Gå til innhold

Butikk vil heve kjøp fremfor å reparere forsterker


Anbefalte innlegg

Hei,

Kort fortalt:

Kjøpte en 7.2 forsterker i Juli 2018 til en veldig god pris fra en kjent nettbutikk

Har i det siste slitt med problemer med HDMI-porten hvor den "blacker ut" et par sekunder om gangen.

Sendte inn forsterkeren 3. Mai.

Har purret flere ganger og endelig mottatt svar i dag 24. Juni.

Butikken sier at de vil heve kjøpet og vil ikke reparere pga. "komponentbrist". De har heller ingen direkte tilsvarende produkter mer, selv om de har dyrere produkter som jeg også hadde godtatt selv om de er 5.2 fremfor 7.2.

Dette setter meg i en dårlig situasjon, da jeg nå må betale rundt det dobbelte for å få en tilsvarende vare i en annen butikk.
Som "plaster på såret" vil de tilby en vare til 700 kr i tillegg til heving av kjøpet, men jeg ville heller foretrukket å få min vare reparert.

Kan _selger_ kreve å heve kjøpet? Har forstått forbrukerkjøpsloven slik at det er jeg som kjøper som kan kreve avretting eller omlevering, så fremt det ikke er en "urimelig" kostnad.

Noen tips?

Takk for svar!
 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

https://www.forbrukerradet.no/forside/feil-ved-vare/

Siden den er i reklamasjonstiden, og ikke i fabrikantens garantitid, så ser ikke jeg at de gjør noe store feil med å tilby deg pengene tilbake når de ikke har erstattningsvare lenger.

Reperasjon av dagens elektronikk er for kostbart til at de kan forsvares. Vil tro bytte av HDMI delen vil koste nær halvparten av det du betalte nytt, og det er da en urimelig kostnad for butikken, slik at det beste du nok kan håpe på er pengene tilbake.

 

For å være litt slem, vær takknemlig for at du får igjen pengene, i de fleste andre land så hadde du tapt alt, siden fabrikk garanti er utgått, det er dette vi betaler ekstra for, for å få ytterligere 4 år med reklamasjonsrett. 

 

EDIT: Min egen forsterker, før versjonen av den kom med mulighet for oppdatering av HDMI portene til HDCP 2.2 når det i sin tid kom. Kosten der var $199, husker ikke den norske prisen, tror det var rundt 2500,- eller noe. Det vil ofte være høyere kost når den skal inn på verksted, feilsøkes osv før det byttes. Det var bytte av hele kortet som HDMI portene satt på. Jeg ventet med å kjøpe min til de kom ferdig med kortet i, slik at jeg slapp å demontere, og sende den inn.

Endret av AndersT2
  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, privinius said:

Og kanskje et dumt spørsmål, men er "dekningskjøp" gjeldende her? At jeg evt. kunne kjøpt tilsvarende vare fra en annen butikk. 

Ja, butikken kan ikke ensidig heve kjøpet pga feil i produktet de har solgt.

Ja, om butikken ikke vil reparere eller levere tilsvarende eller bedre produkt, så har du mulighet til å heve kjøpet, gjennomføre dekningskjøp, og kreve butikken for ekstrakostnadene. Men ta kontakt med butikken først, forklar dem at det blir dekningskjøp om du ikke får tilsvarende produkt. Da kan det hende at det løser seg på en god måte.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2002-06-21-34/

 

8 hours ago, AndersT2 said:

https://www.forbrukerradet.no/forside/feil-ved-vare/

Siden den er i reklamasjonstiden, og ikke i fabrikantens garantitid, så ser ikke jeg at de gjør noe store feil med å tilby deg pengene tilbake når de ikke har erstattningsvare lenger.

Reperasjon av dagens elektronikk er for kostbart til at de kan forsvares. Vil tro bytte av HDMI delen vil koste nær halvparten av det du betalte nytt, og det er da en urimelig kostnad for butikken, slik at det beste du nok kan håpe på er pengene tilbake.

 

For å være litt slem, vær takknemlig for at du får igjen pengene, i de fleste andre land så hadde du tapt alt, siden fabrikk garanti er utgått, det er dette vi betaler ekstra for, for å få ytterligere 4 år med reklamasjonsrett. 

 

EDIT: Min egen forsterker, før versjonen av den kom med mulighet for oppdatering av HDMI portene til HDCP 2.2 når det i sin tid kom. Kosten der var $199, husker ikke den norske prisen, tror det var rundt 2500,- eller noe. Det vil ofte være høyere kost når den skal inn på verksted, feilsøkes osv før det byttes. Det var bytte av hele kortet som HDMI portene satt på. Jeg ventet med å kjøpe min til de kom ferdig med kortet i, slik at jeg slapp å demontere, og sende den inn.

Litt slapt av forbrukerrådet å ikke nevne dekningskjøp i den artikkelen...

Endret av Axefjord
Lenke til kommentar
privinius skrev (10 timer siden):

... vil ikke reparere pga. "komponentbrist".

Problemet er ikke at de ikke vil reparere, men at de ikke kan reparere. Komponentbrist er svensk og betyr komponentmangel (mye elektronikk repareres i Sverige). Det er et problem for tiden at det er leveringsproblemer og mangel på deler både for ettermarkedet og for ny produksjon. Det er nok ringvirkninger av koronapandemien.

  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
18 minutes ago, Mr D said:

Problemet er ikke at de ikke vil reparere, men at de ikke kan reparere. Komponentbrist er svensk og betyr komponentmangel (mye elektronikk repareres i Sverige). Det er et problem for tiden at det er leveringsproblemer og mangel på deler både for ettermarkedet og for ny produksjon. Det er nok ringvirkninger av koronapandemien.

Men det er selgers problem. Med mindre å kjøpe alternativt produkt er massivt mye dyrere, noe det ikke er.

Lenke til kommentar
Axefjord skrev (10 timer siden):

Men det er selgers problem. Med mindre å kjøpe alternativt produkt er massivt mye dyrere, noe det ikke er.

Det er greit, men det har ikke jeg uttalt meg noe om. Jeg ville bare kommentere at påstanden om at selger ikke vil reparere er feil eller en misforståelse.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Reparasjon er ikke mulig. Spørsmålet er om omlevering er mulig. Omlevering vil si at selgeren "sørger for" å levere "tilsvarende ting". 

At selgeren skal "sørge for" dette innebærer at omlevering kan skje ved hjelp av en annen enn selgeren eller hans folk, så lenge lovens alminnelige vilkår er oppfylt. I praksis så skal dette bety at så lenge et "tilsvarende" produkt eksisterer på markedet, så er omlevering mulig. 

Selger har forklart at de ikke har tilsvarende produkt på deres lager. Hvis tilsvarende produkt finnes hos andre tilbydere så bør omlevering anses mulig. 

Gitt at den andre varen er "tilsvarende" så er dekningskjøp mulig. FKU ser ut til å være romsligere på kravene ang hvor lik varen trenger å være orginalvaren når det gjøres dekningskjøp etter §53 vs omlevering etter §29. Det spørs om praktiseringen er i tråd med forbrukerdirektivet.

Når du foretar dekningskjøp så innebærer dette at du må heve først. Når du hever kan selger kreve vederlag for bruksnytte (det kan hende de ikke gjør det, så ikke nevn det). Ved "ren" omlevering etter §29 trenger du ikke å betale for bruksnytte. 

Hvis selger krever betaling for bruksnytte så kan du kreve forsinkelsesrenter fra den dagen du overførte pengene se §50. 

At du evt må betale for bruksnytte gjør dermed at tilbudet de ga deg ikke er så ille, forutsatt at omlevering ikke er mulig. 

Endret av pedr0a
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei igjen,

En oppdatering her - Butikken godtok ikke noen form for dekningskjøp, men ville erstatte forsterkeren.

Jeg hadde en Onkyo https://prisguiden.no/produkt/onkyo-tx-nr676e-293449 som de vil bytte i en Marantz https://prisguiden.no/produkt/marantz-nr1510-395504. Rundt halvparten av watten, ikke 7,2, men ser ut til å være en god forsterker.

Det eneste problemet er at den kommer ikke på lager før om 3 mnd, så må tenke litt på hva jeg gjør - Får ingen god forsterker på markedet for hva jeg betalte for Onkyoen, så antar jeg blir å vente.

Lenke til kommentar
1 hour ago, privinius said:

Hei igjen,

En oppdatering her - Butikken godtok ikke noen form for dekningskjøp, men ville erstatte forsterkeren.

Jeg hadde en Onkyo https://prisguiden.no/produkt/onkyo-tx-nr676e-293449 som de vil bytte i en Marantz https://prisguiden.no/produkt/marantz-nr1510-395504. Rundt halvparten av watten, ikke 7,2, men ser ut til å være en god forsterker.

Det eneste problemet er at den kommer ikke på lager før om 3 mnd, så må tenke litt på hva jeg gjør - Får ingen god forsterker på markedet for hva jeg betalte for Onkyoen, så antar jeg blir å vente.

Andre butikker har den på lager. Og 3 måneder er ikke innenfor rimelig tid. Så du har krav på at butikken fikser det på en annen måte enn å vente 3 mnd, f.eks kjøper via en annen butikk. Alternativt kan du heve og kreve dekningskjøp. Det sagt, om butikken setter seg på bakbena, så er det noe papirarbeid og 2 år ventetid hos forbrukerklageombudet...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Hei,

Bestemte meg for å ta forsterkeren som kom på lager om 3 mnd. De har nå tatt kontakt og sagt at de ikke kan levere forsterker i det hele tatt.

I mellomtiden har de andre forsterkerne på markedet blitt snappet opp, og det er hardt å få tak i nye.

Burde det vært mulig å foretatt dekningskjøp fra en annen butikk som ikke har tilsvarende forsterker på lager enda, men som skal få det? 

Synes det er kjipt å vente, men føler ikke at det er et alternativ å ta pengene da en tilsvarende forsterker koster minst det dobbelte av hva jeg betalte.

Lenke til kommentar

Du må slutte å være snill... Du har krav på tilsvarende eller bedre forsterker. Om ikke de klarer å finne en tilsvarende så må de gi deg en bedre, ikke ta til takke med noe som er dårligere på noe som helst måte.

Det er ingenting ekstraordinært med din forsterker, det finnes flust av forsterkere på markedet, så det er overhode ingen urimelig kostnad for de. At de ikke har på lager eller fører de i sitt sortiment spiller heller ingen rolle, da blir de nødt å ta seg en tur på HiFi klubben eller noe å kjøpe til deg. 

Endret av John-B
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Etter ett år har jeg noe mer informasjon her!

Selv etter de ikke kunne levere den dårligere 5.1-forsterkeren ønsket de ikke å tilby dekningskjøp, og ønsket helst å heve kjøpet. Etter hvert ønsket de å kreditere prisen på 5.1-forsterkeren, som er mer enn hva jeg betalte for min 7.2-forsterker, men ikke nok til å kjøpe tilsvarende 7.2-forsterker i dagens marked.

Jeg ender istedenfor opp med å foreta et dekningskjøp selv på Power i mars, som har tilsvarende forsterker, hvor jeg ber om å få mellomlegget betalt tilbake. De nekter også for dette, hvor jeg så sender saken over til forbrukerrådet for megling.

Nå så fikk jeg en hentemelding fra Dustin om at 5.1-forsterkeren de tilbydde meg for over ett år tilbake er nå på lager… Jeg har selvfølgelig ikke interesse av denne da jeg kjøpte forsterkeren på Power for 5 mnd siden.

Noe tips til hva jeg bør gjøre her? Bør jeg plukke opp forsterkeren i det hele tatt, eller la den bli sendt tilbake til nettbutikken…?

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Dubious said:

Aldri plukke opp noe du vet du ikke har bestilt.
Plukker du den opp, og ikke har tenkt å beholde den, så må du sende den tilbake, samme som skjer om du ikke henter den.

Høres ut som et godt tips - ser at nettbutikken skriver "Uavhentede pakker debiteres kunde.", så antar jeg må krangle med de angående frakten ved en senere anledning - selv om jeg har sagt tydelig i fra at jeg ikke ønsker erstatningsforsterkeren.

Lenke til kommentar
10 minutes ago, BearCat said:

Vil det si, at du på et tidspunkt -godtok- å få denne som erstatning?

Stemmer - Hvor de så tok kontakt 2-3 uker senere og sa at de ikke kunne levere forsterken allikevel og ønsket heller å kreditere meg, hvor jeg så endte opp med å kjøpe en ny forsterker fra en annen butikk istedenfor. Nå, ett år etter at de sa at de ikke kunne levere erstatningsforsterkeren har de sendt den uansett. Jeg har vært tydelig med de et par ganger at jeg har kjøpt en ny forsterker og ikke ønsker erstatningsforsterkeren. 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...