Gå til innhold

Kan noen gi meg en rask oppdatering?


Mushi84

Anbefalte innlegg

Jeg skal bygge gaming pc med sønnen min og skal kjøpe alt brukt og billigst mulig. Han sparer ivrig på alle penger så vi har nok 4-5000 å handle deler med.

Vi håper å finne et rimelig nok hk med AM4 sokkel og ddr4, eventuelt blir det AM3. Jeg tenkte å prioritere hovedkort og cpu sånn og at vi kjøper et billig skjermkort som han kan oppgradere senere uten min hjelp. 

Jeg gjorde et søk på Finn.no, men der "møtte jeg veggen" i jungelen av  mangfold og tekniske spesifikasjoner. 

(Da jeg sist bygget pc selv var det lga 775/intel core2duo + "radeon hd 6xxx" 16x pci "dual channel" osv..) 

Hva skal jeg se etter på finn.no? Altså et billig skjermkort som passer til AM4/3 hk. 

Finn gjerne eksempler også.. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vis du skal spille i 1080p duger GTX 1080/TI lenge, kikk litt på finn.no, ligger masse av di der og er bedre en 1660 super og 2060, som er stort sett det eneste som er på lager fortiden. Vil du ikke kjøpe brukt så kjøp ett RTX 2060. Men skal du holde budsjett så må du nok handle gtx 1060/70/80 billig på finn, der kan du å prute en del vis selger MÅ selge 

Endret av Paccoo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det noe billigere jeg kan kjøpe en gtx 1060, bare for å boote og for å spille fortnite selv om det er dårlig grafikk?

Fortnite tror jeg er det mest krevende spillet foreløpig.. 

Jeg tenker han kan spare opp til et bedre skjermkort etter vi har bygget PC'en. Det er jo lett for han å skifte selv. 

Lenke til kommentar

Er det noe billigere jeg kan kjøpe en gtx 1060, bare for å boote og for å spille fortnite selv om det er dårlig grafikk?

Fortnite tror jeg er det mest krevende spillet foreløpig.. 

Jeg tenker han kan spare opp til et bedre skjermkort etter vi har bygget PC'en. Det er jo lett for han å skifte selv. 

Lenke til kommentar
22 minutes ago, AndersT2 said:

Styr unna AM3. CPUene der var ikke bra når de var nye, og ikke blitt noe bedre med årene. Bedre da med Intel fra 2xxx serien og nyere, de funker for det meste enda.

Jeg så egentlig på Intel, men det er så begrensede oppgraderingsmuligheter. Sokkene til AMD har lengre levetid, altså de bytter ikke sokkel like ofte som Intel. 

 

Lenke til kommentar
Mushi84 skrev (17 minutter siden):

Er det noe billigere jeg kan kjøpe en gtx 1060, bare for å boote og for å spille fortnite selv om det er dårlig grafikk?

Fortnite tror jeg er det mest krevende spillet foreløpig.. 

Jeg tenker han kan spare opp til et bedre skjermkort etter vi har bygget PC'en. Det er jo lett for han å skifte selv. 

Kan jo se om du finner et GTX970. Det yter omtrent som 1060

Det ligger et par PCer på Finn med 970 til under 4000,-

Endret av RRhoads
Lenke til kommentar
Mushi84 skrev (1 time siden):

Jeg så egentlig på Intel, men det er så begrensede oppgraderingsmuligheter. Sokkene til AMD har lengre levetid, altså de bytter ikke sokkel like ofte som Intel. 

 

Ikke alltid det er en bra ting, selv om det høres slik ut.

AM3 var død når AM4 kom. AM4 er på siste CPU nå, AM5 eller hva de kommer til å kalle den kommer til høsten/året.

Tenkte selv for noen år siden å bytte fra Intel til AMD, med AM3 når en PC røk, og kjøpte inn kompatibelt hovedkort og CPU, viste seg at hovedkortet ikke hadde riktig bios, slik at den måtte oppdateres. Måtte da ha en annen CPU fra eldre generasjon for å få oppdatert. Ingen jeg kjente hadde det, og billigste å skaffe var 8-900,-, noe som var uaktuelt. Ble da heller å returnere til Komplett og gå for Intel igjen i stedet.

Heldigvis så har noen hovedkort nå startet å komme med BIOS Flashback, som gjør at man kan oppgradere bios uten CPU i, noe som løser problemet i fremtiden, men de er foreløpig på den dyrere delen av skalaen.

Har selv første generasjon AM4, som jeg oppdaterte fra 1800X til 3700X, men det kortet funker ikke på nyeste CPU serie, selv om jeg ikke har noe behov for å oppdatere den til 5 serien.

Har også en med 5serien i som jeg vet jeg ikke får noen nye CPUer til.

Så personlig så legger jeg ikke så mye vekt på oppgraderingsmuligheter i fremtiden når det kommer til hovedkort, CPU og minne. Legger heller noen ekstra kroner i de med en gang, så kan jeg som regel hoppe over en ekstra generasjon før oppgradering, og spare på det.

 

Kjøper man brukt som du nevner, så er det ikke noe å tenkte så mye på, uten om at fremtidige skjermkort funker.

Endret av AndersT2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

On 6/23/2021 at 8:52 AM, AndersT2 said:

 

Det var ikke helt som jeg har forestilt meg.. Da er det gjerne ikke så lurt med amd alikevel.. 

Tenker jeg må gå for et hk med DDR4 i det minste, slik at en del av komponentene kan brukes videre i neste pc. 

Personlig har jeg alltid likt Intel best, men om jeg ikke husker feil nå så tillater amd at alle cpu kan overklokkes i motsetning til Intel sine -k serier. Riktig? 

Kan min corsair PSU fra lga 775 tidene brukes til nyere oppsett? Det er en 650W som passet både amd og Intel.. 

Lenke til kommentar

I høst kommer DDR5, så det er ingen "fremtidssikring" med DDR4. Ikke at jeg vil anbefale de nye DDR5-prosessorene som kommer, ettersom første generasjon med minnestøtte ikke var bra for Intel eller AMD med DDR3 og DDR4.

CPU-overklokking har nesten ingenting å si for ytelse i dag, AMD selger prosessorene ferdig skviset, og beste tilfelle på Intel nå er +15% kjernefrekvens for i5-10600K (hvis du har veldig god kjøling). Den eneste komponenten som har noe særlig ytelsesgevinst i dag er minne, og det er ikke anbefalt for noen som bygger og oppgraderer sjeldent.

 

Ditt beste håp i dag er å kjøpe en ferdigbygd maskin som denne. Skjermkortmarkedet er fullstendig håpløst pga mining og etterspørsel, men når det stabiliserer seg snakker vi nok fortsatt om en inngangspris på ca 2500 kr for de modellene som har noe for seg. PC-komponenter i dag er dyrere enn de var for 10 år siden, både på grunn av kronekurs, prislegging av komponenter generelt, og løse deler har blitt forholdsvis dyrere sammenlignet med ferdigbygde maskiner.

 

Strømforsyningen din fra LGA775-tidene vil jeg ikke anbefale å ta med videre, nye skjermkort krever mye mer fra strømforsyningen enn tidligere. En gammel strømforsyning kan rett og slett forårsake ustabilitet i en nyere maskin.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mushi84 skrev (16 timer siden):

Det var ikke helt som jeg har forestilt meg.. Da er det gjerne ikke så lurt med amd alikevel.. 

Tenker jeg må gå for et hk med DDR4 i det minste, slik at en del av komponentene kan brukes videre i neste pc. 

Personlig har jeg alltid likt Intel best, men om jeg ikke husker feil nå så tillater amd at alle cpu kan overklokkes i motsetning til Intel sine -k serier. Riktig? 

Kan min corsair PSU fra lga 775 tidene brukes til nyere oppsett? Det er en 650W som passet både amd og Intel.. 

Det du svarte på var årsaker til å ikke velge AM3, AM4 er fortsatt å anbefale. Intel er overhode ikke noe bedre på de problemene med kompatibilitet som nevnes.

Hvis du vil ha en brukt cpu som kan vare en stund vil jeg foreslå noe med 8 kjerner/16 tråder, som Ryzen 3700X - den går an å få for 2000 på Finn: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=223351259 - og et lite apropos her, kjølerne til AMD-cpuer som følger med er ganske greie generelt, det er ikke noe sterkt behov for å kjøpe en bedre kjøler i motsetning til Intel-kjølerne som var en rimelig trist affære. Ryzen 2700X er også et alternativ, men den er jo noe tregere og det er så vidt jeg kan se ikke så mye å spare på dem brukt sammenlignet med 3700X.

For hovedkort til det eksempelet med en 3700X så vil jeg foreslå å se etter et med B450-chipset (der man før tenkte på om sokkelen passet må man nå se om chipsett & BIOS er kompatible - alle hovedkort-chipset til Ryzen takler 3000-serien, men de eldre må oppdateres), men kjøper du det brukt må du spørre hvilken CPU som har blitt brukt i det, eller søke opp om det er mulig å oppdatere BIOS uten en kompatibel cpu i. Dette kan du spørre om her når du har et konkret hovedkort du ser på. Hvis du kjøper nytt så er det oppdatert og en 3700X vil fungere. X470, B550, X570, B350 og X370 er resten av Ryzen-chipsettene og vil også fungere, men X-kortene er generelt dyrere uten at det er spesielt nødvendig for de fleste og de eldste må som sagt oppdatere BIOS.

Et annet alternativ for deg hvis du prioriterer ned grafikk litt frem til dere skaffer noe annet senere, kan være en såkalt APU - AMDs navn på CPUer med integrert grafikk. De er ikke spesielt overraskende en del svakere på grafikken enn alt av nyere skjermkort, men de er også langt bedre enn Intels integrerte grafikkløsninger og gir ganske god ytelse på enklere spill som CSGO, Fortnite, Minecraft etc. Det kommer et par nye i starten av august, og av dem kan det være at 5600G (oppgitt til $259 før skatt som bør bli til noe omkring 3000 kr med mindre forhandlerne er ekstra grådige nå) kan være bra nok fram til du får skjermkort på plass. Et par anmeldelser: 

https://www.youtube.com/watch?v=gZFksUYGabY (viser kort ytelse i mange moderne spill, inkludert av en eller annen grunn for 1440p og 4K-oppløsninger)

https://www.youtube.com/watch?v=KycNI1FxIPc (går i dybden, viser CSGO, Fortnite, Minecraft, Rocket League for grafikk-ytelsen)

Tilbake til skjermkort som fås brukt i dag - som sagt er prisene helt sprø for tiden, men  man ha noe brukt er nok det beste av dårlige alternativ med et minimum av ytelse et GTX 1060 6GB (IKKE 3GB-versjonen!), men det går fra ca. 2500 kr som det absolutt ikke er verdt.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Å finne et billig grafikkort gjør du ikke i dag, og kanskje ikke før året er omme. Er du heldig, kan du kanskje klare å kapre et brukt, eldre kort på finn.no som bare er "litt" dyrt. Hvis det handler om veldig lett gaming, er det kanskje verdt å vurdere en prosessor med innebygget grafikk i stedet. AMD er kanskje litt mer oppgraderingsvennlig når det gjelder prosessorer, men min erfaring er at oppgradering av prosessor generelt ikke lønner seg. Uansett, vil både AMD og Intel komme med ny platform/sokkel snart. Det er vanskelig å anbefale brukte produkter da det er så mye å velge i, og tilfeldig hva man får tak i for en grei pris. Hvis nytt er utelukket, ville jeg fokusert på forrige generasjon (Zen2/CometLake) for å få en litt hyggeligere pris uten å ofre så mye. Eventuelt, kanskje du kan finne en hel maskin. Antall kjerner er nok ikke veldig viktig, forresten, men jeg vil nok anbefale å unngå prosessorer med bare 4 tråder. Lykke til!

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...