Gå til innhold

Brannvesenet om elbilbrann: Kan teorien, men mangler praktisk erfaring


Anbefalte innlegg

Sverre K. skrev (4 timer siden):

Så denne nå, kanskje litt sent å svare, men jeg gjør et forsøk.

Det jeg forsøkte å si, og som også erfaringene fra slokking av branner i batteriene (Li-Ion) er at konsekvensene kan bli veldig store hvis brannen går over i Thermal Runaway. Altså; høy RISIKO selv med moderat SANNSYNLIGHET pga stor KONSEKVENS:

Høy temperatur og i praksis umulig å slokke, det høres ikke greit ut inne i f.eks. kjelleren på en boligblokk. I tillegg har forsøk vist at det dannes en rekke giftige og brennbare gasser under en slik brann.

Så ja; hvis brannen når batteriene og du får thermal runaway så utgjør EV-biler en større risiko enn ICE-biler.

Kjenner ikke godt til risiko sannsynlighet og konsekvens utregning, men ser for meg at ICE har høyere sannsynlighet mens lavere konsekvens enn EV.

Så kanskje ICE:

Moderat sannsynlighet, moderat konsekvens = moderat risiko?

Og kanskje EV:

Lav sannsynlighet, høy konsekvens = moderat risiko?

At ICE biler har større sannsynlighet for å brenne i forbindelse med en kollisjon, viser statistikk at er ganske tydelig. Men interessant hadde vært å vite hvilken bil type har størst sannsynlighet for å antenne når den står parkert. Er vel egentlig da det er mest skummelt. I en kollisjon er som oftest selve kræsjet det skumleste.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
keramikklampe skrev (20 timer siden):

Kjenner ikke godt til risiko sannsynlighet og konsekvens utregning, men ser for meg at ICE har høyere sannsynlighet mens lavere konsekvens enn EV.

Så kanskje ICE:

Moderat sannsynlighet, moderat konsekvens = moderat risiko?

Og kanskje EV:

Lav sannsynlighet, høy konsekvens = moderat risiko?

At ICE biler har større sannsynlighet for å brenne i forbindelse med en kollisjon, viser statistikk at er ganske tydelig. Men interessant hadde vært å vite hvilken bil type har størst sannsynlighet for å antenne når den står parkert. Er vel egentlig da det er mest skummelt. I en kollisjon er som oftest selve kræsjet det skumleste.

Din vurdering er vel grei så lenge vi snakker om branner utendørs, dvs. moderat risiko for begge typer. Men hvis vi snakker om brann inne i parkeringskjelleren under en boligblokk, med fire etg beboere over og med lang innsatstid fra brannvesenet - det er aktuell problemstilling der jeg bor - da må jeg sette konsekvensen enda høyere og risiko = høy.

Når det gjelder brann i ICE-biler så er vel det stort sett mens de kjører eller i forbindelse med kollisjoner. Men for en EV-bil til lading vil f.eks. en skade på batteriet - og jeg tror ikke alle slike biler er så solide at det ikke kan skje skader - gi varmgang/brann i én battericelle som kan spres seg til flere. Uten tidlig slokking vil dette kunne gi thermal runaway som altså er et stor utfordring med tanke på slokking. En slik brann kan gi 800 - 1000 grader C (en rapport jeg nettopp leste) - det er nok høyere enn brannbeskyttelsen mellom cellene kan klare - og det må sies å utgjøre en svært høy konsekvens.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Sverre K. skrev (På 16.7.2021 den 17.41):

Din vurdering er vel grei så lenge vi snakker om branner utendørs, dvs. moderat risiko for begge typer. Men hvis vi snakker om brann inne i parkeringskjelleren under en boligblokk, med fire etg beboere over og med lang innsatstid fra brannvesenet - det er aktuell problemstilling der jeg bor - da må jeg sette konsekvensen enda høyere og risiko = høy.

Når det gjelder brann i ICE-biler så er vel det stort sett mens de kjører eller i forbindelse med kollisjoner. Men for en EV-bil til lading vil f.eks. en skade på batteriet - og jeg tror ikke alle slike biler er så solide at det ikke kan skje skader - gi varmgang/brann i én battericelle som kan spres seg til flere. Uten tidlig slokking vil dette kunne gi thermal runaway som altså er et stor utfordring med tanke på slokking. En slik brann kan gi 800 - 1000 grader C (en rapport jeg nettopp leste) - det er nok høyere enn brannbeskyttelsen mellom cellene kan klare - og det må sies å utgjøre en svært høy konsekvens.

La oss håpe at de som lager bilene er klar over risikoen, og legger inn temperatursensorer som overvåker batteriene under lading, og stopper ladingen før temperaturen blir kritisk. 

Lenke til kommentar
tow skrev (2 timer siden):

La oss håpe at de som lager bilene er klar over risikoen, og legger inn temperatursensorer som overvåker batteriene under lading, og stopper ladingen før temperaturen blir kritisk. 

Dette er på plass. Problemet er at brann skjer selv om batteriet ikke er under lading. 

Som artikkelen sier, om du har ladet bilen anbefaler dem at du kjører bilen ut av garasjen og parkerer den ute. Dette fordi det er "bedre" at den brenner ute enn inne.

Brannfaren er altså ikke eliminert bare ved å koble fra ladekabelen. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...