Jump to content
Redaksjonen.

Er Audi Q4 E-Tron for lik Volkswagen ID.4?

Recommended Posts

Jeg synes dere legger for mye vekt på at maks ytelse kun er tilgjengelig på maks batteriprosent. Dette gjelder også for andre bilprodusenter, de er bare ikke like flinke til å opplyse om det. Tesla-Bjørn har testet en del forskjellige biler på akselerasjonen 0-100 for hver 10. batteriprosent fra 90%-10%. For VW ID.4 GTX, som burde tilsvare Audi Q4, er dette akselerasjonstidene: 6,26, 6,27, 6,34, 6,46, 6,58, 6,74, 6,80, 6,82 og 7,56. For 2021 Tesla Model 3 Performance, er dette akselerasjonstidene: 3,67, 3,68, 3,64, 4,00, 4,22, 4,69, 5,73, 9,07 og 14,65. Det vil si at VW ID.4 GTX, og dermed også Audi Q4, akselererer raskere enn 2021 Model 3 Performance når de begge har 20% strøm igjen og mindre.

 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Cleanupordie skrev (5 minutter siden):

Jeg synes dere legger for mye vekt på at maks ytelse kun er tilgjengelig på maks batteriprosent. Dette gjelder også for andre bilprodusenter, de er bare ikke like flinke til å opplyse om det. Tesla-Bjørn har testet en del forskjellige biler på akselerasjonen 0-100 for hver 10. batteriprosent fra 90%-10%. For VW ID.4 GTX, som burde tilsvare Audi Q4, er dette akselerasjonstidene: 6,26, 6,27, 6,34, 6,46, 6,58, 6,74, 6,80, 6,82 og 7,56. For 2021 Tesla Model 3 Performance, er dette akselerasjonstidene: 3,67, 3,68, 3,64, 4,00, 4,22, 4,69, 5,73, 9,07 og 14,65. Det vil si at VW ID.4 GTX, og dermed også Audi Q4, akselererer raskere enn 2021 Model 3 Performance når de begge har 20% strøm igjen og mindre.

 

Det er interessante tester. Merker meg også at Model 3 Standard Range + fra Kina med LFP-batteriet ligger mellom 5,5 og 5,8 sekunder hele veien ned til 10%. Så jeg synes det er interessant å sammenligne hvordan forskjellige modeller og batterier oppfører seg her.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Guest Slettet+6132

Når du først skal henvise til TeslaBjørn og leke med tall.
Han har også testet E-Tron GT når det gjelder ytelser (aks) fra 90-10%.
Den var så langt klart best (mistet så godt som ingen ytelser).
Han har også testet flere utgaver at TM3, men du valgte å vise den dårligste (Performance 2020/2021).
Det er batteri/celle-teknologi som sammen med BMS som bestemmer hvor bra/dårlig effekt leveres samt når "discharge-protection" setter inn i tide før batteri(celler)kan ta skade.

Edited by Slettet+6132

Share this post


Link to post
TL1000S skrev (9 minutter siden):

Når du først skal henvise til TeslaBjørn og leke med tall.
Han har også testet E-Tron GT når det gjelder ytelser (aks) fra 90-10%.
Den var så langt klart best (mistet så godt som ingen ytelser).
Han har også testet flere utgaver at TM3, men du valgte å vise den dårligste (Performance 2020/2021).
Det er batteri/celle-teknologi som sammen med BMS som bestemmer hvor bra/dårlig effekt leveres samt når "discharge-protection" setter inn i tide før batteri(celler)kan ta skade.

Rolig nå, fanboy. Jeg har ikke forsøkt å "disse" Tesla. Det var et eksempel for å understreke at jeg synes de la for mye vekt på at man ikke får maks effekt hele tiden, og at andre produsenter også har dette "problemet", men kanskje ikke opplyser like detaljert om hva som kreves for å oppnå maks effekt. Slik det ble skrevet om dette ved en tidligere anledning skulle man tro at bilen nesten alltid gikk på sparebluss.

  • Like 3
  • Heart 1

Share this post


Link to post

Jeg ble ikke helt klok på svaret i denne podcasten.

Til å begynne med "Q4 er en ID4 med et Audi-emblem".
Men på slutten så ville han valgt Q4 fordi den "er finere".

Så den er altså kliss lik, men samtidig så forskjellig at kunder som vil ha en finere bil enn en ID4 har et alternativ i den dyrere Audi-versjonen.

Som er akkkurat det VAG ønsket å oppnå når de investerte i en felles plattform.

Edited by uname -i
  • Like 6

Share this post


Link to post
Guest Slettet+6132
2 hours ago, Cleanupordie said:

Rolig nå, fanboy. Jeg har ikke forsøkt å "disse" Tesla. Det var et eksempel for å understreke at jeg synes de la for mye vekt på at man ikke får maks effekt hele tiden, og at andre produsenter også har dette "problemet", men kanskje ikke opplyser like detaljert om hva som kreves for å oppnå maks effekt. Slik det ble skrevet om dette ved en tidligere anledning skulle man tro at bilen nesten alltid gikk på sparebluss.

Kan oppfattes som fanboi, men jeg har ikke/kommer høyst trolig ikke til å anskaffe en Tesla.
Men jeg oppfatter Tesla som totalt overlegent alt annet som *elbil*. 
Er det noen som er fanboi eller mer korrekt "haterboi" er det nok deg og de andre jeg har filtrert bort.. ByeBye! 

Share this post


Link to post
Zeph skrev (9 timer siden):

Snedig at desse store familiebilane blir vurdert etter noko så lite viktig som 0-100.

Enig! Derfor valgte jeg TMY Long Range i stedet for TMY Performance.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Om de er like ville jeg alltid valgt den dyreste av den eneste grunnen at den blir å finne i færre oppkjørsler i nabolaget.

Share this post


Link to post
Complexity skrev (4 minutter siden):

Nå er jo den veldig sprek uansett da :p

 

Nettopp! Mye sprekere enn noen bil jeg har hatt før. Så hvorfor skulle jeg ofret rekkevidde for å få noe enda sprekere? Ser ikke noe logikk i det. 

Men når det kommer til MC så blir jo situasjonen en helt annen. 😉

  • Like 1

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...