Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Foreløpig frakobling/fjerning av vegg-stikkontakt


Anbefalte innlegg

Vi ønsker å sette opp en bokhylle i et rom der vi tidligere fikk plassert to doble utenpåliggende stikkontakter. Kontaktene går for langt ut til at vi kan plassere bokhylla inntil veggen, selv med kontaktdekslene fjernet. Gulvlista går fint.
20210619-143944_P6190031.thumb.jpg.c529083bd1df5ea161a4d67bd718e5c0.jpg

20210619-143949_P6190032.thumb.jpg.d707d131e3fbaf4ca98b342eacf73c03.jpg
20210619-144001_P6190033.thumb.jpg.d9134b2c5072957175bff019cedd8deb.jpg

Hvilke valgmuligheter vil sannsynligvis elektriker gi oss?
Kanskje disse?:

1) han kobler fra kontaktene, skrur kontaktene fra veggen og skjøter deretter sammen/isolerer de åpne endene
2) hele ledningen må fjernes, og en ny ledningen legges opp helt fra andre siden av døra for så gå til veggovnen ettersom det blir problematisk med usammenhengende ledninger uten kontakter

Sistnevnte blir jo mye jobb og dyrt, så jeg håper pkt. 1 kan velges, som dessuten betyr (vil jeg tro) at hvis bokhylla skal fjernes så kan elektriker lett sette tilbake og tilkoble stikkontaktene igjen, eller?

Vi har ikke tenkt å gjøre jobben selv, men ønsker på forhånd vite hvilke valgmuligheter vi har så vi kan veie fordeler/ulemper.

Endret av minimax
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du først skal ha en elektriker hjem til deg utgjør det å legge opp 5-6 meter ny kabel en ubetydelige forskjell. Du betaler uansett en minstepris for oppmøte. Dyrt blir det uansett. Forøvrig merkelig plassering av to stikkontakter? Jeg stemmer også for å modifisere bokhyllene. 

Endret av ITtraktor
Lenke til kommentar

Godt poeng, men det praktisk ganske vanskelig å få til pent.
Den eneste praktiske løsningen jeg kan tenke til dette er en rettvinklet kontakt som denne til komfyr:
spacer.png

Men jeg finner ikke noe tilsvarende til vanlige kontakter (f.eks. en slik til Euro-kontakter ville kanskje vært smal nok til å gå bak bokhylla).
Men skal jeg være ærlig virker det som jeg må gi opp kontaktene.....

Lenke til kommentar
16 minutes ago, ITtraktor said:

Om du først skal ha en elektriker hjem til deg utgjør det å legge opp 5-6 meter ny kabel en ubetydelige forskjell. Du betaler uansett en minstepris for oppmøte. Dyrt blir det uansett. Forøvrig merkelig plassering av to stikkontakter? Jeg stemmer også for å modifisere bokhyllene. 

Vi hadde tenkt å ha hjemmekontor der, derfor den merkelige plasseringen for å få nok uttak.

Så du mener at elektriker ikke kan koble sammen den eksisterende ledningen men skifte den ut med et sammenhengende nytt strekk? Jeg glemte at det faktisk er en lysbryter på høyre side av døra, så da blir det bare et strekk på ca. 2m, og om jeg selv fjerner metallklammene rundt ledningen før elektriker ankommer trenger jeg vel heller ikke være redd for at han skraper opp vegg/lister ved rask fjerning av disse.

Lenke til kommentar
9 minutes ago, Dubious said:

Skal elektriker skjøte kablene, så blir det bare 2 nye bokser på akkurat de samme plassene.
Så det eneste du får er 2 bokser uten mulighet for å koble til noe.

2 alternativer, ny kabel, eller lage hull i bokhyllen.

Kan teoretisk kappe kabelen tidligere og sette opp koblingsboks der.

Lenke til kommentar
5 hours ago, minimax said:

Vi ønsker å sette opp en bokhylle i et rom der vi tidligere fikk plassert to doble utenpåliggende stikkontakter. Kontaktene går for langt ut til at vi kan plassere bokhylla inntil veggen, selv med kontaktdekslene fjernet. Gulvlista går fint.
20210619-143944_P6190031.thumb.jpg.c529083bd1df5ea161a4d67bd718e5c0.jpg

20210619-143949_P6190032.thumb.jpg.d707d131e3fbaf4ca98b342eacf73c03.jpg
20210619-144001_P6190033.thumb.jpg.d9134b2c5072957175bff019cedd8deb.jpg

Hvilke valgmuligheter vil sannsynligvis elektriker gi oss?
Kanskje disse?:

1) han kobler fra kontaktene, skrur kontaktene fra veggen og skjøter deretter sammen/isolerer de åpne endene
2) hele ledningen må fjernes, og en ny ledningen legges opp helt fra andre siden av døra for så gå til veggovnen ettersom det blir problematisk med usammenhengende ledninger uten kontakter

Sistnevnte blir jo mye jobb og dyrt, så jeg håper pkt. 1 kan velges, som dessuten betyr (vil jeg tro) at hvis bokhylla skal fjernes så kan elektriker lett sette tilbake og tilkoble stikkontaktene igjen, eller?

Vi har ikke tenkt å gjøre jobben selv, men ønsker på forhånd vite hvilke valgmuligheter vi har så vi kan veie fordeler/ulemper.

Alternativ 2. Kabelen koster 15-20 kr/m sannsynligvis. Elektrikerens kjøretillegg og lønn er det som koster her. Sikkert fort alene 2000 i arbeid. Da spiller det ikke så veldig mye rolle om kabelen koster 120 kr. Kostnaden på alt 1 og 2 er ca.lik

Edit: og jeg hadde som alle andre tatt hull på bokhylla.

Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar

Joda, å modifisere bokhylla blir nok det billigste. Jeg får kikke nærmere på det ettersom det var litt dum plassering av kontaktene i forhold til hvordan bokhylla er bygd opp, og ingen opplagt enkel måte å modifisere denne på uten at det ser ødelagt/stygt ut.

 

3 hours ago, sedsberg said:

Kan teoretisk kappe kabelen tidligere og sette opp koblingsboks der.

Det ga meg en ide!
Ikke noe som vil gjøre det billigere, men hvis jeg går for den dyre løsningen (altså, en elektriker) så ser jeg at det vil være plass til en stikkontakt helt til venstre (ved dørkarmen), for ovenfor er det uansett en utenpåliggende lysdimmer, så bokhylla kommer ikke helt inntil der uansett. Da vil jeg iallefall få tilgang til strøm der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...