Gå til innhold

Kan man jobbe seg rik?


Anbefalte innlegg

Jeg har alltid tenkt at man ikke kan bli rik av jobb alene, men at man enten må investere i noe som gir meravkastning eller starte en egen bedrift hvor man ikke lenger selger sine timer for penger slik man gjør i en typisk jobb. Derfor har jeg selv valgt å ikke satse på en typisk karriere, men forsøkt å ta grep for å skape noe på egenhånd. Selvsagt ikke helt uten risiko.

Men når jeg nå ser hva enkelte av mine venner tjener både i fastlønn og bonus, så har jeg kanskje tatt feil der. Om man ikke øker forbruket i takt med inntekten så er det jo faktisk mulig å legge seg opp noen verdier som igjen kan investeres. Jeg har også en venn som har startet en egen bedrift, men etter mange år med slit ikke har noe noe igjen for det økonomisk.

Nå er jo rik et relativt begrep, så litt vanskelig å definere akkurat det ettersom det kan være forskjellig fra person til person.

Tanker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
28 minutes ago, DukeRichelieu said:

Jeg har alltid tenkt at man ikke kan bli rik av jobb alene, men at man enten må investere i noe som gir meravkastning eller starte en egen bedrift hvor man ikke lenger selger sine timer for penger slik man gjør i en typisk jobb. Derfor har jeg selv valgt å ikke satse på en typisk karriere, men forsøkt å ta grep for å skape noe på egenhånd. Selvsagt ikke helt uten risiko.

Tanker?

Tja, velger du det rette yrket (kunnskapsbasert), er ikke 2.000-4.000 pr time urealistisk dersom du er god i jobben din. Da tjener du mer en du bruker. Overskuddslikviditeten kan settes inn i aksjemarkedet løpende. 

Det er da ikke uvanlig at en har en finansformue på 20-30 mill når en er i 50-55 års alderen. Strengt tatt nok til at en da kan slutte å jobbe, for å leve av avkastningen.

Kjenner flere i mitt miljø som er i denne situasjonen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det spørs sjølvsagt kva ein legger i å bli rik. Det er fint mulig å leve veldig komfortabelt med heilt normal jobb, men skal du bli styggrik så må du "gamble" enten det er ved å spele lotto, jakte unike arbeidsoppdrag, investere i aksjar, opprette eiga bedrift, eller likande. Faren for tap er stor, men ein må være risikovillig om ein skal blir veldig rik. Dette gjeld for så vidt også for dei som jobber seg til rikdom, du blir ikkje administrerande direktør med tosifra millionlønn utan å ha tatt nokre risikable prioriteringar i løpet av karrieren. 

Om ein blir rik nok ved å kome seg over gjennomsnittet, og kanskje opp mot dei X% rikaste så kan du få til dette med vanleg jobb, enten ved å ha kompetansejobb med høg lønn eller ved å jobbe meir enn vanleg, eller kanskje til og med begge delar. Det er her ein del av dei med eige firma kjem godt ut. Finn dei seg eit marked der dei kan ta opp mot 1000 kr timen for arbeidet sitt enten det er som dyktig handtverkar eller konsulent, og ein jobbar 80 timar i veka så blir det fort mykje pengar av det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sverre1969 skrev (47 minutter siden):

Tja, velger du det rette yrket (kunnskapsbasert), er ikke 2.000-4.000 pr time urealistisk dersom du er god i jobben din. Da tjener du mer en du bruker. Overskuddslikviditeten kan settes inn i aksjemarkedet løpende. 

Det er da ikke uvanlig at en har en finansformue på 20-30 mill når en er i 50-55 års alderen. Strengt tatt nok til at en da kan slutte å jobbe, for å leve av avkastningen.

Kjenner flere i mitt miljø som er i denne situasjonen.

Hvilke yrker betaler 2-4000 kr per time? Jeg tenker umiddelbart advokater eller finans. 2-4000 kr i timen tenker jeg er urealistisk i min bransje som vanlig ansatt ettersom marginene ikke er gode nok (ingeniør / bygg). For noen få eller som selvstendig konsulent. Kanskje.

Hva jobber du med?

Men ja. Har man inntekt i den størrelsesordenen så kan man fint bli økonomisk uavhengig om man har litt tidsperspektiv. 

Lenke til kommentar

Å bli ekstraordinært rik krever ekstraordinære tiltak. Det ligger litt i at vanlig fastlønn må være reflektert i hvor produktiv man er for sin arbeidsgiver. Eneste unntaket jeg kommer på er slike CEO superstjerner, men jeg tror dette spiller litt på irrasjonalitet og frykt for at selskapet skal snu om man ikke betaler for disse superstjernene.

Arbeidsgivere vil primært gjøre deg tilfreds med din lønn, ikke gjøre deg superrik. Derfor må man ofte gjøre egne tiltak for å kunne bryte gjennom dette taket, der personlig rikdom kan vokse fritt.

Vanlig rik, altså lønn på 1M+ og tilsvarende formue, kan man bli gjennom en vanlig fast ansettelse, gitt at du kan stille med kompetanse og erfaring som rettferdiggjør denne lønna.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
17 minutes ago, Gavekort said:

Å bli ekstraordinært rik krever ekstraordinære tiltak. Det ligger litt i at vanlig fastlønn må være reflektert i hvor produktiv man er for sin arbeidsgiver. Eneste unntaket jeg kommer på er slike CEO superstjerner, men jeg tror dette spiller litt på irrasjonalitet og frykt for at selskapet skal snu om man ikke betaler for disse superstjernene.

Arbeidsgivere vil primært gjøre deg tilfreds med din lønn, ikke gjøre deg superrik. Derfor må man ofte gjøre egne tiltak for å kunne bryte gjennom dette taket, der personlig rikdom kan vokse fritt.

Dersom en blir en dyktig forretningsadvokat, corporate finance rådgiver, revisor etc, blir du partner. Da er du i realiteten din egen arbeidsgiver, og du får din andel av din faktiske inntjening. 

Lenke til kommentar
Sverre1969 skrev (4 minutter siden):

Dersom en blir en dyktig forretningsadvokat, corporate finance rådgiver, revisor etc, blir du partner. Da er du i realiteten din egen arbeidsgiver, og du får din andel av din faktiske inntjening. 

Litt som uavhengig konsulent, men det er ikke så voldsomt annerledes enn å starte for seg selv og med risiko det medfører.

Lenke til kommentar
Sverre1969 skrev (38 minutter siden):

Forretningsadvokat, finans (corporate finance), revisor (på høyt nivå)....

Ja, tenkte meg det. Er nok der pengene er. Var kanskje ikke økonomisk gjennomtenkt å hoppe av fra en grad i finans og gå over til ingeniørbransjen. 

Selv de flinkeste og mest erfarne fast ansatte hvor jeg jobber ligger nok godt under 2 millioner. 

Lenke til kommentar
DukeRichelieu skrev (5 timer siden):

Ja, tenkte meg det. Er nok der pengene er. Var kanskje ikke økonomisk gjennomtenkt å hoppe av fra en grad i finans og gå over til ingeniørbransjen. 

Selv de flinkeste og mest erfarne fast ansatte hvor jeg jobber ligger nok godt under 2 millioner. 

Hvor bra jobb / fritid balanse har disse folka? 

Spørsmålet er nok hvor rik man ønsker å bli, eller om det handler mer om frihet og muligheter. 

Personlig synes jeg det virker risky å satse på noe eget med mindre man har endel forutsetninger for å lykkes, eller har mye erfaring som tilsier at man vil lykkes. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selvfølgelig kan du jobbe deg rik. 

- Du kan velge å jobbe for andre.
Gjør deg ikke spesielt rik.

- Du kan la andre jobbe for deg. 
Gir potensiale til rikdom. 

Den typiske oppskriften er å ta utdannelse, få seg jobb, suge til seg all den erfaringen du kan innen ditt fagfelt. Så starter du et eget selskap innen feltet du har erfaring innen. Ansetter folk som jobber FOR deg. Du administrerer selskapet - og overskuddet er ditt. 

Litt av det samme prinsippet gjelder når du investerer i aksjer. Du blir deleier i selskapet og en liten del av overskuddet (dersom selskapet gjør det bra) faller på deg som eier. Men da har du særdeles liten innflytelse på bedriften, med mindre du eier en ekstremt stor aksjepost og er en av majoritetseierne som kan gi innflytelse. Ved å etablere eget selskap styrer du egen skjebne i større grad.

Jeg kan jo for moro skyld nevne min lille karriere:
2010 - ansatt som assistent i kommunen (129 kr/timen)
2012 - deltidsjobb som miljøarbeider i statlig sektor
2014 - tok fagbrev som privatistkandidat som helsefagarbeider
2015 - konsulent for Aleris med 650k i året + tillegg (270 kr/timen + tillegg)
(- Her hadde jeg nok erfaring og kompetanse til å potensielt etablere et eget privat helseforetak. Jeg begynte på null - men etter fem år, og ca 50-60 timer jobb i uka i snitt, på kanskje 10-12 ulike helseforetak og en rekke andre tiltak i barnevern, rus, psykiatri og andre miljøtiltak. Både i kommunal, statlig og privat sektor... I tillegg til administrativ erfaring o.l. Yeyeye...)
2016 - syk
2017 - 100% ufør... faen 😂

Poenget mitt er at du trenger ikke ha en høy og fancy utdannelse for å lykkes. Uansett hvilken bransje man lander på - ligger det et potensiale i utvikling der du kan starte for deg selv. Så lenge du har helsa med deg da. Du må bare søke nye utfordringer, ønske å lære, suge til deg de muligheter du kan. Utfordre deg selv og alt det der. Ja; og du må ofre mye av det sosiale til fordel for jobb.

Nå gikk det til helvete med undertegnede da. Så jeg bør kanskje ikke uttale meg så mye her. ^^

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kris85 skrev (3 timer siden):

Selvfølgelig kan du jobbe deg rik. 

- Du kan velge å jobbe for andre.
Gjør deg ikke spesielt rik.

- Du kan la andre jobbe for deg. 
Gir potensiale til rikdom. 

Den typiske oppskriften er å ta utdannelse, få seg jobb, suge til seg all den erfaringen du kan innen ditt fagfelt. Så starter du et eget selskap innen feltet du har erfaring innen. Ansetter folk som jobber FOR deg. Du administrerer selskapet - og overskuddet er ditt. 

Litt av det samme prinsippet gjelder når du investerer i aksjer. Du blir deleier i selskapet og en liten del av overskuddet (dersom selskapet gjør det bra) faller på deg som eier. Men da har du særdeles liten innflytelse på bedriften, med mindre du eier en ekstremt stor aksjepost og er en av majoritetseierne som kan gi innflytelse. Ved å etablere eget selskap styrer du egen skjebne i større grad.

Jeg kan jo for moro skyld nevne min lille karriere:
2010 - ansatt som assistent i kommunen (129 kr/timen)
2012 - deltidsjobb som miljøarbeider i statlig sektor
2014 - tok fagbrev som privatistkandidat som helsefagarbeider
2015 - konsulent for Aleris med 650k i året + tillegg (270 kr/timen + tillegg)
(- Her hadde jeg nok erfaring og kompetanse til å potensielt etablere et eget privat helseforetak. Jeg begynte på null - men etter fem år, og ca 50-60 timer jobb i uka i snitt, på kanskje 10-12 ulike helseforetak og en rekke andre tiltak i barnevern, rus, psykiatri og andre miljøtiltak. Både i kommunal, statlig og privat sektor... I tillegg til administrativ erfaring o.l. Yeyeye...)
2016 - syk
2017 - 100% ufør... faen 😂

Poenget mitt er at du trenger ikke ha en høy og fancy utdannelse for å lykkes. Uansett hvilken bransje man lander på - ligger det et potensiale i utvikling der du kan starte for deg selv. Så lenge du har helsa med deg da. Du må bare søke nye utfordringer, ønske å lære, suge til deg de muligheter du kan. Utfordre deg selv og alt det der. Ja; og du må ofre mye av det sosiale til fordel for jobb.

Nå gikk det til helvete med undertegnede da. Så jeg bør kanskje ikke uttale meg så mye her. ^^

Men du kan jo skrive og virker dyktig, kan du ikke få en remote type jobb? 

Lenke til kommentar
PgUp skrev (11 timer siden):

Men du kan jo skrive og virker dyktig, kan du ikke få en remote type jobb? 

Jobber med saken. 😉

Men rik blir jeg aldri. Jeg tror man må være litt kynisk for å nå frem her i livet (eller ekstremt heldig). Jeg tror alle toppene i norsk næringsliv har trådd over noen lik på vei oppover. Mange har nok mange svin i skogen. Idealister og personer med høy moral kommer ingen vei, for blir man styrt av følelser og blir for sentimental kan det koste deg dyrt. (Vel - jeg vet egentlig ikke hva jeg snakker om.)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Illustrasjon: Kom i posisjon til å kunne spare 500 000 i året som 35 åring (advokat/corporate finance/revisor/eiendomsmegler etc). Sett det inn på indeksfond som øker i snitt med 7% pr år. Utvikle businessen din litt hvert år slik at sparingen øker med 5% årlig. Vipps, så har du over 30 mill som 55 åring.

 

AD521012-E5AD-4623-A2C4-4814E4284470.png

Lenke til kommentar
PgUp skrev (23 timer siden):

Hvor bra jobb / fritid balanse har disse folka? 

Spørsmålet er nok hvor rik man ønsker å bli, eller om det handler mer om frihet og muligheter. 

Det varierer veldig.

Hvor jeg jobber er lønnsstatistikk for RIF (rådgivende ingeniører) ofte en veileder ved fastsettelse av lønn. For en sivilingeniør med 20-30 års erfaring vil da øvre 90 % ha en snittlønn på 1-1 - 1.3 millioner. En med 10 års erfaring vil ligge på rundt 930 000. 

Konsulentbransjen har jo gjerne timelønn, så om man jobber på kan man nok greie 2 millioner i året. 

Sitat

Personlig synes jeg det virker risky å satse på noe eget med mindre man har endel forutsetninger for å lykkes, eller har mye erfaring som tilsier at man vil lykkes. 

Selvsagt. 

Samtidig trenger man ikke nødvendigvis finne opp hjulet på nytt. Jeg kjenner håndverkere som sluttet som fast ansatt og begynte for seg selv og med 20-30 % mer i lønn uten å gjøre stort sett mer enn de gjorde før. Selvsagt har de litt mindre sikkerhet og må skaffe jobber selv. 

Tilsvarende finnes det vel slike muligheter for selvstendige konsulenter. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DukeRichelieu skrev (39 minutter siden):

Det varierer veldig.

Hvor jeg jobber er lønnsstatistikk for RIF (rådgivende ingeniører) ofte en veileder ved fastsettelse av lønn. For en sivilingeniør med 20-30 års erfaring vil da øvre 90 % ha en snittlønn på 1-1 - 1.3 millioner. En med 10 års erfaring vil ligge på rundt 930 000. 

Konsulentbransjen har jo gjerne timelønn, så om man jobber på kan man nok greie 2 millioner i året. 

Selvsagt. 

Samtidig trenger man ikke nødvendigvis finne opp hjulet på nytt. Jeg kjenner håndverkere som sluttet som fast ansatt og begynte for seg selv og med 20-30 % mer i lønn uten å gjøre stort sett mer enn de gjorde før. Selvsagt har de litt mindre sikkerhet og må skaffe jobber selv. 

Tilsvarende finnes det vel slike muligheter for selvstendige konsulenter. 

Jeg tenker rik er å ha nok penger til å leve på en normal lønn uten å trenge å jobbe. Definisjonen av fuck you money. 

For noen vil rik være å fortsette å jobbe men ha hus til 10 mill og båt, biler osv osv. 

Med 15 mill i banken kan man trekke ut 600k i året med 7% avkastning. Som jo er ganske fin livsstil i mine øyne. "Ting" er ikke så veldig dyrt lengre. TV, mobiltelefoner, møbler osv. har ikke steget veldig i pris over tid relativt til inntekt. 

Tjener man bra, investerer 70% av inntekten er det fullt mulig å bli rik. 

Lenke til kommentar

Jeg tror den klart beste og tryggeste måten å bli rik på er som investor i enkeltselskaper med stor mulighet for verdiøkning.

Se på hva en sitter igjen med hvis en hadde gått inn med en million kroner i APPL, MSFT, TSLA f.eks. TSLA hadde klart vært bedre av de 3 men jeg tenker det spennende er og se på MSFT som ikke er ansett som en superspennende aksje. For 20 år siden hadde man hatt en 10x til idag, mens fra 20-10 år snakker vi knapt 5% økning så dårlig men ikke et stort tap. Satt man 10 år til vill man da fått en 9x de siste 10 årene. Så med andre ord timing hjelper, men lang nok tid er det som virkelig gir fortjeneste. 

Det forutsetter naturligvis at man klarer å plukke riktig, som ikke er selvsagt, men med et greit plukk, vil man mest sannsynlig ikke ende med særlig tap, bare litt dårligere utvikling enn markedet.

Men det er jo ikke risikofritt, som å jobbe er.

Lenke til kommentar

Hvis spørsmålet er "Hvordan kan jeg få mange penger, på kortest mulig tid?" er svaret veldig enkelt:

Ha så få utgifter som mulig, og mest mulig inntekt. 

Finne en effektiv måte å redusere utgifter til skatt og avgifter er jo "gratis" penger. Å holde pengene i et firma er da billigst. Dersom du ikke tar ut lønn, kan du akkumulere mye penger i firmaet som bygger opp egenkapitalen, som gjør at firmaet kan vokse. 

Inntekt er en miks av tid og lønn per time arbeid. Enkelt sagt, sørg for at flest mulig timer er fakturerbare. Deretter må du forsøke å ha høyest mulig lønn for tiden du arbeider. 

Dette er gjerne forenelig med å ha eget firma. Du kan unngå utgifter til skatt, du ansetter andre til å gjøre direkte fakturerbart arbeid med høyest mulig inntjening, og selv jobber du døgnet rundt for ingenting. Når du har gjort det veldig veldig lenge, og du gjør det bra, har firmaet så mange penger, at et enormt utbytte på aksjene, som tas ut på mest mulig skattemessig hensiktsmessig måte, er enkelt. 

Plutselig har du 20 millioner. Som er mye penger, det er bare kjedelig at du er 20 år eldre, utbrent, og etter alle solemerker nokså ensom.

 

Jeg har ikke god lønn, jeg tjener ikke fett, men jeg har gjort valg som gjør at jeg har mest mulig fritid jeg kan bruke effektivt. Det betyr at jeg har nok penger til at jeg har glede av fritiden min. En betydelig del av det, er å finne ting å gjøre, som du liker, som ikke er dyrt. Hvis du elsker å luke i hagen, da trenger du bare en hage, og tid. Hvis du elsker å fly helikopter, trenger du mye penger, og all fritid du ikke flyr helikopter er "bortkastet". Finn ut hva du vil gjøre, og finn måten å gjøre det mest mulig. Penger er bare et tall på ark. Hvis du bare skal ha et stort tall, kan du heller skrive 100 000 000 000 på en post-it lapp. Det er hva penger gjør for deg som er viktig. 

 

Nøkkelen til å føle at du tjener bra, er ikke lønna du får utbetalt, det er at du føler at du selv får mye igjen for tiden du jobber. Vil du ha 30 000 i måneden for å gjøre ingenting, eller vil du ha 50 000 for å jobbe mye?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
logaritmemannen skrev (8 minutter siden):

Litt off-topic, men et viktig spørsmål til disse diskusjonene: Vil en advokat/rådgiver/ annen vellykket person, som tjener noen millioner i året og som kan oppnå FIRE i løpet av kort tid, virkelig være fornøyd med å jobbe 0 % og motta avkastning på ca. en gjennomsnittlig årslønn?

Nesten helt sikkert ikke. Hvis du er kommet dit, er du laget av noe annet enn de som vil være pensjonist i en alder av 35. 

Det er det samme som de sier "Hadde jeg hatt råd hadde jeg kjøpt ...(billig bil, robotgressklipper,  OnlyFans). Det er derfor de ikke har råd. De hadde brukt opp pengene alltid, uansett. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...