Gå til innhold

Skal barn få spille så mye de vil?


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har en sønn (11 år) som jeg sliter med å motivere til noe som helst. Jeg prøvde i flere år få han til å bli med på street workout, programmering (codemonkey-python, unity), spennende matte oppgaver ... Jeg har kansje ikke tallent til å motivere, det kan jeg akseptere. Blant annen jeg prøvde å tilby penger for å gjennomføre så og så mye av oppgaver, men han går heller uten penger eller går og samler flasker. Han gjør det veldig bra på skole, ikke noe å klage på.

Det virker som det eneste han vil drive med i livet er å spille minecraft og laste opp videoer på sin youtube kanal. 

Jeg synes at det er greit å bruke halvparten av tiden på det, men resten av tiden bør brukes på noe mere fornuftig. Helt klart med fornuftig mener jeg det jeg personlig synes er fornuftig. Men han blir uendelig sur hvis han får ikke drive med det han vil.

Skal jeg bare la han drive med det han vil... gi han bare så mange timer til det... forbi alt sammen? Noen råd?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jo tidligere man begynner med restriksjoner på slikt jo bedre. Det jeg har sett fungerer bra er:

- Ingen får lov å ta med mobilen på soverommet ved leggetid. Alle mobiltelefoner settes på et felles sted om natten, hvor foreldrene har kontroll.
- Wifi nettverk stenges (per device) for barna ved leggetid.


Jeg begynte selv for sent med restriksjoner men mye pga. at moren ikke ville ha noen restriksjoner for barna som førte til at de kanskje ikke søvnet før kl. 2 på natta og var alltid unødvendig trøtt og gretne på morningen. Det gikk da også utover skolen.

Så jeg tok fighten med både mor og barn og fikk innført disse restriksjonene.

Eneste unntaket er hvis man trengte mer tid til å levere skoleoppgaver eller forberede seg til eksamner og den slags men da måtte det avtales fremfor å bli en "greie" rett før leggetid.

Når det gjelder å begrense skjermtid ellers på dagen så har vi ikke hatt noen issues med ønske om spilling og den slags men det gikk/går litt i det som er "vanlig" på en mobiltelefon.

Vi har også vært tilstede på de sosiale plattformer som barna er/var inne på og vi hadde alltid en dialog om hvilke steder som var ok og gikk alltid opp om noe ubehagelig skjedde.

Disse restriksjonene hadde vi frem til 18 år hvor man er myndig og deretter må man stole på at "barnet" lærer seg å ta ansvar selv.

EDIT:
Men helt spesifikt, sett grenser for hvor mye tid som er greit. Hvis det ikke overholdes så får du tvinge det med internettutkobling på enhetene som brukes til Minecraft til faste tider i døgnet.

En bekjent har det alltid slik at barnet må vise at lekser og andre oppgaver er gjort så er Minecraft greit. Men bare x-antall timer per dag.

Hadde man derimot hatt et barn som hadde gjort dette ansvarlig selv er det ikke noe problem. Men det er i slike tilfeller som dette at faste og kjente grenser kommer spesielt til nytte.

Endret av Theo343
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Så små barn skal definitvt ikke ha ubegrenset tilgang til noe som helst, i den alderen mangler de en del filter for hva som er nok. De viktigste er å definere grensene på forhånd. Å si "nå er det nok" ut fra hvilket humør du er der og da vil oppfattes som dypt urettferdig.

 

Når det gjelder de tingene du har prøvd å motivere ham til tidligere, så virker de noe sære for en 11-åring (og da har du prøvd i flere år). Jeg antar at dette er ting du selv liker, men "street workout" er nok ikke den typen fysisk aktivitet som appellerer til de barn flest. Du bør nok selv komme litt ut av komfortsonen og ta med poden på aktiviteter som vennene hans driver med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er en tricky problemstilling som det nok ikke finnes et fasitsvar på :)

Nå er ikke jeg forelder, så jeg kan kun uttale meg som en som kanskje lignet litt på slik du beskriver sønnnen din på samme alder.

Du nevner at han i tillegg til å spille Minecraft laster opp videoer til sin YouTube kanal, kan dette være en inngangsbillett til mer "fornuftig" tidsbruk? Nå vet jeg ikke hva slags videoer han laster opp, jeg mistenker det er snakk om klipp fra f.eks. Minecraft e.l.?

Det kan jo kanskje være interessant for sønnen din å øke kvaliteten på videoene sine ved å lære seg nye teknikker i videoredigeringsprogrammer osv. Evt. utvide horisonten mtp. hva slags videoer han laster opp, legge til effekter, musikk og slikt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Radford skrev (17 minutter siden):

Du nevner at han i tillegg til å spille Minecraft laster opp videoer til sin YouTube kanal, kan dette være en inngangsbillett til mer "fornuftig" tidsbruk? Nå vet jeg ikke hva slags videoer han laster opp, jeg mistenker det er snakk om klipp fra f.eks. Minecraft e.l.?

Det kan jo kanskje være interessant for sønnen din å øke kvaliteten på videoene sine ved å lære seg nye teknikker i videoredigeringsprogrammer osv. Evt. utvide horisonten mtp. hva slags videoer han laster opp, legge til effekter, musikk og slikt.

Følger opp på denne linja.

Kan prøve å gi han abonement på Skillshare, og fortelle han at han kan lære Editing/Photoshop/Programmering der, ting som kan hjelpe med YT, tror de også har noen kurs for ''Content Creators'' eller ''Film-making''.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som voksen er det det du som må sette grenser, men aller helst bør grensene være noe som lages i sammarbeid med barna. Men om dette ikke fungerer må man stå i det. Som generelt råd ville jeg ikke satt grensene så strenge at du vet det blir vanskelig å overholde. Men som andre her sier"lekser og oppgaver først" og en absolutt tid før leggetid ett godt utgangspunkt .

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...