Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Sameie og tilbygg


BjarneKåre

Anbefalte innlegg

§49 i eierseksjonsloven sier følgende: 

Det kreves et flertall på minst to tredjedeler av de avgitte stemmene på årsmøtet for å ta beslutning om

a)

ombygging, påbygging eller andre endringer av bebyggelsen eller tomten som går ut over vanlig forvaltning og vedlikehold i det aktuelle sameiet

I mitt sameie stemmes det over saker som ikke en gang er søknadspliktige etter plan og bygningsloven, og vedtektene begrenser seg til fellesarealene.

Mitt syn på saken er mindre tilbygg (merk: ikke påbygg) under 15kvm i egen seksjon ikke krever behandling av sameiet. Har jeg rett?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva sier vedtektene? Jeg erfarer at sameievedtekter som regel er strengere enn loven, noe som for så vidt er naturlig. Hvis det er vedtatt at alle byggetiltak krever 2/3 flertall, så er det jo sånn. Ellers deler jeg ditt syn i at dette ikke trenger å behandles av sameie.

Steg 2 vil være å sjekke reguleringsplanen for området ditt.

 

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Snow_Cat said:

Hva sier vedtektene? Jeg erfarer at sameievedtekter som regel er strengere enn loven, noe som for så vidt er naturlig. Hvis det er vedtatt at alle byggetiltak krever 2/3 flertall, så er det jo sånn. 

 

Eierseksjonloven §49:

«Vedtektene kan ikke fastsette strengere flertallskrav enn det som er fastsatt i loven.»

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snow_Cat skrev (7 timer siden):

Hva sier vedtektene? Jeg erfarer at sameievedtekter som regel er strengere enn loven, noe som for så vidt er naturlig. Hvis det er vedtatt at alle byggetiltak krever 2/3 flertall, så er det jo sånn. Ellers deler jeg ditt syn i at dette ikke trenger å behandles av sameie.

Steg 2 vil være å sjekke reguleringsplanen for området ditt.

 

Sameievedtektene sier kun at at det skal søkes til styret ved installasjoner på fellesarealer. Og en kan vel ikke definere areal som er utenfor boligen, men fortsatt på samme enkelt-seksjonen til huset som fellesareal? F.eks. hagen? 

Lenke til kommentar

Da er det jo styret du bør kontakte.  Jeg ville hørt med naboer først slik at du har en bedre sak om de er enige eller nøytrale.

Mange sameier (blokk/rekkehus osv) ønsker å ha samkjørte farger og fasade og da står det gjerne i vedtektene. 

Er det eneboliger/tomannsboliger evt rekkehus som har seksjonert eget privat hageareal så er det muligens mer spillerom.

(Dvs viktig om det formelt er sameiets fellesareal eller din seksjonerte private hage.)

Litt vanskelig å si noe mer uten å vite hvordan tilbygget ser ut og hva det skal brukes til - 15kvm er jo en del.

 

Lenke til kommentar
BjarneKåre skrev (1 time siden):

Sameievedtektene sier kun at at det skal søkes til styret ved installasjoner på fellesarealer. Og en kan vel ikke definere areal som er utenfor boligen, men fortsatt på samme enkelt-seksjonen til huset som fellesareal? F.eks. hagen? 

Det spørs på seksjoneringa. Det er ikkje uvanleg at alt utvendig areal blir definert som fellesareal slik at f.eks. hagen utanfor din leiligheit er felleseige sjølv om det er mest naturleg at det er du som nytter akkurat det området av hagen.

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (22 timer siden):

Det spørs på seksjoneringa. Det er ikkje uvanleg at alt utvendig areal blir definert som fellesareal slik at f.eks. hagen utanfor din leiligheit er felleseige sjølv om det er mest naturleg at det er du som nytter akkurat det området av hagen.

I grunnboken står det "Tilleggsdel: Bygning og grunn" er det å anse som at det arealet på egen seksjon også da er innbefattet, eller er det bare grunnen som bygningen står på?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...