Gå til innhold

Datatilsynet: Urovekkende mange henvendelser om overvåking på hjemmekontoret [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er litt frem og tilbake på det med å kunne se kollegene hele tiden. Det bør i så fall ikke være kun lederen som ser. Det bør være at alle kolleger kan se hverandre. Vi blir absolutt sett når vi er på kontoret.

Å overvåke hva en gjør på maskinen er totalt tvilsomt i og med at vi har lov til å gjøre mindre private oppgaver i hverdagen.

Det jeg også synes er tvilsomt, er kolleger på hjemmekontor som ikke en gang skrur på kameraet når en har møter sammen. Kommunikasjonen går bedre når en ser hverandre.

Lenke til kommentar
On 6/21/2021 at 2:07 AM, xaco said:

Hadde arbeidsgiveren min kommet med sånne krav hadde jeg sagt opp 5 minutter etter at de kom med det kravet.

Et godt alternativ når man får "ordrer" om ting som man mener ikke er helt i henhold, er å be om å få det skriftlig (e-post er ok). Da har man noe håndfast man kan bringe videre, og kanskje til og med kan brukes for å bytte ut ledere som ikke er egnet i posisjonen de besitter. ;) 

Lenke til kommentar
On 6/21/2021 at 2:07 AM, xaco said:

Hadde arbeidsgiveren min kommet med sånne krav hadde jeg sagt opp 5 minutter etter at de kom med det kravet.

Problemet er at ikke alle kommer med kravet men likevel overvåker ved å hente ut informasjon om pålogging og aktivitet fra eks. active directory, azure, citrix portaler, brannmurer ol.

Og med Intune og lignende verktøy er det mange som har aktivitetsovervåkning på laptopene og den slags. Man får ikke beskjed om dette før man blir stilt til veggs med "Vi kan ikke se at du har vært pålogget og hatt relevant aktivitet når du sier du har hatt det".

Jeg vil heller ha en arbeidsgiver som gir klar beskjed om "Dette overvåker vi" enn noe nok mange gjør - overvåker uten å gi beskjed.

Jeg snublet selv over script som var laget for å sjekke hvem som er pålogget til hvilke klokkeslett, dager ol. Dette var da laget av personer i stillinger som helt klart har fått den beskjeden av sin leder, men det er ikke informert til de ansatte.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...