Gå til innhold

Mer om Windows 11: Får sjeldnere oppdateringer og nye maskinvarekrav


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Haha, gikk ikke lange tiden før noen fant ut hvordan installere Windows 11, selv på ikke-støttet HW 😅

Sitat

After the Windows 11 build leaked, people rushed to download the ISO on Virtual Machines and PCs. While most of them succeeded in installing the same, some were left with a TPM 2.0 error. If you’re one of them, let’s look at how you can bypass this error and start using Windows 11.

TPM stands for Trusted Platform Module for starters, which provides additional hardware-based security built inside the processor. By trying to install Windows 11 on a computer without TPM 2.0, you’ll get the following error “This PC can’t run Windows 11. The PC must support TPM 2.0.” You might not get this error if you have a PC with Intel’s 4th gen or above processor, but if you don’t, here’s a process that you can try to solve the error.

TPM 2.0 Windows 11 Error Fixed

Replace The appraiserres.dll File

1. Head over to this link and download the appraiserres.dll file. This file is from a Windows 10 ISO. Since Windows 10 doesn’t check if a computer has a TPM 2.0 chip, we essentially replace this file with the one in Windows 11.

...

Kilde.

- Ville heller ha lastet ned ISO av Windows 10 direkte fra Microsoft og hentet ut 'appraiserres.dll' direkte da...

Ser forøvrig at min Lenovo Stinkpad fra 2016 er konfigurert med TPM 1.2 men den støtter også 2.0 via et eget verktøy fra Lenovo. Mulig det er flere maskiner fra andre OEMs som har samme mulighet.
 

Harald Brombach (digi.no) skrev (På 25.6.2021 den 11.50):

/2683/2683398/startmenyen_win11.300x169.png

Mer om Windows 11: Får sjeldnere oppdateringer og nye maskinvarekrav

..I de nye systemkravene er det flere punkter som kan by på utfordringer for dem med litt eldre PC-er. Det er nå et absolutt krav om at PC-en må ha Trusted Platform Module (TPM) version 2.0 installert på hovedkortet.

TPM 1.2 skal også gå;

Sitat

Most Intel & AMD PCs Are Ready For Windows 11 OS, Don't Worry Much About Microsoft's TPM Restrictions

The Trusted Platform Module or TPM is a security check which has been made a necessity to be enabled for the latest version of Windows 11. Microsoft recommends that systems with TPM 2.0 are ready for Windows 11 but systems running TPM 1.2 will also be supported. Now, this is just a security feature and there should be no impact on performance with either version of TPM. What makes this requirement interesting is that it wasn't a required check-in in the previous versions of Windows.

...

Also, one thing to note is that the upcoming insider build only runs on TPM 2.0 hardware but the Windows 11 official release will support TPM 1.2 hardware too.

Kilde.

==>  TPM 1.2 ser med andre ord ikke ut til å være en direkte 'showstopper', i det minste når Windows 11 går i release (GA).

HARD vs. SOFT 'floor' requirements;

Sitat

There are new minimum hardware requirements for Windows 11. In order to run Windows 11, devices must meet the following specifications. Devices that do not meet the hard floor cannot be upgraded to Windows 11, and devices that meet the soft floor will receive a notification that an upgrade is not advised. (via Microsoft)

Hard Floor:

  • CPU: Core >= 2 and Speed >= 1 GHz
  • System Memory: TotalPhysicalRam >= 4 GB
  • Storage: 64 GB
  • Security: TPM Version >= 1.2 and SecureBootCapable = True
  • Security: TPMVersion >= 2.0 and SecureBootCapable = True
  • Smode: Smode is false, or Smode is true and C_ossku in (0x65, 0x64, 0x63, 0x6D, 0x6F, 0x73, 0x74, 0x71)

Kilde

Eldre CPU-er som ikke står som supported -- Kan kanksje gjette på (i det minste for Intel CPU-er) at support fra CPU-er nyere enn 2017-2018 har med at det var rundt det tidspunktet at det ble oppdaget HW sikkerhetsproblemer i (Intel) med CPU-ene. Eneste måten å fikse det på var/er med SW. Å slippe å forholde seg til CPU-er med sikkerhetsfeil er vel forståelig, sånn sett.

Selve sjekkeverktøyet fungerte ikke 'ut av boksen' på maskinen jeg testet på (samt en Win10 VM). En 'Repair' måtte til. Resultat?

image.thumb.png.52e0f6879e21bf6cbea204354eff100b.png
 

Meldingen over kom på jobb-PC-en (ikke overraskende) samt en Win 10 Enterprise VM -- Som ikke er medlem av noe domene (Active Directory type AD DS, AAD). - Kan virke som at sjekkeverktøyet bevisst ikke virker med Pro & Enterprise-utgavene av Windows 10 🤔


Forøvrig - Microsoft har laget en Short URL for Windows 11 -- https://aka.ms/Windows11 - Er vel rimelig å anta at linken etter hvert blir mer dedikert til Windows 11.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
15 hours ago, AndersT2 said:

Spørsmål angående TPM 2.0 chippen som blir krevd.

Slik jeg skjønner den så krypterer de disken mot den PCen slik at det er sikkert. Hva skjer hvis jeg oppgraderer PCen og flytter over harddisken til ny PC, er da dataen tapt?

Det samme hvis hovedkortet tar kvelden?

Det er veldig godt mulig at jeg tar feil men jeg tror du kan ta vare på nøklene.

Lenke til kommentar
27 minutes ago, bkahler said:

Prøvede netop at laste programmet ned som skal tjekke om min PC er kompatibel. Men den er vist for gammel for programmet installeres og når det så startes så installerer det en oppdatering som aldri kommer i gang. sukk! Test er vist vanskelig

Samme her.

Lenke til kommentar

En mulig løsning/workaround er å kjøre Reparer i Programmer og funksjoner i Kontrollpanelet, men det må brukes hver gang når du ønsker å bruke den fordi det starter opp automatisk etterpå.

Ikke installere programmet hvis du har åpnet installasjonsfilen uten å lagre fordi det har ikke noen sjekk på hvor det skal installeres og at det lagrer heller i midlertidig nedlastningsmappe. Hvis det skjer, installasjonsfilen kunne ikke finnes etter å ha trykket på Reparer. Det har jeg opplevd med Microsoft Edge som hadde denne funksjonen påskrudd manuelt.

Endret av mads1153
Lenke til kommentar

Skjønner TPM 2.0 kravet. Men begge mine PCer har det. Men fordi CPUene er EN versjon for gamle så er det liksom em sikkrhetsrisiko så de ikke kan få Windows 11? Nei dette er nok samarbeid med PC produsentene for å få solgt nye PCer (og da må man også kjøpe ny Windows lisens siden man ikke får flyttet sin gamle til ny PC).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
5 hours ago, Lars-Erik said:

Skjønner TPM 2.0 kravet. Men begge mine PCer har det. Men fordi CPUene er EN versjon for gamle så er det liksom em sikkrhetsrisiko så de ikke kan få Windows 11? Nei dette er nok samarbeid med PC produsentene for å få solgt nye PCer (og da må man også kjøpe ny Windows lisens siden man ikke får flyttet sin gamle til ny PC).

Ja, jeg ser testen linker til Amazon, Best Buy og et par andre som selger PC-er så det ser mistenkelig ut som de er sponset.

Lenke til kommentar
On 6/27/2021 at 12:07 AM, AndersT2 said:

Spørsmål angående TPM 2.0 chippen som blir krevd.

Slik jeg skjønner den så krypterer de disken mot den PCen slik at det er sikkert. Hva skjer hvis jeg oppgraderer PCen og flytter over harddisken til ny PC, er da dataen tapt?

Det samme hvis hovedkortet tar kvelden?

Når du krypterar disk med BitLocker, så er ein del av oppsettet å laga ein kopi av nøkkelen. Du bli oppfordra å oppbevara den på ein sikker plass. Den nøkkelen kan benyttast til dekryptering på same eller andre PCar. Om du ikkje har nøkkelen, så er dataene tapt.

Ut frå erfaring: Sørg for å ha ein kopi av nøkkelen på papir eller på ein plass som er uavhengig av PCen som er kryptert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...