Gå til innhold

Klokke som ikke måler høyde ut i fra trykk/barometer?


Anbefalte innlegg

Jeg har i dag en Garmin Fenix klokke som måler høyde ut i fra trykk i luften.

Denne må ofte kalibreres for at den skal stemme, noe jeg alltid glemmer å gjøre.

Problemet blir da at høyde infoen på GPS filen ikke stemmer. Klokken/gps sporet  kan foreks vise at toppen jeg var på er 1000 meter, når den i realiteten bare var 500 meter.

 

Ønsker å bytte ut klokken min til en som tar høyden ut i fra Google maps eller liknende.

 

Noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On 6/17/2021 at 8:50 AM, kenny28 said:

Jeg har i dag en Garmin Fenix klokke som måler høyde ut i fra trykk i luften.

Denne må ofte kalibreres for at den skal stemme, noe jeg alltid glemmer å gjøre.

Problemet blir da at høyde infoen på GPS filen ikke stemmer. Klokken/gps sporet  kan foreks vise at toppen jeg var på er 1000 meter, når den i realiteten bare var 500 meter.

Barometrisk høydemåler vil variere med lufttrykket over rid, og er mest egnet for å logge etasjer opp/ned, slalåmdager og annet som skjer innenfor en begrenset tidsperiode, ikke for Høyde logging over lengre tid. Å slå på kalibrering med GPS burde gi deg det du etterlyser. Hvilken Fenix er det? 

Lenke til kommentar
zanta skrev (12 timer siden):

Barometrisk høydemåler vil variere med lufttrykket over rid, og er mest egnet for å logge etasjer opp/ned, slalåmdager og annet som skjer innenfor en begrenset tidsperiode, ikke for Høyde logging over lengre tid. Å slå på kalibrering med GPS burde gi deg det du etterlyser. Hvilken Fenix er det? 

Litt på siden av saken, høydemålere i fly kalibrereres av barometrisk trykk

Lenke til kommentar
3 hours ago, kenny28 said:

Noen som vet om klokker det er mulig på? 

Dette mulig på Fenix 5-serien og nyere, en bekjent har Fenix 5S Plus, og den har dette valget.

Edit: Set at flere andre modeller, som Forerunner 945 og Instinct (kanskje ikke alle modeller?) har dette valget. For Vivoactive 3 skjer kalibrering automatisk dersom man venter i 30 sekunder etter å ha startet en aktivitet: https://support.garmin.com/en-US/?faq=FmE1UxYdn56rYdmThGbO06

Endret av zanta
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...