Gå til innhold

Kan jeg (lovlig) veggmontere en terassevarmer selv?


Anbefalte innlegg

Heisann!

Eg har kjøpt 2 stykker terassevarmere som skal monteres på veggen og kobles til med støpsel i stikk-kontakt. Tenkte å koble disse to lampene sammen i ei koblingsboks (med sukkerbit) for å få en ledning til begge lampene, og videre legge opp ledningen bort til stikk-kontakten. Tenker å feste ledningen med klips på veggen, men bruker bare støpselet for å slå de av og på. 

Mener da at dette ikkje kan reknast som ein fast installasjon, og at dette er lovlig, men elektro er jo så meget, og med forskjellige definisjoner. Ut i fra lovverket skal eg ha lov til å bl.a. montere eller skifte en varmeovm selv, så lenge den har løs og flyttbar ledning og støpsel. Kan en terassevarmer kategoriserast som ein varmeovn? Dette gjeld utendørs, men på en overbygd terasse, ikkje utsatt for regn eller fukt (meir enn luftfuktigheit).

På førehand, takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjenner en elektriker som hadde et par sånne på 1000W montert ved sin uteplass.. Og han hadde samme av/på løsning som du nevner.
Han ble RIMELIG lang i maska da han skulle sette opp noe belysning før jul ett år.. Der stod selvsagt disse og varmet opp! (Global oppvarming dette!) 
Så ikke GLEM å plugge ut etter en fuktig natt utpå høsten.. 😄

Lenke til kommentar
Woff skrev (5 timer siden):

Kjenner en elektriker som hadde et par sånne på 1000W montert ved sin uteplass.. Og han hadde samme av/på løsning som du nevner.
Han ble RIMELIG lang i maska da han skulle sette opp noe belysning før jul ett år.. Der stod selvsagt disse og varmet opp! (Global oppvarming dette!) 
Så ikke GLEM å plugge ut etter en fuktig natt utpå høsten.. 😄

Jeg har også hatt noen slike, men mine var på 2.000W. Det vil si at med to slike så overbelaster man en 16amp kurs med god margin. Personlig hadde jeg ikke montert opp stikk selv, og vertfall ikke lagt ny kurs fra sikringsskap. Det er fyfy og man skal virkelig vite hva man gjør før man gjør noe slikt. Jeg hadde nok klart det, men det blir litt i overkant for min del. Men å sette opp en fordelerboks på ytterveggen og splittet uttaket kunne jeg sikkert gjort, men det er ikke lov. 

Når du splitter kursen og slenger på en lampe til så kan du i værste fall overbelaste ledningene. Spesielt i gamle hus med gammelt elanlegg er nok ikke dette og foretrekke. 

Var en elektriker her hos meg for ett par år siden og la ny kurs fra sikringsskap til kjelleren (16amp). Jeg betalte 3.500kr. For jobben, inkludert alt. Det er verdt det og det er en engangs invistering. 

Så føler du deg kapabel så er ikke jeg motstander av å gjøre småting selv med elsystemet, som å bytte en lysbryter eller henge opp en lampe uten støpsel etc. men utover det så holder jeg meg stort sett unna. :)

Lenke til kommentar

Ikke lov å gjøre selv. Her er også litt relevant informasjon:

Et vanlig støpsel (Schuko plugg) bør vel ikke belastes med mer enn:

8 A tilsvarer 1840 Watt (dette regnes som trygt)

8.7 A tilsvarer 2000 Watt (dette regnes vel også som relativt trygt)

10 A tilsvarer 2300 Watt

13 A tilsvarer 2990 Watt (som er ganske tvilsomt om det er trygt)

(alt etter hvor modig en er)

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
MR2_90 skrev (7 timer siden):

Heisann!

Eg har kjøpt 2 stykker terassevarmere som skal monteres på veggen og kobles til med støpsel i stikk-kontakt. Tenkte å koble disse to lampene sammen i ei koblingsboks (med sukkerbit) for å få en ledning til begge lampene, og videre legge opp ledningen bort til stikk-kontakten. Tenker å feste ledningen med klips på veggen, men bruker bare støpselet for å slå de av og på. 

Mener da at dette ikkje kan reknast som ein fast installasjon, og at dette er lovlig, men elektro er jo så meget, og med forskjellige definisjoner. Ut i fra lovverket skal eg ha lov til å bl.a. montere eller skifte en varmeovm selv, så lenge den har løs og flyttbar ledning og støpsel. Kan en terassevarmer kategoriserast som ein varmeovn? Dette gjeld utendørs, men på en overbygd terasse, ikkje utsatt for regn eller fukt (meir enn luftfuktigheit).

På førehand, takk for svar!

Ikke lov, og heller ingen god idé. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...