Gå til innhold

Nå er det på tide med avgifter på elbil


Anbefalte innlegg

uname -i skrev (13 minutter siden):

Jeg synes det er litt slapt å bare besvare noe med en link uten noe tekst eller kommentarer. Særlig ille når den linken ikke har noe med det du svarte på.

Det var i forhold til det du skrev, og spesielt den siste setningen. Men den går på at man må se norsk elbilpolitikk i et litt større perspektiv. Ved at vi har kjøpt masse Teslaer og andre elbiler, så har både Tesla overlevd, og resten av verden sett at elbil kan fungere som eneste kjøretøyet, og ikke bare er lek for rikinger og miljø-forkjempere.

I det perspektivet har altså norsk elbilpolitikk ført til store utslippsreduksjoner på verdensbasis, og effekten blir bare større etterhvert som flere går over til elbil. Norges bidrag for miljøet langt utenfor våre grenser.

Teksten i linken forteller egentlig svært mye, så jeg anså det som unødvendig med mer tekst. Den sier egentlig alt, om man orker å lese teksten i lenken.

Endret av Snowleopard
skriveleif
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snowleopard skrev (1 minutt siden):

Det var i forhold til det du skrev, og spesielt den siste setningen. Men den går på at man må se norsk elbilpolitikk i et litt større perspektiv. Ved at vi har kjøpt masse Teslaer og andre elbiler, så har både Tesla overlevd, og resten av verden sett at elbil kan fungere som eneste kjøretøyet, og ikke bare er lek for rikinger og miljø-forkjempere.

I det perspektivet har altså norsk elbilpolitikk ført til store utslipp på verdensbasis, og effekten blir bare større ettervert som flere går over til elbil. Norges bidrag for miljøet langt utenfor våre grenser.

Teksten i linken forteller egentlig svært mye, så jeg anså det som unødvendig med mer tekst. Den sier egentlig alt, om man orker å lese teksten i lenken.

Jeg har lest disse klovneuttalelsene fra DnV mange ganger før hvor de mener at et tonn redusert CO2-utslipp her betyr 5 tonn andre steder i verden.  

Om man for diskusjonens skyld antar at det en eller annen gang for mange år siden har vært sant så stemmer det hvertfall ikke nå hvor Norges andel av verdens elbilsalg er knappe 2%. Og forslaget om å kutte moms for over 600k gjelder i fremtiden og der har TØI regnet på at det ikke vil ha noe å si for utslippene.

Ergo er ikke det du skriver relevant for TØIs utregninger.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
uname -i skrev (Akkurat nå):

Jeg har lest disse klovneuttalelsene fra DnV mange ganger før hvor de mener at et tonn redusert CO2-utslipp her betyr 5 tonn andre steder i verden.  

Om man for diskusjonens skyld antar at det en eller annen gang for mange år siden har vært sant så stemmer det hvertfall ikke nå hvor Norges andel av verdens elbilsalg er knappe 2%. Og forslaget om å kutte moms for over 600k gjelder i fremtiden og der har TØI regnet på at det ikke vil ha noe å si for utslippene.

Ergo er ikke det du skriver relevant for TØIs utregninger.

Du har rett i at det ikke har noe for TØI sine beregninger. Men som artikkelen hentyder til, enhver ekstra elbil som blir produsert, blir produsert fordi Norge visste verden at elbiler kan erstatte ice-biler. Det øker dermed Norges indirekte effekt på det totale utslippet.

Skal ikke mange årene tilbake, før kritikken var at det ble produsert mindre enn en prosent elbiler av verdens totale bilproduksjon. Fra 2019 til 2020 økte tallet, så vidt jeg kan se i artikkelen linket til under, fra 2,5 % til 4,2 %. Og antall elbiler økte tross Koronakrisen, mens det totale markedet gikk ned med rundt 20 %, igjen fra samme artikkel.

https://www.ev-volumes.com/

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hvorfor skal innslaget være på 600.000? Kunne vi ikke satt mva på alt over millionen? Eller bare 100.000? Hvor kommer tallet 600.000 fra?

Er dette egentlig ment å være en ren luksus-skatt, fordi vi ikke liker at naboen har en penere bil enn en selv?

Jeg er så forbanna lei jante-loven i dette landet, og hvor mange kjepper vi stikker i hjulene på hverandre. 

Ikke vil tiltaket fungere så veldig godt. Såklart; det vil bli solgt færre elbiler i det dyrere sjiktet. Og tilsvarende fler fossiltdrevne kjøretøy. Dersom det er noe mål? 

Men det rammer ikke de rikeste nevneverdig. De mest formuede bryr seg neppe mye. Men for meg, som spinkler og sparer i en årrekke, og virkelig ønsker å kunne ta opp et lån på en miljømessig riktigere bil med nok batteri for å ta meg over fjellet, så er dette dårlig nytt. Jeg vasser ikke i penger, og synes bilene er alt for dyre i dag.

Med økte avgifter på kjøp og bruk av elbil, er det vel bare å innse at drømmen om en langkjørende elbil begynner å briste. Da blir det å kjøpe en brukt diesel-traver til 200~300k i stedet. 

Så forslaget rammer vel egentlig de som ikke har plenty penger fra før. Vanlige folk. Småbarnsfamilier og sånt ..! 

Idiotisk!

La elbilens fordeler være fredet. Selv om salget innen ny-bilet har en godkjent andel elektrisk (ca halvparten), er status noe helt annet i brukt-markedet. Det går det desidert mest av ICE. Og her er det også vi finner flest transaksjoner. Vi er faktisk ikke i nærheten av å få byttet ut bilparken. De fleste biler spyr fremdeles ut dødbringende partikler i nabolaget ditt og mitt. 

Jeg forstår at regjeringen jakter på fiskale avgifter, slik at vi kan fortsette med lavt skattetrykk - men det slår uheldig ut. Dropp dette, og slutt maset om at elbilens fordeler må fjernes. Slikt mas får ikke de som sitter på gjerdet over. De vil ikke velge elektrisk, med en slik usikkerhet rundt bruken. 

Dersom Erna & co trenger penger, så kan de heller legge på noen små avgifter på arv eller eiendomstransaksjoner, gitt at bunnfradraget settes til ca 100G (p.t. kr 106.399.000). Da rammes samtidig kun de mest bemidlede. Og ikke oss vanlige. (Men forstår jo at Høyre aldri kommer til å tørre å gjøre noe så drastisk! Bedre å avgiftslegge mannen i gata i stedet, må vite...)

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (13 timer siden):

Hvorfor skal innslaget være på 600.000? Kunne vi ikke satt mva på alt over millionen? Eller bare 100.000? Hvor kommer tallet 600.000 fra?

Er dette egentlig ment å være en ren luksus-skatt, fordi vi ikke liker at naboen har en penere bil enn en selv?

Jeg er så forbanna lei jante-loven i dette landet, og hvor mange kjepper vi stikker i hjulene på hverandre. 

Ikke vil tiltaket fungere så veldig godt. Såklart; det vil bli solgt færre elbiler i det dyrere sjiktet. Og tilsvarende fler fossiltdrevne kjøretøy. Dersom det er noe mål? 

Men det rammer ikke de rikeste nevneverdig. De mest formuede bryr seg neppe mye. Men for meg, som spinkler og sparer i en årrekke, og virkelig ønsker å kunne ta opp et lån på en miljømessig riktigere bil med nok batteri for å ta meg over fjellet, så er dette dårlig nytt. Jeg vasser ikke i penger, og synes bilene er alt for dyre i dag.

Med økte avgifter på kjøp og bruk av elbil, er det vel bare å innse at drømmen om en langkjørende elbil begynner å briste. Da blir det å kjøpe en brukt diesel-traver til 200~300k i stedet. 

Så forslaget rammer vel egentlig de som ikke har plenty penger fra før. Vanlige folk. Småbarnsfamilier og sånt ..! 

Idiotisk!

La elbilens fordeler være fredet. Selv om salget innen ny-bilet har en godkjent andel elektrisk (ca halvparten), er status noe helt annet i brukt-markedet. Det går det desidert mest av ICE. Og her er det også vi finner flest transaksjoner. Vi er faktisk ikke i nærheten av å få byttet ut bilparken. De fleste biler spyr fremdeles ut dødbringende partikler i nabolaget ditt og mitt. 

Jeg forstår at regjeringen jakter på fiskale avgifter, slik at vi kan fortsette med lavt skattetrykk - men det slår uheldig ut. Dropp dette, og slutt maset om at elbilens fordeler må fjernes. Slikt mas får ikke de som sitter på gjerdet over. De vil ikke velge elektrisk, med en slik usikkerhet rundt bruken. 

Dersom Erna & co trenger penger, så kan de heller legge på noen små avgifter på arv eller eiendomstransaksjoner, gitt at bunnfradraget settes til ca 100G (p.t. kr 106.399.000). Da rammes samtidig kun de mest bemidlede. Og ikke oss vanlige. (Men forstår jo at Høyre aldri kommer til å tørre å gjøre noe så drastisk! Bedre å avgiftslegge mannen i gata i stedet, må vite...)

Man kan naturligvis ikke i lengden ha et opplegg som subsidierer elbiler flere ganger fabrikkens utgifter ved elektrifisering ved at det er null moms. Nå har vi hatt ordningen i flere år også med dyre elbiler og har vist verden at elbilteknologien er utmerket også for avanserte og kostbare biler. Fabrikkene har fått de svar de behøver.

Akkurat denne modellen med at moms skal fases inn over en viss verdi (nå 600.000) er et misfoster. En skulle heller å ha fått en reduksjon i momsen på ca 1.500 kr per kWh batteri og et fratrekk av vekt for beregning av vektavgift på ca 5 kg per kWh (altså kr 75.000 for 50 kWh batteri og 200 kg lavere vekt enn bilens reelle vekt ved beregning av vektavgift). Satsene kunne justeres ned i takt med utviklingen av batterier (kostnader og vekt).

Ingen land driver og subsidierer dyre elbiler som Norge. I USA er det (var) et fast beløp for hver bil og i Europa et også et fast fradrag. 

Endret av Ketill Jacobsen
per kWh batteri!
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kall det hva du vil. Luksusskatt, sukkeravgift, miljøavgift. Alt går inn I same potten. Velferdsstaten skal ha inn sine skatter og avgifter for å fungere som, ja en velferdsstat. Bilavgiftene er en av de. Jeg betaler mine skatter, om ikke med glede, så med en stor grad av forståelse. 

El-bil er fortastt gunstig selv med et skattepåslag. Er det urimelig å bidra også som el-bileier? Utviklingen fortsetter uavhengig av Norge.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
XRHOR38K skrev (15 timer siden):

Norges bruk av bilavgifter har ført til at vi hadde en av de eldste bilparkene i Europa gjennom alle år. Med det kom sikkerhetsløsninger og vedlikehold lavere ned på prioriteringslisten for svært mange. Hvor mange ulykker, skader og dødsfall det har ført til gjennom tidene er det vel få som har regnet på, men det er grunn til å tro at det har hatt en påvirkning til det verre. 

Bare for å gi deg et nytt blikk på situasjonen;

-Norge har lenge hatt en mye lavere dødsrate i trafikken enn andre land i Europa. Selv med eldre bilpark.

-Vedlikehold og sikkerhetsregler bør bli ivaretatt med periodiske kontroller. Bremser varer f.eks. ikke mange årene før de må byttes.

-Miljøet (og på lang sikt, klimaet) er svært takknemlig om vi reduserer bruk og kast-samfunnet. Biler bør generelt sett brukes mye lengre før de vrakes. Bildet kompliseres av at elbiler slipper ut mye mindre CO2 i sin levetid i forhold til bensin/diesel-biler, men det holder at biler naturlig byttes ut når de har nådd sin levealder. (burde være >20 år). Til info så slippes det ut ca. 11 tonn CO2eq bare det å produsere en Tesla Model 3 (jeg valgte den, fordi det av naturlige grunner er mest data tilgjengelig) https://www.e3s-conferences.org/articles/e3sconf/pdf/2019/62/e3sconf_icbte2019_01009.pdf 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Dovreekspressen skrev (14 timer siden):

Samma f**n om folk kjøper dyr eller billig bil uten moms, vel?! Null kroner inn åkkesom. Er jo bare å kjøpe en bil til under 600k. Om alle kjøper Leaf så blir det akkurat like null inn i moms.

Det er TO problemer med det.

1. De familiene som ikke greier seg med en Leaf, vil da gjerne heller kjøpe en ladbar hybrid eller annen ICE-bil.

2. Signal-effekten er svært sterk, og den blir ofte oversett eller sterkt undervurdert. Når myndighetene begynner å avgiftsbelegge elbilene så trekker svært mange den konklusjonen at elbiler tydeligvis ikke var så viktige miljømessig, og/eller at "nå er elbil-eventyret over" og at det derfor er for sent for dem.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (8 timer siden):

Hvorfor skal innslaget være på 600.000? Kunne vi ikke satt mva på alt over millionen? Eller bare 100.000? Hvor kommer tallet 600.000 fra?

Er dette egentlig ment å være en ren luksus-skatt, fordi vi ikke liker at naboen har en penere bil enn en selv?

Tallet kommer vel fra AP (AvgiftsPartiet) som alltid har sett på bilen som et luksusgode som skal beskattes til du blør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, Snowleopard said:

...og resten av verden sett at elbil kan fungere som eneste kjøretøyet, og ikke bare er lek for rikinger og miljø-forkjempere.

Kremt... Vi ER "rikinger og miljø-forkjempere" i øynene for resten av verden

 

Moms over 600000 er greit. Det gjøres ikke for å redde hverken miljø eller elbil industrien, eller for EUs skyld. Det gjøres fordi luksus har lite å gjøre med intensivene om å få folk over på elbil. Det som kommer til å skje nå er at andelen av biler under 600000 vil øke raskere og dèt vil sette fart på elbilsalget. Når færre kan kjøpe "se på meg"-biler vil flere kjøpe biler i lavere segment. Det gjør det mer attraktivt å lage biler for de segmentene.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
EremittPåTur skrev (6 minutter siden):

Kremt... Vi ER "rikinger og miljø-forkjempere" i øynene for resten av verden

 

Moms over 600000 er greit. Det gjøres ikke for å redde hverken miljø eller elbil industrien, eller for EUs skyld. Det gjøres fordi luksus har lite å gjøre med intensivene om å få folk over på elbil. Det som kommer til å skje nå er at andelen av biler under 600000 vil øke raskere og dèt vil sette fart på elbilsalget. Når færre kan kjøpe "se på meg"-biler vil flere kjøpe biler i lavere segment. Det gjør det mer attraktivt å lage biler for de segmentene.

 

Nå tenkte jeg ikke egentlig på hvordan resten av verden ser oss, men den uttalelsen. Det var mer myntet på interne forhold, der grunnlaget for dette er oppfatningen av at bare de rike kjører/kjøper elbil, og noen "miljøgærninger".

Den tiden er forbi. Mange som kjøper elbil rett og slett fordi det lønner seg, noe det ikke ville gjort med fulle avgifter. Da hadde bilene blitt uforholdsmessig dyre, litt avhengig av hvordan de vurderer vektpåslag når bilen uansett ikke forurenser under drift.

Nå har jo de første måltallene, hvor avgiftene skulle revurderes. Vurderingen var da at det fremdeles var et stort behov for avgiftsfritak. Delvis fordi det knapt betød noe i den store sammenheng, men og fordi dette var et billig virkemiddel i kroner og ører for CO2-reduksjoner. Alternativene hadde blitt skrekkelig mye dyrere.

Det er en kjensgjerning at mye av politikken i Norge er utformet etter jantelovspolitikk, så det er forståelig at man foreslår at at avgifter nå skal komme på alt over den "folkelige" prisen av 600K, for å stagge kritikken mot at det bare er "rikingene" som tjener på dette.

Forslaget ser ut til å samle mye støtte rundt om, så jeg regner det for gitt at dette bankes i bordet. Men om det er etter nyttår nå, eller til neste år, er dog litt åpent ennå. Er flere organisasjoner, deriblant bilbransjen, som mener det er for tidlig og innslagspunktet er fremdeles noe for lavt. Kanskje fører kritikken til at det utsettes nå, eller at man blir enig om kanskje 800 K nå, og kanskje heller en nedtrappingsplan med 100 K lavere neste år.

Det viktigste for min del er ikke hvor innslagspunktet treffer og fra når, men at man ikke kommer med signaler som varsler en for brå overgang. Jeg tror det kan være fornuftig å vente ett år til, og kanskje lande på 800 K istedet. Men at avgiftene kommer, det har vi vært klar over fra dag 1. Spørsmålet er bare hvor mye og når.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
EremittPåTur skrev (11 minutter siden):

Det som kommer til å skje nå er at andelen av biler under 600000 vil øke raskere og dèt vil sette fart på elbilsalget. Når færre kan kjøpe "se på meg"-biler vil flere kjøpe biler i lavere segment. Det gjør det mer attraktivt å lage biler for de segmentene.

 

Hva får deg til å tro at det vil bli flere biler under 600 000? 

Er det dagens bilpriser du mener kommer til å gå ned for å komme under den magiske 600 000-grensen? Eller at Norge er et så viktig land at bilprodusentene velger å endre planene sine for å tilby nye rimelige modeller vi foreløpig ikke har kjennskap til?

Personlig tror jeg avgiftene vil få stikk motsatt effekt. 25% på beløpet over 600 000 er ikke mye i kroner og øre (sett i forhold til bilprisen) før du begynner å kjøpe virkelig dyre biler, men det betyr mye for bilprisene i markedet. Man kan ikke bare se isolert på en bilmodell med ett utstyrsnivå. Man må se markedet som en helhet.

Hvis det i dag koster 590 000 for Premiumbil A med utstyrsgrad X og 690 000 for samme Premiumbil A med utstyrsgrad Y, så vil bilforhandleren justere prisen på den billigste bilen slik at differansen blir lik etter avgiftene er innført. Deretter vil bilmerket som ligger under på rangstigen se at differansen opp til Premiumbil A blir mye større. Da kommer den forhandleren garantert til å sette opp prisen på sin ikke-premiumbil A tilsvarende, for å jevne ut differansen. Det har alltid vært en viss differansen mellom de ulike bilmerkene og det vil det fortsette å være i fremtiden også.

Ergo: alle bilene vil bli dyrere og bilforhandlerne vil tjene mer penger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det å sette en "magisk grense" blir nettopp det, litt tilfeldig og merkelig å forholde seg til. Det er bedre om slikt kan designes på nytt. I enkelte land så havner mva inn over levetiden til en bil. Biler som blir brukt mye burde få mindre kostnader opp mot mva enn biler som blir brukt lite, siden det skal være utslipp ut mot produksjon som burde være fokuset. 

Sett dette opp mot en god analyse mot alternativer. Altså om elbilen bruker 40k km før den er i pluss angående utslipp mot en tilsvarende ICEV, så kan mva settes som ekstrakostnader ut mot kWh ladet til bilen helt frem til 40k km. Kommer det en ny analyse som viser at verdikjeden i forkant gjør at samme modell nå har 30k km før samme punkt, så justerer man fortløpende. 

Det gir insentiv mot åpenhet i verdikjedene, og man kunne i tillegg ha gitt rabatter om man ladet smart, og kun tok inn energi når nettet har overskudd. Når Polestar viser at de er i stand til å lage en slik rapport, så burde Polestar i utgangspunktet få mest rabatter inn mot kundene. Så tvinger man bilprodusenter videre til å gjøre det samme. 

Lenke til kommentar
(not the real) Dr. Bombay skrev (2 minutter siden):

Hva får deg til å tro at det vil bli flere biler under 600 000? 

Er det dagens bilpriser du mener kommer til å gå ned for å komme under den magiske 600 000-grensen? Eller at Norge er et så viktig land at bilprodusentene velger å endre planene sine for å tilby nye rimelige modeller vi foreløpig ikke har kjennskap til?

Personlig tror jeg avgiftene vil få stikk motsatt effekt. 25% på beløpet over 600 000 er ikke mye i kroner og øre (sett i forhold til bilprisen) før du begynner å kjøpe virkelig dyre biler, men det betyr mye for bilprisene i markedet. Man kan ikke bare se isolert på en bilmodell med ett utstyrsnivå. Man må se markedet som en helhet.

Hvis det i dag koster 590 000 for Premiumbil A med utstyrsgrad X og 690 000 for samme Premiumbil A med utstyrsgrad Y, så vil bilforhandleren justere prisen på den billigste bilen slik at differansen blir lik etter avgiftene er innført. Deretter vil bilmerket som ligger under på rangstigen se at differansen opp til Premiumbil A blir mye større. Da kommer den forhandleren garantert til å sette opp prisen på sin ikke-premiumbil A tilsvarende, for å jevne ut differansen. Det har alltid vært en viss differansen mellom de ulike bilmerkene og det vil det fortsette å være i fremtiden også.

Ergo: alle bilene vil bli dyrere og bilforhandlerne vil tjene mer penger.

Har ikke noe tro på at forhandler/importør vil gjøre bilen i lav utstyrsgrad dyrere for å jevne ut prisen. Til det er muligheten til å annonsere bilen med lav pris for viktig. Og for bilene i eksempelet, vil prisen på den dyreste gå opp med 22,5 K, som knapt er en prisøkning som det vil blunkes på.

Om noe, så tror jeg de har bakt inn en god fortjeneste allerede, sik at når avgiften slår til, så kan de skru ned marginene litt på den dyreste, kanskje ta vekk noe ekstrautstyr de vet kunden vil velge til uansett, og så selger de like godt som før. Og med grei fortjeneste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man får Ford Mustang med 610 km rekkevidde til 477 000.  Problemet med 600k-grensen er neppe at mange bilkjøpere blir nødt til å kjøpe diesel, men at det i det hele tatt pirkes borti de absurd bra elbil-subsidiene vi har her i landet.  Det blir sett på som en begynnelse på noe mer.

I stort sett resten av verden er det flatt fradrag. Det gir mindre luksus, men mer elektrisk kjøring fra A til B for hver subsidiekrone.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...