Gå til innhold

Trenger råd om kjøp av kalibrering hos power for LG CX 55"


Anbefalte innlegg

Bare skip kalibreringen du er forsøk solgt og bruk pengene du sparer på noe nyttig. Sånn jeg ser det får du servert "gamle sannheter" og salgspropaganda så det holder. Det å forsøke og prakke på deg en 8K kabel sier litt om seriøsitetsnivået. Har selv handlet på Power og merket fort at de bruker alle skitne triks de kan for oppsalg. Det å finjustere TVen litt når du får den i hus gjør du enkelt selv etter dine egne preferanser. Jeg har selv kalibreringsutstyr og har ikke giddet å bruke det fordi TV-skjermen er god nok i massevis. Du kjøper tross alt ikke en Jallatech-modell heller. Har det vært en billig TCL-modell hadde jeg nok vurdert kalibrering som påkrevd.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke fan av hakking i det hele tatt så jeg kan holde på litt med soap opera effecten på lave verdier på den skalaen. Det må testes ut. Men slik som jeg ser så virker det ut som alle OLED TVer har problem med hakking av frames. Til og med A90J og panasonic hz2000. Men har hørt på en YT video der de skal introdusere TruMotion trur jeg de kalte det som skal gjøre motion smooth uten soap operae effecten.

Det hørtes virkelig ut som pisspreik der jeg sto og hørte på også. Jeg har ikke kunnskaper om å bytte instillinger som er avanserte slik som R G B og hvitbalanse på cx eller andre OLED TVer.

Jeg hadde betalt godt penger for å se tek.no hadde gjort en slik test med både fra power og fra elkjøp. Trur hele Norge hadde sett på den videon der. Og hvorfor ingen har gjort er helt uforståelig også. 

Soap opera effecten er såpass nytt for meg siden jeg har en TV som er fra 2009, vanlig LED 1080p. Det er vanskelig for meg å se det på YT videoer også syns hvis ikke verdiene blir drastisk økt.
Så du trur at det faktisk kjøres på 25 frames når man bruker soap opera effecten?

Takk for et fint og interessant svar.

Lenke til kommentar
vidor skrev (9 minutter siden):

Bare skip kalibreringen du er forsøk solgt og bruk pengene du sparer på noe nyttig. Sånn jeg ser det får du servert "gamle sannheter" og salgspropaganda så det holder. Det å forsøke og prakke på deg en 8K kabel sier litt om seriøsitetsnivået. Har selv handlet på Power og merket for at de bruker alle skitne triks de kan for oppsalg. Det å finjustere TVen litt når du får den i hus gjør du enkelt selv etter dine egne preferanser. Jeg har selv kalibreringsutstyr og har ikke giddet å bruke det fordi TV-skjermen er god nok i massevis. Du kjøper tross alt ikke en Jallatech-modell heller. Har det vært en billig TCL-modell hadde jeg nok vurdert kalibrering som påkrevd.

den 8k kabelen var ikke så altfor mye dyrere da, trur det var 149kr for en vanlig HDMI 2.1 kabel og den 8k gaming kabelen lå på 379 og han mer eller mindre insisterte meg på å bruke litt ekstra penger på HDMI kabel.
Ja,de på elkjop og power prøver alt med mersalg.
Men synes det er helt tåpelig at det ikke følger med HDMI kabel på alle TVer. har du en HDMI kabel å anbefale til 4k@60p med 40Gbit bandwidth. Nå trenger jeg egentlig ikke HDMI 2.1 kabel siden jeg har bare ps3 og GTX 1080, men har lyst på ps4 pro da. Men må ha en HDMI kabel som støtter HDR hvertfall, men det gjør vel alle HDMI kabler som er HDMI 2.0 kanskje?
 

CX 55" koster jo nå 10990 og 2000 er jo mer eller mindre nesten 20% av TVen hvis man velger kalibrering, det er jo sykt mye for bare RGB og hvit balanse.
Nei,den cx er jo ikke no dritt TV heller, den har jo kostet 20k i begynnelsen av sin lansering. Den ser jo veldig bra ut også som første gangs OLED TV.

 

Takk for fint og ordentlig svar med litt insikt på hvordan power oppfører når det gjelder mersalg.

Lenke til kommentar
1 hour ago, delfin said:

Det er kvalifisert gjetning at de ikke sitter med dyrt utstyr og kalibrerer disse TV'ene i timesvis. Om de virkelig var seriøse hadde de tilbydd det som en hjemmetjeneste, men det er klart det er mer penger å tjene på å stille noen innstillinger fra en papirlapp og ta 2000,- for det. Jeg vet ikke, men har nok erfaring med bransjen til å være rimelig sikker.

Det er kanskje greit for noen som har for mye penger og for lite teknisk kompetanse til å rote i menyer på en TV eller finne innstillingene selv, men for de fleste som tenker på "kalibrering" holder det lenge å se hva som anbefales av entusiaster som deler dette gratis på forum og så kopiere innstillingene.

90% av brukere vil uansett foretrekke "super intelligent plus+"-bildemodus for å gi mer fargerike bilder uansett.

Sakset fra power.no: "Hver TV-kalibreringstjeneste hos Power utføres med profesjonell Calman-programvare og Portrait Displays-utstyr, noe som er intet mindre enn det beste bransjen har å tilby." Selv om jeg ikke har all verdens tiltro til alle påstander de kommer med tviler jeg faktisk på om de lyver så direkte. 

Har også hørt de omtale kalibrerte TV-er som egen varelinje (altså at de i blant bare har kalibrerte TV-er igjen på lager), så mitt intrykk er i alle fall at dette er noe som gjøres på sentrallager eller noe slikt.

Men ja, som du sier. Veldig mange foretrekker "livlige farger" og alt mulig ræl påskrudd uansett.

 

Lenke til kommentar
2 minutes ago, zlpw0ker said:

Jeg er ikke fan av hakking i det hele tatt så jeg kan holde på litt med soap opera effecten på lave verdier på den skalaen. Det må testes ut. Men slik som jeg ser så virker det ut som alle OLED TVer har problem med hakking av frames. Til og med A90J og panasonic hz2000. Men har hørt på en YT video der de skal introdusere TruMotion trur jeg de kalte det som skal gjøre motion smooth uten soap operae effecten.

Det hørtes virkelig ut som pisspreik der jeg sto og hørte på også. Jeg har ikke kunnskaper om å bytte instillinger som er avanserte slik som R G B og hvitbalanse på cx eller andre OLED TVer.

Jeg hadde betalt godt penger for å se tek.no hadde gjort en slik test med både fra power og fra elkjøp. Trur hele Norge hadde sett på den videon der. Og hvorfor ingen har gjort er helt uforståelig også. 

Soap opera effecten er såpass nytt for meg siden jeg har en TV som er fra 2009, vanlig LED 1080p. Det er vanskelig for meg å se det på YT videoer også syns hvis ikke verdiene blir drastisk økt.
Så du trur at det faktisk kjøres på 25 frames når man bruker soap opera effecten?

Takk for et fint og interessant svar.

De har "TruMotion" allerede, men dette er en balansegang og du får bare se hva du ender med. Som sagt så er "hakking" noe som er en bivirkning av at pikslene skifter så fort (som de egentlig skal) i forhold til LCD som har "innebygget" litt blur på grunn av teknologien. Det er litt mer synlig på OLED men det er en konsekvens av 24p.

Å stille hvitbalansen på RGB er ikke noe problem om du vet verdier men det beste er nok å la det være og bare kjøre cinema eller noe slikt. Du skal være veldig kresen før du må begynne å justere noe mer enn fargetemperatur...

TV kjører som sagt det du gir den inn, så hvis du har f.eks. en shield som skifter til 23.976 på filmer så kjører TV'en det. Den støtter det meste så du får uansett 1:1 fra kilde og ikke noe "inserted frames".

Hvis du bytter til "Cinema" kommer du veldig nært en kalibrert TV som brukes til mastering av dyre filmer, nært nok for vanlige mennesker i alle fall. Med litt mer lys "Cinema home". Hvis jeg absolutt skal pirke på noe må det være at den kunne vært mer lyssterk men det er prisen man betaler for OLED...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Smule8o skrev (11 minutter siden):

Sakset fra power.no: "Hver TV-kalibreringstjeneste hos Power utføres med profesjonell Calman-programvare og Portrait Displays-utstyr, noe som er intet mindre enn det beste bransjen har å tilby."

Godt mulig de har utstyret sentralt, men hver enkelt butikk har ikke dette, så de har et ark med innstillinger som de utfører på lageret til butikken.

Samme informasjon du kan få på diverse nettsider, og Youtube.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
15 minutes ago, zlpw0ker said:

den 8k kabelen var ikke så altfor mye dyrere da, trur det var 149kr for en vanlig HDMI 2.1 kabel og den 8k gaming kabelen lå på 379 og han mer eller mindre insisterte meg på å bruke litt ekstra penger på HDMI kabel.
Ja,de på elkjop og power prøver alt med mersalg.
Men synes det er helt tåpelig at det ikke følger med HDMI kabel på alle TVer. har du en HDMI kabel å anbefale til 4k@60p med 40Gbit bandwidth. Nå trenger jeg egentlig ikke HDMI 2.1 kabel siden jeg har bare ps3 og GTX 1080, men har lyst på ps4 pro da. Men må ha en HDMI kabel som støtter HDR hvertfall, men det gjør vel alle HDMI kabler som er HDMI 2.0 kanskje?

Det at de maser om HDMI-kabler sier litt om hvor seriøst det er, for det er bare bullshit. Det eneste du trenger en "dyr" kabel til er om du skal ha 4k @ 120 for spilling. Bare tøys, akkurat like bra med en hvilken som helst 2.0 kabel. Kjøp det billigste og om du ikke får bilde så leverer du tilbake. Det er ikke slik at HDMI-kabler støtter en spesiell ting som HDR, men HDR krever litt mer bitrate så etter hvert som du øker oppløsning etc. bruker du opp det de klarer å levere og på et punkt klarer de ikke lenger å gi bilde. Kablene er akkurat samme standard som HDMI 1.4 var i sin tid, det er ikke kablene som har endret standard, det er portene og protokoll. Jeg synes også det er rart det du sier om at du får en vanlig HDMI 2.1-kabel for 149? Sikker på at den er 2.1? 2.1 skal støtte 8k.

Lenke til kommentar
delfin skrev (5 minutter siden):

De har "TruMotion" allerede, men dette er en balansegang og du får bare se hva du ender med. Som sagt så er "hakking" noe som er en bivirkning av at pikslene skifter så fort (som de egentlig skal) i forhold til LCD som har "innebygget" litt blur på grunn av teknologien. Det er litt mer synlig på OLED men det er en konsekvens av 24p.

Å stille hvitbalansen på RGB er ikke noe problem om du vet verdier men det beste er nok å la det være og bare kjøre cinema eller noe slikt. Du skal være veldig kresen før du må begynne å justere noe mer enn fargetemperatur...

TV kjører som sagt det du gir den inn, så hvis du har f.eks. en shield som skifter til 23.976 på filmer så kjører TV'en det. Den støtter det meste så du får uansett 1:1 fra kilde og ikke noe "inserted frames".

Hvis du bytter til "Cinema" kommer du veldig nært en kalibrert TV som brukes til mastering av dyre filmer, nært nok for vanlige mennesker i alle fall. Med litt mer lys "Cinema home". Hvis jeg absolutt skal pirke på noe må det være at den kunne vært mer lyssterk men det er prisen man betaler for OLED...

Takk for innsikt og hjelp med hvitbalanse forklaring og hakking av motion forklaring.

Jeg tenker på da og kjøre på Cinema preset med noen andre instillinger forandra på eventuelt.
Det eneste jeg lurer på er om det er mulig med cx, er om jeg kan gjøre 2/3 custom presets, 1 for film mørk og lys og 1 for spilling. Men usikker på om CX har det. Hvis ikke du/noen andre vet så spør jeg bare om avforum ellerno.

takk igjen:)

Lenke til kommentar
delfin skrev (2 minutter siden):

Det at de maser om HDMI-kabler sier litt om hvor seriøst det er, for det er bare bullshit. Det eneste du trenger en "dyr" kabel til er om du skal ha 4k @ 120 for spilling. Bare tøys, akkurat like bra med en hvilken som helst 2.0 kabel. Kjøp det billigste og om du ikke får bilde så leverer du tilbake. Det er ikke slik at HDMI-kabler støtter en spesiell ting som HDR, men HDR krever litt mer bitrate så etter hvert som du øker oppløsning etc. bruker du opp det de klarer å levere og på et punkt klarer de ikke lenger å gi bilde. Kablene er akkurat samme standard som HDMI 1.4 var i sin tid, det er ikke kablene som har endret standard, det er portene og protokoll. Jeg synes også det er rart det du sier om at du får en vanlig HDMI 2.1-kabel for 149? Sikker på at den er 2.1? 2.1 skal støtte 8k.

ja, men når jeg skal teste ut HDR filmer så bør jeg vel ha en 2.1 HDMI kabel uansett om det er ratet for 4k eller 8k. Jeg så ikke spesifikt på den HDMI kabelen han viste meg som koster 149 ellerno, men ser mer ut som det var en 2.0 kabel. men med HDR så bør jeg vel gå til innkjøp til HDMI 2.1 kabel som har 48 Gbit, selv om konsollene bare støtter 40Gbit, men 48 Gbit er vel best hvis man skal ta i bruk 12bit, men 12bit er jo ikke mulig hittill trur jeg. Ikke det at jeg kommer til å meg ps5 eller XSX

Lenke til kommentar
1 minute ago, zlpw0ker said:

Takk for innsikt og hjelp med hvitbalanse forklaring og hakking av motion forklaring.

Jeg tenker på da og kjøre på Cinema preset med noen andre instillinger forandra på eventuelt.
Det eneste jeg lurer på er om det er mulig med cx, er om jeg kan gjøre 2/3 custom presets, 1 for film mørk og lys og 1 for spilling. Men usikker på om CX har det. Hvis ikke du/noen andre vet så spør jeg bare om avforum ellerno.

takk igjen:)

I HDR kan du i alle fall ha Cinema og Cinema Home og så endre på dem, samt technicolor og litt andre. Du kan da stille inn én for film mørk og én for film lys og så bytte, men spørs hvor mye du gidder å bytte når du får den i hus.

Question - LG OLED CX Cinema vs Cinema Home picture setting | AVForums

Lenke til kommentar
Dubious skrev (20 timer siden):

Dette har vi som regel i innboforsikringen.

Med gjerne høy egenandel, og verdireduksjon i forhold til alder. Ikke at jeg skal oppfordre til å kjøpe trygghetsforsikring, men greit å ikke underkommunisere fordelene heller. De selger jo denne forsikringen til alt mulig rart. Favoritten min er når de ville selge meg en trygghetsforsikring på en håndkontroll for like mye som håndkontrolleren kostet. Det blir jo helt uaktuelt. Men i noen tilfeller ville jeg vurdert en slik forsikring. På en telefon eller nettbrett for eksempel. Dette er ting som lettere kan gå i stykker, og som det kan være greit å ha en slik forsikring på. I hvert fall om det er barn som skal bruke det.

Endret av Kron
Lenke til kommentar
3 minutes ago, zlpw0ker said:

ja, men når jeg skal teste ut HDR filmer så bør jeg vel ha en 2.1 HDMI kabel uansett om det er ratet for 4k eller 8k. Jeg så ikke spesifikt på den HDMI kabelen han viste meg som koster 149 ellerno, men ser mer ut som det var en 2.0 kabel. men med HDR så bør jeg vel gå til innkjøp til HDMI 2.1 kabel som har 48 Gbit, selv om konsollene bare støtter 40Gbit, men 48 Gbit er vel best hvis man skal ta i bruk 12bit, men 12bit er jo ikke mulig hittill trur jeg. Ikke det at jeg kommer til å meg ps5 eller XSX

Neida, HDR fungerer fint på en "normal" 2.0 kabel også, spesielt om den er under 2 meter. HDMI 2.1 er alltid ratet 8k afaik, tror det er ett av kravene for 2.1, 8k@60. 

Jeg kjører 4k HDR @ 60 på en vanlig 2.0-kabel men for å få 4k@120 i HDR måtte jeg ha en 2.1-kabel siden den ramlet ut når jeg skrudde på HDR. Bare 4k@120 eller 4k@60 HDR fungerte, men ikke begge deler samtidig...

På C9 er det en måte å få opp all info om signalet på, gå inn i meny og velg "programme" og trykk 11111 på fjernkontroll, usikker på om cx har akkurat samme men det er i alle fall noe tilsvarende.

shield-hdr10-jpg.2628816

 

1 minute ago, Dubious said:

Er du seriøs? 🤕

Lenke til kommentar
49 minutes ago, zlpw0ker said:

Har du en HDMI kabel å anbefale til 4k@60p med 40Gbit bandwidth.

Normalt shopper jeg Shuliancable sine HDMI-kabler på aliexpress.com. Dette er en av svært få "Kina-merker" jeg går god for. Bruker selv en 5 meter 4K kabel fra dem uten noe problemer og også en haug med 1080p kabler. Pass på at kabelen minst støtter HDMI 2.0. Du har ikke brukt for 40 Gbps da 4K/60 bare trenger 18 Gbps. Du får HDR også i alle fall om du bruker 4:2:0 fargekoding.

Med tanke på at du får en relativt grei kabel rimelig i butikken hadde jeg bare kjøpt den, heller enn å vente 3-4 uker på forsendelse. Pleier aldri å shoppe derfra nå jeg har det travelt.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
26 minutes ago, Dubious said:

Godt mulig de har utstyret sentralt, men hver enkelt butikk har ikke dette, så de har et ark med innstillinger som de utfører på lageret til butikken.

Samme informasjon du kan få på diverse nettsider, og Youtube.

Men om det er gjort sentralt og sendt ut til butikkene ferdig kalibrert (med eget varenummer) behøver ikke butikkene gjøre noe som helst.

Jeg antar at du, som så mange andre her, bare antar at det er gjort fra et ark de har i butikken, uten egentlig å vite?

Lenke til kommentar
Smule8o skrev (24 minutter siden):

Men om det er gjort sentralt og sendt ut til butikkene ferdig kalibrert (med eget varenummer) behøver ikke butikkene gjøre noe som helst.

Jeg antar at du, som så mange andre her, bare antar at det er gjort fra et ark de har i butikken, uten egentlig å vite?

Han har helt rett. De gjør det ved hjelp av ett ferdig kalibreringsark i butikken. Jeg har en venn som jobbet en stund på Elkjøp, og utførte mange av disse kalibreringene(Han var forresten utplassert via NAV, og hadde ikke jobbet der lange tida før han fikk denne oppgaven. Uten noen spesiell opplæring. Så det burde jo gi en pekepinn på hvor lett disse arkene, gjør arbeidet for butikken). De prøver nok å gjøre det så idiotsikkert som mulig, da kalibrering slettes ikke er noe man bare kunne satt en tilfeldig lageransatt til å gjøre, og fått ett godt resultat i alle tilfeller. Det krever faktisk litt tekniske kunnskaper. Dette kalibreringsarket kommer fra kjeden sentralt. Om de kjøper disse arkene fra en tredjepark eller produserer dem selv er jeg usikker på, men førstnevnte er nok mer sannsynlig. Kalibreringen skjer ikke på sentrallageret men på butikken. Det er ganske tydelig at dette, som med trygghetsforsikring er noe de tjener godt med penger på. De pusher denne tjenesten ganske mye, og du kan ikke få kjøpt ett TV i en av kjedene, uten at de spør om du vil ha den kalibrert. 

Det er eksempler på at butikkene forhåndskalibrerer TVene sine. Så kan kunden gjerne få beskjed om at de ukalibrerte ikke er på lager, og at eneste alternativ er å kjøpe en kalibrert av den modellen. 

F.eks.
https://www.nettavisen.no/okonomi/power-skulle-ha-2000-kroner-ekstra-for-en-tjeneste-arne-ikke-hadde-bestilt/s/12-95-3424064953

Endret av Kron
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
vidor skrev (27 minutter siden):

Normalt shopper jeg Shuliancable sine HDMI-kabler på aliexpress.com. Dette er en av svært få "Kina-merker" jeg går god for. Bruker selv en 5 meter 4K kabel fra dem uten noe problemer og også en haug med 1080p kabler. Pass på at kabelen minst støtter HDMI 2.0. Du har ikke brukt for 40 Gbps da 4K/60 bare trenger 18 Gbps. Du får HDR også i alle fall om du bruker 4:2:0 fargekoding.

Med tanke på at du får en relativt grei kabel rimelig i butikken hadde jeg bare kjøpt den, heller enn å vente 3-4 uker på forsendelse. Pleier aldri å shoppe derfra nå jeg har det travelt.

Støtter OLED TVene 4:2:2 YCB, eller kjøres er det bare 4:2:0 ?
Er HDR bedre når chroma 4:2:2 er i bruk på OLED TVer? Spør fordi jeg ikke har så mye peil på chroma fargene,vet jo at max er 4:4:4, men da trur jeg man må ha 12 bit chroma subsampling også.

 

Det trygghetsforsikring er jo litt bullshitt, siden det er jo vanlig garanti og reklamasjon på slike TVer.

Lenke til kommentar
9 minutes ago, zlpw0ker said:

...

Det trygghetsforsikring er jo litt bullshitt, siden det er jo vanlig garanti og reklamasjon på slike TVer.

Idiotforsikring kalte de det før. Det var et passente navn synes jeg, som tolker det i overført betydning. 

Kan ikke snakke for Elkjøp, men Power bruker kalibreringsutstyr fra Calman i hver butikk. Typisk Portrait Displays C6 eller X-Rite OEM I1 Display. Poweransatte blir også kurset av Portrait Displays. 

Endret av Slaps
Lenke til kommentar
18 minutes ago, zlpw0ker said:

Støtter OLED TVene 4:2:2 YCB, eller kjøres er det bare 4:2:0 ?

Er HDR bedre når chroma 4:2:2 er i bruk på OLED TVer? 

Min TV støtter i alle fall bare 4:2:0 på 4K/60 via Xbox One X. Har ikke fått testet noe annet.

4:2:2 vs 4:2:0 er en 50% redusering av fargeinfo (en gjenbruker farge for 4 pixler i 4:2:0 mens det er 2 pixler i 4:2:2). Dette ser ganske greit ut i 1080p, så du går ikke glipp av noe i essensielt i 4K heller. RGB er alltid tilsvarende 4:4:4 siden hver pixel har egen farge, men dette signalet tar også mest båndbredde. Siden vi er mer sensitive på lys enn farger går det som regel helt fint for vanlig video.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...