Gå til innhold

Kjøp av nytt fullformat kamera


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har i dag GH5 som fungere veldig bra da jeg driver mest med video. Men har begynt å ta en del mer med bilder og har lyst å ha et full-frame kamera til det. Spesielt når jeg har kameraet mitt på gimbal så jeg slipper å ta det av for å ta det av og på for å ta bilder. 

 

Jeg har ikke lyst å legge allverdens av penger i det da det skal være et kamera #2 (foto kamera). 

 

Viktigste ting for meg: 

 

* Oppløsning 

* Autofokus

 

Har sett på Nikon D800 (da den har god oppløsning)

Men har også sett på Canon 5D Mark 3 (Da jeg allerede har per i dag 2 Canon objektiver - se under)

Tokina AT-X 116 Pro DX II (Canon)
Sigma 18-35 F1.8 (Canon)

 

Har dere noen anbefalinger?
Samt hva pris være OK pris å gi for noe slikt utstyr? 

 

Endret av mohamedina
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville gått for D800 (helst D800e). Særlig om høy oppløsning er viktig for deg. Det kan også være verdt å ta en titt på Nikon D750.

Når det gjelder Canon 5D mark iii er det ikke heller et dumt valg, men særlig høy oppløsning har det ikke. Det er imidlertid en god del 5D'er til salgs på bruktmarkedet, så det skulle gjøre det enklere å finne en god deal.

De Canon-objektivene du har er vel for APS-C..?

Endret av Dr. Brodsky
Lenke til kommentar
mohamedina skrev (19 timer siden):

Hei,

 

Har i dag GH5 som fungere veldig bra da jeg driver mest med video. Men har begynt å ta en del mer med bilder og har lyst å ha et full-frame kamera til det. Spesielt når jeg har kameraet mitt på gimbal så jeg slipper å ta det av for å ta det av og på for å ta bilder. 

 

Jeg har ikke lyst å legge allverdens av penger i det da det skal være et kamera #2 (foto kamera). 

 

Viktigste ting for meg: 

 

* Oppløsning 

* Autofokus

 

Har sett på Nikon D800 (da den har god oppløsning)

Men har også sett på Canon 5D Mark 3 (Da jeg allerede har per i dag 2 Canon objektiver - se under)

Tokina AT-X 116 Pro DX II (Canon)
Sigma 18-35 F1.8 (Canon)

 

Har dere noen anbefalinger?
Samt hva pris være OK pris å gi for noe slikt utstyr? 

 

Autofokus får du på alle DSLR kameraer på markedet. Spørsmålet er hvor rask den er. Oppløsning - tja - avhenger av antall Megapiksel, men det er heller ikke noe å tenke på. Fullformats kameraer er profesjonelle kameraer som leverer mer enn dine ønsker. Når det gjelder kjøp av kamera så er det flere ting enn oppløsning og autofokus du må tenke på. Jeg har laget et en egen video på det. Her får du mange gode tips. https://youtu.be/MURDL9Fo0wI 

Personlig bruker jeg Sony A7III for både foto og video. Det har jeg skrevet et innlegg om: https://contrasto.no/er-sony-a7-iii-verdt-pengene-a-kjope-2021

Jeg kan bare guide deg, ikke velge kamera for deg.

Lenke til kommentar
Dr. Brodsky skrev (17 timer siden):

Jeg ville gått for D800 (helst D800e). Særlig om høy oppløsning er viktig for deg. Det kan også være verdt å ta en titt på Nikon D750.

Når det gjelder Canon 5D mark iii er det ikke heller et dumt valg, men særlig høy oppløsning har det ikke. Det er imidlertid en god del 5D'er til salgs på bruktmarkedet, så det skulle gjøre det enklere å finne en god deal.

De Canon-objektivene du har er vel for APS-C..?

Hva er den største forskjellen mellom D800 og D800E? (Annet enn at E ser ut til å være vanskelig å få fatt på) :p 
Ser du nevner D750 men hva med D810? 

Jeg vil gjerne ha høy oppløsning og god AF, derfor jeg heller mer mot Nikon i dette tilfellet. Da det passer mine behov bedre. 

Hvordan kan jeg se om objektivene er for APS-C eller ikke?

--------------
Fikk forresten D800 med ca 80k exponeringen til 5k, er det en grei pris eller er det noe høyt for det kameraet?  

Lenke til kommentar
jamil skrev (4 timer siden):

Autofokus får du på alle DSLR kameraer på markedet. Spørsmålet er hvor rask den er. Oppløsning - tja - avhenger av antall Megapiksel, men det er heller ikke noe å tenke på. Fullformats kameraer er profesjonelle kameraer som leverer mer enn dine ønsker. Når det gjelder kjøp av kamera så er det flere ting enn oppløsning og autofokus du må tenke på. Jeg har laget et en egen video på det. Her får du mange gode tips. https://youtu.be/MURDL9Fo0wI 

Personlig bruker jeg Sony A7III for både foto og video. Det har jeg skrevet et innlegg om: https://contrasto.no/er-sony-a7-iii-verdt-pengene-a-kjope-2021

Jeg kan bare guide deg, ikke velge kamera for deg.

Ja, klart det er et spørsmål hvor rask autofokuset er. Testet Mark 5D Mark III i helja og syns det var veldig bra.
Fullformat skal jeg ha uansett da det dekker bedre mine behov. Men vil også ha høyere oppløsning enn 20-25MP (om det lar seg gjøre).

Skal man gå for A7III kan man jo heller gå for A7R III eller EOS 5Ds. Men er litt over hva jeg egentlig har lyst å betale for et #2 kamera. 

Lenke til kommentar
mohamedina skrev (37 minutter siden):

Hva er den største forskjellen mellom D800 og D800E? (Annet enn at E ser ut til å være vanskelig å få fatt på) :p
Ser du nevner D750 men hva med D810? 

Jeg vil gjerne ha høy oppløsning og god AF, derfor jeg heller mer mot Nikon i dette tilfellet. Da det passer mine behov bedre. 

Hvordan kan jeg se om objektivene er for APS-C eller ikke?

Forskjellen på D800 og D800E er at D800E ikke har AA-filter (eller i hvert fall et svakere/annen type). Dette filteret er der for å forhindre moaré, men det gjør også bildet ørlite mindre skarpt. Jo flere MP jo mindre er moaré et problem, så for høyest detaljnivå er D800E å foretrekke. Forskjellen er imidlertid minimal, og det skal litt til å få utnyttet denne forskjellen.

D810 er nok kameraet jeg ville valgt om jeg har skjønt dine prioriteringer, men jeg nevnte det ikke da jeg tenkte det ble for dyrt.

For å sjekke objektivene er det vel greiest å google dem. Forskjellige produsenter har forskjellige forkortelser for å angi om de er for fullformat eller ikke. 

Endret av Dr. Brodsky
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dr. Brodsky skrev (1 time siden):

Forskjellen på D800 og D800E er at D800E ikke har AA-filter (eller i hvert fall et svakere/annen type). Dette filteret er der for å forhindre moaré, men det gjør også bildet ørlite mindre skarpt. Jo flere MP jo mindre er moaré et problem, så for høyest detaljnivå er D800E å foretrekke. Forskjellen er imidlertid minimal, og det skal litt til å få utnyttet denne forskjellen.

D810 er nok kameraet jeg ville valgt om jeg har skjønt dine prioriteringer, men jeg nevnte det ikke da jeg tenkte det ble for dyrt.

For å sjekke objektivene er det vel greiest å google dem. Forskjellige produsenter har forskjellige forkortelser for å angi om de er for fullformat eller ikke. 

Takk for svar.

Ser D810 ligger ca til 9-10k mens D800 ligger på halv parten. 
Er det verdt dobbel pris? :p 

 

Har du noen anbefalte objektiver (Protrett/landskap) til de overnevnte kameraene. 

 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
mohamedina skrev (På 17.6.2021 den 14.24):


Hvordan kan jeg se om objektivene er for APS-C eller ikke?

--------------
Fikk forresten D800 med ca 80k exponeringen til 5k, er det en grei pris eller er det noe høyt for det kameraet?  

På Nikon står det ofte DX på APS-C, På Sigma DC istedenfor DG (fullformat), på Tamron står det så mye på en gang at ingen forstår uansett :o) 

Prisen på D800 høres ikke gal ut, betalte litt mer for min, men med 25k. på lukkeren. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
mohamedina skrev (På 17.6.2021 den 16.18):

Takk for svar.

Ser D810 ligger ca til 9-10k mens D800 ligger på halv parten. 
Er det verdt dobbel pris? :p 

 

Har du noen anbefalte objektiver (Protrett/landskap) til de overnevnte kameraene. 

 

Nei, jeg har både D810 og D800, D810 er ikke verdt dobbel pris, annet enn i marginale tilfeller der du har nytte av litt bedre autofokus. På D800 er det lurt å bruke MUP-funksjonen (Mirror up) litt oftere, siden lukkeren har mer vibrasjoner enn D810. Av en eller annen grunn liker jeg D800 bedre, men det er helt irrasjonelt, kanskje på grunn av lukker-lyden. Filteret i D800 vs D810 kan man se effekten av på studio-scenen til dpreview.com men det er ikke noe jeg kan merke i praksis.

Nedenfor er det jeg har kjøpt brukt på Finn av objektiver. Men for å ta det du spør om først, Sigma DG 85mm f1,4 og Helios Zenit 58mm til portrett og Tamron 15-30mm f2,8 til landskap. Nikon 80-200 f2.8 kan forsåvidt brukes til både portrett og landskap også.

Sigma DG 85mm f1.4 til portrett (altså ikke "art" serien, men de eldre med "gullring") Autofokus funker på D800 med nest siste firmware (det var ikke noe i siste versjon firmware av betydning for meg, så jeg nedgraderte kameraet), men ikke D810 (vet ikke om firmware i objektivet kan oppgraderes). Denne synes jeg har flott bokeh.

Tamron 15-30mm f2.8 til landskap. 

Nikkor 80-200 f2.8 all-round telezoom. Litt tung og treig i autofokusen, den har vel muligens ikke innebygget motor selv. Dette er modellen som kom rett etter skyve-zoom-varianten. Ser den ofte på finn til lav pris. 

Nikkor 28-70 f2.8 normalzoom. Med tilnavnet "the tank". Tenkte at 24-70-modellen ikke var verdt de ekstra lappene. 

Nikkor 24-85 f-etellerannet KIT-objektiv, dette kjøpte jeg som "ventepølse". Bruker det sjelden, og kan ikke se at det er noe mindre skarpt i praksis enn den andre normalzoomen selv om tester viser at det er det. Har VR også, så å bruke 28-70'en isteden er egentlig jåleri. Dessuten har det et Jack-Russel-hår inni, så jeg får neppe solgt det nå :-D

Nikkor 70-300 mm f4,5-5,6 VR. Har hatt denne fra "gammelt av". 80-200 er nok skarpere. Men denne veier mindre. Lav pris på finn, og det er vel egentlig bare over 200mm skarpheten er mulig å merke at ikke er topp.

Tamron 150-600mm G1. Brukes sjelden pga. størrelsen, men er helt fornøyd med resultatene. 

Nikkor 50mm f1.4 G 

Helios Zenit 44M-4 58mm f2.0 som fokuserer til uendelig på Nikon. Skarpt, helt top-notch byggekvalitet, nydelig bokeh selv når det ikke "snurrer". Dette har jeg kjøpt fabrikknytt av en særdeles hyggelig kar kalt Slavek på Finn, han har en "hemmelig kilde" i øst-europa og selger disse stadig vekk. Løp og kjøp. Sitter permanent på D800, og er vel egentlig mitt favorittobjektiv. NB hvis du kjøper dette "adaptert" til Nikon på amazon eller ebay koster det bare noen hundrelapper, men det er gammelt, slerkete, sopp, støv og olje, og fokuserer bare opp til omkring 2 meter eller så. Har et slikt på min gamle D90, og det er egentlig en morsom kreativ øvelse å rusle rundt med det og finne motiver innenfor fokusområdet. Blomster, f.eks. Eller close up portrett.

Endret av quantum
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ble et D810 på meg, da jeg fikk det for 6500 ink batteri og minnekort + grep. Syns ikke det var så mye selv om det var mange eksponeringer på det. 

Har gått til anskappelse av en nikkor 24-70mm f2.8 samt en 70-200 f2.8 + at jeg har en gammel sigma 150mm macro linsen (manuel fokus da AF ikke fungere på D810, kun D800). 
 

Er det autofokus på Tamron 150-600mm G1? Er den værtett? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...