Gå til innhold

Ungarn nekter UEFA å vise LBGTQ+ fargene.


Hva mener du om at Ungran nekter UEFA å vise LBGTQ+ fargene?  

14 stemmer

  1. 1. Hva mener du om at Ungran nekter UEFA å vise LBGTQ+ fargene?

    • Dette er ikke greit i det hele tatt. Det finnes mennekerettigher altså.
      12
    • Det er en bra ting at Ungarn nekter det. Sånt hører ikke hjemme under en fotballturnering.
      1
    • Ingen formening, jeg bryr meg ikke om det ene eller det andre.
      1

Denne meningsmålingen er stengt for nye stemmer

  • Vennligst logg inn eller registrer deg for å stemme i meningsmålingen.
  • Meningsmålingen stengt 30. juni 2021, 22:00

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er ingen som er krenket, jeg synes bare det virker litt mot sin hensikt å hevde at det er noen slags menneskerett å få regnbuefargene overalt.

Det er mange bedrifter som velger å bytte til regnbuefarger i disse dager, og det er helt ok, men de som velger å ikke gjøre det tar da på ingen måte fra LGBTQ folk noen rettigheter?

Lenke til kommentar

Det er fortsatt ikke helt riktig det i førsteposten. UEFA nekter ikke homofile rettigheter, men de nekter markeringer til støtte for pride i forbindelse med EM-kamper.

Ungarn har nettopp vedtatt anti-homolover som ifølge de fleste landene i EU mener bryter med menneskerettighetene, og som de aller fleste er sterkt i mot, og derfor har slike markeringer blitt ekstra aktuelt nå som de spiller EM-kamper samtidig som det er pride.

Arrangørene i München ville lyse opp Allianz Arena i pride-farger før kampen mellom Tyskland og Ungarn, men UEFA satte altså foten ned for dette. De lyser forøvrig opp stadion hvert år i forbindelse med pride, det har de gjort siden 2016.

Dette er diskutert en del i EM-tråden, men min mening om dette er ganske klart - jeg er 100% enig i det Ståle Solbakken og Martin Ødegaard sier om denne saken. 

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (6 minutter siden):

Det er fortsatt ikke helt riktig det i førsteposten. UEFA nekter ikke homofile rettigheter, men de nekter markeringer til støtte for pride i forbindelse med EM-kamper.

Ungarn har nettopp vedtatt anti-homolover som ifølge de fleste landene i EU mener bryter med menneskerettighetene, og som de aller fleste er sterkt i mot, og derfor har slike markeringer blitt ekstra aktuelt nå som de spiller EM-kamper samtidig som det er pride.

Arrangørene i München ville lyse opp Allianz Arena i pride-farger før kampen mellom Tyskland og Ungarn, men UEFA satte altså foten ned for dette. De lyser forøvrig opp stadion hvert år i forbindelse med pride, det har de gjort siden 2016.

Dette er diskutert en del i EM-tråden.

Jeg har endret første post nå. 😊

Lenke til kommentar

Det heile har sin bakgrunn i at Ungarn nylig har vedtatt ein lov som forbyr "homo propaganda", rettet mot barn og unge. Dette betyr i hovedsak at heterofili, i seksual undervisning, reklame etc, er greit, men homofili er ikkje.

Munchens ordfører med fleire, ville lyse opp fotball stadionen i regnbuens farger, for å rette fokus på LGBT rettigheitene. Kva som ligger bak Uefa sin nekt her, er for meg ikkje kjent, men det er nærliggende å tro at dei konkluderte med at dette var ein politisk aksjon, og var redd for at Ungarn skulle bli krenket.

For meg handler ikkje dette om politikk. Enten er ein for like rettigheiter, eller så er ein det ikkje. Om tyskerne ville lyse opp sin stadion i regnbue farger, burde dei få lov til det, i sin solidaritet og aksept for like rettigheiter. Som igjen, ikkje handler om politikk, men menneskerettigheiter.

Det er tross alt ikkje fotballen, eller Uefa, eller Tyskland sin feil at nåken nasjoner er så bakvendte, at dei ikkje vil akseptere og heller blir krenket, at mennesker skal ha like rettigheiter. Om dei er svarte, brune, kvite, heteroseksuelle, eller homofile.

Endret av Pallehysa
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...