Jump to content
Odd R. Valmot

Elbåt tar helt av – møt teknologi­sjefen som kan forklare hvorfor

Recommended Posts

Når man tar hensyn til at dieselmotorer har lavere virkningsgrad enn elmotorer tilsvarer et batteri på 10 kwh omtrent energiinnholdet i 2,5 liter diesel. Det er latterlig lite, men kan selvfølgelig fungere hvis man bare vil sige rundt på byfjorden og spise reker. Å betale 150 000 kroner for å bygge om en snekke til eldrift virker helt vanvittig, hvis man ikke sitter i ledelsen i MDG.

Ellers er det ingen tvil om at det på sjøen er farten som bestemmer drivstofforbruket, spesielt i båter som ikke planer. En snekke med 10 hk dieselmotor kan gå veldig mange timer på en tank med drivstoff.

  • Like 4

Share this post


Link to post

Det er en grei begynnelse, men dette kan nok sammenlignes med de første "radiobilene" som kom (Var det Buggy de het?): For spesielt interesserte.

Det er ytterst få marinaer som har infrastruktur for lading og ingen hurtiglading ved populære utfartssteder heller. Forøvrig har jeg da sett elbåter som går betydelig raskere enn dette?

Når det er sagt så er jeg overbevist om at det også på sjøen er et stort marked for elektrikse fremkomstmidler. Jeg kunne godt tenke meg å bli kvitt støyen fra påhengsmotoren, men da må båten kunne gjøre hvertfall 20 knop og med mindre skjørgården blir pepret med hurtigladere bør den også kunne holde vesentlig lengre enn fem timer småputring.

Share this post


Link to post

10 kWt batteri veier vel bare 60-70 kg og tar ubetydelig plass i en båt. Side det er utleiebåter for koseturer er det helt greit. Det er fullt mulig å mangedoble energimengden hvis man vil tøffe litt raskere eller mye lengre.

Skal man kjøre powerboat-løp og trykke ut 1700 hk i 45 minutter trenger man 7 tonn litiumbatterier. Ikke praktisk med dagens batterier.

Fiskebåt derimot. Hurtigbåtferge derimot. Bilferge derimot. 

Edited by Lynxman
  • Like 2

Share this post


Link to post

Det er ikke mulig å forene alt det som hittil har vert mulig på sjøen, med elektrisk drift, slik det er i dag. Dette er en nisje i et allsidig marked.

 

Share this post


Link to post

Jeg har rodd en god del, og seilt, padlet litt, men også kjørt semidiesel, diesel og bensin. Nei jeg er ikke avhengig av motorlyd, jeg setter også pris på den følelsen stillheten gir på sjøen.

Men elektrisk har jeg ikke kjørt, så vet ikke om det er noen hvinende lyd slik som det kan vere på land fra elektrisk fremdrift, den lyden kan

også vere slitsom i lengden.

Om den båten en har kan konvertere til elektrisk er det flott, må en skrote alt en har fra før, for å handle nytt for å kjøre elektrisk, frister det mindre, og er både mindre miljøvenlig og økonomisk.

Mange gode båter med mye "liv" igjenn kan en risikere at blir skrotet unødvendig, om de nye løsningene bare skal tilpasses nye båter, det ville vere dumt og trist.

Håper jo deplasementbåter kan konvertere til elektrisk i stedet for å skrotes, ettermarkedsløsninger er et like viktig miljøtiltak som foilbåter som i grunnen bare er til å kjøre med...

Det er liksom ikke bare å legge den i fjæra å ta en kafferast på en holme, eller hva...?

Med vekten av folk på tur bli nok rekkevidden mindre også, vekten er ingen venn når du må ha dynamisk løft med minst mulig batterier ombord. Hadde batteriene vert like "hendige" som drivstofftankene hadde vi ikke giddet denne debatten.

Jeg bor i en del av landet der kompromissene på mange måter er oppbrukt fra før når det gjelder avstander, og hva man bør ha med når man er på sjøen, og ikke mange strømuttak langs sjøkanten.

Men elmotoren, den kan jeg like.

Edited by KjeRogJør

Share this post


Link to post

Virker som et fint alternativ til små dieselmotorer. Type 8-16hk og den slags. Står jo ofte i båter som tåler mye vekt også. Om man får tilsvarende ytelse uten støy og eksos så er jo det helt supert. Sparer ikke allverden utslipp da... (og litt vel dyrt foreløbig)

Edited by MailMan13
  • Like 1

Share this post


Link to post

Kunne absolutt vert snedig. Det å få anledning til å bruke den båten man har om man liker den godt, har alltid vert normalt på sjøen, og bare fornye maskineriet. Eller velge skrog og fremdrift hver for seg. Man er liksom priviligert i forhold til på land der man må skrote alt, 100% bruk og kast...

 

 

Share this post


Link to post

Ombygging til elektrisk i en deplassementbåt burde vere tilgjengelig for "gjør det selv folk"

det skulle ikke være mere problematisk enn å montere tradisjonell motor for den som vet hva som må til. Det er tilrettelagte løsninger som gjelder uansettt, og å unngå bend mellom propellaksel og motor. Hendige folk kan gjøre

godt og samvittighetsfullt arbeid, det skjer hele tiden, og på sjøen er det er en sikkerhet i å vite hvordan ting er gjort, og hva man har.

Share this post


Link to post
1 hour ago, KjeRogJør said:

Ombygging til elektrisk i en deplassementbåt burde vere tilgjengelig for "gjør det selv folk"

det skulle ikke være mere problematisk enn å montere tradisjonell motor for den som vet hva som må til. Det er tilrettelagte løsninger som gjelder uansettt, og å unngå bend mellom propellaksel og motor. Hendige folk kan gjøre

godt og samvittighetsfullt arbeid, det skjer hele tiden, og på sjøen er det er en sikkerhet i å vite hvordan ting er gjort, og hva man har.

Problemet er giret - hva slags marinegir skal man bruke som går begge retninger og tåler så høy inngangsturtall som en elmotor leverer. Kløtsj derimot trengs ikke.

Share this post


Link to post

Elmotorer kan lages for nesten hvilket turtallsområde som helst. Man kan lage en flat motor med stor diameter for lavt turtall og høyt dreiemoment eller en lang motor med liten diameter for høyt turtall og lavt dreiemoment. Man kan helt sikkert også bruke det eksisterende giret med reversgir hvis rotasjonsrething er et problem, men når rotasjonsretning ikke er et problem på propellakselen så kan man jo like gjerne direktekoble en motor til propellaksel og drive begge veier ved behov. Jeg ser mange mulige løsninger.

Jeg driver med elmotor som hobby, forresten. Har laget mange børsteløse motorer selv, og viklet om enda flere for å endre turtallsområde/dreiemoment.

Share this post


Link to post

Nå er vel disse motorene trefase motorer, og da skifter man dreieretning ved å bytte om to av faselederne. Dette foregår gjerne tradisjonelt med kontaktorer, (kraftige releer) eller halvlederreleer.

Og motorene er gjerne mere "elastiske" enn forbrenningsmotorer. Det er ikke mange gir på el-bilene heller.

Share this post


Link to post

Endelig noen som har forstått at høy fart til sjøs ikke lar seg kombinere med elektrisk drift (uten ekstremt tilpasset ladestruktur og hyppige "pit-stop".)

Men tror likevel min neste sjøgårende farkost blir en vannscooter. I motsatt ende av skalaen altså.

Share this post


Link to post
KjeRogJør skrev (På 27.6.2021 den 15.28):

Jeg har rodd en god del, og seilt, padlet litt, men også kjørt semidiesel, diesel og bensin. Nei jeg er ikke avhengig av motorlyd, jeg setter også pris på den følelsen stillheten gir på sjøen.

Men elektrisk har jeg ikke kjørt, så vet ikke om det er noen hvinende lyd slik som det kan vere på land fra elektrisk fremdrift, den lyden kan også vere slitsom i lengden.

Men skråling fra fossilmotor er helt fint?

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...