Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Nødvendig verkstedtjeneste for kortkjørt bensinbil


Anbefalte innlegg

Nå har tiden kommet for 5-års kontroll på bilen. Dvs. det har gått over 5 år fordi jeg har somlet sånn. Jeg har ikke kjørt lenger 15.000 km så forhåpentligvis ingen garanti-saker. En jeg hørte om fikk påvist en feil på bilen etter 5 år, som ikke ble dekket av garantien, så da hjelp det ikke å være tidlig ute.
Forrige service kostet over 9000 kr, heldigvis litt rimeligere i år. Det som irriterer meg, er at jeg sitter hvert år og lurer på hva som er nødvendig å hake av på under andre verkstedtjenester. Jeg synes service er for dyrt i utgangspunktet og er sparsom med kryssene.1246414151_andreverkstedstjenester2.thumb.jpg.3d7351e8444c7bf4f234f122a8683c3a.jpgMen det er bedre å vedlikeholde underveis, for det blir dyrere når noe først har gått i stykker. Da tenker jeg først og fremst på AC-anlegget. Jeg har laget meg et skjema over utført service fra tidligere år. Forsåvidt er det pedanteri og småpenger i forhold til hva som kan komme av utgifter senere 🙂

4 år - byttet batteri i begge nøklene.
3 år - spylervæske. Jeg tilsatte vinterspylervæske som brukes fortsatt.
3 år - skiftet vindusviskere foran, ikke skiftet bak
Frontrute OK
Motorvask - hvert år
AC-service - aldri
3 år  - AC-rens
To siste punkter ikke aktuelle.

Ellers gikk batteriet flatt en gang for et år siden og ble testet (ikke feilsøkt) på verkstedet. Ingen feil, men trenger ladning.

Sandprikker i lakken etter piggdekk. For å fjerne disse å bestille en Premium bilpleie i tillegg. Men det gjøres kanskje billigere på et annet sted enn merkeverkstedet?

Sjekke om riper i lakken er i plastikken eller i metallet. Bla kjørte jeg ut av garasjen med bakdøren åpen (åpnet seg mer mens jeg kjørte). Forrige bil hadde sideveis stenging av bakdøren.

Mulig at jeg trenger både en AC-service og en AC-rens. Ringer man å spør verkstedet sier de ja.

Endret av Subara
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skriver ikke hva slags bil du har. Men dette høres ut som et typisk "autorisert merkeverksted" som skal selge deg all verdens tull... 290 kr,- for desinfisering av bil måtte jeg smile litt av. 😄

De fleste trenger ikke mer enn oljeskift og nytt oljefilter. Du trenger ikke gå på et merkeverksted for å gjøre det. Så ber om du en enkel sjekk utenom. Trenger ikke koste mer enn 2-2500 kr,-. Du skriver at bilen er kortkjørt, ikke kjørt mye. Vindusviskere kan du kjøpe i en bilrekvisita butikk til 1/3 av prisen. Ofte bytter de for deg gratis også. AC-rens hadde jeg gjort når jeg føler for det. Kanskje hvert 4-5 år. (Her er nok folk uenige med meg ;p)

Jeg hadde byttet til et "vanlig" verksted. Men det kommer jo litt an på hva slags type bil du har osv.

Det enkleste er å ta servicen selv... 800 kr,- for ny olje + filter. 😃 (Er ikke så vanskelig.)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg tenkte å slutte med merkeverkstedet etter 5. året. Det er Subaru. Det var en som mente jeg burde bytte til el-bil mens jeg fortsatt fikk noen kroner for den.

Lite jeg kan gjøre selv, da jeg ikke har greie på bil i det hele tatt. Vindusviskere skal jeg nok få til å bytte selv, men det finnes jo tusenvis av typer.

Man merker vel fort om aircondition går tom for gass og kontakte et bilverksted da. Ev. å kjøre med vinduene åpne hvis det skjer på sommeren. Koster det mer å fylle på gass etter at den har gått tom? Kan man ødelegge AC-systemet? Jeg har ringt verkstedet tidligere og hørt om AC-rens. Det skulle visst gjøres hvert år, men jeg har bare kjørt 15 000 km på 5 år.

Endret av Subara
Lenke til kommentar

Med mindre det er problemer med AC systemet er det ikke noe meningsfulle serviceoppgaver man kan utføre på det. Det er normalit ikke mulig å sjekke nivå på gass annet enn trykk (som vil være riktig trykk så lenge det er noe som helst gass der), og å lete etter lekasjer eller feil om det ikke har symptomer på at noe er galt er ikke nødvendig.

Bytt kupeluftfilter en gang i blant (kan gjøres uten verktøy på under ett minutt på de fleste biler) og vurder en rens om man merker lukt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Pollenfilteret skiftes annen hvert år ved service og kontrolleres hvert år, hvis det er det samme som kupeluftfilter. Vet ikke hvor det befinner seg i bilen.

AC-rens hvis man merker lukt? I begynnelsen luktet det veldig av skinnsetene. Annen lukt har jeg ikke lagt merke til.

Lenke til kommentar

Filtre kan du enkelt bytte selv også. Det står i bilmanualen som ofte ligger i hanskerommet om hvordan du gjør dette. Dersom du går til delelageret på Biltema og oppgir skiltnummeret ditt, får du både viskere, filtre og alt du trenger som garantert passer. Det samme kan du gjøre hos f.eks. Mekonomen. 

Nei, du kan ikke ødelegge AC om du går tom for gass. AC-rens er etter mitt syn bare nødvendig når det begynner å lukte rart.... Hvis du har kjørt 15 000 km på 5 år er det 3000 km i året - eller 8 km daglig. 10-15 minutter kjøring. HELT unødvendig å dille & dalle med AC da. De skal bare tjene penger på din uvitenhet ved å følge "standard prosedyre". Ikke noe å bry seg om. 

Mange bilvaskehaller skifter olje for deg for 500 kr,- (+ det oljen koster... tror jeg betalte 380 kr,- for 5 liter på biltema... + 100 for oljefilter...) - så med andre ord, 1000 kr,- i året + 2-300 kr,- for filter.... er nok. Jeg pleier også å riste filteret i motorrommet av og til. ^^

Man trenger ikke så veldig stor kunnskap om bil for å ordne dette selv. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kris85 skrev (5 timer siden):

Filtre kan du enkelt bytte selv også. Det står i bilmanualen som ofte ligger i hanskerommet om hvordan du gjør dette. Dersom du går til delelageret på Biltema og oppgir skiltnummeret ditt, får du både viskere, filtre og alt du trenger som garantert passer. Det samme kan du gjøre hos f.eks. Mekonomen. 

Det hørtes greit ut. Jeg får ta en ordentlig gjennomlesing av bilmanualene.

Jeg vasket vekk et sandkorn/sort prikk i lakken på bilen for hånd og måtte gni hardt og lenge, så det var litt av en jobb. Kan de sorte prikkene begynne å ruste hvis de ikke fjernes? Det skulle visst komme fra piggdekkene, så da er det asfalt som er slitt av veien og festet seg. Ellers mye sand og grus den siste biten hjem. Finnes det et eget middel man kan spraye på for å fjerne dem?

Kris85 skrev (5 timer siden):

Mange bilvaskehaller skifter olje for deg for 500 kr,- (+ det oljen koster... tror jeg betalte 380 kr,- for 5 liter på biltema... + 100 for oljefilter...) - så med andre ord, 1000 kr,- i året + 2-300 kr,- for filter.... er nok. Jeg pleier også å riste filteret i motorrommet av og til. ^^

Har forstått det sånn at man få en høyere sum for bilen hvis man har brukt et sertifisert verksted for bilmerket og fulgt serviceintervallene.

MailMan13 skrev (3 timer siden):

Verdifallet på en bil er strengt avtagende funksjon. Jo lavere verdi den allerede har, jo saktere vil den falle fremover.

Å selge en bil fordi den "fremdeles er verdt noe" for å så kjøpe en dyrere bil igjen for å spare penger er 💩.

Men på et tidspunkt blir den veldig lite verdt. Omtrent hvor mange år eller kilometer må den ha gått da? Når jeg tenker meg om var det også et annet argument, nemlig at verkstedsutgiftene ville øke med årene.

Dubious skrev (3 timer siden):

Kommer det forbud mot salg av nye fossilbiler så vil de brukte stige i verdi.

Med mindre du mente at bilen taper seg i verdi av seg selv i dag.

Noen selger bilen etter at garantien på fem år har gått ut og kjøper en ny. Når bilen blir 10 år gammel er den vel gammel uansett?

Endret av Subara
Lenke til kommentar
Subara skrev (54 minutter siden):

Noen selger bilen etter at garantien på fem år har gått ut og kjøper en ny. Når bilen blir 10 år gammel er den vel gammel uansett?

Får mer om man selger bilen før garantien går ut, så de fleste som kjøper nye biler hele tiden selger den før garantien går ut.
Lettere å selge er de også.

5 år eller 10 år har ikke så mye å si om garantien er ute.
Da er det stort sett bare kjørelengde som teller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (7 timer siden):

Jeg tenkte å slutte med merkeverkstedet etter 5. året. Det er Subaru. Det var en som mente jeg burde bytte til el-bil mens jeg fortsatt fikk noen kroner for den.

Lite jeg kan gjøre selv, da jeg ikke har greie på bil i det hele tatt. Vindusviskere skal jeg nok få til å bytte selv, men det finnes jo tusenvis av typer.

Man merker vel fort om aircondition går tom for gass og kontakte et bilverksted da. Ev. å kjøre med vinduene åpne hvis det skjer på sommeren. Koster det mer å fylle på gass etter at den har gått tom? Kan man ødelegge AC-systemet? Jeg har ringt verkstedet tidligere og hørt om AC-rens. Det skulle visst gjøres hvert år, men jeg har bare kjørt 15 000 km på 5 år.

Det aller viktigste er bare at motoroljen blir byttet, hvert år. Så lenge du gjør det er resten noe du bør ta når du MÅ.
AC-serivce kan du ta når du begynner å merke at det blir dårligere effekt, for det blir det etterhvert uansett. Alle biler mister litt gass, hele tiden. Varierer mye, men noen biler mister en del effekt etter 3 år og andre 7. 

MailMan13 skrev (6 timer siden):

Med mindre det er problemer med AC systemet er det ikke noe meningsfulle serviceoppgaver man kan utføre på det. Det er normalit ikke mulig å sjekke nivå på gass annet enn trykk (som vil være riktig trykk så lenge det er noe som helst gass der), og å lete etter lekasjer eller feil om det ikke har symptomer på at noe er galt er ikke nødvendig.

Bytt kupeluftfilter en gang i blant (kan gjøres uten verktøy på under ett minutt på de fleste biler) og vurder en rens om man merker lukt.

Jo, det er mulig. Med utstyr til AC-service trekker vi gassen ut av systemet, veier den.. Og drar ut om det er tilstede; fuktighet. Så blir systemet vakummert og riktig mengde gass blir fyllet tilbake. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
10 hours ago, Subara said:

Men på et tidspunkt blir den veldig lite verdt. Omtrent hvor mange år eller kilometer må den ha gått da? Når jeg tenker meg om var det også et annet argument, nemlig at verkstedsutgiftene ville øke med årene.

Verdifallet avtar for hvert år. Altså; for hvert år du eier bilen, så vil du alltiid tape mindre penger i verdifall det neste året. På et eller annet tidspunkt er den lite verdt, ja. På det tidspunktet har du eid bilen lenge og hatt i gjennomsnitt lavt verdifall per år.

Det kan bli mer utgifter til reperasjoner, det får vurderer når de begynner å komme. Det må også vurderes opp mot hvor mye ekstra verdifall man tar på seg med en nyere bil. Bytter man en f.eks ut bil til verdt 200' til en helt ny til 500', så går man fra 20-40' i årlig verdifall til nesten 100', så man kan faktisk reparere forganske mange penger i året før det lønner seg å gjøre et sånt bytte.

Finnes selvfølgelig mye annen motivasjon for å bytte til nyere bil, men det er en ganske god måte å bruke mye penger på.

Endret av MailMan13
  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, Randeboy said:

Jo, det er mulig. Med utstyr til AC-service trekker vi gassen ut av systemet, veier den.. Og drar ut om det er tilstede; fuktighet. Så blir systemet vakummert og riktig mengde gass blir fyllet tilbake. 

Tenkte mer på service som preventivt vedlikehold. Tappe av gassen og fylle på ny er noe man gjør når man merker det ikke fungerer lenger. Gjøre det ellers er som å bytte deler som ikke er ødelagte.

Endret av MailMan13
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kjører så lite at du bør nok sikte på å ha bilen i 10 år, kanskje mer hvis det er lite salt i området. Og når den begynner å bli så gammel er det så lite verdi at du kan egentlig ha den til det begynner å komme betydelige verkstesutgifter.

Elbil vil jeg ikke anbefale. TS kjører alt for lite og bør ene og alene fokusere på å holde verditapet nede. Driftskostnadene er en veldig liten andel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
16 hours ago, Subara said:

Sandprikker i lakken etter piggdekk. For å fjerne disse å bestille en Premium bilpleie i tillegg. Men det gjøres kanskje billigere på et annet sted enn merkeverkstedet?

Det andre er svart på, men dette fikser du veldig enkelt selv. Kjøp inn såkalt "Iron-X" / flyverustfjerner. Biltema selger dette, men kjenner ikke til hvor bra den er. Her er det bare å spraye på en ren bil (ikke i sterk sol), la det virke som det står på flasken og spyle av med  høyttrykkspyler på en selvvask om du ikke har det hjemme. Du vil se at flyverusten blir farget lilla og vil løse seg opp. Om du ikke vi polere, bør du i det minste ha på voks for å beskytte lakken.

Ofte har man også asfalt-/tjæreflekker i lakken, der fungerer Prickbort (f.eks. Mekonomen) til rundt 90,- pr. flaske helt fint. Denne brukes evt. før Iron-X.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

150 for motorvask høres ikke urimelig ut som en årlig greie. Resten er det nå bare å drite i. Er jo bare ei lang liste med fiksing av problemer som ikke eksisterer enda.

Batterier i nøkkel bytter du selv når det blir dårlig.

Spylervæske fyller du når det blir tomt

Vindusviskere bytter du selv ved behov

Frontrute får du de til å fikse ved behov

AC får du fikset når AC blir dårlig.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
RRhoads skrev (3 timer siden):

AC service… det er det mest tullete som finnes og penger ut av vinduet. Du merker når AC blir dårligere. 

 

Hilsen kuldemontør

Kan det være ulik kuldetemperatur i AC på forskjellig bilmerker? Jeg merket mye sterkere kulde inne i en bil da jeg var i utlandet en gang. Men dda var det 40 grader utendørs, som er sjeldent i Norge. Synes ikke den tar så godt når sola står rett på når jeg er på langtur.men det ble bedre da jeg rettet vifteluften på ansiktet.

Jeg får ikke sjekket så ofte hvor godt AC virker når bilen som oftest står inne i en garasje, enten hjemme eller på kjøpesenteret. Men ikke noe problem hvis man kan kjøre til den er tom uten at det får konsekvenser. Ellers kan jeg godt tenke meg at verkstedet tar høyere pris hvis man tar AC-service utenom den årlige servicen.

Kom til å tenke på at AC vel også varmer opp bilen innvendig om vinteren? Så sånn sett er det lett å merke hvis den synger på siste verset.

AC-service (gass kommer i tillegg) + kr 1590,-

Betyr det at det koster kr 1590,- eller at det koster mer?

Lenke til kommentar
Subara skrev (22 minutter siden):

Kan det være ulik kuldetemperatur i AC på forskjellig bilmerker? Jeg merket mye sterkere kulde inne i en bil da jeg var i utlandet en gang. Men dda var det 40 grader utendørs, som er sjeldent i Norge. Synes ikke den tar så godt når sola står rett på når jeg er på langtur.men det ble bedre da jeg rettet vifteluften på ansiktet.

Jeg får ikke sjekket så ofte hvor godt AC virker når bilen som oftest står inne i en garasje, enten hjemme eller på kjøpesenteret. Men ikke noe problem hvis man kan kjøre til den er tom uten at det får konsekvenser. Ellers kan jeg godt tenke meg at verkstedet tar høyere pris hvis man tar AC-service utenom den årlige servicen.

Kom til å tenke på at AC vel også varmer opp bilen innvendig om vinteren? Så sånn sett er det lett å merke hvis den synger på siste verset.

AC-service (gass kommer i tillegg) + kr 1590,-

Betyr det at det koster kr 1590,- eller at det koster mer?

Det er lett å sjekke hvor bra AC funker. Bare skru tempen så lavt som det går, og om det da ikke blåser kaldt er det på tide å få noen til å se på det. Spiller ingen rolle om du står i en garasje eller ute i sola så lenge tempen i bilen er høyere enn den du setter AC på. Jeg hadde en kompis som kjørte rundt og tenkte alt var ok, det ble jo tross alt litt kjølig etter noen minutter sa han. Men det skal ikke bli litt kjølig etter noen minutter. Det skal bli ordentlig kjølig etter noen sekunder. Når kompisen min stakk på verksted viste det seg selvfølgelig at han trengte mer gass.

AC brukes vel ikke direkte til oppvarming? Der bruker vel de fleste motorvarme slik som i biler uten AC.

+1590 betyr at det er en tilleggsavgift som kommer i tillegg til den vanlige servicekostnaden. Gass kommer i tillegg til dette igjen. 

Endret av Grankongla
Lenke til kommentar

Det føles nok kaldere når det er 40 grader pga tempetaturforskjellen inni og utenfor bilen. 

 

Det er veldig lite kuldemedie(gass) på kretsen i en bil. Er noen få hundre gram som regel. Å sjekke om det er nok tar kort tid hvis bilen har stått en stund. Da kan man måle trykket. Men de på bilverkstedene har veldig dårlig opplæring når det kommer til dette, så derfor tapper de av og veier i stedet. 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...