Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Feil bildel bestilt av verksted


Jma

Anbefalte innlegg

Lite spørsmål : verksted bestilte del til bilen min, med reg nr og bilder av del som var skadet. Så viser det seg at det er feil del. En annen type fôring enn det skal være. Dette oppdager vi etter at delen er gjort klar til. Montering. Verksted mener da at vi skal betale den.! Hva er egentlig vanlig? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bestilte for et par år siden et støtfangerfeste på bilens høyre side bak, men fikk det tilsvarende på venstre side (og de er ganske forskjellige). De beklaget, og jeg skulle selvsagt ikke betale for den. De bestilte ny del, og den var riktig (og den betalte jeg for). Dette var på et merkeverksted, hvis det skulle ha betydning.

Endret av zanta
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jma skrev (19 minutter siden):

Lite spørsmål : verksted bestilte del til bilen min, med reg nr og bilder av del som var skadet. Så viser det seg at det er feil del. En annen type fôring enn det skal være. Dette oppdager vi etter at delen er gjort klar til. Montering. Verksted mener da at vi skal betale den.! Hva er egentlig vanlig? 

Var det verkstedet selv som tok bildene?

Lenke til kommentar

Det er en sur ting at av og til endrer bilprodusentene deler midt i en årsmodell. Har selv en 2003 Volvo V70 D5 og bestilte en AC-kompressor. Det viste seg at det finnes to modeller og jeg fikk feil type. Karosserinummer er visst det sikreste å benytte, hvis du kan. 

Dette er ikke noe forsvar, men selv for en mekaniker kan det være vanskelig å holde oversikt her. 

Når det er sagt, så synes jeg at verkstedet burde tatt dette på egen kappe. 

 

Lenke til kommentar

Det koker ned til kven som har ansvaret for feilen. Normalt sett så skal det ein del til for at verkstedet som den profesjonelle part må bære ansvaret for at opplysningane var mangelfulle. Men kjem ann på kva som var avtalt. Var det du som peikte ut kva del du ville ha bestilt? Samtykka du i at det kunne være ein risiko for at bilder og regnummer ikkje var nok til å få identisk bildel? Fekk du tilbod om å bestille delen som privatperson slik at du fekk angrerett for fjernkjøp som forbrukar? 

Lenke til kommentar
Jma skrev (19 timer siden):

Nei det var oss. Men forhandler fikk bildene og reg nr på bilen. Og bestilte foringen for oss. 

1) Dere tok bilder av del A, og så bestilte verkstedet en del som ikke passer som erstatning for del A?

2) Eller tok dere bilde av del A, verkstedet bestilte del A, men så viste det seg at det var del B (ved siden av del A) som måtte byttes?

Hvis alt. 1 er riktig ville jeg stått hardt på at dere ikke skal betale noe som helst siden det er verkstedet sin feil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...