Gå til innhold

Ny bolig i nytt boligfelt - trenger jeg coax-installasjon i boligen?


Anbefalte innlegg

Hei!

Kort, bygger ny bolig i nytt boligfelt. Bredbånd- og TV-leverandør har jeg forstått er Telenor. Etter en samtale med dem forstår jeg at de leverer IPTV, altså ingen behov for coax. 

Jeg ønsker nå å finne ut av om jeg bør legge coax til TV-rommene i boligen, eller droppe hele kabelen. Hva tenker dere? Er det teknologier som går  over koax i dag slik at jeg bør installere coax i boligen? Kan alle tv-leverandører levere TV over TP-kabel i dag (dersom jeg bytter leverandør i fremtiden)? Andre fordeler med koax? Vurderer å droppe hele greiene..

 

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den coax-kabelen får du ikke brukt til noe. - SIgnalet leveres over IP rett i dekoderen, og dekoderen leverer til TVen over HDMI.

Eneste brukern for Coax vil være hvis det finnes et gammel kabeltv-nett i gata du vurderer å koble deg til - neppe aktuelt i nytt boligfelt.

Telia har vel fortsatt endel hybridfiber der last mile er coax, men kan aldri tenke meg de bygger ut dette dersom de skal bygge ut et nytt boligfelt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For Telia og Telenor, er det deler av kundegruppene der man vil være avhengig av koaks for "fullt tjenestetilbud" eller hva man skal kalle det. I tillegg har man vel fortsatt en del mindre aktører som fortsatt enten da leverer HFC, eller at det leveres TV på fiber via "RF-overlay" (da i praksis fiber, men så moduleres tv ut på koaks i fibermodemet).

Men hvis de her sier at det er IPTV som skal benyttes, så vil det være via TP som Kjetilkl sier. Så for deg skal det da ikke være noen grunn til å legge opp noe koaks.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...