Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Når kan jeg heve kjøpet? Trøbbel med Elkjøp etter kjøp


ProphetSe7en

Anbefalte innlegg

Mai 2020 kjøpte jeg en Woods avfukter på Elkjøp.

Etter 8 dager slutten den å virke. Til min store overraskelse fikk jeg ikke igjen pengene eller ny vare direkte, hadde trodd at på er så nytt produkt så var det en selvfølge. Vi snakker om et helt tydelig defekt produkt som starter med ulyder, risting og kutter tvert i det den prøver å starte opp.

Uansett. 14 dager gikk med feilsøking hos Elkjøp før Woods sendte en ny avfukter som jeg kunne hente.

Januar 2021 får avfukteren nøyaktig samme symptomer og slutter å virke.

14 nye dager med feilsøking hos Elkjøp før Woods sender en ny avfukter jeg kan hente hos Elkjøp.

Nå, juni 2021 er det samme opplegg igjen, nøyaktig samme symptomer som gjør at jeg har fått ny to ganger tidligere og jeg ønsker å heve kjøpet.

Elkjøp sier at det går ikke, det står i deres systemer at jeg kun har fått ny en gang tidligere og ikke to, selv om jeg har sms og e-post som bekrefter min historikk.

Så når har en egentlig lov å heve ett kjøp å si at dette produktet er så dårlig at jeg ikke ønsker å få nytt flere ganger?

Og hva gjør jeg med at Elkjøp slår seg vrang på hvor mange ganger jeg har levert inn samme vare på fått ny? Kan dette være en strategi fra deres side for å ikke la meg heve kjøpet?

Endret av ProphetSe7en
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Elkjøp har begynt å stramme inn på ganske mye. Trolig er det gått ut bud til alle at de skal holde igjen. 

En regel fra Forbrukerportalen sier at de kan ta inn en vare i maks 3 uker og reparere eller bytte maks tre ganger. Fjerde gangen skal kjøpet heves. Påstanden om antall byttinger skyldes trolig dobbeltregistrering, det er to postinger av deg som entitet i datasystemet. Det er selvsagt det skriftlige som gjelder alltid, siden data kan redigeres og manipuleres på uendelig mange måter. Legg inn et rent krav skriftlig om å heve kjøpet. Ikke begrunn kravet i første brevet, bare oppgi at det har vært store kvalitetsproblemer med defekte maskiner, si at du kommer dagen etter for å få tilbake pengene. Gavekort kan du jo ta om du ønsker å kjøpe en annen maskin. Ikke la dem trekke fra prisen på den gamle i prisen på den nye. Dette fordi du alltid bør adskille kjøpene. Ny annen maskin betyr at du kjøper ny som om du aldri har hatt den gamle.   

Lenke til kommentar

@ProphetSe7en Det står i forbrukerkjøpsloven §29 tredje avsnitt at 

Quote

Dersom selgeren sørger for slik retting eller omlevering i samsvar med loven, kan forbrukeren ikke kreve prisavslag eller heving.

I §30 andre avsnitt står det 

Quote

Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig

"særlige grunner" er en sikkerhetsventil. Mangelen virker å være en iboende feil ved produktet. En ny omlevering vil nok mest sannsynlig føre til at feilen oppstår på nytt. 

Siden selger ikke har sørget for avhjelp i samsvar med loven så kan du heve kjøpet. Dette forutsetter at du kan bevise at selger har utøvet 2 utbedringsforsøk. 

De gjør seg kanskje vanskelig fordi det er feil i systemet deres. 

Lenke til kommentar

Ja, det burde være tilstrekkelig. Du får sende en klage om at de bare har rett på to avhjelpsforsøk. En ny omlevering vil ikke utbedre mangelen. 

Hvis de ikke respekterer din rett til å heve kjøpet så må du klage saken inn til forbrukertilsynet og hvis meklingen ikke fungerer til forbrukerklageutvalget.

Veldig lang prosess uheldigvis. 

edit: Du skulle også ha fått ny vare direkte den første gangen hvis du valgte dette, se fkjl §29. 

Endret av pedr0a
  • Liker 1
Lenke til kommentar
ProphetSe7en skrev (19 timer siden):

Men uavhengig av feil i deres systemer så har jeg jo e-post og sms for hver innlevering av varen, samt bekreftelse på ny utsendt vare hver gang. Burde ikke dette være tilstrekkelig?

Ikke bare "burde" være tilstrekkelig, men det er utvilsomt tilstrekkelig.

Hvem var du i kontakt med hos Elkjøp? Jeg vil tro at kun en rimelig dårlig opplært underordnet vil være vrang på så dårlig grunnlag, men man vet jo aldri. 

Lenke til kommentar

Du har helt åpenbart krav på å heve kjøpet.

Ut i fra egen erfaring, ville jeg satt en finger på at de/den som har ekspedert deg ikke kjenner lovverket og svarer deg i uvitenhet.

Jeg ville tatt skjermbilder av sms, lagret e-postene om henting og skrevet det ut (eller sendt på e-post til butikken) for å vise fram når jeg møter opp og krever heving av kjøpet. Får du ikke heve det med den personen du møter, ber du høflig om at de henter sin overordnede eller spør en kollega som kan lovverket. 

Ikke aksepter gavekort, krev hele beløpet refundert.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Elkjøp forteller meg i dag at de har 4 ganger à 6 uker på seg til å få reparert en vare. De forteller også at 30-dagers gjenkjøp ikke gjelder pga koronarestriksjoner. Det sa de da butikkene var åpne og jeg tror dette er noe de har "laga sjæl" av regler. De påstår at det står på alle kvitteringer.  På telefoner er det nå en rettsavgjørelse på at telefoner ikke har 5 års reklamasjonsrett men bare 4. En leverandør har stilt argumenter på bordet for at telefoner ikke varer mere enn 4 år.

Endret av Slettet+6132
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Dart skrev (På 20.6.2021 den 9.08):

Elkjøp har begynt å stramme inn på ganske mye. Trolig er det gått ut bud til alle at de skal holde igjen. 

En regel fra Forbrukerportalen sier at de kan ta inn en vare i maks 3 uker og reparere eller bytte maks tre ganger. Fjerde gangen skal kjøpet heves. Påstanden om antall byttinger skyldes trolig dobbeltregistrering, det er to postinger av deg som entitet i datasystemet. Det er selvsagt det skriftlige som gjelder alltid, siden data kan redigeres og manipuleres på uendelig mange måter. Legg inn et rent krav skriftlig om å heve kjøpet. Ikke begrunn kravet i første brevet, bare oppgi at det har vært store kvalitetsproblemer med defekte maskiner, si at du kommer dagen etter for å få tilbake pengene. Gavekort kan du jo ta om du ønsker å kjøpe en annen maskin. Ikke la dem trekke fra prisen på den gamle i prisen på den nye. Dette fordi du alltid bør adskille kjøpene. Ny annen maskin betyr at du kjøper ny som om du aldri har hatt den gamle.   

 

Dart skrev (20 minutter siden):

Elkjøp forteller meg i dag at de har 4 ganger à 6 uker på seg til å få reparert en vare. De forteller også at 30-dagers gjenkjøp ikke gjelder pga koronarestriksjoner. Det sa de da butikkene var åpne og jeg tror dette er noe de har "laga sjæl" av regler. De påstår at det står på alle kvitteringer.  På telefoner er det nå en rettsavgjørelse på at telefoner ikke har 5 års reklamasjonsrett men bare 4. En leverandør har stilt argumenter på bordet for at telefoner ikke varer mere enn 4 år.

 

Jeg vet ikke hvor du har alt dette fra men det meste her er altså feil.

Paragraf 30 i forbrukerkjøpsloven er ganske tydelig på at selgeren har rett til å foreta maks to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig. 4 ganger er altså feil.

Samme paragraf sier og at avhjelp (dette inkluderer retting og omlevering) skal foregå innen rimelig tid. Rimelig tid er allment akseptert som ca 4-5 uker. Litt mer om du får lånegjenstand. 4-5 uker finner en igjen i blant annet vedtak i forbrukerklagenemda, diverse forbrukerartikler, forbrukerrådet og elektronikkbransjen selv.

Når det gjelder åpent kjøp policyen til Elkjøp er den 50 dager, ikke 30 dager, og den er så vidt jeg har fått med meg fortsatt gjeldende. Det er korrekt at den var fjernet ei stund, men senest sist uke benyttet jeg meg av dette og det stod heller ingenting på kvitteringen om at denne ikke gjaldt. Her er siden om åpent kjøp til Elkjøp selv: https://www.elkjop.no/cms/aapent-kjop/slik-fungerer-apent-kjop-hos-elkjop/
Og her er siden om COVID-19 hos Elkjøp (ingenting om at åpent kjøp ikke gjelder): https://www.elkjop.no/cms/Informasjon/covid-19/

Litt usikker på hvorfor forbrukerportalen skal sette noen regler her som Elkjøp skal følge?

Når det gjelder 4 års reklamasjonsfrist på telefoner så er dette også feil. Forbrukerkjøpsloven er veldig tydelig på at det ENTEN er 2 års reklamasjonsfrist eller 5. Ikke 1, 3 eller 4. 2 ELLER 5. Dette kan heller ikke Elkjøp overse. Det jeg TROR du sikter til er at selv om du reklamerer innenfor reklamasjonsfristen (på 2 eller 5 år) så betyr det ikke at feilen automatisk er en mangel. Levetiden på produktet har noe å si på hva som kan forventes rettet som en mangel. I praksis betyr det at selv om en mobiltelefon har 5 års reklamasjonsfrist så er det ingen selvfølge at den har like lang levetid, og etter 4 år er det ingen selvfølge at feilen du har med telefonen gir deg krav på avhjelp - selv om du er innenfor fristen.

Selv melka i kjøleskapet har 2 års reklamasjonsfrist. Men jeg kan ikke troppe opp på butikken og klage på sur melk 1 år og 6 måneder etter kjøp av den grunn...

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
nomore skrev (1 time siden):

Jeg vet ikke hvor du har alt dette fra men det meste her er altså feil.

Det sier alle.  Hvis du leser det jeg skriver, så vil du oppdage navnet Elkjøp nevnt.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
nomore skrev (1 time siden):

Litt usikker på hvorfor forbrukerportalen skal sette noen regler her som Elkjøp skal følge?

Portalen er ikke å stole på? 

De lager ikke lover, bare tolker dem. Dessuten har jeg flere dårlige erfaringer med dem som jobber der. De lot meg bl a i stikka fordi de skulle ha ferie, så jeg måtte kontakte forliksrådet, og da de kom tilbake sa de at de ikke kunne ta saken siden den var i rettsvesenet. De trodde at alle tok ferie og alt i Norge stoppet opp i ferien slik det gjorde hos dem. En frist for meg gikk ut i ferien deres. Det var en flau ansatt som innrømmet at det var en uheldig situasjon de satte meg i. To aviser og TV2 hjelper deg tok så saken. 

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Dart skrev (5 timer siden):

Portalen er ikke å stole på? 

De lager ikke lover, bare tolker dem. Dessuten har jeg flere dårlige erfaringer med dem som jobber der. De lot meg bl a i stikka fordi de skulle ha ferie, så jeg måtte kontakte forliksrådet, og da de kom tilbake sa de at de ikke kunne ta saken siden den var i rettsvesenet. De trodde at alle tok ferie og alt i Norge stoppet opp i ferien slik det gjorde hos dem. En frist for meg gikk ut i ferien deres. Det var en flau ansatt som innrømmet at det var en uheldig situasjon de satte meg i. To aviser og TV2 hjelper deg tok så saken. 

Jeg har aldri sagt at "portalen" ikke er til å stole på. Og med portalen antar jeg at du egentlig mener Forbrukerrådet?

Det stemmer at de tolker reglene. Men du skrev altså i innlegget jeg siterte at regelen var FRA forbrukerportalen (som jeg da antar er Forbrukerrådet).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg har en smartklokke-sak på gang hos Elkjøp og vil trolig skrive litt om det her. De som klarer å være saklige og har noe ang saken vil jeg gjerne høre fra. Tips og erfaringer. 

Lenke til kommentar

@nomore har gitt deg gode og begrunnede svar over.

Elkjøp har gitt deg ubegrunnede utsagn.

Du kan velge selv hvem du vil høre på, men det er ingen personangrep i denne tråden, bare god hjelp. Jeg synes du burde takke for den hjelpen du får, og ikke klage over at du får forskjellig svar hos elkjøp i forhold til andre parter...

 

 

Også, Elkjøp har bedriten service for tiden. Jeg har selv fått servert fra avdelingsleder at "forbrukerkjøpsloven følger vi ikke her". Jeg unngår butikken så mye som mulig, og har forsåvidt fått god service hos power så langt. Jeg ville ikke stolt på noe som helst fra en elkjøp-ansatt, dessverre.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...