Gå til innhold

Norsk ekspert håner gammelt wifi-råd. Telenor mener hele debatten er gått ut på dato [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

David Sjøen i Appex mener folk tar så mange dårlige valg når de tillater og nekter applikasjoner tilganger, at den innebygde sikkerheten ikke alltid gjør jobben.

Det har ingenting med om du bruker åpne eller krypterte WiFI-nett eller mobilnett. En svindel-app som er gitt tilgang f.eks til posisjon eller bilder, vil nå sin server helt uavhengig av om du bruker et sikkert Telenor-nett eller ikke!

Det argumentet er rett og slett irrelevant, og viser at David Sjøen ikke forstår sikkerhetsproblematikken.

Den innebygde sikkerheten NSM og Thorsheim tenker på, er at det ikke er åpne og usikrede porter mot nettverket i operativsystemet og ulike serverapplikasjoner.

På en mobiltelefon finnes det knapt servertjenester som lytter etter innkommende trafikk fra nettverket. Det samme gjelder en standardinstallasjon av Windows, Linux eller whatever.

Lenke til kommentar

Selv med TeliaX siden tidlig 2019 så er LTE på f.eks. jobben og/eller hjemme uaktuelt. Etter en tolvtimersvakt på jobb så har jeg normalt 80-85% igjen batteri når jeg kommer hjem hvis mobilen har vært på WiFi, imens den på LTE begynner med batterisparing (10%) etter 10-11 timer på jobb. Joda, dekningen har mye å si, men i praksis så kan ikke god LTE-dekning måle seg med god WiFi-dekning når det kommer til batteritid.

Lenke til kommentar

Tidligere, med fortsatt mye bruk av http, ikke https, kunne andre på samme nett sniffe innhold, som facebook bruker og passord. 

Jeg har da SSH lytter på min telefon, men har den bare aktiv hjemme på eget nett når jeg logger meg inn selv og brukere er stengt for passord innlogging.

Det verste er kanskje falske oppdateringer med man-in-middle angrep eller falske inloggingsider på web?

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...