Gå til innhold

Kan jeg heve kjøpet?


Anbefalte innlegg

Hei!

TL;DR nederst.

Nå har jeg hatt en stasjonær PC litt over ett år, og i løpet av den tiden så har jeg hatt problemer med skjermkortet to ganger. Det som er litt kjedelig er at jeg jobber med grafisk design, video og 3D, noe som gjør at jeg er veldig avhengig av at maskinen fungerer riktig.

Første gang fikk jeg artifacts på skjermkortet, noe som kjennetegner at den er defekt, da fikk jeg velge og se hvilket kort som hadde passet. Andre gangen fikk jeg ekstremt høye viftehastigheter da den overgikk 75C+, jeg bestemte for å sende det tilbake og de så på det som defekt. Da fikk jeg tilsendt et kort som var omtrent 6000,- billigere, uten mitt samtykke. Da jeg så hvilket skjermkort de hadde valgt å sende meg, sendte jeg mail med en gang om at jeg ønsket ikke dette skjermkortet da det var billigere enn det forrige kortet mitt. Det eneste de kunne si var at prisen har ingenting å si, men at ytelsen var mye bedre enn det forrige kortet.

Jeg var selvfølgelig ikke fornøyd med dette, men jeg måtte få noen viktige dokumenter ut av stasjonæren pga. jobb. Da bestemte jeg for å montere skjermkortet.. men nei, det skal ikke være så lett; det viste seg at skjermkortet var altfor stort. Da følte jeg at tålmodigheten min tok slutt på dette nettstedet og ba om å heve kjøpet.

Greia er at pc-kabinettet mitt er ganske liten, og jeg kan ikke ta ut delene og sette oppi nytt kabinett da det kommer til å "bryte" reklamasjonen. Noe som gjør at cpu-radiatoren kan ikke bli flyttet på om det skal være bra airflow oppi der, og det er akkurat den som gjør at skjermkortet ikke får plass oppi der. Hvis man skal bytte på ting oppi der, så blir det verre for de andre komponentene.

Og la meg si dere, dette nettstedet er veldig flink til å sette skylda på deg - at det er du som er inkompetent. Jeg har bygget en del pc'er og jeg har peiling på hvor komponentene skal ligge. Men likevel så sender de mail som dette etter jeg har sagt at jeg har lyst til å heve:

"Hei,

Du kan sende inn PC og skjermkort til oss, så vil vi se på den og montere skjermkortet riktig.
Etter hva jeg har forstått har du fått tilbud om dette tidligere.
For at det skal være grunnlag for å heve et kjøp må varen ha vært inne til oss for samme feil to ganger tidligere uten at vi har klart å rette feilen. Her er det jo ikke noe feil med varen etter hva vi kan se, men et skjermkort som du trenger at vi monterer for deg.

Trenger du returlapp eller har du allerede fått dette?
"

 

TL;DR: Hatt problemer med skjermkortet to ganger og begge de gangene har de konkludert at det er defekt. Det har vært ulempe pga. jeg jobber med grafisk design, video og 3D. De valgte å sende meg nytt kort uten mitt samtykke og det skapte mer problemer, kan heller ikke omjustere kabinettet da det svekker airflow og gjør de andre komponentene enda varmere.

Har jeg rett til å heve stasjonær pc'en da det har skapt mer trøbbel for meg i løpet av ett år enn det er verdt?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje du skal skrive hvilket skjermkort du opprinnelig har kjøpt, og hvilket du fikk i retur? Du har ikke rett på ett skjermkort til samme pris når butikken omleverer. Kortet skal bare være tilsvarende eller bedre, pris da og nå er irrelevant. Men dette gjelder ikke bare ytelse. Mål på kortet vil selvfølgelig gjøre at du kan kreve at kortet du får omlevert har tilsvarende mål, slik at du får plass til kortet i kabinettet. Andre egenskaper som man kan kreve skal være tilsvarende er kjøleløsning, støy og grensesnitt. Det er en uting at butikken sender deg nytt skjermkort uten å konferere med deg først, om du er enig at det de valgte ut var tilsvarende eller bedre. Høres ut som komplett.no dette.

Er dette er ferdigbygd pc du har fått vil nok butikken ha anledning til å be deg sende inn pcen, slik at de kan sette inn ett nytt skjermkort(Men skal være tilsvarende eller bedre). Er det noe du har bygd selv, hvor du har kjøpt komponenter enkeltvis, har de ikke anledning til dette. Da vil du enkelt kunne vise til at det ikke passer med bilder, eller sammenligning av mål på skjermkortet du hadde, og det du har fått nå. Og med det kan du argumentere for at skjermkortet ikke er tilsvarende det du hadde.

Om dette er tredje gangen skjermkortet måtte byttes kan du kreve at kjøpet blir hevet. Butikken har bare 2 avhjelpsforsøk. Om dette er andre gangen har du ikke anledning til å heve kjøpet før det eventuelt skjer en gang til.

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Mitt første kort var rtx 2080 ti og den hadde problemer med artifacts, så fikk jeg "oppgradert" til et bedre rtx 2080 ti med et mellomlegg på 500kr. Men etter en stund så fikk dette kortet problemer med viftehastighetene, så sendte jeg det tilbake. Og da fikk jeg bare sendt ordrebekreftelse om at de har sendt meg Zotac Gaming RTX 3080 Amp Holo; noe som var for stort til kabinettet da lengden ligger på 31,7cm, forrige kortet mitt var på 29cm og den passet akkurat.

7 hours ago, Kron said:

Er dette er ferdigbygd pc du har fått vil nok butikken ha anledning til å be deg sende inn pcen, slik at de kan sette inn ett nytt skjermkort(Men skal være tilsvarende eller bedre). Er det noe du har bygd selv, hvor du har kjøpt komponenter enkeltvis, har de ikke anledning til dette. Da vil du enkelt kunne vise til at det ikke passer med bilder, eller sammenligning av mål på skjermkortet du hadde, og det du har fått nå. Og med det kan du argumentere for at skjermkortet ikke er tilsvarende det du hadde.

Om dette er tredje gangen skjermkortet måtte byttes kan du kreve at kjøpet blir hevet. Butikken har bare 2 avhjelpsforsøk. Om dette er andre gangen har du ikke anledning til å heve kjøpet før det eventuelt skjer en gang til.

Dette er ferdigbygget pc ja, og de vil at jeg skal sende det inn for tredje gang. Jeg tok bilder og video hvor man kunne se at det ikke passet inn i kabinettet og likevel vil de at jeg skal sende det inn for at de kan montere for meg. Vil også nevne at jeg ringte til kundeservice etter å ha funnet ut at kortet ikke passet og han som svarte var ikke løsningsorientert i det hele tatt. De sa til å begynne med at jeg skulle ta kontakt med forbrukerrådet. Spurte også hvor mange feil de har utbedret, så sa han 2 også sa jeg ja og da har jeg rett å heve kjøpet. Han hadde desverre ikke så mye mer å komme med.

Lenke til kommentar
Froghoul skrev (8 timer siden):

Det som er litt kjedelig er at jeg jobber med grafisk design, video og 3D, noe som gjør at jeg er veldig avhengig av at maskinen fungerer riktig.

Du skriver at du jobber med design, video og 3D, er dette jobb-PC? Det kan ha konsekvenser for om det er Forbrukerkjøpsloven eller Kjøpsloven som gjelder.

Lenke til kommentar
1 hour ago, BIGG said:

Du skriver at du jobber med design, video og 3D, er dette jobb-PC? Det kan ha konsekvenser for om det er Forbrukerkjøpsloven eller Kjøpsloven som gjelder.

Dette er primært en jobb-PC ja, kjøpte det for å gjøre arbeidet mitt lettere. Men så spiller jeg på den også da(noe som kanskje ikke er så relevant?)

Men jeg får ekstra månedlig beløp fra jobben for "lån av pc" da jeg er den eneste i bedriften som kan med video og 3d, så de er ganske avhengig av meg. Vil også nevne at jeg har hjemmekontor, jeg bor på østlandet men jeg har HQ i Finnmark så det blir litt vanskelig å få tilsendt jobb-pc fra jobb. Jeg valgte selv å kjøpe pc'en, så går det nok under forbrukerkjøpsloven vil jeg tro.

Endret av Froghoul
Lenke til kommentar
8 minutes ago, RRhoads said:

Så du hadde et 2080ti og fikk et 3080?

Da har du fått et bedre kort. 

Det er sant. Ytelsen er bedre, men hva skal jeg med et kort som ikke passer i kabinettet? Jeg vet jeg burde være glad med tanken på dagens skjermkort market og prisene der ute; men jeg er desverre ikke det pga. problemene det har skapt meg. Angående pris forskjellen så føltes det bare litt bittert og det kan jeg ærlig innrømme. Men det gikk over, helt til jeg fant ut at skjermkortet var for stort.

Lenke til kommentar

Først, jeg tror at pc'en regnes som et privatkjøp om den (da den ble kjøpt) var ment hovedsaklig (>50%) for privat bruk. Og om den var betalt hovedsaklig (>50%) av deg privat. Om bedriften dekket over 50% av kostnaden rundt da den ble kjøpt, så er det ikke et privatkjøp, og du må bruke kjøpsloven. Tror jeg...

 

Om vi følger forbrukerkjøpslioven (privatkjøp):

Erstatningsvare skal være "tilsvarende", pr forbr.kjøpsloven §29. Hva som er tilsvarende vil måtte tolkes pr sak. I dette tilfellet har du fått et større kort som ikke passer for din bruk. Da er kortet selvsagt ikke tilsvarende.

 

Jeg kan sikkert skrive mer om heving om du finner ut om dette er privatkjøp eller ikke.

 

 

Lenke til kommentar
10 minutes ago, Axefjord said:

Først, jeg tror at pc'en regnes som et privatkjøp om den (da den ble kjøpt) var ment hovedsaklig (>50%) for privat bruk. Og om den var betalt hovedsaklig (>50%) av deg privat. Om bedriften dekket over 50% av kostnaden rundt da den ble kjøpt, så er det ikke et privatkjøp, og du må bruke kjøpsloven. Tror jeg...

 

Om vi følger forbrukerkjøpslioven (privatkjøp):

Erstatningsvare skal være "tilsvarende", pr forbr.kjøpsloven §29. Hva som er tilsvarende vil måtte tolkes pr sak. I dette tilfellet har du fått et større kort som ikke passer for din bruk. Da er kortet selvsagt ikke tilsvarende.

 

Jeg kan sikkert skrive mer om heving om du finner ut om dette er privatkjøp eller ikke.

 

 

Det er jeg som kjøpte maskinen med mine penger, så det regnes nok som privatkjøp vil jeg tro. Men jeg får ekstra beløp fra jobben til kontorhold/maskinleie som blir satt i lønna hver måned pga. jeg er den eneste i bedriften som kan med video og 3d. Vet ikke hvor relevant det er til saken, men nå så sitter jeg uten maskin og det tilsvarer jo et tap av ekstra beløp.

Lenke til kommentar

Spørsmålet her er egentlig bare, hvorfor kjøpte du ett så lite kabinett?
Folk som er avhengig av PCn kjøper noe som det er enkelt å vedlikeholde, og hvor alt passer.

Det er leveringsproblemer på PC deler, så kanskje de ikke har noe tilsvarende som er like kort som ditt gamle kort.

Lenke til kommentar
14 minutes ago, Dubious said:

Spørsmålet her er egentlig bare, hvorfor kjøpte du ett så lite kabinett?
Folk som er avhengig av PCn kjøper noe som det er enkelt å vedlikeholde, og hvor alt passer.

Det er leveringsproblemer på PC deler, så kanskje de ikke har noe tilsvarende som er like kort som ditt gamle kort.

Tenkte ikke så mye over den gangen at kabinettet ikke var future-proof, men det skulle de kanskje ha også ha informert siden det var en ferdigbygget pc hvor man ikke kunne bytte kabinett. Kan heller ikke ha vertical stand på den da den ikke har mulighet til det. Kanskje de ville bare stappe alt oppi der og selge den fortest mulig pga. det er ingen som kjøper slike kabinetter(untatt meg da, tydligvis).

Finnes nok en del gode svar til det spørsmålet, men alt jeg kan si er at jeg tenkte ikke så mye over det den gangen desverre. Men selv om jeg ikke viste bedre så burde jo slik informasjon være tilgjengelig for ukyndige pc brukere også.

 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Froghoul said:

Det er jeg som kjøpte maskinen med mine penger, så det regnes nok som privatkjøp vil jeg tro. Men jeg får ekstra beløp fra jobben til kontorhold/maskinleie som blir satt i lønna hver måned pga. jeg er den eneste i bedriften som kan med video og 3d. Vet ikke hvor relevant det er til saken, men nå så sitter jeg uten maskin og det tilsvarer jo et tap av ekstra beløp.

Du er i samme bås som meg da. Jeg har tilsvarende ordning for mobiltelefon, og forbrukerrådet stusset litt over det. Jeg måtte sende inn dokumentasjon på hvor mye av mobilen som bedriften betaler for. Jeg har ikke fått avgjørelse i saken enda, så jeg har ikke noe svar. Men jeg forsto det slik at under 50% dekt, og under 50% jobb-bruk, så gikk det greit.

 

Om vi antar det er privatkjøp, så har du fått omlevering som ikke er tilsvarende. Det er et "avhjelpsforsøk". Selger har da 1 forsøk til. Om det ikke skjer innen rimelig tid, eller om det ikke er tilsvarende, så kan du heve kjøpet. 

Om du er uten produktet i mer enn ca 4-5 uker, så er det utenfor "rimelig tid", og du kan heve kjøpet.

 

Tidligere avhjelpsforsøk teller ikke, siden det er forskjellige feil.

Lenke til kommentar
26 minutes ago, Axefjord said:

Du er i samme bås som meg da. Jeg har tilsvarende ordning for mobiltelefon, og forbrukerrådet stusset litt over det. Jeg måtte sende inn dokumentasjon på hvor mye av mobilen som bedriften betaler for. Jeg har ikke fått avgjørelse i saken enda, så jeg har ikke noe svar. Men jeg forsto det slik at under 50% dekt, og under 50% jobb-bruk, så gikk det greit.

 

Om vi antar det er privatkjøp, så har du fått omlevering som ikke er tilsvarende. Det er et "avhjelpsforsøk". Selger har da 1 forsøk til. Om det ikke skjer innen rimelig tid, eller om det ikke er tilsvarende, så kan du heve kjøpet. 

Om du er uten produktet i mer enn ca 4-5 uker, så er det utenfor "rimelig tid", og du kan heve kjøpet.

 

Tidligere avhjelpsforsøk teller ikke, siden det er forskjellige feil.

Heldigvis har jeg lønnslipp tilgjengelig hvor det står hvor mye det blir betalt for maskinleie. Men du er iallfall heldig som har fått svar fra forbrukerrådet, jeg fikk bare beskjed om at det kan ta opp til 5-6 måneder før de gjør noe med saken pga. de holdt på med noe interne greier. Nå har har jeg argumentert i 2 uker med de folkan på support, og jeg lurer på om det er jeg som tar feil angående denne saken eller ei.

Jeg hadde isolert problemet med at det var skjermkortene som var problemet to ganger, og nå mener de følgende:

Du har ikke stilt hele varen til disposisjon for oss.
Så vi har ikke brukt opp forsøkene, hvis du forstår hva jeg mener.

Er det ikke lettere for alle når man vet nøyaktig hva problemet er i stedet for å sende hele pc'en avgårde? Det gir ingen mening hva de sier.. Og på fakturaene står det også "Innregistrert servicesak for stasjonær pc" begge de gangene jeg har sendt inn skjermkortene. Så hva er det egentlig de mener?

Endret av Froghoul
Lenke til kommentar
2 hours ago, Froghoul said:

[...]

Jeg hadde isolert problemet med at det var skjermkortene som var problemet to ganger, og nå mener de følgende:

Du har ikke stilt hele varen til disposisjon for oss.
Så vi har ikke brukt opp forsøkene, hvis du forstår hva jeg mener.

Er det ikke lettere for alle når man vet nøyaktig hva problemet er i stedet for å sende hele pc'en avgårde? Det gir ingen mening hva de sier.. Og på fakturaene står det også "Innregistrert servicesak for stasjonær pc" begge de gangene jeg har sendt inn skjermkortene. Så hva er det egentlig de mener?

Jeg antar du kjøpte pc inkl skjermkort fra dem.

Et avhjelpsforsøk trenger ikke være innlevering av hele pc'en. Om du og selger har avtalt at skjermkortet skal returnes og sjekkes for feil, så er det et avhjelpsforsøk. Dette høres ut som selger prøver å hale ut tiden...

Om butikken nå vil ha pc'en inn, for å på den måten sjekke hvilket skjermkort som passer, så er vel det en fornuftig forespørsel. Om det er forventet å ta lengre enn 7 dager, og du ikke kan være uten pc'en den tiden det tar, så får du forespørre om lånepc. Butikken har såvidt jeg skjønner fortsatt et avhjelpsforsøk igjen.

Som sagt, at du har hatt andre problemer med skjermkortet er dessverre ikke veldig relevant, så lenge det ikke er samme årsak.

Lenke til kommentar

Kjøp et kabinett, hovedkort, PSU og få problemet ut av verden. RTX 3080 er ikke noe å grine over. Mulig at man har krav på å få utbedret, men det lar seg neppe gjøre i disse tider å få tak i et dugelig skjermkort som passer i et trangt kabinett. Ei spørs det om det er ønskelig hvis man tenker langsiktig.

Har man valgt en lite fremtidsrettet løsning, får man ta noe av støyten selv.

Lenke til kommentar
21 minutes ago, Axefjord said:

Jeg antar du kjøpte pc inkl skjermkort fra dem.

Et avhjelpsforsøk trenger ikke være innlevering av hele pc'en. Om du og selger har avtalt at skjermkortet skal returnes og sjekkes for feil, så er det et avhjelpsforsøk. Dette høres ut som selger prøver å hale ut tiden...

Om butikken nå vil ha pc'en inn, for å på den måten sjekke hvilket skjermkort som passer, så er vel det en fornuftig forespørsel. Om det er forventet å ta lengre enn 7 dager, og du ikke kan være uten pc'en den tiden det tar, så får du forespørre om lånepc. Butikken har såvidt jeg skjønner fortsatt et avhjelpsforsøk igjen.

Som sagt, at du har hatt andre problemer med skjermkortet er dessverre ikke veldig relevant, så lenge det ikke er samme årsak.

Ja, det stemmer, kjøpte hele pakka.

Heh, har samme følelse med tanken på at det høres ut som om selger prøver å hale ut tiden. Ja, da får jeg vel bare sende den inn så får de byttet 3080 til 2080 ti, eller så kan jeg bare prøve å få solgt hele greia nå og investere kraftig laptop i stedet. Eller eventuelt bare vente på svaret fra forbrukerrådet, siden jeg må uansett reise nordover denne uken; kan spørre jobben om å låne noe.

Lenke til kommentar
BadCat skrev (11 minutter siden):

Kjøp et kabinett, hovedkort, PSU og få problemet ut av verden. RTX 3080 er ikke noe å grine over. Mulig at man har krav på å få utbedret, men det lar seg neppe gjøre i disse tider å få tak i et dugelig skjermkort som passer i et trangt kabinett. Ei spørs det om det er ønskelig hvis man tenker langsiktig.

Har man valgt en lite fremtidsrettet løsning, får man ta noe av støyten selv.

Dette er et særdeles dårlig råd. Kjøper man et produkt, må man kunne forvente at det har en levetid minimum så lenge som reklamasjonstiden er satt, uavhengig av om det er enkelt å oppgradere det senere.

Jeg tror muligens butikken kan ha en sak i at siste avhjelpsforsøk ikke er "fullbyrdet" mtp at de ikke har fått lov til å forsøke å rette feilen på produktet på egenhånd, og at TS nesten bør sende inn PCen til dem. Det fremstår hvertfall for meg ikke som noen urimelig løsning.

Lenke til kommentar
11 minutes ago, BadCat said:

Kjøp et kabinett, hovedkort, PSU og få problemet ut av verden. RTX 3080 er ikke noe å grine over. Mulig at man har krav på å få utbedret, men det lar seg neppe gjøre i disse tider å få tak i et dugelig skjermkort som passer i et trangt kabinett. Ei spørs det om det er ønskelig hvis man tenker langsiktig.

Har man valgt en lite fremtidsrettet løsning, får man ta noe av støyten selv.

Setter pris på feedbacken din, men jeg startet bare tråden for å få innblikk hva mine rettigheter er angående situasjonen siden det kan ta en stund før jeg får svar fra forbrukerrådet. Og det er nok sikkert flere som sitter i samme situasjon som meg, hvor jeg føler hvor selger kan gjøre hva enn de vil og setter vilkårene slik som de vil.

Jeg har tenkt på å kjøpe kabinett, siden jeg har alle delene allerede liggende i det smale kabinettet. Hadde nok vært det billigste alternativet og da blir jeg som sagt kvitt problemet. Men på en annen side så kan jeg kanskje bare selge alle delene og skaffe meg brukbar laptop i stedet, med tanken på at det er vel lettere å få tak i laptop nå til dags enn skjermkort. Eller vente på hva forbrukerrådet har å si om situasjonen min.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Hugo_Hardnuts said:

Dette er et særdeles dårlig råd. Kjøper man et produkt, må man kunne forvente at det har en levetid minimum så lenge som reklamasjonstiden er satt, uavhengig av om det er enkelt å oppgradere det senere.

Jeg tror muligens butikken kan ha en sak i at siste avhjelpsforsøk ikke er "fullbyrdet" mtp at de ikke har fått lov til å forsøke å rette feilen på produktet på egenhånd, og at TS nesten bør sende inn PCen til dem. Det fremstår hvertfall for meg ikke som noen urimelig løsning.

Dårlig råd eller ei, som nevnt så ville jeg bare vite mine rettigheter angående dette. Men ja, du har et poeng der ja, får vel høre hva de har tenkt å gjøre; da jeg har en liten mistanke om at de vil "nedgradere" kortet tilbake til 2080 ti - hvis de fortsatt finnes - siden det er vel de eneste kortene som passe oppi der. Men som sagt, man kan jo spekulere til verdens ende uten å bli klok på det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...