Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

kjøpe bil for 1. gang - usikker på 4x4 eller ikke


Anbefalte innlegg

RRhoads skrev (6 minutter siden):

I hvert fall så forklarte jeg hva slags system jeg foretrakk og hvilket jeg ikke foretrakk. 

Det er nettopp det du ikke har gjort, da du ikke har nevnt hvilke firehjulstrekksystem du snakker om, du har kun brukt de navnene merkene bruker i markedsføringen, ikke hvilke systemer de faktisk har

Never 4Motion da det er VW/Audi jeg kan best. Hovedregelen er at VAG biler med langstilt motor har Torsen diff, og permanent 4x4. Biler med tverstilt motor har haldex, og trekker kun fremme mesteparten av tiden. Begge difftypene har flere generasjoner og de forskjellige generasjonene oppfører seg ikke helt likt. Om det står 4Motion, Quattro eller 4x4(skoda) bak på bilen sier ingenting om hvilket firehjulstrekksystem som sitter i bilen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On 6/20/2021 at 11:57 AM, rupertpusen said:

Dette er biler jeg har sett på i dag, i tilfelle noen skulle være ute etter det samme :)

 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=215688499

Når man snakker om biler i denne prisklassen, er det ganske stor verdi alene at dekkene på denne ble kjøpt i fjor (husk, skal du to sett dekk av god kvalitet/kjent merke, er det fort en del over 10k). Er vel ellers en bil som regnes som solid, og med et robust 4WD-system. Har vel relativt dyre deler hvis noe skulle gå galt riktignok. Sett noen historier rundt veldig høyt oljeforbruk og i praksis motorer som evt. trenger full overhaling etter hvert når det gjelder Subarus 2-liters diesel - og som da i praksis er arbeid opp i mot verdien av bilen...

Av de du lister, ville jeg vel sagt at denne ved første øyekast kunne vært lovende i dette segmentet. 

Lenke til kommentar
22 minutes ago, RRhoads said:

Mulig, er bare mine erfaringer. Men ja vet det er stor forskjell mellom årsmodeller. Jeg skrev forøvrig om hvilket system jeg foretrakk også og hvorfor jeg ikke likte den jeg hadde. I hvert fall så forklarte jeg hva slags system jeg foretrakk og hvilket jeg ikke foretrakk. Jeg synes det er greit å sette litt fokus på det da det kan være relativ stor forkjell. Men ja, jeg kunne sikkert vært mer nøyaktig i beskrivelsen. 

Volvo er jo også typisk sett Haldex, i likhet med "det meste" fra VW/Skoda og noen Audi-modeller. Og for så vidt mange som har systemer som ligner på dette - i utgangspunktet kan man si at det er biler som har forhjulstrekk, evt. at det er lagt en viss prosentandel (5-10%) på bakhjulene for å redusere forsinkelse - så legges det mer på bakhjulene ved rask akselerasjon eller ved hjulspinn.

Det man vel ellers kan si her, ut i fra biler vist til på Finn og nevnt i tråden, er vel at Honda sitt "firehjulstrekksystem" nok blir av de dårligste... 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...