Gå til innhold

Trenger råd om kjøp av kalibrering hos power for LG CX 55"


Anbefalte innlegg

12 minutes ago, zlpw0ker said:

Støtter OLED TVene 4:2:2 YCB, eller kjøres er det bare 4:2:0 ?
Er HDR bedre når chroma 4:2:2 er i bruk på OLED TVer? Spør fordi jeg ikke har så mye peil på chroma fargene,vet jo at max er 4:4:4, men da trur jeg man må ha 12 bit chroma subsampling også.

 

Det trygghetsforsikring er jo litt bullshitt, siden det er jo vanlig garanti og reklamasjon på slike TVer.

Du stiller mange rare spørsmål synes jeg, hvis du ser på bildet jeg poster over står det at HDMI inn er YCbCr 4:2:2 så ja de støtter det. På måten du spør på virker det som om du ikke helt vet hvordan 444, 422 og 420 fungerer, for det har jo ingenting med HDR å gjøre, det er bare en måte å bruke mindre båndbredde til fargeinformasjon ved å sende hver fargekanal (blå og grønn) på 1/2 eller 1/4 oppløsning. Chroma subsampling er jo når man har noe annet enn 4:4:4 og 12 bit er bare hvor mange bit per piksel

Uansett støtter TV'en alt jeg kan komme på i farten av "vanlige ting".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
delfin skrev (25 minutter siden):

Du stiller mange rare spørsmål synes jeg, hvis du ser på bildet jeg poster over står det at HDMI inn er YCbCr 4:2:2 så ja de støtter det. På måten du spør på virker det som om du ikke helt vet hvordan 444, 422 og 420 fungerer, for det har jo ingenting med HDR å gjøre, det er bare en måte å bruke mindre båndbredde til fargeinformasjon ved å sende hver fargekanal (blå og grønn) på 1/2 eller 1/4 oppløsning. Chroma subsampling er jo når man har noe annet enn 4:4:4 og 12 bit er bare hvor mange bit per piksel

Uansett støtter TV'en alt jeg kan komme på i farten av "vanlige ting".

haha,ja jeg stiller en del rare spørsmål og mye hopping fram og tilbake.Sorry for det, er ganske newb på dette området.

Er jo klar over at HDR ikke har noe med subsamplingen, men med fargene og hvor mye bits blir brukt og slikt.

Endret av zlpw0ker
Lenke til kommentar

Den audioquest-saken så jo ut som noe glorete gaming-greier. 😛 Mangler bare RGB-LEDs.

Men tilbake til topic: Det mange tydeligvis ikke tenker på er at jobben til de på Power/Elkjop/etc er å dra mest mulig penger ut av kundene. De driter om kunden får en bedre opplevelse eller ikke. Hvis kunden blir fornøyd etter å ha kjøpt en HDMI-kabel til 10x prisen av detsom var nødvendig så er det bare en bonus. Og de kommer selvsagt aldri til å si "nei det trenger du ikke". De selger deg det de har best avanse på.

Står det "Power anbefaler" på et produkt så betyr det kun at de har bedre avanse på det enn alternataivene.

Endret av sedsberg
  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, sedsberg said:

Den audioquest-saken så jo ut som noe glorete gaming-greier. 😛 Mangler bare RGB-LEDs.

Men tilbake til topic: Det mange tydeligvis ikke tenker på er at jobben til de på Power/Elkjop/etc er å dra mest mulig penger ut av kundene. De driter om kunden får en bedre opplevelse eller ikke. Hvis kunden blir fornøyd etter å ha kjøpt en HDMI-kabel til 10x prisen av detsom var nødvendig så er det bare en bonus. Og de kommer selvsagt aldri til å si "nei det trenger du ikke". De selger deg det de har best avanse på.

Står det "Power anbefaler" på et produkt så betyr det kun at de har bedre avanse på det enn alternataivene.

Dette er sant, når de anbefaler forsikring etc. er det selvfølgelig ikke for å spare kunden for penger på bekostning av dem selv...

Man skal vite hva man sier ja til, spesielt når de pusher veldig. Når det er sagt; jeg har jobbet med litt lignende salg selv og jeg prøvde alltid bare å hjelpe og gi kunden det beste for pengene, så det finnes nok i Power også. Når vi hadde gamle produkter igjen fikk vi beskjed om å prøve å prakke dem på folk og for noen av selgerne var dette nesten en sport, men jeg hadde ikke samvittighet til slikt. Ikke jobben for meg :) Avanse på noen produkter (f.eks. mobillader) er helt sinnsyk. Når det er sagt har også produsent/leverandør sinnsyk avanse på slikt, så de tar inn penger på ladere, adaptere og nips.

For å igjen svare på trådens tema så er CX såpass kvalitet at den er veldig god (for 99%) rett fra esken etter å ha gjort grunnleggende innstillinger (av med eco-mode og på med cinema) og det er ikke verdt 2000,- for å finpusse hvitbalansen, det er uansett smak og behag om man ikke driver med filmproduksjon.

Det hadde vært gøy å se en omtale av denne tjenesten fra Power for å se hva de faktisk gjør. Når det gjelder HDMI-kabler er alt annet enn "ta det første som gir bilde" tøys. Sannsynligvis klarer du deg med det billigste du finner, med mindre du skal bruke PC med HDMI 2.1. I alle fall er det slik nå...

Lenke til kommentar

HDMI lyd og bilde i seg selv er et rent digitalt signal. Det er mye mer robust enn de gamle analoge kablene som har ørten flere ting som kan feile. Enten virker en HDMI-overføring eller ikke. Det er ikke snakk om graderinger i bildekvalitet etter hvor god kabelen er. Det er snakk om kapasitetshopp i HDMI-standarden som kabelen enten støtter eller ikke. Det å utnytte kunder som ikke vet dette er råsalg. Ikke rart kjedene får et dårlig rykte på seg når slike sleipe salgsmetoder kommer ut. Greit nok at de skal selge produkter, men når de lopper kundene og gjør dem til offer har jeg ikke til særlig til overs for dem. Leksen er å ikke møte opp på en sånn butikk uten at du har satt deg inn i hva skal ha. Kommer du der "blank" er du et lett offer for å nesten bli prakket på hva det måtte være. Kjedene sier kanskje ikke at selgerene skal oppføre seg slik direkte, men det er incentiv-programmer for ansatte som gjør at de gjør slikt selv i egeninteresse, så kjeden kan gjemme seg bak "slik gjør vi ikke her" fordi dem "ikke presser" ansatte. For ikke å ubalansert rakke ned på selgere kan det være godt ment at de selger deg en TV og tilbehør som varer også til det neste behovet som dukker opp fordi dem tenker lengre fram enn den gjennomsnittlige kjøper, så jeg snakker om verstingene, ikke de som er anstendig og velmenende. Tar butikken vare på kundene sine behov så kommer kunden gjerne tilbake senere. Råselger butikken til folk så er det ofte første og siste gang de handler der, og hver misfornøyde kunde har gjerne 10 bekjente de fraråder å bruke butikken p.g.a dårlig service, så langtidsutsiktene vil normalt ikke være spesielt oppløftene så lenge kundene har gode alternativer.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
3 hours ago, zlpw0ker said:

det står med Ethernet, har ikke eid HDMI kabel med innebygd ethernet. Hva er greia med det?

Eller kan det bli no problemer når man bruker slik kabel som eARC til AVR eller lignende?

Vet ikke hvordan det fungerer, men det er jo bare et pluss at det støttes...

Et "problem" på LG sine oled er at de bare har 100mbit ethernet, som er latterlig på en toppmodell i dag. Sånn sett hadde det vært greit om man kunne få gigabit ethernet via hdmi for slik det er nå er trådløst raskere...

Lenke til kommentar

SmartTV har vel ikke noe særlig bruk for mer enn 100 mbit nett. Er vel ikke noen som er i nærheten av det for video-streaming, og da vil produsentene heller ikke oppgradere det siden det øker prisen. De gjør det de kan for å holde produksjonskostanden nede. 

Sjekket Netflix og de streamer gjerne 4K under 10 mbit med de nye optimaliseringene sine.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...