Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Koffeinfri kaffe farlig!!?? hjeelp


Mannen1

Anbefalte innlegg

Jeg har drukket det det siste halvåret ca, ganske mye. Ofte opptil 3 kopper om kvelden, hver dag, de fleste dager i et halvt år ca kanskje.

Jeg fant plutselig ut at dette er direkte helseskadelig! Et raskt google søk fant jeg ut at det er masse farlige kjemikalier i det som ikke forsvinner og det er farligere for hjerte og karsykdommer og blodtrykket øker! Fordi man fjerner koffeinen så tilsetter man noen uheldige stoffer. 

Bør jeg bare kaste resten av posen nå da? Og er helsen min i fare nå? 

https://tiptar.com/no/decaffeinated-coffee-is-not-healthy-in-the-long-run/

Fyttigrisen dette var skremmende. 

 

Drikker evergood. Står at den oppfyller kravet til norsk kaffeinformasjon og er laget av miljøvennelige kaffebrenneri eller noe... hm sier meg lite. 

Endret av Mannen1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
56 minutes ago, Mannen1 said:

Drikker evergood. Står at den oppfyller kravet til norsk kaffeinformasjon og er laget av miljøvennelige kaffebrenneri eller noe... hm sier meg lite. 

Produsenten sier: ( https://johjohannsonkaffe.no/evergood/evergood-koffeinfri-kaffe ) 

"Koffein er et naturlig innhold i kaffebønner, men det finnes flere måter å fjerne koffeinet og lage koffeinfri kaffe. Koffeinet i kaffen fjernes gjennom en spesiell utviklet prosess, uten bruk av kjemikalier. Slik at den karakteristiske smaken og aromaen blir godt ivaretatt. 

I prosessen brukes det karbondioksid (CO₂) for å fjerne koffeinet. Dette gjøres ved at de rå kaffebønnene legges i store vannbad under trykk. Deretter utsettes de for flytende karbondioksid som blir sprøytet inn.

Karbondioksidet trekker til seg det som er av koffein i de rå kaffebønnene. Karbondioksidet går etter hvert over i gassform, og skiller ut koffeinet i krystallform.

Man kan med denne metoden si at opptil 98% av kaffens opprinnelige koffeininnhold har blitt fjernet.

Det finnes flere måter å lage koffeinfri kaffe på, for eksempel kan man bruke vann, men gjør man det må man blande inn diverse kjemikalier for å trekke ut koffeinet, og det ønsker ikke vi. Evergood koffeinfri er derfor et godt valg om du ønsker god kvalitetskaffe."

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (11 minutter siden):

Produsenten sier: ( https://johjohannsonkaffe.no/evergood/evergood-koffeinfri-kaffe ) 

"Koffein er et naturlig innhold i kaffebønner, men det finnes flere måter å fjerne koffeinet og lage koffeinfri kaffe. Koffeinet i kaffen fjernes gjennom en spesiell utviklet prosess, uten bruk av kjemikalier. Slik at den karakteristiske smaken og aromaen blir godt ivaretatt. 

I prosessen brukes det karbondioksid (CO₂) for å fjerne koffeinet. Dette gjøres ved at de rå kaffebønnene legges i store vannbad under trykk. Deretter utsettes de for flytende karbondioksid som blir sprøytet inn.

Karbondioksidet trekker til seg det som er av koffein i de rå kaffebønnene. Karbondioksidet går etter hvert over i gassform, og skiller ut koffeinet i krystallform.

Man kan med denne metoden si at opptil 98% av kaffens opprinnelige koffeininnhold har blitt fjernet.

Det finnes flere måter å lage koffeinfri kaffe på, for eksempel kan man bruke vann, men gjør man det må man blande inn diverse kjemikalier for å trekke ut koffeinet, og det ønsker ikke vi. Evergood koffeinfri er derfor et godt valg om du ønsker god kvalitetskaffe."

Takk! Jeg har latt sønnen min på 2.5 år stå å lukte på innholdet i posen. Men da er det godt at evergood er trygg. Kommer til å drikke opp posen hvertfall. 

Lenke til kommentar
Gjest 3bfb3...81b

Konklusjon: TS har sannynligvis en karbondioksidforgiftning pr nå. Har du pusteproblemer? Hvis du puster inn og ut et par ganger så burde du være frisk igjen. Lykke til!

Anonymous poster hash: 3bfb3...81b

Lenke til kommentar

Generelt er light-produkter og etterligningsprodukter oppskrytte. For egen del blir jeg litt for oppgiret av kaffe. Til og med pulverkaffe, som jeg trodde ikke var ekte kaffe. Men til og med denne gir en effekt, slik at det kan være vanskelig å roe seg om kvelden. 

En positiv ting med kaffe er at den virker som et avføringsmiddel, for dem som trenger det :) Kan være derfor så mange eldre drikker kaffe. 

Poser med Nescafe cappucino føler jeg er litt mildere. Men også dyrere å kjøpe slike poser. Tror dette også finnes i stor boks. Et annet alternativ er å drikke mer te og kakao. Kakao kan jo igjen gi et sukkerproblem, da det egentlig skal være mye sukker i kakao. Et alternativ er også å drikke vann, gjerne varmt vann med litt melk i.  

 

Lenke til kommentar
On 6/22/2021 at 9:55 PM, Dragonlove said:

Jeg drikker vel ca 2 kanner med koffeinkaffe hver da og er frisk som en fisk, aldri syk og har stål helse ifølge bedriftslegen 😁 Så hva folk skal sulle iseg sånn koffeinfritt skvip etter skjønner ikke jeg

Saken er vel at ikke alle tolerer koffein like godt. Man drikker da ikke koffeinfri kaffe hvis man liksågodt kan drikke koffeinholdig kaffe.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Hva er hensikten med å drikke koffeinfri kaffe? Jeg har aldri forstått det. Kaffe er jo en "aquired taste", det vil si at de aller fleste ikke liker de første to-tre-fire koppene de drikker i sitt liv, men så vokser det på dem. Begynte du med koffeinfri kaffe? Hvorfor det, i så fall?

Kaffe er en super drikk, jeg drikker ca fire kopper om dagen. Men i tillegg til at det smaker godt, er jo bonusen virkningen av koffein for å bli årvåken og pigg. Så kaffe uten koffein virker helt meningsløst for meg. Er det kun smaken du vil ha, men er allergisk mot koffein, eller hva?

Lenke til kommentar
KarvaBlad skrev (21 minutter siden):

Hva er hensikten med å drikke koffeinfri kaffe? Jeg har aldri forstått det. Kaffe er jo en "aquired taste", det vil si at de aller fleste ikke liker de første to-tre-fire koppene de drikker i sitt liv, men så vokser det på dem. Begynte du med koffeinfri kaffe? Hvorfor det, i så fall?

Kaffe er en super drikk, jeg drikker ca fire kopper om dagen. Men i tillegg til at det smaker godt, er jo bonusen virkningen av koffein for å bli årvåken og pigg. Så kaffe uten koffein virker helt meningsløst for meg. Er det kun smaken du vil ha, men er allergisk mot koffein, eller hva?

Smaken.  Vil ikke bli avhengig av koffein igjen. Et alternativ til te. 

Lenke til kommentar
4 minutes ago, TheKims said:

Jeg drikker kaffe fordi jeg liker smaken. 

Jeg vet ikke om jeg er allergisk eller bare overfølsom ovenfor koffein, men visst jeg drikker mere enn 2-3 kopper i løpet av noen timer, så blir jeg skikkelig kvalm og skjelven. Så jeg bytter over til koffeinfri på ettermiddag/kveld. 

Helsemessig innvirkning er ofte tegn på at man først bør minimere koffein så mye som mulig og være mer oppmerksom på hva som inneholder koffein. Eks. energidrikker, te, pepsi max osv.

Lenke til kommentar
53 minutes ago, Mannen1 said:

 Vil ikke bli avhengig av koffein igjen. Et alternativ til te. 

Har aldri drukket kaffe, så aldri noen grunn til det. Jeg slutta også med cola for et par tiår siden, men der er det jo både koffein og sukker. Ga meg jojo-energi, raskt opp og enda raskere ned igjen. 

1 dl kaffe har gjerne 60 mg koffein, koffeinholdig brus har 8-12, maks 15 mg. Te har 25 mg, så går man over fra kaffe til te, er det fortsatt endel koffein i systemet. 

Lenke til kommentar
tommyb skrev (6 timer siden):

Har aldri drukket kaffe, så aldri noen grunn til det. Jeg slutta også med cola for et par tiår siden, men der er det jo både koffein og sukker. Ga meg jojo-energi, raskt opp og enda raskere ned igjen. 

1 dl kaffe har gjerne 60 mg koffein, koffeinholdig brus har 8-12, maks 15 mg. Te har 25 mg, så går man over fra kaffe til te, er det fortsatt endel koffein i systemet. 

Hvor mye mg er det i koffeinfri kaffe?

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...