Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sitat

Men Windows 11 skal også tilbys som en gratis oppgradering til eksisterende PC-er. I stor grad bør PC-er som kan kjøre Windows 10, også kunne kjøre Windows 11. Men dette kan man sjekke ved hjelp av verktøyet PC Health Check, som er tilgjengelig et stykke ned på denne siden.


Spent på om kravet om TPM Chip ver 2.0 nå blir et absolutt krav (for bruk av bl.a. BitLocker) og at PC-er som da ikke har TPM ver 2.0 ikke kan oppgraderes til Win11 (og bruke BitLocker). Blir fort lite ‘gratis’ med å oppgradere til WinXI da, om man må kjøpe ny PC/nytt hovedkort.

 

Sitat

Maskinvarekrav/minimumsspesifikasjoner

 

Dette er de grunnleggende kravene for installasjon av Windows 11 på en PC. Hvis enheten din ikke oppfyller disse kravene, er det ikke sikkert at du kan installere Windows 11 på enheten, og du vil kanskje vurdere å kjøpe en ny PC.

Kilde

image.png.7562c0284c739a8e3e14fded865c413d.png

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

DirectStorage krever 1 TB eller større NVMe SSD for å lagre og kjøre spill som bruker “Standard NVM Express Controller”-driveren og en DirectX 12 Ultimate-GPU.

https://www.microsoft.com/nb-no/windows/windows-11-specifications

^ Entusiastene har såklart en 1+ TB NVMe SSD til spillene sine allerede, men hva med alle som bare hadde håpet på bedre spillytelse gratis som M$ snakker om?

Hvis å "kjøpe en ny PC" hadde vært aktuelt i utgangspunktet for de det gjelder, tror ikke M$ de ville gjort det hvis det hadde vært et reellt alternativ kontra å oppgradere til Windows 11 for denne påståtte "gratis spillytelsen"...?

Føles som M$ (som vanlig - og som alle andre produsenter) lover mye uten å opplyse om den lille skriften.

Jeg holdt på Windows 7 så lenge jeg kunne, og jeg kommer til å holde på Windows 10 så lenge jeg kan også. Hoppet glatt over Windows Vista og 8 / 8.1 (med XP og Windows 7 imellom), og jeg ser ingen grunn til å tro at Windows 11 kommer til å bli så mye bedre de første 2 årene.

Lenke til kommentar
NoBo skrev (10 timer siden):


Spent på om kravet om TPM Chip ver 2.0 nå blir et absolutt krav (for bruk av bl.a. BitLocker) og at PC-er som da ikke har TPM ver 2.0 ikke kan oppgraderes til Win11 (og bruke BitLocker). Blir fort lite ‘gratis’ med å oppgradere til WinXI da, om man må kjøpe ny PC/nytt hovedkort.

 

 

Det er nok krav om TPM ja. Sjekket på min PC uten TPM aktivert og niks Windows 11. Restartet PC'en og aktiverte TPM i BIOS, og jepp, Windows 11 klar. Det er noen HK produsenter som selger TPM moduler til ca 120 kr. Glemte å si at du kan laste ned et program fra Microsoft for å sjekke om PC'en er klar for Windows 11. Limk nederst på siden: https://www.microsoft.com/nb-no/windows/windows-11

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Helt fra 16:9 har jeg hatt taskbar vertikalt på venstre side av skjermen og med 21:9 er det eneste stedet jeg ønsker å ha den. Jeg får da startflagget i toppen til venstre. Har de fjernet denne muligheten i Win11 vil jeg si de ikke "er i tiden" med hva som skjer på skjermfronten.

Ellers link direkte til programmet så man slipper å lete gjennom en salgsside.
https://aka.ms/GetPCHealthCheckApp

Interessant at en splitter ny X570 med 5950X ikke oppfyller kravene til å kjøre Windows 11 🤣
image.png.969aa086e3fc32912e4b58d5601e2693.png

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (36 minutter siden):

Helt fra 16:9 har jeg hatt taskbar vertikalt på venstre side av skjermen og med 21:9 er det eneste stedet jeg ønsker å ha den. Jeg får da startflagget i toppen til venstre. Har de fjernet denne muligheten i Win11 vil jeg si de ikke "er i tiden" med hva som skjer på skjermfronten.

Ellers link direkte til programmet så man slipper å lete gjennom en salgsside.
https://aka.ms/GetPCHealthCheckApp

Interessant at en splitter ny X570 med 5950X ikke oppfyller kravene til å kjøre Windows 11 🤣
image.png.969aa086e3fc32912e4b58d5601e2693.png

Du har ikke TPM på HK aktivert, det er derfor den feiler. 😄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (På 25.6.2021 den 11.25):

Ellers link direkte til programmet så man slipper å lete gjennom en salgsside.
https://aka.ms/GetPCHealthCheckApp

Interessant at en splitter ny X570 med 5950X ikke oppfyller kravene til å kjøre Windows 11 🤣
image.png.969aa086e3fc32912e4b58d5601e2693.png

Fant samme link til testprogrammet et annet sted i dag, og kjørte en sjekk på den nye laptop'en. Og den passerte, overraskende nok.

Lenke til kommentar
On 6/25/2021 at 11:52 AM, sedsberg said:

PC-er i dag er såpass kraftige at MS ikke klarer å få inn nok bloat til å få PC-ene til å bli så trege at man må kjøpe ny (eller oppgradere). Derfor må de nå bruke andre metoder.

Nå er det vel ikke en kjempedårlig idee å komme med tiltak mot bla. løsepenge-virus, da det er nesten daglig i media. Å gå rett på  "De gjør kun dette for å få solgt flere PC'er" blir litt for enkelt.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, XIFXEGLO said:

Nå er det vel ikke en kjempedårlig idee å komme med tiltak mot bla. løsepenge-virus, da det er nesten daglig i media. Å gå rett på  "De gjør kun dette for å få solgt flere PC'er" blir litt for enkelt.  

Hva er det Windows 11 gjør ift. ransomware som man ikke kan gjøre med Windows 10?

Lenke til kommentar
6 hours ago, Theo343 said:

Hva er det Windows 11 gjør ift. ransomware som man ikke kan gjøre med Windows 10?

Det lurer jeg også på i høy grad.

Da jeg leste om Windows 11 og TPM da tenkte jeg med en gang at "Aha, dette er et tiltak mot løsepengevirus, men det behøver jo ikke å være slik". 

Sitat:

"The Trusted Platform Module (TPM) is a chip that is either integrated into your PC’s motherboard or added separately into the CPU."

 https://www.microsoft.com/security/blog/2021/06/25/windows-11-enables-security-by-design-from-the-chip-to-the-cloud/

Mitt førsteinntrykk (som ikke behøver å være riktig) det er at oppgradderingen til Windows 11 først og fremst handler om to "mål".

1. Microsoft skal i større grad få tilgang til brukerens persondata. Derfor så krever "home" pålogging på Microsoft konto.

2. Brukerne og Microsoft skal oppnå en forholdsvis større grad av sikkerhet, der det vil være en redusert risiko for ransomware og andre uønskede hendelser.

Ut i fra det som er nevnt under punkt 1 og 2 så vil jeg vel forvente at oppgrederingen til "home" blir gratis.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...