Gå til innhold

IPhone 12 Pro Max vs Samsung S21 Ultra?


Anbefalte innlegg

Bjerknez skrev (4 timer siden):

Ja, jeg vet at Lithium Ion batterier ikke er spesielt glad i hurtigladinger samt lading helt til 100% samt helt utlading, så jeg flekklader en god del. Det tror jeg batteriet liker bedre. Vertfall er det min erfaring. :)

det hjelper mye på å holde den "midt på" ja. Det er jo ikke uten grunn at apple lanserte optimalisert lading. Den bruker litt tid på å lære seg lademønsteret ditt og om det er likt med f.eks lading på kontoret eller lading over natt så lader den til 80% med en gang og drøyer med å starte lading på de siste 20% slik at den topplades rett før du normalt tar den av laderen. For min del ladet den fra 30-80% fra ca 12:00 og utover når jeg la meg og så ladet den fra 80 til 100 fra 6-ish om morgenen sånn at den var full hver morgen. Det gir mindre tid på 100% SoC som også forkorter levetiden. Det betyr lite om man skifter telefon en gang i året, men for de som skal ha den i 5-6år tipper jeg man får utbytte av det. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det samme sa de om elbiler. Så jeg ladet elbilen til 100% hver eneste dag og ladet den ofte fra 3-20% da til 100%. Jeg lot den stå stille med 100% i helger og noen ganger ferier på flyplass.

Etter 7 år med kjøring 5-7 dager i uken fikk jeg toppkarakter på batteriet.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (12 minutter siden):

Det samme sa de om elbiler. Så jeg ladet elbilen til 100% hver eneste dag og ladet den ofte fra 3-20% da til 100%. Jeg lot den stå stille med 100% i helger og noen ganger ferier på flyplass.

Etter 7 år med kjøring 5-7 dager i uken fikk jeg toppkarakter på batteriet.

Dette er dokumentert så det er ikke noe de bare sier. En "toppkarakter" er neppe verdt arket det er skrevet på :p

Lenke til kommentar
2 minutes ago, minim said:

Dette er dokumentert så det er ikke noe de bare sier. En "toppkarakter" er neppe verdt arket det er skrevet på :p

Joda klar over at det er vitenskap, tenker bare at det er kraftig overdrevet etter egen erfaring.  For å gå utover toppkarakter fra batteritesten hadde jeg helt konkret mistet ca. 3% rekkevidde på de 7 årene. Jeg loggførte km og brukt kw på hver eneste tur i 7 år under alle mulige værforhold og hadde dermed rimelig god kontroll på faktisk batterihelse.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Folk overtenker batterilading noe så inn i hampen.

En bra designet enhet har batteristyringseletronikk som styrer alt dette her for en. Sett den i stikkontakten, så styrer elektronikken selv spenning, ladetider, prosenter og alt dette her optimalt mye bedre enn hva vi klarer å gjøre selv.

Skal man lade battericeller direkte, som f.eks. i RC-miljøer og sånt, så er dette ting man må tenke på. Men for forbrukerelektronikk som mobiltelefoner og elbiler? Koble det til strøm når det trengs og ikke tenk noe på det. Styringselektronikken fikser det.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
henrikwl skrev (1 minutt siden):

Folk overtenker batterilading noe så inn i hampen.

En bra designet enhet har batteristyringseletronikk som styrer alt dette her for en. Sett den i stikkontakten, så styrer elektronikken selv spenning, ladetider, prosenter og alt dette her optimalt mye bedre enn hva vi klarer å gjøre selv.

Skal man lade battericeller direkte, som f.eks. i RC-miljøer og sånt, så er dette ting man må tenke på. Men for forbrukerelektronikk som mobiltelefoner og elbiler? Koble det til strøm når det trengs og ikke tenk noe på det. Styringselektronikken fikser det.

Jeg har lest en del om akkurat dette og eneste grunnen til at man finner styringsenheter i form av "lade og balanseringkretser" i batteripakker er for at lading skal forenkles og gjøre det sikrere for oss forbrukere. Den mest optimale ladingen er så vidt jeg har skjønt den vi gjør selv ved hjelp av dedikert ladeenhet. 

Nå har jo de færreste av oss en slik ladeenhet, og de fleste mangler også kunnskapen, så det stopper seg selv, men at sistnevnte gir bedre oversikt over helsen på batteripakken samt trolig gir lenger levettid på batteripakken. 

men til komersielt bruk er uansett dette ikke noe man kan råde folk til. 

Lenke til kommentar

Når det gjelder lading så er det en fordel for batteriet å ikke bli fulladet (90% er fint). På en el-bil så er batteriet mye bedre beskyttet der elektronikken avbryter ladingen, dvs de 100% du får lade der er egentlig litt lavere enn 100% for batteriet. Batteriene er vel designet for å holde bilens levetid på en brukbar måte.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Da har jeg fått testet ut min nye iPhone 12 Pro Max noen timer og førsteinntrykket er jo at denne virker mer påkostet enn min gamle iPhone X med tanke på det estetiske. Den er selvsagt større, men den virker mer solid.

Den største forskjellen jeg legger merke til er kameraet. Jeg har ikke testet kameraet veldig mye, men i mørke omgivelser tror jeg det er en killer. Ellers så er vel mye likt med tanke på funksjoner etc. i forhold til iPhone X. Batterikapasiteten og hvordan jeg opplever denne må jeg komme tilbake til etter litt bruk.

Dog må jeg si at jeg må flire litt over hvor enkelt det er å sette opp en ny iPhone når man har iPhone fra før. Man slår på de nye og holder den gamle inntil. Man klikker seg gjennom 4-5 steg og etter 3 minutter er alle apper, bilder, kontakter etc. på plass. Så sinnsykt utrolig enkelt.

Det meste av passord er husket fra den gamle og man kan regelrett ta den i bruk med en gang. Selv innstillingene fra den gamle fulgte med. Fantastisk. 

Jeg kjenner llerede nå hvor glad jeg er for at jeg valgte iPhone igjen. For sist jeg konverterte fra Samsung S4 til S8 eller fra Samsung S8 til iPhone X var det et sabla styr i forhold. I tillegg husker jeg Samsung hadde en masse "bloatware" som poppet opp og som absolutt ville at jeg skulle registrere meg i alskens apper. 

Det eneste jeg kunne tenkt meg (gi beskjed hvis noen vet om dette er mulig) siden skjermen er såpass mye større, er muligheten til å gjøre ikonene litt mindre for å få plass til flere. En bagatell, men det er noe jeg kunne tenkt meg. :) 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (5 timer siden):

Det eneste jeg kunne tenkt meg (gi beskjed hvis noen vet om dette er mulig) siden skjermen er såpass mye større, er muligheten til å gjøre ikonene litt mindre for å få plass til flere.

Sjekk ut Innstillinger -> Skjerm og lysstyrke -> Visningszoom. Denne kan være enten standard eller forstørret. Det finnes ingen «forminsket» så hvis den står til standard så er hjemskjermen din så plassoptimalisert som den kan få blitt, men hvis den står til forstørret så kan du altså få litt mer ut av den hvis du setter den til standard.

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (7 timer siden):

Dog må jeg si at jeg må flire litt over hvor enkelt det er å sette opp en ny iPhone når man har iPhone fra før. Man slår på de nye og holder den gamle inntil. Man klikker seg gjennom 4-5 steg og etter 3 minutter er alle apper, bilder, kontakter etc. på plass. Så sinnsykt utrolig enkelt.

Det kunne vært enkelt med Samsung også, og det er egentlig ganske greit. Men det er tydeligvis litt mer innviklet enn med iPhone.

MEN...

Problemet er at den tydeligvis tar med noe innstillinger eller data som føkker opp batteriet. Ja, jeg tror mye av problemene mine med elendig batteri på Samsung-telefoner kan være fordi jeg bruker Smart Switch, som tydeligvis ikke er så jævla smart likevel.

Lenke til kommentar
hekomo skrev (4 minutter siden):

Det kunne vært enkelt med Samsung også, og det er egentlig ganske greit. Men det er tydeligvis litt mer innviklet enn med iPhone.

MEN...

Problemet er at den tydeligvis tar med noe innstillinger eller data som føkker opp batteriet. Ja, jeg tror mye av problemene mine med elendig batteri på Samsung-telefoner kan være fordi jeg bruker Smart Switch, som tydeligvis ikke er så jævla smart likevel.

Det beste hadde vært om alle forholdt seg til google i stede for at hver eneste produsent skal finne opp kruttet på nytt. Jeg bruker ikke disse løsningene av grunnen du nevner så telefonen må settes opp fra scratch hver bidige gang. Går fort med noen dager før alt smått og stort er på plass. Nå etter en ukes tid mangler jeg vel bare å få bildesync tålelig greit på plass, men det må jeg sette av tid til for det er noe herk å få samspill med. Har delvis satt opp google photos nå, men da finner man ikke bilder derfra når en skal legge ved bilder på f.eks facebook. Er litt quirks for å få alt til å virke på en Android telefon :p

Lenke til kommentar
minim skrev (3 timer siden):

Integrasjon med icloud backup og bloat er helt rått på iphone ja. Det er så sømløst at de stiller i en helt egen klasse. Jeg må debloate s21 nå å det burde være unødvendig.. 

Ja, jeg husker jeg hadde S8. Det var Samsung ditt og Samsung datt med apper og backupløsninger. Jeg ville kun bruke Google når jeg hadde Samsung fordi jeg ville ha et "felles" sted for bilder etc. uten å integrere disse i Samsung systemet. 

Det var regelrett bare herk og bruke den S8'en på sikt, og det hjalp jo ikke på når batteriet begynte å sluke strøm heller. 

Det positive med S8 var at den var stappet med innstillinger og man kunne nærmest endre hva som helst på telefonen. Men de siste årene har jeg spurt meg selv. Skal man BRUKE telefonen, eller LEKE med telefonen? 

Jeg fant ut at for meg så er det viktigste at det bare funker. Det er begrenset hvor gøy det er å bruke såkalte themes og endre ikoner etc. Slikt blir man lei etter to uker. Vertfall JEG da. :)

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (48 minutter siden):

Lover godt. Snart gått et døgn siden første opplading og batteriet viser 61%. Fiklet en del med kamera og hørt en del spotify i dag. Ingen tegn til at noe trekker mer strøm enn annet. 

Batteriforbruket virker å være stabilt. iPhone imponerer også denne gangen :) 

1A8E43EF-2E09-4E65-B93D-5D70137A3BD3.thumb.png.0a6dc74f27af4e572b5263014f42c4e0.png

Her er ultra til sammenligning. 9% av dette var AOD som egentlig ikke trengs da så kunne hatt litt mer. De er nok ikke så fryktelig ulike sånn sett. 

 

1985446179_Screenshot_20210625-231257_Devicecare2.thumb.jpg.6162ad477c9c46c5c26e3732eb34d7c8.jpg

Lenke til kommentar

På 16 timer er din telefon på 43% med fire timers skjermbruk. På 22 timer var min på 64% med 3 timers skjermbruk. Jeg har også mindre batteri enn deg. Merk at dette også var min aller første opplading. Jeg er overbevist ok at iPhone knuser Samsung på batteritid i praksis. selv med mindre batteri. 

Apple er helt rå når det kommer til strømstyring mener jeg. 

Vi kan kjøre en ny sammenligning om ett år. Da er jeg enda mer overbevist om at batteritiden på Samsung er kraftig degradert. 

Lenke til kommentar

Når det er sagt, så har ikke jeg slaått av noe som helst på min telefon. Alt surrer og går, bluetooth er alltid på, gps posisjonering kjører i bakgrunnen. Jeg tenker ikke engang på steømsparing, for jeg VET at jeg kan stole på at telefonen varer ett helt døgn uansett hva jeg bruker den til. 

Det kunne jeg ikke med Samsung telefonene jeg hadde. Plutselig en natt kunne jeg miste opp mot 20% over natten i idle, mens andre dager brukte den mindre. Veldig ustabilt og man viste liksom aldri hva Samsung valgte å kjøre av programmer i bakgrunnen. Apple fikser dette helt sømløst. Man trenger ikke engang tenke på det. 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (28 minutter siden):

På 16 timer er din telefon på 43% med fire timers skjermbruk. På 22 timer var min på 64% med 3 timers skjermbruk. Jeg har også mindre batteri enn deg. Merk at dette også var min aller første opplading. Jeg er overbevist ok at iPhone knuser Samsung på batteritid i praksis. selv med mindre batteri. 

Apple er helt rå når det kommer til strømstyring mener jeg. 

Vi kan kjøre en ny sammenligning om ett år. Da er jeg enda mer overbevist om at batteritiden på Samsung er kraftig degradert. 

4,5time mot 3timer er vesentlig lenger brukstid da. Regn det om til prosent så ser du forskjellen. Om jeg skrur avAOD (som default er av) så hadde jeg hatt 52%. Sett i prosentvis forskjell i brukstid har egentlig ultraen da bedre batteritid. 

Helt klart at Apple er bedre på det. Jeg sa det i min første post i tråden her at Android produsentene må kompensere med mye større batteri for å få samme brukstid (som jo er det som betyr noe). På iPhone din er vel forskjell  3800mah mot 5000 på ultra så en ser at for å få lik tid nå de ha MYE større batteri.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...