Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Brukt borremaskin for å skru inn i murvegg - vil ikke langt nok inn for montering av festeplugg


Anbefalte innlegg

Hei, har et lite dilemma her nå. Relativt fersk på handy-work, og har nå forsøkt å skru inn med murbor, for å kunne feste en slik festeplugg. Tanken har vært å skru inn en skrue i den, og så henge opp et middels stort speil på veggen.Mezonic-13-Grepi-plugg-10x67-1.jpg

 

Problemet er at med vår vanlige batteridrevene borremaskin, så kommer murborret to cm for kort inn. Stopper der, og vil egentlig bare utvide hullet om vi prøver noe mer, fordi den heller tar tak i kantene av hullet. 

Jeg har lest litt nå om såkalte hammerbor-maskiner, men litt usikker på hva vi gjør med nåværende hull. Det er blitt utvidet litt mer enn det burde for at festepluggen skal være tett inni. Så må jeg frem med sparkel og tette opp hullet, og prøve et nytt sted med hammerbor, eller hva er egentlig løsning i slikt tilfelle? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville nok heller kjøpt en litt større plugg enn å sparkle over så kjøpe lage ett nytt hull.
Kan evt klippe litt av enden slik at den passer inni, det bør ikke være noe problem.

Ellers utvider jo slike plugger seg når du skrur inn skruen, mulig det funker selv om hullet er litt for stort?
Det vil jo så klart muligens påvirke bæreevnen, men vil ikke tro det er noe problem.
Edit: må så klart ha igjen nok av pluggen til at det går gjennom evt. murpuss og godt inn i betongen, som forklart under.

Endret av aklla
Lenke til kommentar
krsitoffer1 skrev (2 minutter siden):

Da gjelder det og ha en god bor, en god boremaskin og smøre seg med tålmodighet, eller flytte hullet. 

Det eneste som tar knekken på armering er metallborr, men da blir veggen svakere.
Bedre å bare flytte hullet på skrå 2 cm, så er man sikret mot både vannrett og loddrett armering.

Som regel har jeg bare klippet pluggen og brukt kortere skrue.

Endret av Dubious
Lenke til kommentar
Dubious skrev (8 minutter siden):

Det eneste som tar knekken på armering er metallborr, men da blir veggen svakere.
Bedre å bare flytte hullet på skrå 2 cm, så er man sikret mot både vannrett og loddrett armering.

Som regel har jeg bare klippet pluggen og brukt kortere skrue.

Har boret gjennom en million armeringsjern ettersom jeg jobbet i 6 år som stålmontør/betongmontør og metallbor for armeringsjern i betongvegg funker som regel veldig dårlig ettersom den blir sløv sekundet knivegget på den treffer betong/får sand på seg. 

Det å bore igjennom et armeringsjern vil heller absolutt ikke svekke den strukturelle identiteten til veggen på noe som helst betydningsfull måte, om det var en faktor hadde ikke jeg turt være i det huset i utgangspunktet. 

 

Endret av krsitoffer1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kor lang er den dildoliknande pluggen, eller kor langt får du den inn? I ein del eldre bygg kan du møte på veggar som har to cm murpuss utanpå betongen. Pussen er gjerne sprø og lett å koma gjennom, men når du kjem til betongen så stoppar det fort opp. Då er det behov for noko med slag. Har òg vore borti liknande på mursteinvegg med to cm puss utanpå.

Om det er tilfelle så kan det fungere dårleg å klippe pluggen sidan pussen er for sprø og ikkje vil klare å gje nok motstand når pluggen ekspanderer. I mi leilegheit så brukar eg litt ekstra langer pluggar sidan ein vanleg 6 mm-plugg er ca. 4-5 cm og halve pluggen blir ståande i dårleg puss. Har hengt opp ein del på den måten òg, men kun lette ting. Til TV, kjøkenskap ol. så har eg brukt lengre pluggar.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
krsitoffer1 skrev (25 minutter siden):

Har boret gjennom en million armeringsjern ettersom jeg jobbet i 6 år som stålmontør/betongmontør og metallbor for armeringsjern i betongvegg funker som regel veldig dårlig ettersom den blir sløv sekundet knivegget på den treffer betong/får sand på seg. 

Det å bore igjennom et armeringsjern vil heller absolutt ikke svekke den strukturelle identiteten til veggen på noe som helst betydningsfull måte, om det var en faktor hadde ikke jeg turt være i det huset i utgangspunktet. 

 

Jeg har borret mange tusen hull i vegg og aldri klart å ta knekken på armering.
Alltid borrekronen som brekker først om man forsøker å presse.

Selfølgelig vil det svekke veggen.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (2 minutter siden):

Jeg har borret mange tusen hull i vegg og aldri klart å ta knekken på armering.
Alltid borrekronen som brekker først om man forsøker å presse.

Selfølgelig vil det svekke veggen.

Da bruker du garantert lettbetong-borer som har 4 tagger og knekker med en gang du treffer armering. Om de tåler å bore armering står på pakken om du er usikker så kan man spørre de som jobber i butikken. 

Ordentlige betongborer er lagd for å kunne bore i armering også og har som regel kun 2 tagger men kan ha 3 og 4. 

Hvor mange ettermonterte baldakiner, påbygg, tak, balkonger osv. er montert på betongvegger hvor halvparten av hullene på brakettene ikke har truffet armering? ca. ingen. skal man følge "svekke veggen"-logikken så er generelt ikke betongbygg trygge å befinne seg i. 

Skal du feste noe i en betongvegg må du forvente å treffe armering, derfor er det gjerne flere hull i braketter enn hva som trengs, men det hjelper ikke om du treffer armering i alle sammen. 

Selvfølgelig er det letteste å bare flytte hullet om man kan, personlig hadde jeg prøvd å bore igjennom for å slippe å sparkle eller tulle i etterkant.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
31 minutes ago, Zeph said:

Kor lang er den dildoliknande pluggen, eller kor langt får du den inn? I ein del eldre bygg kan du møte på veggar som har to cm murpuss utanpå betongen. Pussen er gjerne sprø og lett å koma gjennom, men når du kjem til betongen så stoppar det fort opp. Då er det behov for noko med slag. Har òg vore borti liknande på mursteinvegg med to cm puss utanpå.

Om det er tilfelle så kan det fungere dårleg å klippe pluggen sidan pussen er for sprø og ikkje vil klare å gje nok motstand når pluggen ekspanderer. I mi leilegheit så brukar eg litt ekstra langer pluggar sidan ein vanleg 6 mm-plugg er ca. 4-5 cm og halve pluggen blir ståande i dårleg puss. Har hengt opp ein del på den måten òg, men kun lette ting. Til TV, kjøkenskap ol. så har eg brukt lengre pluggar.

Det kan være du er inne på noe der! Er vel cirka 2 cm inn, og var veldig forskjell på starten og så plutselig bråstopp. Bygget er fra begynnelsen av 50-tallet. 

Idiot som vi har vært, oppdaget jeg nå også at vi faktisk har brukt et trebor, haha... og hullet er nok blitt for ujevnt i kantene fra alle forsøkene, til at det nytter å putte i større festeplugg også. 

 

Så da tipper jeg løsningen eventuelt blir å sparkle igjen (kjipt), og ta hull et annet sted med slagbor. Veldig, veldig kjedelig. 😛

Lenke til kommentar
krsitoffer1 skrev (3 minutter siden):

Da bruker du garantert lettbetong-borer som har 4 tagger og knekker med en gang du treffer armering. Om de tåler å bore armering står på pakken om du er usikker så kan man spørre de som jobber i butikken. 

Ordentlige betongborer er lagd for å kunne bore i armering også og har som regel kun 2 tagger men kan ha 3 og 4. 

Bruker mest 2 tagger.
Vet ikke hva de er laget for, men vi bruker de mest for granitt.

Harr borr med 4 tagger som fungerer bedre i granitt, men som er verre å slipe skarp igjen.

Vi kjøper direkte fra importør.

Lenke til kommentar
Agentspoon skrev (11 timer siden):

Det kan være du er inne på noe der! Er vel cirka 2 cm inn, og var veldig forskjell på starten og så plutselig bråstopp. Bygget er fra begynnelsen av 50-tallet. 

Frå 50-talet her òg, blokk i betong i Oslo.

Om så er tilfelle er første bud noko med slag.

Eg kan og gje eit tips om boring. Hos meg gjekk det ikkje så bra å kjøre på med 6 mm bor for 6 mm plugg pga. gammal betong og murpuss, sjølv med slag. Murpussen blir pulverisert og betongen har mange større steiner som lagar holet større når dei løsnar eller får boret til å gå skeivt. Metoden eg brukar i dag er å først bore med 5 eller 5,5 mm murbor, men utan slag. Det er for å koma gjennom pussen utan at den blir pulverisert. Så borer eg vidare med slag så langt som nødvendig. Etter det tar eg på 6 mm bor og utvidar holet til 6 mm utan slag. På den måten har eg fått hol som passar pluggane ganske bra. Heile tida passar eg på å halde bormaskina roleg og ungår for mykje bevegelse som kan føre til at pussen løsnar meir.

Som sagt har eg i tillegg brukt lengre pluggar på tyngre saker. Ein typisk 6 mm-plugg er 30 mm, og med 20 mm puss så blir det dårleg feste. Metoden eg beskriv over er spesielt viktig med korte pluggar sidan holet blir ubrukeleg om pussen forsvinn og lagar eit krater.

Eg brukar difor Fischer sine 6x50 mm-pluggar. Då er det 20 mm som står i puss og 30 mm i betong. Det held bra. Til TV-festet brukte eg vel 8 eller 10 mm og kanskje endå litt lengre plugg.

Når du skal skru i skruene er det òg greit å ha i tankane at pluggen kan sitje litt dårleg i starten. Om du kjører på med høg hastigheit på ein drill og pluggen går rundt så har du tapt. Kjem du så langt inn at pluggen får ekspandert og tatt litt tak så går det stort sett greit.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Takk for gode tips! Vi fikk det til med å skifte til murbor og skru litt lenger inn. Speilet er ikke nødvendigvis så utrolig tungt, så får håpe at det sitter som støpt i årene fremover. Hullet ble litt så som så i kantene, men det skal samtidig ingen se siden det henger noe foran. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...