Gå til innhold

Låne penger til bil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sampson skrev (16 minutter siden):

Mulig SSB har noe statistikk for dette men jeg fant ikke ut av det etter en kjapp titt. 

Min erfaring er at det er vanlig - og du kan i teorien stikkprøve bilskilt her https://w2.brreg.no/motorvogn/heftelser_motorvogn.jsp?regnr=BS62780

Det virker som om veldig mange biler på FINN har store heftelser - ofte langt større enn verdien på bilen.

Det er vel bare opprinnelig lånebeløp/heftelse om er oppgitt der uansett? Tror ikke dette oppdateres før heftelsen forsvinner i sin helhet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sjokolade1 skrev (17 minutter siden):

Det er vel bare opprinnelig lånebeløp/heftelse om er oppgitt der uansett? Tror ikke dette oppdateres før heftelsen forsvinner i sin helhet. 

Jo ser sånn ut - men det sier like fullt noe om hvor mange som har tatt opp et billån. Det er nok også mange som sletter heftelsen om de baker billånet inn i boliglån osv.

Lenke til kommentar

Problemet med billån er at bilselgere pusher billån med 10 års nedbetalingstid og uten egenkapital, for å få det til å virke billig og forlokkende med lave mnd priser. 

Med 10 års nedbetalingstid så vil verdireduksjonen være vesentlig høyere enn nedbetalingstakten på lånet. Tror vi kommer til å få en storm av biler som prøves selges med en stor restheftelse etter hvert

Lenke til kommentar

Tja, hvis man finansierer 100% med 10 års nedbetalingstid, så vil det nok være en betydelig differanse mellom verdi og lån over nedbetalingstiden. Men om man f.eks finansierer 75% så er det neppe særlig differanse.

En av grunnene til at folk lånefinansierer bilkjøp er at man får ofte subsidierte lån, slik at lånerenten er ca lik som på boliglån, eller kanskje til og med lavere. Da vil det faktisk lønne seg å ta maks billån, og så betale ned på boliglånet med de pengene man ellers ville brukt på bil.

(Billånet mitt er f.eks 1,84% nominelt. Boliglånet er 1,95% nominelt.)

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar
Loko skrev (4 minutter siden):

Problemet med billån er at bilselgere pusher billån med 10 års nedbetalingstid og uten egenkapital, for å få det til å virke billig og forlokkende med lave mnd priser. 

Med 10 års nedbetalingstid så vil verdireduksjonen være vesentlig høyere enn nedbetalingstakten på lånet. Tror vi kommer til å få en storm av biler som prøves selges med en stor restheftelse etter hvert

Billån er ikke noe nytt fenomen, så ser ikke hvorfor det plutselig skulle bli et stort problem nå. 

De fleste/alle? banker stiller visse krav for å unngå nettopp at man skal sitte igjen med et lån som er betydelig høyere enn hva bilen er verdt, selvfølgelig fordi det er nettopp bilen som er sikkerheten for lånet. Det skjer jo så klart allikevel, men vil tro det sjelden er snakk om veldig store differanser. 

Lenke til kommentar
Sjokolade1 skrev (8 minutter siden):

Billån er ikke noe nytt fenomen, så ser ikke hvorfor det plutselig skulle bli et stort problem nå. 

De fleste/alle? banker stiller visse krav for å unngå nettopp at man skal sitte igjen med et lån som er betydelig høyere enn hva bilen er verdt, selvfølgelig fordi det er nettopp bilen som er sikkerheten for lånet. Det skjer jo så klart allikevel, men vil tro det sjelden er snakk om veldig store differanser. 

Overraskende mye billån som er fullfinansiert med 10 års nedbetaling

Lenke til kommentar

En stor forskjell på Norge og EU/sørover, er at mekanikere er betydelig dyrere her. Å reparere biler er altså dyrere, og dermed vil det å ha en gammel bil ikke være like billig i Norge, som i f.eks Sverige eller Nederland.

Når en har bil, så er det ofte pga man "må" ha det. Og da er valget mellom ny eller brukt. Jeg har selv erfart at en kan bli svindlet av bruktbilselgere, og uansett vil det bli verkstedregninger på en brukt bil som har gått noen år. Jeg ligger på ca 5-6000kr/år i verkstedregninger på en 10 år gammel skoda med laveste utstyrsnivå, man kan sikkert doble det om man har wv, audi eller fransk, ihvertfall med høyt utstyrsnivå.

Da vil en ny bil være forlokkende. Med lav rente, så vil levetids-kostnaden* ikke bli veldig mye mer enn levetidskostnaden for en brukt bil.

Også, om man bor nær bomringene, vil ha 250+km rekkevidde og kanskje nok bagasjeplass til en familie, så er bruktmarkedet svært dårlig. Med bompengene så kan da en svindyr Tesla/e-tron faktisk bli ganske "billig" sammenlignet med å kjøre fossilt.

 

*Kostnad for å eie og kjøre bilen pr år fram til bilen er 15år, inkl bom, drivstoff, verksted, innkjøp, lån etc.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror nok billån er helt normalt. Når jeg kjøpte min bil ble selgeren litt paff når jeg sa jeg skulle betale den cash.

Men det er viktig å sette seg inn i vilkårene før man tar lån. Ser man på Luksusfellen kan man se at det er sykt mye dårlige avtaler der ute man kan signere seg på med skyhøye renter.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Darkbill skrev (2 timer siden):

Billån er ihvertfall et nærmest ukjent ord i Nederland. Det finnes, men er du på nettsiden til banken finner du ikke noe egen side for billån.

Nå er jo ofte biler dobbelt så dyre her kontra andre land og

I Nederland er det nok mer vanlig med sykkel lån 🙃

Hadde vært mye mindre biler i Norge også om vi hadde hatt like mye sykkelstier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...