Gå til innhold

Hvite piler i kjørefelt - påbudt eller anbefalt? Tolkning av loven


John-B

Anbefalte innlegg

Quote

1034 Piler
Piler som er plassert i kjørefelt foran kryss, angir at kjørefeltet skal benyttes av trafikanter som skal kjøre i den eller en av de retninger pilen viser.
Er kjørefeltet begrenset av sperrelinje, angir pilen påbudt kjøreretning.

Jeg var trodde det kun var påbudt om det var sperrelinje, slik som siste setning sier, men det står da virkelig SKAL i setningen før . Slik jeg tolker det, betyr at du SKAL gjøre noe, det samme som at det er påbudt? I så fall er jo siste setning meningsløs, siden det uansett er påbudt?

Endret av John-B
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis en forestiller seg at alle feil blir overvåket, vil det da gi flest bøter å kjøre i feil felt, eller kjøre over sperrelinje?

En annen ting er at når alle felter er fulle av biler, er det meget risikabelt å skifte felt. Så det er nokså selvsagt. Men det kan være lagt opp slik at en rundkjøring er uten piler, den neste har pilen rett fram i "venstre" felt og pil til høyre i høyre felt, og kanskje en annen løsning i neste rundkjøring. 

Lenke til kommentar
John-B skrev (3 timer siden):

Jeg var trodde det kun var påbudt om det var sperrelinje, slik som siste setning sier, men det står da virkelig SKAL i setningen før . Slik jeg tolker det, betyr at du SKAL gjøre noe, det samme som at det er påbudt? I så fall er jo siste setning meningsløs, siden det uansett er påbudt?

Den første setningen sier at "kjørefeltet skal benyttes av trafikanter som skal kjøre i den eller en av de retninger pilen viser."

Den andre setningen sier at du ved sperrelinje ikke har mulighet til å bytte til et annet felt, og dermed må kjøre i den retningen pilen viser hvis du først er inne i feltet. Underforstått, er du i "galt" felt og det ikke er heltrukken skillelinje mellom feltene så kan du bytte felt før du kommer inn i krysset. Typisk vil feltene først skilles med kjørefeltlinje (stiplet linje), før de rett før krysset blir skilt med sperrelinje (heltrukken linje), slik at det er forbudt å bytte felt rett før krysset.

Den andre setningen i regelen er egentlig unødvendig siden det samme følger av "1004 Sperrelinje".

Sitat

Skiltforskriften

1034 Piler
Piler som er plassert i kjørefelt foran kryss, angir at kjørefeltet skal benyttes av trafikanter som skal kjøre i den eller en av de retninger pilen viser.
Er kjørefeltet begrenset av sperrelinje, angir pilen påbudt kjøreretning.

1004 Sperrelinje
Linjen skiller kjørefelt.
Det må ikke kjøres på eller over sperrelinje, eller til venstre for gul sperrelinje.

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2005-10-07-1219

Endret av what_no2000
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...