Gå til innhold

Telias 5G-prosjekt kan gi veiprising i Norge fra 2025


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jepp, deprimerende så mange politikere som ivrer etter å sette i gang med totalitære tiltak så fort systematisk overvåkning av befolkningen har blitt kostnadseffektivt. Og alt bare for å sørge for "rettferdig" veiprising. Er ikke hele poenget med offetlige veier at de skal være et felles gode i samfunnet, både for de som kan betale/"fortjener" å bruke dem og de som ikke kan betale/"ikke fortjener"?

Om ikke Kina allerede har et slikt system vil det garantert være et enormt marked der borte for et slikt system som kan fylle inn de hullene i den masseovervåkningen de allerede har. Jeg spår lyse tider for Telia og Tom Henriksen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Dere som snakker om overvåking. Hva er bompassering da? Jo, det er bildedokumentasjon av deg og ditt kjøretøy som passerer bom.

Forøvrig, legg fra dere mobilen, windows, nettleser .. ja egentlig alt elektonisk - dere spioneres på i huet og ræva av aktører med ymse interesser. Om noen skal spionere på meg vil jeg heller at det er den norske statt enn en eller annen usynlig privat aktør.

Endret av The Very End
Lenke til kommentar
The Very End skrev (28 minutter siden):

Lol dere som snakker om overvåking. Hva er bompassering da? Jo, det er bildedokumentasjon av deg og ditt kjøretøy som passerer bom.

Forøvrig, legg fra dere mobilen, windows, nettleser .. ja egentlig alt elektonisk - dere spioneres på i huet og ræva av aktører med ymse interesser. Om noen skal spionere på meg vil jeg heller at det er den norske statt enn en eller annen usynlig privat aktør.

Blir helt feil å sammenligne dette med bompasseringer. Da tas det en stedspesifikk registrering av bilen din. Vi vet bilen din har vært på et gitt sted til et gitt tidspunkt. Det forteller oss derimot svært lite om hvem som kjører og hvor vedkommende er på vei.

Derimot er det veldig lett å finne ut av hvem du er når bilen kjører hver dag fra adressen din og til en gitt adresse. Da skjønner vi fort hvem du er og hvor du jobber bare ved å følge GPS-sporet. Vi trenger ikke engang vite hvilken bil du kjører. Det er bare å se på brødsmulene og hvem som bor på startadressen.

En slik type sporing er helt umulig å få anonymisert. En mulighet kan være å legge opp til soner og at bilen sender antall km i den sonen ut til databehandlerne. Da vet man ikke nøyaktig hvor bilen har kjørt - kun at den har kjørt f.eks. 10 km i sone 1 og 5 km i sone 2. Er sonene store nok (f.eks. innenfor ring 3 i Oslo), så blir det en utfordring å finne ut hvilken bil det er som kjører hvor. Men det har de nok kontroll på i prosjektet (håper jeg).

Jeg er for øvrig enig i at det er et problem med sporing på mobiltelefoner, men løsningen på det er ikke at enda flere skal få spore oss.

Endret av (not the real) Dr. Bombay
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Sitat

Ved å bruke simkort kan man slippe å utstyre bilene med egne GSM-sendere, noe som både praktisk og kostnadsmessig kan gjøre det langt enklere å innføre veiprising enn man hittil har trodd.

Om jeg bare skal ha et simkort liggende i bilen så er det greit så lenge jeg slipper mobildelen...

Mer seriøst, skal vegprisingen inneholde dagens veiavgift/trafikkavgift eller hva det nå heter og bompenger? Er målet å få inn mer penger til andre ting, altså hva er problemet i dag som skal løses?

Hva er problemet med å gjøre som forsikringsselskapene allerede gjør, å betale for kilometer tillatt kjørt eller hva en skal kalle det, det er jo forsikringselskapene som krever inn disse pengene likevel. Om folk er veldig redde for at vi skal underrapportere og melde lav kilometer per år, får vi jo avkorting på forsikring ved ulykke, men de kunne jo koblet det mot EU kontroll, så det ble avstemt per 4/2 år for vanlige biler. Det må jo være både enkelt og billigere en det vannvittige innsamlingssystemet som det legges opp til for å betale på akkurat den veien du kjører på? Samt om det bare er du som kjører på den offentlige veien, skal de vente med å fikse den til du har kjørt nok til at vedlikeholdet kan gjennomføres?

Hvorfor må vi ønske et system som overvåker, krever masse utstyr både lokalt i kjøretøyene, og på serversiden for å beregne, samt personer som jobber med systemet for vedlikehold og utvikling av tillegspriser...

Lenke til kommentar
St. Anders skrev (5 timer siden):

Mer seriøst, skal vegprisingen inneholde dagens veiavgift/trafikkavgift eller hva det nå heter og bompenger? Er målet å få inn mer penger til andre ting, altså hva er problemet i dag som skal løses?

Det er nok først og fremst snakk om å spare infrastruktur, bomstasjoner er dyre å bygge og vedlikeholde. Dersom de bruke televerkene sin infrastruktur så slipper de å investere i egen.

I tillegg vil kontinuerlig logging av bilens posisjon åpne for store innsparinger i politiet. Dersom systemet brukes til fartsovervåking, så vil det ikke være behov for verken fotobokser eller manuelle kontroller. Det åpner også for nye tjenester som automatisk overvåking av vikeplikt og kjøring mot rødt lys.

En del vil nok reagere på at jeg trekker politiet inn i dette. Dessverre viser erfaring, at før slike system er på plass så snakker de som jobber for det gjerne høyt og lenge om personvern. Men så snart systemet er på plass er det andre som overtar, og ivrer for at flere skal få tilgang til dataen av hensyn til den allmenne sikkerhet.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Her får vi bare håpe at politikerne tar til fornuft. En så omfattende, påtvunget overvåkning av det som skal være fri ferdsel er ikke forenelig med retten til privatliv.


All erfaring tilsier at det ikke er mulig å garantere for sikkerhet eller personvern i et slikt register. Data vil med overveiende sannsynlighet bli brukt til andre formål, både av myndigheter, uopplyste medarbeidere, utro tjenere og øvrige kriminelle.

Om man absolutt må ha avgifter basert på kjørelengde kan dette ordnes med enkel rapportering av kjørelengde. Kanskje til forsikringsselskapene, som allerede både innhenter kilometerstand og innkrever det som tidligere het veiavgift. Det spiller en mindre rolle for miljø og klima hvilken vei du har kjørt på. Store og trafikkerte veier vil nødvendigvis ha flere trafikanter og derfor en større sum av kjørelengder, som kan danne grunnlag for en helt naturlig fordeling av midler.

Direkte overføring av veg, tidspunkt og/eller posisjon burde være fullstendig uønsket og like unødvendig.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Roy Olsen said:

Jeg er redd det er nødvendig å overbevise flere partier. De få som er i mot argumenterer mot avgift, ikke for personvern.

Da bør sjekke ut Demokratenes partiprogram da dem både er for privatliv og mot veiprising:

«2.5 Privatliv
Demokratene er for menneskers rett til privatliv. Vi går imot lagring av internettrafikk, datalagringsdirektivet, tvungen smittesporingsapp, digital veiprising, og annen overvåkning av individets rett til privatliv. Vi ser med alvor på at EU pålegger denne typen overvåkning.
Privatlivets fred skal respekteres i den digitale verden. Offentlige tjenester egnet til å spore borgere som ikke har gjort noe straffbart skal ikke tillates selv om intensjonen påståes å være en annen. Digitalt vaksinepass er et groteskt eksempel, som minner om regimer vi ikke ønsker å forbinde oss med.»

Også kan du se under kapittel 3.12:

«• Legge ned alle bomstasjoner i Norge.
• Stemme mot GPs-basert veiprising.»

 

Lenke til kommentar
O.A.G. skrev (På 19.6.2021 den 20.35):

Hva med utlendinger i Norge da?

Vi må betale for diverse oblater i utlandet slik landets innbyggere gjør. Da må det være et system som gjør at utlendinger betaler her slik vi gjør.

Det er egne ordninger for transport/næring i dag, som begrenser en del, men om vi ser på privatkjøring så er det i utgangspunktet ikke problem, slik jeg ser det. Vi har regelverk som dekker kjøring med utenlandsk registrerte kjøretøy i dag og det stilles krav til når utenlandske kjøretøy kan brukes og hvor lenge.

Sitat

Fra Skatteetaten (https://www.skatteetaten.no/person/avgifter/bil/utenlandsregistrertbil/)

Hovedregelen er:

  • Hvis du har fast oppholdssted utenfor Norge eller midlertidig opphold i Norge, kan du innføre og midlertidig bruke utenlandsregistrert bil i Norge uten å betale avgifter.
  • Hvis du har fast oppholdssted i Norge, kan du bare bruke utenlandsregistrert kjøretøy i visse tilfeller.

Etter alt å dømme så vil dette begrense seg selv til kortere private reiser. Vi betaler jo heller ikke for å kjøre på eks Svenske veier med norsk registrerte biler, så trafikkavgiften betales jo bare av de med norsk registrerte kjøretøy i dag også.

PS: Sverige begynte og ta betalt i "bomstasjoner" etter at vi begynte å fakturerte for bompasseringer i Norge til svensker.

Endret av St. Anders
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...