Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Kjæreste med psykiske problemer - hvem snakke med?


Gjest 15c9b...084

Anbefalte innlegg

Gjest 15c9b...084

Har vært sammen med min kjæreste i flere år. Hun fikk nylig diagnose personlighetsforstyrrelse av sin psykolog. Det var ikke så overraskende da hun kan være svært krevende. Store svingninger i humøret, kan komme med voldsomme beskyldinger, bærer nag over mange år og svært liten evne til å beklage. 

De seinere måneder har forholdet hengt i en tynn tråd og jeg har prøvd å komme henne i møte, men møter bare uvilje og beskyldinger. Dette sliter med meg helt ut og står på grensen til å bryte ut. Føler at jeg kunne trengte å prate med noen om dette da år med et slik forhold har gjort meg både nedfor, sliten og rådvill. Men hvem kan jeg henvende meg til? Føler at fastlegen ikke har allverden å tilby her. De har kronisk dårlig tid og føler meg heller ikke helt komfortabel med den fastlegen jeg har. 

Noe som har råd eller tips?

Anonymous poster hash: 15c9b...084

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sitat

Pårørendelinjen

90 90 48 48

Mandag kl. 10:00 - 19:00
Tirsdag kl. 10:00 - 15:00
Onsdag kl. 10:00 - 19:00
Torsdag kl. 10:00 - 15:00
Fredag kl. 10:00 - 19:00

Trenger du veiledning som pårørende? Ring Pårørendelinjen. Alle våre veiledere har helse- og sosialfaglig utdanning og taushetsplikt.

Jeg tror du får de beste tipsene der. Ring når du har anledning, dette er flotte folk å prate med. Du får ikke noe bedre svar fra oss på Diskusjon.no enn det du gjør der vil jeg påstå. Skjønner godt at du har 1000 spørsmål i en slik situasjon.

Er det akutt kan du også få god hjelp her:
https://mentalhelse.no/fa-hjelp/hjelpetelefonen/til-parorende

Ha lav terskel når du ringer. Ingen spørsmål er for dumme. :))

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Du kan skrive litt med meg om du vil. 😊

Jeg har vært i et forhold hvor hun ble diagnosert med borderline personlighetsforstyrrelse. Den diagnosen ble senere avkreftet/endret, men hun hadde mange av de samme personlighetstrekkene så det var likevel veldig veldig utfordrende å være samboer med henne.

I tillegg til at hun hadde humørsvingninger, at hun manipulerte og var voldelig, mannet hun også frem de verste sidene i meg også. Hun kunne gjøre meg rasende, trist og glad på samme dag. 

Send meg en melding om du vil. 😊

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Gjest 15c9b...084
Mushi84 skrev (4 timer siden):

Du kan skrive litt med meg om du vil. 😊

Jeg har vært i et forhold hvor hun ble diagnosert med borderline personlighetsforstyrrelse. Den diagnosen ble senere avkreftet/endret, men hun hadde mange av de samme personlighetstrekkene så det var likevel veldig veldig utfordrende å være samboer med henne.

I tillegg til at hun hadde humørsvingninger, at hun manipulerte og var voldelig, mannet hun også frem de verste sidene i meg også. Hun kunne gjøre meg rasende, trist og glad på samme dag. 

Send meg en melding om du vil. 😊

Tusen takk for tilbudet, det vil jeg gjerne.

Anonymous poster hash: 15c9b...084

Lenke til kommentar
Mushi84 skrev (På 18.6.2021 den 8.24):

Du kan skrive litt med meg om du vil. 😊

Jeg har vært i et forhold hvor hun ble diagnosert med borderline personlighetsforstyrrelse. Den diagnosen ble senere avkreftet/endret, men hun hadde mange av de samme personlighetstrekkene så det var likevel veldig veldig utfordrende å være samboer med henne.

I tillegg til at hun hadde humørsvingninger, at hun manipulerte og var voldelig, mannet hun også frem de verste sidene i meg også. Hun kunne gjøre meg rasende, trist og glad på samme dag. 

Send meg en melding om du vil. 😊

Og dere fortsatte likevel å være sammen? Til tross for at forholdet var destruktivt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest bc69c...357

Var i samme båt.

Jeg gikk så langt ned i kjelleren selv at eneste utvei var og komme seg vekk.. Jo før jo bedre.

Anonymous poster hash: bc69c...357

Lenke til kommentar

Gjør det slutt på dagen og se deg ikke tilbake. Å være sammen med en psykisk syk person gjør deg selv psykisk syk også. Det er vanskelig å se hvor destruktivt det er når man står midt oppi det selv, man får ikke perspektivet utenifra som gir nødvendig klarhet. Man kan bli avhengig av et forhold, slik som alkoholikere er avhengig av alkohol. Det er ødeleggende, man blir nærsynt og kommer med unnskyldninger til seg selv. Bortforklaringer og bagatellisering.

Det er sikkert vondt i et par måneder etter bruddet, men jeg tror - uti fra det lille du har skrevet - at du vil beholde og konsolidere din egen sinnslikevekt ved å ikke være emosjonelt innviklet i en person som er mentalt utmattende. Energivampyrer fins, og de må man bort fra!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...