Gå til innhold

Hvordan mine og spille samtidig? En liten guide


Anbefalte innlegg

Det siste halvåret har det blitt mye mer populært å mine og mange sitter på kun en GPU. Spiller man mye går det da utover fortjenesta til mininga, MEN det er fullt mulig å både mine og spille samtidig med noen små justeringer.

På typisk miningsetup kjører man powerlimit, om du skal spille samtidig må du IKKE kjøre kun powerlimit da klokkehastigheta blir elendig og spillytelsa deretter.

Eks på min pc med 3060ti: 65% powerlimit og vram på 15GHz gir meg 57.5MH\s og klokkehastighet på rundt 800-900MHz. 

En mye smartere måte å gjøre det på er å undervolte. Åpen frekvenskurva i afterburner, sett ei flat linje fra 731mv på 1600MHz, det gir ca 90% av stock ytelse, men med 40% lavere forbruk, miningytelsa ligger på 57.5 og GPU trekker 5W mindre vs powerlimit. Du kan evt testa 1850MHz@850mv, det gir ca stock ytelse men med mer støy og varme. Det skal funke på de fleste GPUer i 3000-serien. Du bør også sette en FPS-limit i f.eks rivatuner statistics som følger med afterburner for å gi mer ressurser til mininga. Spiller du fast-pace spill som CS:GO etc kan du sette cap like under refresh på skjermen, f.eks 140fps på en 144Hz-skjerm. Spiller du mye single player eller mer rolige typer spill som strategi etc kan ofte 60fps være adekvat.

I Valheim gir mining + powerlimit meg 40-50fps. Med undervolt ligger jeg rundt 100fps. Mininga kjører da på rundt 40-50MH\s.

I Cyberpunk på 1080p high funker ikke mining i utgangspunktet, MEN skrur jeg på DLSS går det fint. Med DLSS balanced ligger jeg rundt 30MH\s hele tiden da render resolution er langt lavere.

2130479440_curveeditor.png.fc1e6838d3a70279134aeafe0477ab80.png

 

Kort oppsummert:

Bruker undervolt med kurven i afterburner istedet for powerlimit.

Bruk DLSS der det går.

Skru ned svært krevende innstillinger i spill der det ikke trengs, eks high istedet for ultra på skygger, teksturer etc.

Bruk FPS-cap for frigjøre mer ressurser til mininga, 60fps i rolige spill etc eller like under refresh i kjappere spill. Konkurrerer du er det kanskje greit å ta pause i mininga når du spiller ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...