment "for gøy" syns jeg det høres rart ut.

Rånemiljøet er nok ikke alltid like glad i politiet. Men du har sikkert fått med deg at det skjer endringer - der samarbeid og dialog er viktig. Så selv om ordbruken vil sikkert nå ut til en "liten kjerne" publikum som vil heie dere frem på dette, vil nok de fleste rykke litt på nesa av en slik tekst. Som artist bør man nå frem til flest mulig (antar jeg). Så her er det mange grunner til å endre på den. 

Som sagt skrev jeg teksten bare for å prøve meg for gøy. Har ikke noe eget imot polti, de gjør jobben sin og beskytter oss! Dette har jeg heller ikke tenkt å satse på og har egt bare skrevet for meg selv for å se hvordan det gikk om jeg prøvde på noe eget :)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...