Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ny leietaker lyver


oolo

Anbefalte innlegg

Hei.

Usikker hva mine rettigheter er.i forbindelse med leiekontrakt og at ny innflytter ikke forteller sannheten.

Vi har hatt en leietaker inne i flere år som nå skal flytte, har skrevet kontrakt med en annen nå, som i utgangspunktet skal inn 01.07, vi snakket med henne tidligere før vi skreiv kontrakt, om referanser fra tidligere leieforhold, det hadde hun ikke, da hun aldri har leid før, i dag fikk vi en telefon fra en som sier at hun har leid der, og det har vært masse styr, bland annet at leien ikke ble betalt inn de 3 siste månedene før de flyttet. 

 

Jeg ønsker ikke å ha denne personen boende hos oss, kan jeg avslutte leieforholde (før det har begynt)? 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det høres litt merkelig ut at tidligere utleier skulle finne ny utleier ut av det blå og ringe for å "varsle".

Tror nok dette bør sjekkes opp litt nærmere da det virker som nevnt tidligere at dette kan være gjort av en manipulativ person.

Endret av vidor
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hun eller "de"? Kan være at hun tidligere har flyttet inn hos kjæreste som har misligholdt husleien, og at hun selv ikke sto som leietager. Håper du får dokumentert ting, og ikke tar alt for god fisk. Rart at vedkommende vet om ny leilghet/hus, så er dette muligens rabalder pga samlivsbrudd?

Får håpe det for din skyld , og at leietageren er til å stole på! Du kan ikke uten videre bryte kontrakten. 

Lenke til kommentar
4 hours ago, Marzo said:

Og hvis det skulle være riktig, så leverer du ikke ut nøkkel. 

 

Hvis op gjør dette så må fort spandere for midlertidig bosted med lik standard+pris i flere måneder avhengig av boligmarket. Det kan fort koste ham 50k+.

Endret av vara
Lenke til kommentar
oolo skrev (7 timer siden):

Hei.

Usikker hva mine rettigheter er.i forbindelse med leiekontrakt og at ny innflytter ikke forteller sannheten.

Vi har hatt en leietaker inne i flere år som nå skal flytte, har skrevet kontrakt med en annen nå, som i utgangspunktet skal inn 01.07, vi snakket med henne tidligere før vi skreiv kontrakt, om referanser fra tidligere leieforhold, det hadde hun ikke, da hun aldri har leid før, i dag fikk vi en telefon fra en som sier at hun har leid der, og det har vært masse styr, bland annet at leien ikke ble betalt inn de 3 siste månedene før de flyttet. 

Jeg ønsker ikke å ha denne personen boende hos oss, kan jeg avslutte leieforholde (før det har begynt)? 

Som andre sier her... tenk på deg selv og dine investeringer, det er ingen andre som gjør det. 

Se for deg hva det verste som kan skje her.:
-- Hun flytter inn og lager et helvete for deg i 3år.
-- Du nekter å levere ut nøkkelen, hun er smart nok, og har resurser nok til å saksøke deg. Som kan ende opp i hva.... max 20-30k kr. 

Jeg vet hva jeg hadde gjort. 

Du skyller ingen leietakere noe, beskytt deg selv.

Endret av Olsen56
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Høres veldig rart ut dette. Hvordan skal tidligere utleier fått vite at sin tidligere leietaker skulle leie av deg?

En mulighet her er at dette er noe leietaker har satt opp selv. Leietaker har skrevet kontrakt med deg, men har kanskje fått kalde føtter. Ville vært smart å få en venn til å ringe som en tidligere utleier for å advare deg mot å leie ut til denne personen. Om du bryter kontrakten trenger ikke leietakeren å gjøre det, og muligens bli erstatningsansvarlig ovenfor deg 🙂 I stedet risikerer du å bli erstatningsansvarlig ovenfor leietakeren. 

Jeg ville konfrontert leietakeren med dette. 

Endret av Kron
Lenke til kommentar
19 hours ago, vara said:

Hvis op gjør dette så må fort spandere for midlertidig bosted med lik standard+pris i flere måneder avhengig av boligmarket. Det kan fort koste ham 50k+.

Hvis det ikke blir betalt depositum eller leie før forholdet skal starte, vil man fort havne i en situasjon hvor man må bruke 6mnd på saksgang for å få vedkommende kastet ut av namsmannen.
 

Lenke til kommentar

Bare fortell vedkommende (ny leietaker) om dette. Så får du høre hennes forklaring. Du leser fort på kroppspråket hennes om det er noe muffines eller en helt legitim årsak. Når du skriver i trådtittelen "ny leietaker lyver" - har du ikke fått bekreftet dette. Det er veldig merkelig at en tidligere utleier ringer ny leietaker for å advare. Hva har tidligere utleier å tjene på det? Høres veldig rart ut. 

Lenke til kommentar
Kron skrev (På 19.6.2021 den 2.08):

Høres veldig rart ut dette. Hvordan skal tidligere utleier fått vite at sin tidligere leietaker skulle leie av deg?

En mulighet her er at dette er noe leietaker har satt opp selv. Leietaker har skrevet kontrakt med deg, men har kanskje fått kalde føtter. Ville vært smart å få en venn til å ringe som en tidligere utleier for å advare deg mot å leie ut til denne personen. Om du bryter kontrakten trenger ikke leietakeren å gjøre det, og muligens bli erstatningsansvarlig ovenfor deg 🙂 I stedet risikerer du å bli erstatningsansvarlig ovenfor leietakeren. 

Jeg ville konfrontert leietakeren med dette. 

Ryktet på bøgda?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...