Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Privatisteksamen Kroppsøving


Anbefalte innlegg

Hei, jeg hadde privatisteksamen i kroppsøving forrige uke på Vestlandet og tenkte å dele hvordan det var ettersom informasjonen på nettet er ganske uklar. 

Jeg trakk både det praktiske og det teoretiske (muntlige) samtidig. Jeg trakk to idretter i den praktiske delen, og de jeg trakk var innebandy og fotball. For den teoretiske delen trakk jeg at jeg skulle sette opp en periodeplan og øktplan for en av øktene i perioden, knyttet til å utvikle bedre styrke for en bedre helse. Den skulle strekke seg over 4 uker og jeg skulle ta hensyn til egen helse. 

Etter jeg trakk dro jeg inn i en sal for forberedelsesdelen. Den varte i 45 minutter. Dette kan virke som mye tid men tiden går ekstremt fort, og det Tra lang tid å sette opp en periodeplan og øktplan (særlig øktplan), så jeg ville anbefalt å lage noen øktplaner ihvertfall på forhånd knyttet til blant annet utholdenhet, styrke og bevegelighet på forkant. Etter jeg hadde laget periodeplanen og øktplanen, rakk jeg akkurat å se på de ulike teknikkene innenfor idrettene jeg trakk. For min del sa eksaminator at det ikke var nødvendig med å kunne reglene til idrettene, men dette kan variere fra eksamen til eksamen ettersom jeg har lest om noen som måtte kunne reglene. 

Etter de 45 minuttene dro vi inn i gymsalen og da begynte vi med teori-delen. I denne spurte de meg først om hva jeg tenkte når jeg satt opp periodeplanen og øktplanen, og da snakket jeg om dette knyttet til at jeg skulle lage periodeplanen og øktplanen for å få god helse. Etter dette stilte de meg en del spørsmål rundt det jeg snakket om. Nå husker jeg ikke alle spørsmålene men det var blant annet hvilken type styrketrening sirkeltrening er, de spurte om de andre formene for styrketrening og hvordan man skal trene disse, og de stilte meg spørsmål om de andre treningsprinsippene som jeg ikke allerede hadde nevnt i min øktplan og periodeplan. Jeg måtte også vise noen av øvelsene jeg hadde satt opp i øktplanen min. 

Etter teorien dro vi videre til det praktiske hvor vi begynte med fotballen. Først sentret jeg og eksaminatoren, deretter måte jeg skyte skudd som dro over gulvet i en bue til den andre siden av gymsalen, etter dette måtte jeg vise headinger og dempe ballen på brystet. Tilslutt for fotballen måtte jeg føre ballen fra den ene siden av gymsalen til den andre og deretter skyte i målet. Tilsutt spurte de meg om det var noe jeg følte jeg ikke fikk vist innenfor fotballen. Her er det viktig at du viser det du kan for dette kan virkelig trekke deg opp, så jeg viste driblinger og brukte eksaminator som motstander. 

Etter dette dro vi over til innebandy. Da startet vi med å sentre først med dragpasning så de andre typene. Etter dette skulle jeg føre ballen rund kjegler, også skyte den inn i en benk for så å skyte den i mål. Det var alt for innebandyen, før hun spurte om det var noe jeg følte jeg ikke fikk vist i innebandy, og da sa jeg at jeg ville vise de ulike skuddene, i tillegg til at jeg utførte ei finte eller dribling. 

Når alt dette var over ventet jeg i gangen mens de diskuterte karakteren min. Jeg endte opp med en femmer, og begrunnelsen for dette var at jeg var veldig god med teori-delen, og at det meste av fotballen og av innebandyen var også bra. De sa at jeg kunne vært bedre på ballkontroll i begge idrettene.

Ta også i betrakting at dette var under koronapandemien, så det kan hende at særlig det praktiske er noe annerledes i andre tider, ettersom jeg har hørt at eksamen i de fleste tilfeller starter med ei fellesøkt. Jeg håper dette var til hjelp!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...