Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

kjøpe bil for 1. gang - usikker på 4x4 eller ikke


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg skal kjøpe min første bil, og har ikke allverdens til budsjett, har tenkt mellom 20-50k. Har sett på typiske stasjonsvogner som passat, octavia, forester, v50, cr-v (vet ikke om det er en stasjonsvogn) og avensis. Har også sett litt på varebiler.

Jeg bor i en liten bygd på Vestlandet og går mye på ski om vinteren, det er her 4x4 kommer inn. Ønsker jo gjerne å komme opp til de vanlige parkeringsplassene, disse veiene er ofte bratte og smale, og det kan være glatt. ALLE jeg har snakket med sier at jeg mååå kjøpe 4x4, men er også en familie herifra som sier det ikke er nødvendig, men de går ikke så mye på ski, da... 

Siden jeg driver mye med sport har jeg mye utstyr.. Og en praktisk løsning er å ha dette i bilen (hadde kanskje vært mer praktisk med en garasje...). Derfor har jeg sett litt på varebiler. Jeg kjenner noen som skal selge en nissan nv200 (2010), men de har vært litt vage på prisen så da synes jeg det er litt vanskelig. pluss litt dumt å kjøpe av noen man kjenner? Men vurderer å ev kjøpe denne også selge den videre til vinteren hvis jeg finner ut at den ikke klarer å kjøre der jeg skal opp.

Så det store spørsmålet er jo egentlig HVOR viktig er 4x4? 

Har feks sett på disse bilene:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=222277681&showContactInfo=true (passat med 4x4, 33k)

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=222114358 (volvo v50, ikke 4x4, 29k)

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vanskelig å si hvor viktig 4x4 er for deg. Jeg har eid biler med rwd, fwd og 4x4, og har nå en bil med 4x4.

Det er veldig praktisk å alltid bare kunne kjøre bilen ut når den står nedsnydd. Med de andre bilene har som oftest måtte frem med spaden etter noen dager med heftig snefall. 

Men det spørs jo veldig hvor i landet du holder til om det er ett problem.

Med 4x4 (spesielt på en eldre bil) har du jo mere drivverk som det kan bli trøbbel med. Dobbelt opp med drivakslinger og drivknuter. Hjulager er og en større og dyrere bytteopperasjon på hjul med drift. Forbruk er og gjerne høyere på biler med 4x4 men det varierer veldig etter bil og hvordan 4x4 er implementert.

Dekk kan og bli dyrere med 4x4 da man ikke burde bytte bare 2 i slengen. Alle fire hjul burde ha samme rulleomkrets.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Etter at jeg kjøpte min 4x4 har jeg ikke sett meg tilbake. Jeg går aldri tilbake til tohjulsdrift. Jeg tar heller den kostnaden det er med firehjulsdrift enn å stå fast slik jeg gjorde før (selv om det bare er snakk om et fåtall ganger på vinteren).

Ellers må du være obs på at i den prisklassen du kikker i må du mest sannsynlig regne med påkost på bilen etter relativt kort tid. Se etter bilen med nylig utført eu og komplett servicehefte.

Når det gjelder hvilken bil er det smaken som baken. Min neste bil blir enten en Caddy, Partner eller berlingo da jeg som deg trenger litt plass.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (3 minutter siden):

Men det spørs jo veldig hvor i landet du holder til om det er ett problem.

 

Nordvestlandet. Har kun hatt lappen i ca 1 måned, sier vel sitt om kjøreferdighetene mine... Har ikke noe i mot å måke meg ut.

Complexity skrev (6 minutter siden):

Med 4x4 (spesielt på en eldre bil) har du jo mere drivverk som det kan bli trøbbel med. Dobbelt opp med drivakslinger og drivknuter. Hjulager er og en større og dyrere bytteopperasjon på hjul med drift

 

Det jeg har hørt og også er litt redd for...

Endret av rupertpusen
Lenke til kommentar

Med tanke på at du har stramt budsjett, og då nok også har lite å bruke på drift og vedlikehold så er eg veldig i tvil om firhjulstrekk vil gi deg større fordelar enn ulemper. 

Om vegen er brøyta, og du slepp å måtte stoppe og ta laust i bratte og glatte bakkar så kjem du langt med tohjulsdrift. 

Vurder heller å investere i gode pigdekk. 

Lenke til kommentar
Juggel skrev (16 minutter siden):

Etter at jeg kjøpte min 4x4 har jeg ikke sett meg tilbake. Jeg går aldri tilbake til tohjulsdrift. Jeg tar heller den kostnaden det er med firehjulsdrift enn å stå fast slik jeg gjorde før (selv om det bare er snakk om et fåtall ganger på vinteren).

Ellers må du være obs på at i den prisklassen du kikker i må du mest sannsynlig regne med påkost på bilen etter relativt kort tid. Se etter bilen med nylig utført eu og komplett servicehefte.

Når det gjelder hvilken bil er det smaken som baken. Min neste bil blir enten en Caddy, Partner eller berlingo da jeg som deg trenger litt plass.

Hehe, jepp, det jeg frykter! (plutselige kostnader). 

Har mulighet til å påkoste litt mer, men har jo helst ikke lyst...

Tenkte før at så lenge det var eu ok var det tipp topp! Men venninnen min fikk nylig EU-godkjent bilen sin og måtte vrake fire dager senere..

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (6 minutter siden):

Med tanke på at du har stramt budsjett, og då nok også har lite å bruke på drift og vedlikehold så er eg veldig i tvil om firhjulstrekk vil gi deg større fordelar enn ulemper. 

Om vegen er brøyta, og du slepp å måtte stoppe og ta laust i bratte og glatte bakkar så kjem du langt med tohjulsdrift. 

Vurder heller å investere i gode pigdekk. 

Notert! Er veldig populære parkeringer så er ofte brøyta. På de verste dagene kan jeg jo heller dra et sted jeg slipper å kjøre opp en bratt bakke... 

Lenke til kommentar

Med gode piggfrie vinterdekk og fremhjulstrekk kommer du deg frem i aller fleste steder. De viktigste undtakene er veier som ikke er brøytet, underkjølt regn og start i bratte bakker, men igjen skikkelige dekk har alt å si

De parkeringsplassene du tenker på var sikker populære for 20 år siden også? I år 2000 var det veldig mye mindre andel av den norske bilparken som hadde 4x4, men folk kom seg opp alikevell, og både bilene og ikke minst dekkene vi har i dag er bedre en det som var tilgjengelig dengang

Lenke til kommentar
rupertpusen skrev (4 timer siden):

Hehe, jepp, det jeg frykter! (plutselige kostnader). 

Har mulighet til å påkoste litt mer, men har jo helst ikke lyst...

Tenkte før at så lenge det var eu ok var det tipp topp! Men venninnen min fikk nylig EU-godkjent bilen sin og måtte vrake fire dager senere..

Du kan selvfølgelig fortsatt få gode biler som holder lenge til ditt budsjett, det krever at du er litt kritisk og leser deg opp på hver enkelt modell.

Jeg har f.eks. kikka litt på forester (som nok har den beste 4x4 for vanlige personbiler, og som har hatt det lenge). 50k var max på mitt budsjett og jeg kom frem til at man kan få biler som er gått rundt 140 000 km (som regel år 05-07). Manuell med bensinmotor er å foretrekke, da CVT automatkassene er kjente for å gå til h*****, og spesielt på antall km vi snakker om her. Det samme gjelder diesel boxermotoren til subaru som i noen tilfeller har rykte på seg for å være svak. Det gjelder for det meste 2.5 l som ble levert i USA, i Norge ble kun 2.0 l levert og den skal riktignok være bedre.

Det er slike ting du burde lese deg opp på for hvert enkelt merke og modell. Da har du mye bedre mulighet til å kjøpe eldre biler som holder lenge. Men eu og servicehefte er viktigst over hele fjøla.

Lenke til kommentar
Juggel skrev (18 timer siden):

Det er slike ting du burde lese deg opp på for hvert enkelt merke og modell. Da har du mye bedre mulighet til å kjøpe eldre biler som holder lenge. Men eu og servicehefte er viktigst over hele fjøla.

Ja, brukt ganske mye tid på det siste to månedene. Får håpe jeg treffer!

Lenke til kommentar

Men det virker som jeg kanskje går for nv200, siden jeg sa for en måned siden at jeg mest sannsynlig kjøper bilen, så føler jeg må det. Tror dere det er vanskelig å selge bilen til vinteren/neste vår dersom jeg finner ut at den ikke passa meg? Taper man mye ved å kun ha bilen en kort stund? Er vel ikke like store utgifter ved utskiftning som ved hus?

Lenke til kommentar

Dette er biler jeg har sett på i dag, i tilfelle noen skulle være ute etter det samme :)

 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=215688499

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=215688499 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=221021359

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=220957195 (litt dyr for å være så gammel....)

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=220805947 (litt skeptisk til hr-v fordi venninnen min nylig måtte vrake sin, men denne er nærme meg, så praktisk å hente..)

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=219033547 (billig mtp ant kilometer?)

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=220263284 (litt lite info)

 

biler som ikke har så høy bakkeklarering men 4x4 (passat og octavia)

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=222004342

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=222277681

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=222165939

 

Dette var etter dagens gjennomgang. Hvis jeg skulle kjøpt noe annet enn den nv200-bilen tror jeg at jeg ønsker: diesel, manuell (helst), (cruisecontrol hadde vært veldig digg...), kanskje en litt høy bil? Hørt det hjelper ved snø. 4x4.... Også hadde det vært veldig pluss om (vinter)dekkene er ganske nye.

Lenke til kommentar

Vil absolutt anbefale å ikke ha firhjulstrekk på din første bil! Å være en dyktig sjåfør på vinterføre krever trening, og gidder du å lære deg hvordan du må kjøre for å komme deg frem, så er det svært få steder du ikke kommer opp med en tohjulstrekk (forutsatt gode dekk).

Så kan du heller kjøpe firhjulstrekk senere i livet, når du har lært deg å mestre vinterføre ;)

Endret av Elgen-Hansi
Lenke til kommentar
Elgen-Hansi skrev (9 timer siden):

Vil absolutt anbefale å ikke ha firhjulstrekk på din første bil! Å være en dyktig sjåfør på vinterføre krever trening, og gidder du å lære deg hvordan du må kjøre for å komme deg frem, så er det svært få steder du ikke kommer opp med en tohjulstrekk (forutsatt gode dekk).

Så kan du heller kjøpe firhjulstrekk senere i livet, når du har lært deg å mestre vinterføre ;)

Meh, 4x4 krever fortsatt at du er en god sjåfør. Ja, er lettere å komme opp bakker med 4x4, og man er ikke så avhengig av at veier er brøytet. 

Hjelper lite hvis det er svært få steder man ikke kommer opp med tohjulstrekk, hvis et av de stedene er et sted man ofte ferdes. 

Selv har jeg hatt alle typer, bakhjulstrekk, forhjulstrekk, permanent 4x4, Volvo sin 4x4, Volkswagen sin 4motion, BMW sin xDrive og Mercedes sin. Personlig foretrekker jeg Volvo og BMW sin der det går gradvis over til mer tohjulsdrift når man kommer opp i hastighet.  Volkswagen sin er jeg ikke noe fan av, den legger kun inn når du muster grepet, og da har man allerede mistet friksjon. 

Har nå bakhjulstrekk nå på den ene bilen og en Mercedes Vito med 4x4.

Endret av RRhoads
Lenke til kommentar
RRhoads skrev (3 timer siden):

Meh, 4x4 krever fortsatt at du er en god sjåfør. Ja, er lettere å komme opp bakker med 4x4, og man er ikke så avhengig av at veier er brøytet. 

Hjelper lite hvis det er svært få steder man ikke kommer opp med tohjulstrekk, hvis et av de stedene er et sted man ofte ferdes. 

Selv har jeg hatt alle typer, bakhjulstrekk, forhjulstrekk, permanent 4x4, Volvo sin 4x4, Volkswagen sin 4motion, BMW sin xDrive og Mercedes sin. Personlig foretrekker jeg Volvo og BMW sin der det går gradvis over til mer tohjulsdrift når man kommer opp i hastighet.  Volkswagen sin er jeg ikke noe fan av, den legger kun inn når du muster grepet, og da har man allerede mistet friksjon. 

Har nå bakhjulstrekk nå på den ene bilen og en Mercedes Vito med 4x4.

Ja, har da ikke påstått at man ikke trenger å være en god sjåfør med 4x4. Men man lærer mer av å ha en tohjulstrekk som første bil. Jeg tviler sterkt på at disse stedene trådstarter skal opp ikke er mulig med tohjulstrekk. Unntaket er som du er inne på, hvis det er svært mye nysnø i veien. Men snør det så tungt er typisk ikke skiløypene i stand heller, så da venter man til det har sluttet å lave ned.

 

Lenke til kommentar
RRhoads skrev (6 timer siden):

Selv har jeg hatt alle typer, bakhjulstrekk, forhjulstrekk, permanent 4x4, Volvo sin 4x4, Volkswagen sin 4motion, BMW sin xDrive og Mercedes sin. Personlig foretrekker jeg Volvo og BMW sin der det går gradvis over til mer tohjulsdrift når man kommer opp i hastighet.  Volkswagen sin er jeg ikke noe fan av, den legger kun inn når du muster grepet, og da har man allerede mistet friksjon. 

Det blir veldig feil å si at man liker systemet til ett merke og ikke systemet til et annet, da det forskjellige systemer på forskjellige modeller og årsmodeller innen ett merke. At en bil her 4Motion sier ingenting om hvilket firehjulstrekksystem den har, det betyr bare at det er en VW men 4x4

Lenke til kommentar
Selle skrev (16 minutter siden):

Det blir veldig feil å si at man liker systemet til ett merke og ikke systemet til et annet, da det forskjellige systemer på forskjellige modeller og årsmodeller innen ett merke. At en bil her 4Motion sier ingenting om hvilket firehjulstrekksystem den har, det betyr bare at det er en VW men 4x4

Mulig, er bare mine erfaringer. Men ja vet det er stor forskjell mellom årsmodeller. Jeg skrev forøvrig om hvilket system jeg foretrakk også og hvorfor jeg ikke likte den jeg hadde. I hvert fall så forklarte jeg hva slags system jeg foretrakk og hvilket jeg ikke foretrakk. Jeg synes det er greit å sette litt fokus på det da det kan være relativ stor forkjell. Men ja, jeg kunne sikkert vært mer nøyaktig i beskrivelsen. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...