Gå til innhold

Tesla bør åpne ladestasjonene sine for alle, ber tysk samferdselsminister


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Premium-industrien trenger hjelp av erkefienden og staten iler til hjelp 🤣

Legger til: råder Tesla til å forklare at superchargerutstyret må bygges i Gigafactory Berlin; skulle ikke forundre meg om det blir fart på tillatelsene da.

Endret av trikola
  • Liker 6
Lenke til kommentar
The Very End skrev (1 time siden):

Åja... Så nå som Tyskland innser at de henger etter er det viktig å forlange at det private dras lasset for dem fremfor å få fingrene ut av ræva og fikse problemet selv. Tyskland har ikke gjort annet enn å være en bremsekloss i overgangen til elbil, og om de henger etter har de seg selv å takke.

 

Sånn ps: er helt for at Tesla åpner nettverket for andre og at det er mer transparent prismodell - det tjener vi alle på. Hadde derimot forventet at alle parter drar lasset her. Tyskland kunne jo spytta inn arbeidsplasser og kapital slik at Ionity nettverket hadde blitt standarden gjennom Europa.

Istedenfor er det langt mellom stasjonene og prisene sinnsyke.

Tesla har investert enorme summer i sitt SuC-nettverk, og kan ikke forventes å åpne dette uten en viss kompensasjon. Den kompensasjonen kan beregnes på følgende måte:

EU har jo allerede punget ut €39,1 millioner, eller tilsvarende ca 398 millioner NOK til Ionity for ladenettverket. Del denne summen på antall ladere som dette skulle gi i Europa, så ser man hvor mye hver lader i utgangspunktet ble sponset med.

Ta så den summen og gang med antall ladere Tesla har i Tyskland per nå, og betale Tesla den summen for å åpne opp de eksisterende SuC-laderne. Av den summen kan Tesla dekke de kostnader de får ved å bygge om laderne sine og å bygge en software-løsning som kan kommunisere med laderne.

Sørg samtidig for at Tesla får nødvendige tillatelser og arealer til å øke antall ladere med minst 10 %, kanskje så høyt som 20 %, for å kompensere Tesla-eierne for redusert tilgjengelighet til laderne de har vært med å finansiere. Disse skal selvsagt sponses med like stor sum som de eksisterende laderne.

Tesla må og gå med på å bruke resterende av støtten til å bygge nye SuC-stasjoner, gjerne i et 50/50-forhold der Tesla skyter inn den andre halvdelen. Tesla står selvsagt fritt til å bygge flere ladere enn dette, men da må de dekke de andre laderne selv, og de må og være åpent tilgjengelig for alle CCS-ladende elbiler.

Få dette ned i en gjensidig bindende avtale slik at man har svart på hvitt, i juridiske termer, både kompensasjonen og krav til åpning av alle eksisterende og fremtidige laderne til Tesla. Da har Tesla et godt incentiv for å åpne opp, uten å føle at de må ta hele løftet alene.

Enda bedre, EU skriver tilsvarende avtale, sammen med EØS-landene, Storbritannia og Sveits, samt andre europeiske land der de allerede har investert i ladere. Inkluder gjerne de laderne Tesla har planlagt bygget i 2021.

https://www.electrive.com/2019/04/25/ionity-secures-funding-for-europ-e-charging-network/

  • Liker 7
Lenke til kommentar

De 4 sitter på gjæret, stille avventende, til nå 0 ladepunkter bygget, og tigger sin minister om at Tesla tar jobben...

En konsekvens kan ende med at Tesla mister salg...hva gjelder pris for lading vil priseen for "andre", kan bli opptil 5 ganger høye ladepris, fordi bruk av Teslas ladenettverk, for Teslaeiere, er bagt inn i bilens pris...

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
trikola skrev (11 timer siden):

Premium-industrien trenger hjelp av erkefienden og staten iler til hjelp 🤣

Legger til: råder Tesla til å forklare at superchargerutstyret må bygges i Gigafactory Berlin; skulle ikke forundre meg om det blir fart på tillatelsene der.

Tysk bilindustri vil vel ikke dette? De eier Ionity og vil nok heller at kundene deres lader hos Ionity. Dessuten selger de andre bilmerker enn tyske i Tyskland, sånn i tilfelle du ikke skjønte det. Tyskland hjelper derimot elbilkjøperne og elbilturistene.

Det kan jo hende de har litt samme problematikk i Tyskland som i Norge: for få ladepunkt pga for passive tilbydere som synes lynladere er for dyrt å sette opp. Det hadde vært et rimelig stusselig ladetilbud her i landet også med en og annen lader på en bortgjemt Kiwi, hadde det ikke vært for en bensinstasjonkjede som gikk all in langs stamveiene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
36 minutes ago, (not the real) Dr. Bombay said:

Tysk bilindustri vil vel ikke dette? De eier Ionity og vil nok heller at kundene deres lader hos Ionity. Dessuten selger de andre bilmerker enn tyske i Tyskland, sånn i tilfelle du ikke skjønte det. Tyskland hjelper derimot elbilkjøperne og elbilturistene.

Det kan jo hende de har litt samme problematikk i Tyskland som i Norge: for få ladepunkt pga for passive tilbydere som synes lynladere er for dyrt å sette opp. Det hadde vært et rimelig stusselig ladetilbud her i landet også med en og annen lader på en bortgjemt Kiwi, hadde det ikke vært for en bensinstasjonkjede som gikk all in langs stamveiene.

Tror du at Ionity kan bygge 2000 ladeplasser hver uke? Heller ikke Tesla kan det, tror jeg, men dersom Tesla åpner opp blir det i alle fall mange tusen flere i mange land (som DE eksporterer biler til) på en blunk.

Du kan ha rett i at industrien ikke har eksplisitt bedt om dette fremstøt, men regjeringen ... bilindustrien - det er nærmest 2 sider av samme sak i DE.

Det man kan forvente om Tesla følger opp er at salget av tyskproduserte elbiler øker mer enn salget av Tesla-biler. Og det er vel noe som staten/bilindustrien ønsker seg. Tross alt har nok også den siste beslutningstaker nå innsett at forbrenningsmotorens liv i nye personbiler så å si er over.

Endret av trikola
  • Liker 2
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Dovreekspressen said:

100 SC i Tyskland. Er det 20 uttak pr. SC? Så 2000 totalt i dag? Da er det kun snakk om ei fattig uke spart. Det må være tregladeuttak som menes?

Da ville de ikke kontaktet Tesla.

Man skal huske at en stor del av livet i Tyskland foregår på Autobahnen hvor det ikke nytter med saktelading. Men jeg har/hadde også mine tvil: 2000 pr uke er mye. Vet ikke hvor mange nye elbiler selges hver uke der nede.

Endret av trikola
  • Liker 1
Lenke til kommentar
58 minutes ago, trikola said:

Da ville de ikke kontaktet Tesla.

Man skal huske at en stor del av livet i Tyskland foregår på Autobahnen hvor det ikke nytter med saktelading. Men jeg har/hadde også mine tvil: 2000 pr uke er mye. Vet ikke hvor mange nye elbiler selges hver uke der nede.

Ett 100 kW hurtigladeuttak bør dekke hurtigladebehovet til rundt 400 biler, ved 10% utnyttelse og 1000 km langtur per bil per år.

Å bygge ut 2000 hurtigladere per uke betyr at man ville dekke hurtigladebehovet til 800.000 elbiler per uke. Og 41,6 millioner elbiler per år.

Det er 47 millioner biler i Tyskland, så da kunne man bytte ut alle biler i Tyskland med elbil på litt over ett år uten at man ville oppleve køing på hurtigladerne.

Jeg tenker 2000 per uke er ganske ekstremt hvis man snakker om hurtigladere. Sier man at man skal bytte ut alle fossilbilene med elbiler over f.eks 25 år, så er det mer riktig med omkring 90 nye hurtigladere per uke. 

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (13 timer siden):

Dette blir enn gullgruve for tesla. Her har de posisjonert seg godt

Hadde det vært en gullgruve ville ikke andre slept beina etter seg med å bygge nye ladestasjoner.

Tesla tok kostnaden med å bygge ladestasjoner fordi de skjønte at de hadde ikke råd til å la være. Uten superladerne ville ikke Tesla overlevd konkurransen mot de etablerte bilfabrikkene, og den elektrisk bilparken ville bestått av elektriske småbiler utelukkende for bruk i byer.

Endret av Frobe
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Dovreekspressen said:

100 SC i Tyskland. Er det 20 uttak pr. SC? Så 2000 totalt i dag? Da er det kun snakk om ei fattig uke spart. Det må være tregladeuttak som menes?

i.h.t. https://www.eafo.eu/countries/undefined/undefined/infrastructure/electricity/compare

Så er det 820 tesla DCFC uttak i tyskland i dag, mot ca 4500 ikke-tesla (altså åpne) CCS (teller ikke chademo siden de stort sett deler lader med en CCS plugg). Som en kuriositet kan det nevnes at antallet CCS DCFC økte med ca 1700 i bare 2020 i tyskland.

 

Lenke til kommentar
Frobe skrev (10 minutter siden):

Hadde det vært en gullgruve ville ikke andre slept beina etter seg med å bygge nye ladestasjoner.

Tesla tok kostnaden med å bygge ladestasjoner fordi de skjønte at de hadde ikke råd til å la være. Uten superladerne ville ikke Tesla overlevd konkurransen mot de etablerte bilfabrikkene, og den elektrisk bilparken ville bestått av elektriske småbiler utelukkende for bruk i byer.

Ja selvfølgelig. Men se nå, tilbudene åpner seg for å tjene enda mer penger. Det er en god posisjon å være i, det tror jeg alle kan være enig i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (14 minutter siden):

Ett 100 kW hurtigladeuttak bør dekke hurtigladebehovet til rundt 400 biler, ved 10% utnyttelse og 1000 km langtur per bil per år

Jeg tror 400 biler per uttak er veldig optimistisk. For noen år siden lå Tesla på 35 biler per uttak, så økte det til 50 og nå er det 65-ish. Hurtigladernettverk ser ut til å skalere veldig bra etter som geografisk dekning og kapasitet øker men jeg tror ikke det når så høyt som 400 biler per uttak. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
26 minutes ago, Kahuna said:

Jeg tror 400 biler per uttak er veldig optimistisk. For noen år siden lå Tesla på 35 biler per uttak, så økte det til 50 og nå er det 65-ish. Hurtigladernettverk ser ut til å skalere veldig bra etter som geografisk dekning og kapasitet øker men jeg tror ikke det når så høyt som 400 biler per uttak. 

Jeg tror det vil det. I forhold til Tesla er det greit å huske at V2 uttakene er egentlig bare 72,5 kW, i og med at to uttak deler på 145 kW. Da ville hvert uttak støtte 290 biler utifra min utregning.

En ting som også kan nevnes er også ladekurven. Det er stor forskjell på ladekurven til en 2013 Model S og en 2021 Ioniq 5 eller Model 3. Ettersom batteriene blir bedre og kan ta i mot høyere snitteffekt vil man se at utnyttelsesgraden øker. I stedet for at en eldre elbil tar opp en 100 kW lader i 45 minutter for 200 km kan man se at en nyere elbil okkuperer den samme laderen i 30 minutter for 200 km. Med mindre tid per ladeøkt trenger man færre ladere.

Man må også huske at Teslaer er i all hovedsak større familiebiler, som i snitt kjøres mer enn andre biler, spesielt langturer. (De som kjører mye langt og ønsker elbil, eller f.eks ikke har lading hjemme, vil også tendere til å kjøpe Tesla, nettopp pga superladerne.)

Og la oss ikke glemme at Tesla har gitt svært mange Tesla-kjøpere gratis superlading, som øker forbruket per bil.

Det ville ikke være direkte overraskende om Tesla-eiere kjører i snitt 3000 km/år på superladerne og da er kapasiteten nede i 97 biler per uttak. Kompanser for suboptimal geografisk fordeling så er man ikke veldig langt unna at Teslas kapasitet gir fullstendig mening.

Dette er ting som vil normalisere seg over tid med bredere fordeling av biler og mer hetrogen kundemasse.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...