Gå til innhold

Forslag til ny mobil (ikke smarttelefon)? -Panasonic?


Anbefalte innlegg

Da gikk min 16 år gamle Sony Ericsson clamshell telefon dukken og jeg trenger en ny en, men har ikke lyst på en smarttelefon. Jeg trenger bare tilgang til tale og SMS (og da norsk ordbok til sistnevnte). Ingen Facebook, Youtube, Google osv. Helst en ny clamshell (pga. liten størrelse samt at designet beskytter skjermen).

Foruten clamshell telefonene fra Doro (de virker litt vel begrensende og er vel stort sett laget for eldre og synshemmede) har jeg via Prisjakt.no bla. funnet Panasonic KX-TU466. Det er ikke så mye info å finne hos nettbutikkene som selger den, og heller ikke hos den norske Panasonic siden finnes den (eller noen andre mobiltelefoner så langt jeg kan se). Men jeg fant noe info og bilder hos den nederlandske Panasonic siden.

spacer.pngspacer.png
Den virker jo helt grei, men jeg vet ikke om den kommer med norsk ordbok. Vet ikke om dette er et krav for telefoner som selges i Norge, så jeg kan vel ikke bare anta dette.Noen som kjenner til denne telefonen?

Er det andre telefoner som er verdt å vurdere?

 

 

 

Endret av minimax
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, jeg har lagt merke til Nokia sin 2720 Flip, men har forstått det slik at dette egentlig er en smarttelefon, bare med et "gammelt utseende", eller tar jeg feil her? Kanskje noen som har denne telefonen leser dette og kan dele deres erfaringer?

spacer.png

Endret av minimax
Lenke til kommentar

For å kunne anbefale en "dum nok" telefon, kan du si noe om hvorfor du absolutt ikke vil ha den "smart"? Er det fordi den er til en eldre teknologisk redd person, eller er det fordi du håper på mer batteritid - eller noe helt annet?

Det første du skal sjekke er i hvert fall at telefonen støtter 4G, mange av de "dumme" telefonene støtter bare opp til og med 3G, og det nettet er stort sett slukket. Fort gjort å gå på en smell der - ellers ville jeg anbefalt å kjøpe en gammel Nokia billig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nokia 2720 har noe de kaller KaiOS. Det har noe mulighet til apper som Facebook og WhatsApp, men jeg vil ikke kalle det en smart-telefon. Vil tro det er greit om du bare vil ha ringing og meldinger. Smart-telefoner vil jeg kun kalle de som har Android eller iOS.

Her er noen linker jeg har funnet (jeg har søkt opp noen mobiler som jeg tror kan være av interesse)

søk: Best pris på Mobiltelefoner - Sammenlign priser hos Prisjakt

Nokia 2720 Flip Dual SIM Mobiltelefoner specs - Teknisk Informasjon (prisjakt.no)

Nokia 2720 Flip Mobiltelefoner specs - Teknisk Informasjon (prisjakt.no)

Nokia 800 Tough Dual SIM Mobiltelefoner specs - Teknisk Informasjon (prisjakt.no)

CAT B35 Mobiltelefoner specs - Teknisk Informasjon (prisjakt.no)

Emporia Touch Smart Mobiltelefoner specs - Teknisk Informasjon (prisjakt.no)

Doro 7060 Mobiltelefoner specs - Teknisk Informasjon (prisjakt.no)

Lenke til kommentar
58 minutes ago, el_cash said:

For å kunne anbefale en "dum nok" telefon, kan du si noe om hvorfor du absolutt ikke vil ha den "smart"? Er det fordi den er til en eldre teknologisk redd person, eller er det fordi du håper på mer batteritid - eller noe helt annet

Neida -ikke eldre teknologisk redd/ukjent person, men av en rekke andre grunner:
- liten og lett (går lett i lomma)
- en flipptelefon beskytter skjermen selv om det skulle være noen gjenglemte mynter eller nøkler i lomma
- lang batteritid (slipper å lade hver dag)
- trenger bare å ringe/SMS (unøvendig med alle apper/å skape et kunstig bruksbehov som bare stjeler tid)
- vil unngå sporingsapper (Google osv.)
- vil unngå ukontrollerbare bakgrunnsprosesser/data som blir sendt hit og dit uten å vite hva det er til/for og som selvsagt koster meg i økt databruk uten at jeg har noe behov for det og tilsynelatende gjør dette uten noen som helst gyldig grunn og som jeg får noe tilbake for

 

Quote

Det første du skal sjekke er i hvert fall at telefonen støtter 4G, mange av de "dumme" telefonene støtter bare opp til og med 3G, og det nettet er stort sett slukket. Fort gjort å gå på en smell der - ellers ville jeg anbefalt å kjøpe en gammel Nokia billig.

Ja, men er ikke dette bare et tema som gjelder datatrafikk? For samtaler og SMSer fungerer vel telefoner ned til 2G, eller har jeg misforstått?

 

 

 

Endret av minimax
Lenke til kommentar
28 minutes ago, Svein M said:

Nokia 2720 har noe de kaller KaiOS. Det har noe mulighet til apper som Facebook og WhatsApp, men jeg vil ikke kalle det en smart-telefon. Vil tro det er greit om du bare vil ha ringing og meldinger. Smart-telefoner vil jeg kun kalle de som har Android eller iOS.

KaiOS er visst et Linuxbasert OS (ser jeg etter noe søking) og det er en rekke ekstraapper som kan installeres. Det ville vært veldig fint om Google-appene iallefall kunne slettes fra telefonen, men ut fra hva jeg har funnet er ikke dette mulig utenom at den Jailbreakes. Men jeg vet ikke om en slik geeky greie er noe som frister så veldig å gå inn i for å lære hvordan gjøres. Og jeg har jo heller ikke lyst til å gjøre telefonen enda lettere å hacke etter noe slikt.

 

Quote

Her er noen linker jeg har funnet (jeg har søkt opp noen mobiler som jeg tror kan være av interesse)

Takk for lenkene. Jeg har allerede sjekket ut flere av dem men syns det er vanskelig å finne noe jeg liker. Enten er det "seniortelefoner" eller noe annet som ikke ser ut, ellers ser de bra ut men mangler noe. Er vel ikke så stort marked for slikt.
Alternativet er vel å kjøpe noe brukt på Finn, men er ikke så fristet til det heller....  Ja, jeg er nok litt vanskelig 😉

 

 

Lenke til kommentar

Ser ut til at det ikke er mulig å avinstallere de preinstallerte appene på KaiOS uten at den jailbreakes. Men så lenge du ikke legger inn konto (google,  facebook osv) på de forskjellig tjenestene så blir de jo ikke aktivert, så jeg tror ikke det er så stort problem at de ligger der uvirksomme.

Lenke til kommentar

Ja, det høres logisk ut selv om jeg er litt skeptisk til Google Assistant som "lytter" etter kommandoer. Det finnes jo muligheter for å slå av det meste, men så er det de tingene som er skjult og ikke kan fjernes/slås av som kommuniserer uten at brukeren vet noe om hvor/hvem/hvorfor.

Har mobiloperatører vanligvis mulighet til å slå av mobildata i sin helhet? Dette ville jo løst problemet, og jeg har ikke bruk for mobildata uansett.

Lenke til kommentar
minimax skrev (3 timer siden):

Ja, det høres logisk ut selv om jeg er litt skeptisk til Google Assistant som "lytter" etter kommandoer. Det finnes jo muligheter for å slå av det meste, men så er det de tingene som er skjult og ikke kan fjernes/slås av som kommuniserer uten at brukeren vet noe om hvor/hvem/hvorfor.

Har mobiloperatører vanligvis mulighet til å slå av mobildata i sin helhet? Dette ville jo løst problemet, og jeg har ikke bruk for mobildata uansett.

https://www.clasohlson.com/no/p/38-9482?utm_source=google&utm_medium=organic&utm_campaign=google surfaces&gclid=EAIaIQobChMIzLPKvcCe8QIVA5OyCh1mrwDjEAQYCyABEgLYB_D_BwE

https://www.kjell.com//no/produkter/mobilt/mobiltelefoner/tastemobil/denver-enkel-telefon-med-tydelige-knapper-p55550?gclid=EAIaIQobChMIzLPKvcCe8QIVA5OyCh1mrwDjEAQYDiABEgLeQvD_BwE&gclsrc=aw.ds

 

Vet ikke hvordan det er med å handle sånt fra utlandet? Men:

 

https://www.amazon.com/Push-Button-Mobile-Seniors-Cellphone-Senior/dp/B07VQR174R

Endret av bbios
Lenke til kommentar

Mange forslag her, men så lang har jeg landet på Nokia 2720 flip.
Solid og vekjent merke og (sannsynligvis, selv om det ikke står noe spesifikt på nettsiden eller den online brukerveiledningen hos Nokia) at den har norsk T9 ordbok, og den koster ikke allverden heller (rundt tusenlappen). Den blir noe større og tyngre enn Sony Ericsson telefonen min som den skal erstatte, men det går vel bra allikevel.

Jeg fikk (et slags) svar fra Panasonic om at når det ikke var norsk brukerveiledning tilgjengelig så hadde den sannsynligvis ikke blitt solgt i Norge, og det måtte isåfall ha vært fra den forrige leverandøren (jeg finner ikke noe om mobiltelefoner hos Panasonic.no), som høres plausibelt ut. Da faller den ut.

Er det noen her som har Nokia 2720 Flip og kan gi noen tilbakemeldinger om den er bra eller ikke?

 

Lenke til kommentar

Ser ut til at Nokia 2720 Flip er grei om en bare skal ringe og bruke tekst meldinger. Selv ville nok heller brukt en Android smart-telefon da jeg synes det er bedre med touch screen enn T9 teksting.

Positive ting med Nokia 2720: 

Liten og lett. Ganske ny (2019).

KaiOS med webbrowser, Whatsapp, Facebook

4g (muligens også 4g tale)

Brukbar omtale:

Nokia 2720 Fold - Test - Tek.no

Test av Nokia 2720 Fold - Tu.no

Nokia 2720 Flip mobiltelefon (sort) - Mobiltelefon - Elkjøp (elkjop.no)

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...