Gå til innhold

Kjøre Bergen-Kristiansand


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Området mellom Bergen og Kristiansand er massivt, og har nok av ting å by på. Alt fra storby (Stavanger) til sandstrender. Trolltunga og Prekestolen er jo det mest kjente i området, men du har jo også Trollpikken som er en litt mindre kjent fjellformasjon. Stor variasjon i landskap også fra helt flatt ved kysten til mer tradisjonelle fjellbygder inn i landet. 

Som sagt er det veldig mye i dette området og skulle jeg ha remset opp alt så hadde dette innlegget blitt det lengste innlegget jeg har skrevet her inne. 

Lenke til kommentar

Det blir vel ikke ned til Egersund og Stavanger, men over fjellet. Hvis du er litt av den kulturelle typen, interessert i dialekt og historie fra det gamle Norge, er Setesdal en vinner. 

https://www.visitsorlandet.com/setesdal/attraksjoner/

Odda har også en del slike ting, kraftmuseum, og attraksjoner som Trolltunga, Låtefossen, Folgefonna. Vøringsfossen har fått bygd nye utsiktspunkter, eller også bru over fossen. 

Ved Hardanger ligger Kjeåsen, en gård fra "Der ingen skulle tru at noen kunne bu". Men veien der ser virkelig farlig ut, balansere på et lite underlag over et høyt berg som går rett ned. Men havna nedenfor er også fin, eller kjøre til gården på veien ovenfra. Video av Eldar Heide, som jeg tror er professor i norrønt. 

 

Lenke til kommentar

Anbefaler å kjøre via Gjermundshamn og Årsnes. Ingen bompenger og man opplever "gode" gammeldagse vestlandske veier og jeg har aldri opplevd at det er særlig mye trafikk her. Det er ganske kort fra Årsnes til Rosendal og, om man ikke har sett den lille perlen før. 

Man kjører også forbi/under en foss som er like imponerende som den mellom Odda og Seljestad. 

Haukeliseter er koselig men har opplevd veldig varierende kvalitet på maten. 

PS! Sjekk hvilke tuneller som evt er stengt/har veiarbeid før du kjører. Det kan påvirke rutevalg. 

Lenke til kommentar

Dersom du skal tur-retur bør du jo kjøre den ene veien via Haukeli-Setesdalen og via E39, eventuelt R44, gjennom Rogaland tilbake 🙂
Hardanger er jo knallfint da, få med deg litt cidersmaking på veien.
Trolltunga er jo nevnt her tidligere, også Folgefonna.
Like etter du har passert Odda kan du kjøre inn i Buerdalen og labbe enkelt opp til Buerbreen, en utstikker fra Folgefonna.
Meget vakkert !

Setesdal er jo også veldig vakker da, tips til en knallfin overnattingsplass midt i dalen:
Sølvgarden hotell & Feriesenter (solvgarden.no)

Kjører du E39 tilbake er det jo obligatorisk med en tur til Preikestolen, men regn med mye folk 🙂
Derfra kan du også ta R13 via Suldal tilbake til Odda, jeg tror jeg ville valgt den veien i stedet for ferjene over Boknafjorden og den kjedelige E39 fra Bokn til Bergen.

Lenke til kommentar
Frank Olsen skrev (23 timer siden):

eventuelt R44, gjennom Rogaland tilbake 🙂

Flere som prøver hardt å promotere Rogaland her :)

Her står det om Mjonøy bakeri i Vinje, og Nutheim Gjestgiveri. 

https://www.vg.no/forbruker/reise/i/Rxw12r/e134-over-haukeli-5-tips-til-fine-stopp-langs-veien

Nedover mot Kristiansand er Evje. 

https://no.tripadvisor.com/Attractions-g2416552-Activities-Evje_og_Hornnes_Municipality_Aust_Agder_Southern_Norway.html

Videre på Hægeland :)

 

  • Turløype Lauvås, preparert skiløype som går mellom Høversland, Tveite og Lauvås. Omtales ofte som Agders flotteste turløype i lavlandet. Den gamle gang- og rideveien Fjellmannsvegen, er en merket gangløype som også går over Lauvåsheia.
  • Robstadknuten, fjell 485m over havet, noen km sørvest for Hægeland. Svært god utsikt langs kysten og utover Skagerak.
  • Hægeland stasjon, nedlagt jernbanestasjon langs Setesdalsbanen. Ligger ved Kilefjorden, 4 km nord for Hægeland.
  • Hægeland Bygdemuseum, skolemuseum og samling av lokale landsbruksgjenstander. Åpent etter avtale.
  • Bringsvær Leirskole, helårs leirskole på Røyneland hvor mange elever har hatt sin leirskoleuke.
Lenke til kommentar
Frank Olsen skrev (8 timer siden):

Men trådstarter får gi beskjed om han/hun/hen velger å kjøre Rogaland tilbake så skal det nok komme tips ser du 😂

Tviler på at vedkommende gir beskjed om det :) Men om så var, kunne jeg også skrive om en av de typiske Rogalandsferiene, å reise til Byrkjedalstunet og spise steikt aure (ørret). Og senere fange og tilberede sin egen steikte aure. 

Men foreløpig, dette høykulturelle tipset om Vinjestoga; https://www.visittelemark.no/ting-a-gjore/vinjestoga-p530633

Her skal det finnes ei bjølle som ble brukt av Gamle Lykle, Blåmanns moder 😛

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...